Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärmepumpen läcker...?!  (läst 1069 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad EndZone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
Bergvärmepumpen läcker...?!
« skrivet: 22 mars 2014, 17:29:29 »
Idag fick jag för mig att städa upp lite i pannrummet dÃ¥ det sannerligen var pÃ¥ tiden. Jag upptäckte dÃ¥ till min fasa att det var en stor grön pöl runt bergvärmepumpen, en Thermia Villabas 60 frÃ¥n 1999. Jag ser att nivÃ¥n pÃ¥ köldbäraren sjunkit, sÃ¥ det rÃ¥der ingen tvekan om vad det är för pöl jag ser. Att ringa en tekniker pÃ¥ mÃ¥ndag är förstÃ¥s självklart, men jag kan inte sluta fundera. Vad kan det bero pÃ¥? Vad kan vara fel? Lite rädd att pumpen sjunger pÃ¥ sista versen med tanke pÃ¥ dess Ã¥lder...  :-\
Bor i villa i södra Värmland med inredd källare, totalt 220 kvm + garage 45 kvm. Byggt 1982.
Ventilation: FTX, nytt aggregat 2012.
Nibe 1255 3-12 kW installerad januari 2019 då gamla pumpen dog.
Borrhål 110 m (okänt aktivt djup) sedan 2001 och ytterligare borrhål 200 m (190 m aktivt) feb 2020.

Radiatorer på bägge plan samt konvektorelement i garaget.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärmepumpen läcker...?!
« Svar #1 skrivet: 22 mars 2014, 17:34:51 »
Det är inte ovanligt med spräckta muttrar på kb framförallt på utgående det kan komma kondens i gängorna som fryser och spräcker muttern.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad EndZone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärmepumpen läcker...?!
« Svar #2 skrivet: 22 mars 2014, 17:36:50 »
Det låter ju trots allt positivt. Jag inser ju att ett byte av pump snart är dags, men det är alltid jobbigt när det sker så abrupt. Får höra med en VVS-firma på måndag och håller tummarna för att det inte är värre än en mutter då :)
Bor i villa i södra Värmland med inredd källare, totalt 220 kvm + garage 45 kvm. Byggt 1982.
Ventilation: FTX, nytt aggregat 2012.
Nibe 1255 3-12 kW installerad januari 2019 då gamla pumpen dog.
Borrhål 110 m (okänt aktivt djup) sedan 2001 och ytterligare borrhål 200 m (190 m aktivt) feb 2020.

Radiatorer på bägge plan samt konvektorelement i garaget.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärmepumpen läcker...?!
« Svar #3 skrivet: 22 mars 2014, 17:53:04 »
En läcka borde inte vara sÃ¥ kostsamt att fixa kan man ju hoppas i alla fall  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!