Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förslag pÃ¥ märke och modell som kan kombineras med bef. elpanna&VV-beredare  (läst 1642 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jimmy_I

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
Kan någon lämna förslag på en L/V pump som kan kopplas ihop med befintlig utrustning? I mitt fall är det en Nibe EVC13 och en separat VV-beredare med egen elpatron. Dom flesta ÅF man pratat med vägrar antingen att koppla ihop en pump med bef utrustning eller så säger dom att det inte går. Jag hoppas att det bara är säljarsnack. Känns väldigt onödigt att byta ut elpanna och VV-beredare när där inte är något fel på dom.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
En Airwell L/V-pump kan Du (vad jag kan förstå) koppla ihop med det mesta... Men Du kanske behöver så höga vv temperaturer, så att det är där det blir stopp..

mvh humlan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Så här kan man göra, VP:n värmer då bara huset och elpannan gör eltillskottet. VVB:n gör varmvattnet på samma sätt som nu.

http://www.nibeonline.com/pdf/M10163-2.pdf
« Senast ändrad: 26 november 2007, 13:35:21 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jimmy_I

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
Det är väl en rimlig kompromiss att låta VV-beredaren stå för varmvattnet i fortsättningen också. Framledningstempen behöver inte vara över 55 grader. Kör 40 grader i dagsläget och det räcker med dom utetemperaturerna som är just nu (0-5+). Då bör väl en Airwell funka?

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Det är väl en rimlig kompromiss att låta VV-beredaren stå för varmvattnet i fortsättningen också. Framledningstempen behöver inte vara över 55 grader. Kör 40 grader i dagsläget och det räcker med dom utetemperaturerna som är just nu (0-5+). Då bör väl en Airwell funka?

55 är för mycket för "alla" L/V-pumpar, om det ska bli bra.. Men klarar Du dig med 47 grader ner till.., säg -10, så kan Du ju alltid stötta med elpannan dom få dagar i större delen av Sverige, det faktiskt understiger det. Jag har ännu inte den här vintern behövt gå in med nån form av stöd, fast det har inte heller varit kallare än -8-9 grader. Till det ska även läggas, att min Airwell även då har stått för allt vv, å inte bara värmen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Kan en Airwell köras med flytande kondensering och styra elpannan som eltillskott?
« Senast ändrad: 26 november 2007, 18:45:28 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej Jimmy!

Jag tycker en Acqua Inverter borde funka om du klarar dig med 50 grader till vvb och framledningstemp.

Själv kör jag med min gamla elkassett som ev. tillskott (fungerar väl som din Nibe EVC13 antar jag). Acquan "laddar" sen vvb (Nibe 200l) vid behov. Din anläggning borde väl gå att koppla på liknande sätt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!