Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Uppgradera Acetec? SlÃ¥ ut ventilerna eller skaffa kondensavfuktare  (läst 4596 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad c_willy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
Hej.
Jag har ett älvsbyhus från 09. Som jag köpte 2011
Det sitter en hydrometer från Woods som var installerad från början, förra ägaren fick dock woodsen utbytt mot en Acetec pd150 pga för hög fukthalt.

Fukthalten har sedan köpet varit konstant för hög, (sommar 86%) jag började med att täta hela grunden sÃ¥ gott som möjligt, svÃ¥rt med lecafundament under kakelugnen. 100 tätt blir det nog  aldrig. Men detta hjälpte tyvärr inte, jag gjorde funktionskontroll pÃ¥ min pd150 och den verkar funka som den skall.
Då hyrde jag en stor byggavfuktare och drog ner fukten till 50% för att se om acetecen lyckas hålla kvar den låga halten! men tyvärr inte.
Efter samtal med Acetec så fick jag reda på att pd150 är för liten för mitt hus på 120m2, men att det kan räcka under gynsamma förhållanden.
Nu börjar jag ledsna på detta, ska jag köpa påbyggnadssats till min pd150 för torrluftsrördragning, eller satsa på en pd250 direkt, alternativ köpa en Woods då jag förhoppningsvis inte drar in massa ny luft som skall avfuktas.
Eller ska jag skita i allt och sparka upp ventilerna old school.

Hur som haver jävligt tråkiga pengar på ett i princip nytt hus! >:(
Vad tycker ni?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Har du lagt ut plast på marken?
Man brukar rekommenera att ha marken svagt sluttande ner mot grunden och lägga ut plast som slutar en liten bit innan så att kondens kan rinna av och ner.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Lägg på en typ
http://www.paroc.se/losningar-och-produkter/produkter/pages/tillbehor-markisolering/paroc-xgf-002
under plasten sÃ¥ slipper du mycket av markkylan pÃ¥ sommaren och därmed fÃ¥r du betydligt lägre fuktighet i utrymmet. Det är i första hand den kalla marken som kyler den fuktiga sommarluften och vÃ¥llar den höga fuktigheten pÃ¥ sommaren. Kostnaden blir nÃ¥gra tusen  men det är en engÃ¥ngskostnad samt lite meck med att fÃ¥ dit isoleringen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad c_willy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
Plast ligger sen innan, jag har dessutom kompletterat med att limma upp plast på balkarna som är tejpat tätt mot markplasten.
Måste ju säga att jag inte är jättelockad att riva upp all plast, isolera och sedan plasta igen.
Riktigt skitjobb rent ut sagt....

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Du kan väl lägga isoleringen uppe på plasten, lite tape i skarvarna och du får dubbelt så tätt ^-^. För det är kylan från marken som ger problem på sommaren, på vintern när marken är varmare än uteluften är det inga problem.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad c_willy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
Det tvivlar jag inte på att markkylan är en stor bov, men faktum är att även vintertid så är min fukthalt för hög.
Jag tror absolut på att isolera marken, om inte annat så för att minska elkostnaden på avfuktaren. Men det känns inte riktigt som att det räcker.
Inga tankar gällande avfuktaren?

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Jag föredrar, om möjligt, passiva metoder därför tycker jag att först isolera mot markkylan för att se hur långt det räcker. Det är relativt billigt och en engångskostnad. Räcker det inte till tar man nästa steg.
Men ALDRIG släppa in mer varm fuktig sommarluft.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Låter som tomten ligger på fuktig mark och grundvattennivån kanske är relativt nära marknivån Sc:,h Bättre dränering och urdikning av tomten kan då vara en lösning, ev. gäller det hela kvarteret och kommunen behöver då kontaktas.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Seglarvännen

  • Ingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det finns fler möjligheter
Hej
Jag har installerat en pd250 i vÃ¥r krypgrund, trävilla 145 kvm 1,5 plan, 1996, stockholm belägen pÃ¥ en bergstomt med stor tillrinning av vatten och fuktig gräsmatta runt huset som växer sÃ¥ det knakar trots torraste sommaren hittills. Vi hade 95 % luftfuktighet i krypgrunden när vi köpte huset för 4 Ã¥r  sedan. RH har nu stabiliserats runt 65-70% och acetecen gÃ¥r mest den varma delen av Ã¥ret och tar ett uppehÃ¥ll när tempen i grunden närmar sig 5-10 grader vintertid. Acetecen har varit nästintill underhÃ¥llsfri och pÃ¥litlig. Har liksom du tätat väldigt noga med tätfog mellan byggplast och grundsulor under huset. Stängt alla ventiler och genomföringar genom golvbjälklaget. Även rullat ut isoleringsmatta (tjocklek endast 10 mm) ovanpÃ¥ plasten. RÃ¥det är att täta noggrant mot mark och huset, sÃ¥ att fukten ej tar sig in nÃ¥gonstans. Hur mÃ¥r hängrännor, stuprör och dagvattensystemet runt huset, rensat och tätt utan läckage?
« Senast ändrad: 27 augusti 2014, 21:20:11 av Seglarvännen »
Trävilla 145 kvm -96, 1,5 plan, 3-glas, tilläggsisolerad vind, nyinstallerat FLVP-aggregat från Nilan (VPL15+Heatpipe), direktel, Värmepumpsvattenberedare (VPVB)Indol 190 installerad feb 2013, tätad krypgrund med avfuktare ACETEC (installerad 2011), belägen i Stockholmsområdet. årsförbrukning år 2012 16500 kWh; 2013 13500 kWh; år 2014 uppskattat till max 11500 kWh .

Luftburen värme effektivt komplement till direktelen? Svar: JA. Sparar ca 3500 kWh/år. Vi upplever en klar komforthöjning med jämnare temperatur i huset, inget kallras längre från tilluftsdonen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!