Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Säljare pÃ¥stÃ¥r att IVT Greenline HA är likvärdig NIBE F1245, sant?  (läst 13835 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
"Duktig" IVT säljare påstår att IVT Greenline HA är likvärdig NIBE F1245, och att IVT PremiumLine EQ är ett steg högre än bägge dessa två.

Och när jag påpekar att NIBE F1245 har fått jättebra betyg i Energimyndighetens test menar han att Greenline HA passar bättre i äldre hus där framledningstempen är högre.

Vidare blir jag inte klok på vad det är för konkreta skillnader på Greenline HA och HE.

Varenda säljare jag pratar med pratar bra om sitt och skit om andra märken. Säljaren för NIBE säger att Greeline HA inte alls är i samma klass som NIBE F1245 och att NIBE'n dessutom är vassare än PremiumLine EQ.

Therminasäljare säger att deras är bäst och CTC säljare likaså (att CTC är bäst).

Det känns som att Greenline HA passar bäst i mitt fal, och då med extra volymtank. Förresten menar IVT säljaren på att Greenline HA är mer effektiv och sparar mer energi än NIBE F1245, när Greenline HA modellen kombineras med en volymtank. Hur han får ihop det exakt vet jag dock ej. Naturligtvis nekar NIBE säljaren till detta och menar att det är total nonsens.

Så lätt var det att välja bergvärmepump :D

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Ska du inte kolla pÃ¥ Viessmann ocksÃ¥?  :D
Klart att säljarna argumenterar för sin produkt, i verkligheten så är skillnaderna oftast så små att de inte spelar nån större praktisk roll.
Det som spelar mer roll är att få tag på en kunnig och ansvarsfull installatör.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ska du inte kolla pÃ¥ Viessmann ocksÃ¥?  :D

Funderar på det, men är den verkligen lämpad för äldre dåligt isolerade hus med lite av ett högtempsystem? Greenline HA fixar 65 grader med bara kompressorn, så den känns ju väldigt bra. Vissa säger dock att NIBE fixar det också? Men det verkar ju inte bekräftas av NIBE själva... en djungel detta som sagt. Hade VP kostat 1000-lappen hade man ju kunnat prova på vinst o förlust, men dessa rackare går ju loss på runt 80.000 kr :D (beroende på modell då förstås)

Citera
Det som spelar mer roll är att få tag på en kunnig och ansvarsfull installatör.

Lättare sagt än gjort kan jag säga :D ...installatören är ju inte alltid den man pratar med heller från början, utan ofta är det en säljare. Den som dimensionerar kan ju vara jätteduktig. Sen när de skickar ut installatören så är det någon sommarjobbare som gissar sig fram, så blir det pannkaka av det hela iallafall. Har varit med om det många gånger tyvärr.
Det finns ju ocksÃ¥ jätteduktiga installatörer ocksÃ¥, men man skall ha turen att fÃ¥ en sÃ¥dan. Och det är väldigt svÃ¥rt att kolla upp sÃ¥dant där och blir garanterad av att man fÃ¥r en sÃ¥dan. Har ocksÃ¥ rÃ¥kat ut för att man har blivit bokad en viss installatör som man har pratat med innan och som är hur duktig som helst. Men sen när arbetet skall utföras kommer en vikarie som är mindre duktig och allt slutar med mycket krÃ¥ngel och mÃ¥nga samtal  :o

Så av den anledningen, och inför en sådan här stor och kostsam installation, vill jag vara 110% förberedd så jag verkligen vet vad som behövs göras i mitt fall, så jag kan styra upp det själv i olika situationer som kan uppstå med mindre kunnig personal. :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Egentligen är det returtemp som är det kritiska, jag tror Nibe och IVT är rätt likvärdiga i det fallet.
Om jag vore du skulle jag propsa på att få volymtanken på returen, fördelen är att den kan avge en del värme till pannrummet och då sänka returtemp lite samtidigt som framledningen går direkt till radiatorerna utan att kylas via en volymtank.
Nackdelen är att den inte funkar som "knäpptank" på returen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Det behöver inte vara högre framledningstemperatur i äldre hus. De har ofta stora radiatorer som är dimensionerade för självcirkulation. Hus som behöver mer än 55 grader i framledningstemperatur är enligt min erfarenhet ofta från 80-talet. Fast det kanske räknas som äldre.

Nibe, Thermia och IVT bedömer jag som likvärdiga rent tekniskt. CTC fungerar lite annorlunda. Min magkänsla är att modellerna med en massa finesser är sÃ¥ pass mycket dyrare att en ev. högre verkningsgrad inte betalar sig. Jag skulle t.ex. inte vilja betala mycket för varvtalsstyrda cirkulationspumpar. Det viktiga är att fÃ¥ pumpen att fungera bra ihop med det värmesystem man har, justera in rätt temperaturdifferens över radiatorerna osv. Det finns ingen installatör som har det som en del av leveransen utan det fÃ¥r man ordna själv.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Funderar på det, men är den verkligen lämpad för äldre dåligt isolerade hus med lite av ett högtempsystem? Greenline HA fixar 65 grader med bara kompressorn, så den känns ju väldigt bra. Vissa säger dock att NIBE fixar det också? Men det verkar ju inte bekräftas av NIBE själva... en djungel detta som sagt. Hade VP kostat 1000-lappen hade man ju kunnat prova på vinst o förlust, men dessa rackare går ju loss på runt 80.000 kr :D (beroende på modell då förstås)

Lättare sagt än gjort kan jag säga :D ...installatören är ju inte alltid den man pratar med heller från början, utan ofta är det en säljare. Den som dimensionerar kan ju vara jätteduktig. Sen när de skickar ut installatören så är det någon sommarjobbare som gissar sig fram, så blir det pannkaka av det hela iallafall. Har varit med om det många gånger tyvärr.
Det finns ju ocksÃ¥ jätteduktiga installatörer ocksÃ¥, men man skall ha turen att fÃ¥ en sÃ¥dan. Och det är väldigt svÃ¥rt att kolla upp sÃ¥dant där och blir garanterad av att man fÃ¥r en sÃ¥dan. Har ocksÃ¥ rÃ¥kat ut för att man har blivit bokad en viss installatör som man har pratat med innan och som är hur duktig som helst. Men sen när arbetet skall utföras kommer en vikarie som är mindre duktig och allt slutar med mycket krÃ¥ngel och mÃ¥nga samtal  :o

Så av den anledningen, och inför en sådan här stor och kostsam installation, vill jag vara 110% förberedd så jag verkligen vet vad som behövs göras i mitt fall, så jag kan styra upp det själv i olika situationer som kan uppstå med mindre kunnig personal. :)

Nibe 1245 ger max 65 grader på framledning med kompressor max 70 grader med hjälp av elpatron och returen får vara max 58 grader.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hmm, ja då kanske NIBE är ett lika bra alternativ. Sämre garantier än IVT, men jag har för mig att NIBE F1245 10kW är billigare än IVT Greenline HA C11. Sedan är det kanske gränsfall med 10 kW visserligen, men då är ju 12 kW nästa steg.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Har ingen koll på priserna men Nibe 1245 är bättre utrustad innegivare effektvakt usb loggning är standard det tror jag inte Ivt har men dom har bättre garantier om du servar vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har sett NIBE F1245 10kW för runt 56.000kr eller däromkring som billigast. Rek utpris enligt IVT är drygt 71.000 kr för Greenline HA C11.

Då är ju IVT'n 1kW "större", men även om man väljer en 12kW NIBE kostar den runt 59.000 kr som billigast.

Vad IVT skulle kunna hamna på som billigast har jag ingen aning om, för ingen verkar sälja de på nätet. Därför kan man inte bara jämföra priserna så här. Väldigt tråkigt tycker jag!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Kolla på Bosch samma grejer som Ivt eftersom Bosch äger Ivt. Men Bosch har sämre garantier kolla även energi myndighetens test.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kolla på Bosch samma grejer som Ivt eftersom Bosch äger Ivt. Men Bosch har sämre garantier kolla även energi myndighetens test.

Jag skulle ocksÃ¥ kolla Bosch som är billigare än IVT, garantier är ofta  försäkringar som gÃ¥r att förlänga Ã¥rsvis för den som sÃ¥ vill.
Har själv en högvärmesystem efter en 80 tals
elpanna och har fungerat bra med en föregångare till en Bosch.
Och varför inte kolla på Viessmann också?

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Visste faktiskt inte om det här med Bosch och IVT. Tittade på Energimyndighetens test, nu igen, och Bosch's VP verkar inte vara lika effektiv som IVT'n som testas sida vid sida. Nu är det säkert inte motsvarande modell med tanke på att köldbäraren är R410A i IVT och den traditionella R407C i Bosch's maskin.

Nu har blivit itutad sedan tidigare att Greenline HA är VP'n man skall ha om man har lite äldre hus med dålig isolering där man kör ut lite högre temp i systemet, plus att jag har några enkelpanelelement som ju inte är så effektiva. Ja, det är rättare sagt flera element som skulle kosta för mycket att bara byta ut hur som helst och platsmässigt vill jag helst behålla de för tillfället också (enkelpanel bygger ju inte så mycket utåt och vi har en del ställen där det inte skulle vara så bra att ha djupare element).
Däremot vet vi ju inte än hur bra eller dåligt de elementen fungerar i praktiken. De kanske är tillräckligt effektiva så vi inte behöver köra för högt temp ut i systemet.

Sedan har vi ju ca. en tredjedel golvvärme. ca. 70m2 golvvärme och ca. 140m2 element. Vilket också är lite avgörande.

Vad jag har förstått så fungerar de flesta VP ypperligt i lågtemp system, i välisolerade hus, medan det inte verkar vara lika vanligt med VP som är optimerade för mer åt högtemp-system-hållet i dåligt isolerade hus med dåligt eller oisolerade grundplattor. Och då har jag som sagt blivit itudad att Greenline HA är en VP som lämpar sig väldigt bra för just vårt typ av hus. Av den anledningen har vi inte tittat på varken IVT PremiumLine EQ, eller Viessmann, eller andra VP som verkar vara optimerade för lågtemp.

Fast jag kanske är felinformerad :D ...det är ju inte svårt att bli lurad när man inte är expert inom området.
« Senast ändrad: 08 september 2013, 11:15:28 av Flinta »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Är det en tredjedel golvvärme bör returtemperaturen inte bli något problem då den ger returvatten med låg temperatur även när det är som kallast ute. Vad pumpen kan ge för framledningstemperatur är inte lika viktigt då elpatronerna vanligen höjer temperaturen sista biten när det är som kallast ute.

Dimensionerar man pumpen för ca 75 % av max effektbehov kommer elpatronerna att gå in när utetemperaturen sjunker under -10 i mellersta Sverige så frågan vad pumpen ensam kan ge för värmebärartemperatur blir inte så relevant. Min pump har ungefär 60 % effekttäckning. Radiatorerna behöver 53 grader fram när det är som kallast ute men då behövs också 3 kW elpatron som höjer temperaturen ca 5 grader. Pumpen behöver alltså aldrig producera radiatorvatten med högre temperatur än ca 48 grader.

Finns det ingen möjlighet att ta reda på vad det är för framledningstemperatur som behövs, t.ex. genom inställning av värmekurva på nuvarande system? När byggdes huset? Är det en- eller tvårörssystem?
« Senast ändrad: 08 september 2013, 12:08:07 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är det en tredjedel golvvärme bör returtemperaturen inte bli något problem då den ger returvatten med låg temperatur även när det är som kallast ute. Vad pumpen kan ge för framledningstemperatur är inte lika viktigt då elpatronerna vanligen höjer temperaturen sista biten när det är som kallast ute.

Vill inte att elpatronerna skall gå igång. Vill vill dimensionera så där bli praktiskt taget 0 tillskott från elpatron. Sedan blir det säkert det under de kallaste vintrar när hela familjen står och duschar samtidigt, men det är förhoppningsvis få gånger det blir så kallt ute och få gånger så extremt mycket vatten används samtidigt. Oftast går ju bara en dusch i taget ändå.

Citera
Finns det ingen möjlighet att ta reda på vad det är för framledningstemperatur som behövs, t.ex. genom inställning av värmekurva på nuvarande system? När byggdes huset? Är det en- eller tvårörssystem?

Vet ej vad det behövs för framledningstemperatur på vintern för det har jag aldrig haft koll på innan av olika anledningar, men det är ett tvårörssystem iallafall. Det är ett äldre hus men totalrenoverat och ombyggt, så det är lite blandade element. Både lite äldre som enl. bild nedan samt även flera enkelpanel och några dubbelpanel. Så det är lite av en blandning.

Lånar bild från styleroom:

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Om du vill ha 100% effekttäckning, och har både golvvärme och radiatorer skulle jag rekommendera dig en arbetstank, då får du inte lika många start och stopp som om du kör direkt mot systemet, och du får även en möjlighet att låta termostater styra temperaturen i ditt system med flera olika typer av värmeavgivande system.
Priser på olika fabrikat kanske du kan få via Värmepumpsforums Offerttjänst, www.energioffert.se
Sök på arbetstank så får du nog många träffar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!