Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad gÃ¥r sönder i värmepumpen som startar ofta?  (läst 21308 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dunderburken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad går sönder i värmepumpen som startar ofta?
« Svar #45 skrivet: 04 november 2007, 17:27:00 »
Tills vidare kunde jag kanske koppla in en 3-fasövervakning. Frågan är om det finns nån lämplig ingång till värmepumpen där jag kan få ett stopp av kompressorn utan att koppla in på faserna. Kan elektroniken ha nån lämplig anslutning som ger ett "nödstopp".

T.ex jag kopplar in en kontroll av varje fas och ger en spänning in på nån tåt till elektroniken om inte alla faser finns när kompressorn går.

Göteborg Örgryte. 2-plans hus med källare med uppvärmd platta på makadam. Tot. 295 kvm uppvärmt utrymme. VP NIBE 1110-8,5 installerad 2001-09-20. Gjorde tidigare av med 35000 kWh per år i vattenburen elpanna inkl. hushållsel.

2006 18500kWh/Ã¥r inkl. hushÃ¥llsel. Tillsatsel under 5 Ã¥r 450  (efter 6 Ã¥r 471) timmar. Inga fel hittills. 145 m borrhÃ¥l. Totalt 2013 c:a 17000kWh (lägre hushÃ¥llsel). Tillsatsel 1500h sedan start. Inga fel ännu 12 Ã¥r trots 60000 starter. Grannar i radhuslängan har numera ocksÃ¥ bergvärme vilket troligen gjort hÃ¥let nÃ¥got ineffektivare (c:a 1000kWh/Ã¥r). Ã…rsförbr runt 9-11000 kWh.

Käpphäst: Varför ska VP slitas av varje start. Om det är ett faktum bör konstruktionen förbättras på dessa punkter. Har inte fått några trovärdiga förklaringar.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Vad går sönder i värmepumpen som startar ofta?
« Svar #46 skrivet: 04 november 2007, 17:42:50 »
Tills vidare kunde jag kanske koppla in en 3-fasövervakning. Frågan är om det finns nån lämplig ingång till värmepumpen där jag kan få ett stopp av kompressorn utan att koppla in på faserna. Kan elektroniken ha nån lämplig anslutning som ger ett "nödstopp".

T.ex jag kopplar in en kontroll av varje fas och ger en spänning in på nån tåt till elektroniken om inte alla faser finns när kompressorn går.


om en fas till kompressorn fallerar, så rusar strömmarna på de kvarvarande två !! = tillräckligt skydd med ett motorskydd eller en motorskyddsbrytare. ...under förutsättning att det är OK !
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad dunderburken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad går sönder i värmepumpen som startar ofta?
« Svar #47 skrivet: 04 november 2007, 18:13:52 »
Tills vidare kunde jag kanske koppla in en 3-fasövervakning. Frågan är om det finns nån lämplig ingång till värmepumpen där jag kan få ett stopp av kompressorn utan att koppla in på faserna. Kan elektroniken ha nån lämplig anslutning som ger ett "nödstopp".

T.ex jag kopplar in en kontroll av varje fas och ger en spänning in på nån tåt till elektroniken om inte alla faser finns när kompressorn går.


om en fas till kompressorn fallerar, så rusar strömmarna på de kvarvarande två !! = tillräckligt skydd med ett motorskydd eller en motorskyddsbrytare. ...under förutsättning att det är OK !
mvh.ACE


Det gäller att det är ett motorskydd som överakar temperaturökningen per fas och inte en "summavärme" från alla tre faserna. Hur ser motorskyddet ut i Nibes VP?

Är det en överströmsindikering på varje fas så är allt frid. Men varför gick då kompressorn sönder i fallet ovan. Det som relaterades verkade vara ett fasbortfall som bränt kompressorn.
Göteborg Örgryte. 2-plans hus med källare med uppvärmd platta på makadam. Tot. 295 kvm uppvärmt utrymme. VP NIBE 1110-8,5 installerad 2001-09-20. Gjorde tidigare av med 35000 kWh per år i vattenburen elpanna inkl. hushållsel.

2006 18500kWh/Ã¥r inkl. hushÃ¥llsel. Tillsatsel under 5 Ã¥r 450  (efter 6 Ã¥r 471) timmar. Inga fel hittills. 145 m borrhÃ¥l. Totalt 2013 c:a 17000kWh (lägre hushÃ¥llsel). Tillsatsel 1500h sedan start. Inga fel ännu 12 Ã¥r trots 60000 starter. Grannar i radhuslängan har numera ocksÃ¥ bergvärme vilket troligen gjort hÃ¥let nÃ¥got ineffektivare (c:a 1000kWh/Ã¥r). Ã…rsförbr runt 9-11000 kWh.

Käpphäst: Varför ska VP slitas av varje start. Om det är ett faktum bör konstruktionen förbättras på dessa punkter. Har inte fått några trovärdiga förklaringar.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Vad går sönder i värmepumpen som startar ofta?
« Svar #48 skrivet: 04 november 2007, 19:36:22 »
alla mig vetande modeller "känner" per fas !

troligtvis beror ovanstående på defekt motorskydd när det väl behövdes !
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vad går sönder i värmepumpen som startar ofta?
« Svar #49 skrivet: 04 november 2007, 20:04:07 »
Vad jag kan tro så kan det vara två orsaker dels felaktigt motorskydd eller att det var ställt på automatisk återställning. Det senare brukar innebära skadade motorer vid bortfall av en fas och ideliga återstarter på två faser.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Vad går sönder i värmepumpen som startar ofta?
« Svar #50 skrivet: 04 november 2007, 20:07:18 »
Jag har fortfarande motorskyddet kvar...  om det är nÃ¥gon som vill analysera det....  ::)
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad dunderburken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad går sönder i värmepumpen som startar ofta?
« Svar #51 skrivet: 05 november 2007, 07:54:21 »
Ett bra sätt att ha koll på sin VP skulle vara en temperaturloggning.

Några temperaturkännande komponenter på strategiska platser kopplade till en enkel styrenhet för registrering och eventuellt "nödfrånslag" om någon temperatur rusar i höjden.

Efter en "inlärningsperiod" kontrollerar man de loggade uppgifterna om temp. och sätter gränsvärden som inte får överskridas.

Skulle tro att t.ex kompressorn får lite högre temp. innan den brinner upp.

Det är väl inte så många delar som man behöver kolla tempen på. Alla motorer förstås och kanske kontaktorer och motorskydd.

Man kan ju föreslå tillverkarna att lägga in dessa funktioner i styrenheten från början. Vissa har det kanske redan?

Kostar inte många kronor när det görs redan på fabriken givetvis. En nackdel med alltför mycket övervakning är falsklarm. Men om man kan förhindra att pumpar och kompressor går sönder pga överhettning kan det vara värt att köra ett kontrolltest om värmepumpsystemet skulle nödbrytas. Den enheten som larmade för överhettning kollas och byts ut.
Göteborg Örgryte. 2-plans hus med källare med uppvärmd platta på makadam. Tot. 295 kvm uppvärmt utrymme. VP NIBE 1110-8,5 installerad 2001-09-20. Gjorde tidigare av med 35000 kWh per år i vattenburen elpanna inkl. hushållsel.

2006 18500kWh/Ã¥r inkl. hushÃ¥llsel. Tillsatsel under 5 Ã¥r 450  (efter 6 Ã¥r 471) timmar. Inga fel hittills. 145 m borrhÃ¥l. Totalt 2013 c:a 17000kWh (lägre hushÃ¥llsel). Tillsatsel 1500h sedan start. Inga fel ännu 12 Ã¥r trots 60000 starter. Grannar i radhuslängan har numera ocksÃ¥ bergvärme vilket troligen gjort hÃ¥let nÃ¥got ineffektivare (c:a 1000kWh/Ã¥r). Ã…rsförbr runt 9-11000 kWh.

Käpphäst: Varför ska VP slitas av varje start. Om det är ett faktum bör konstruktionen förbättras på dessa punkter. Har inte fått några trovärdiga förklaringar.

Utloggad dunderburken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad går sönder i värmepumpen som startar ofta?
« Svar #52 skrivet: 05 november 2007, 10:51:19 »
I somras på semestern tog jag med mig ett par stektermometrar som jag köpt på Jula för en hundring styck. Dels kunde man övervaka stekens temperatur men även ha koll på kylboxen och motorn i båten.

Vid ett tillfälle när motorn behagade koka kollade vi värmeväxlarens funktion genom att tejpa fast en givare på inloppet och utloppet för kylvattnet.

På liknade sätt skulle man kunna göra en liten manuell övervakning av pumparnas och kompressorns temperaturer.

De här trådlösa stektermometrarna är ju så trevliga genom att man kan ha "övervaknningsdosan" där man ofta själv befinner sig och man trycker fram de tre olika kanlerna och får tre temperaturer. Om man plitar ner temperaturerna så får man en logg på normalvärden som när det väl händer nåt kommer väl till pass för att ange var felet ligger.

För varje kanal kan man sätta en LARMtemperatur både uppåt (och nedåt om jag minns rätt).

Man kan använda samma display (övervakningsdosa) för att övervaka VP:en och söndagssteken!

Kul? billig och användbar "onödig" pryl för kock och VP-freak.

Var skulle man tejpa fast en givare för att ha möjlighet till larm av kompressorns temperatur?

Ska man sätta en på kontaktorn och en på motorskyddet? Misstänker man krånglande cirkulationspumpar kan man lätt flytta givarna.
Göteborg Örgryte. 2-plans hus med källare med uppvärmd platta på makadam. Tot. 295 kvm uppvärmt utrymme. VP NIBE 1110-8,5 installerad 2001-09-20. Gjorde tidigare av med 35000 kWh per år i vattenburen elpanna inkl. hushållsel.

2006 18500kWh/Ã¥r inkl. hushÃ¥llsel. Tillsatsel under 5 Ã¥r 450  (efter 6 Ã¥r 471) timmar. Inga fel hittills. 145 m borrhÃ¥l. Totalt 2013 c:a 17000kWh (lägre hushÃ¥llsel). Tillsatsel 1500h sedan start. Inga fel ännu 12 Ã¥r trots 60000 starter. Grannar i radhuslängan har numera ocksÃ¥ bergvärme vilket troligen gjort hÃ¥let nÃ¥got ineffektivare (c:a 1000kWh/Ã¥r). Ã…rsförbr runt 9-11000 kWh.

Käpphäst: Varför ska VP slitas av varje start. Om det är ett faktum bör konstruktionen förbättras på dessa punkter. Har inte fått några trovärdiga förklaringar.

Utloggad dunderburken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad går sönder i värmepumpen som startar ofta?
« Svar #53 skrivet: 05 november 2007, 21:47:03 »
Har kollat lite i burken idag. Det är inte mycket som kan gå sönder.

De tips jag fått om kontaktor och motorskydd tar jag till mig och byter vid tillfälle. Mycket enkelt att göra själv. Med VP:en följde et föredömlig komponentplacerings och eldragningchema. Man kan inte ta fel på komponenterna. Samma typ av brytare för "huvudkontaktor" och driftdito. Huvudkontaktorn används bara som till/från nån gång per år och risken att den ska slitas är minimal.

Driftkontaktorn och motorskyddet är de mest riskabla delarna. Har inte hittat nån spec. på antalet brytningar. Motorskyddet har skydd mot fasbortfall men det står inte om det innefattar bortfall av två faser. Kanske bäst att testa genom att skruva ur två säkringar.

Att mäta temperaturen är nog ingen större vits. Blir bara komplicerat.

Nä jag byter det som bryter.

Tack alla som orkat med att svara. Teknikfora är fantastiska. Hur gjorde man innan?
Göteborg Örgryte. 2-plans hus med källare med uppvärmd platta på makadam. Tot. 295 kvm uppvärmt utrymme. VP NIBE 1110-8,5 installerad 2001-09-20. Gjorde tidigare av med 35000 kWh per år i vattenburen elpanna inkl. hushållsel.

2006 18500kWh/Ã¥r inkl. hushÃ¥llsel. Tillsatsel under 5 Ã¥r 450  (efter 6 Ã¥r 471) timmar. Inga fel hittills. 145 m borrhÃ¥l. Totalt 2013 c:a 17000kWh (lägre hushÃ¥llsel). Tillsatsel 1500h sedan start. Inga fel ännu 12 Ã¥r trots 60000 starter. Grannar i radhuslängan har numera ocksÃ¥ bergvärme vilket troligen gjort hÃ¥let nÃ¥got ineffektivare (c:a 1000kWh/Ã¥r). Ã…rsförbr runt 9-11000 kWh.

Käpphäst: Varför ska VP slitas av varje start. Om det är ett faktum bör konstruktionen förbättras på dessa punkter. Har inte fått några trovärdiga förklaringar.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Vad går sönder i värmepumpen som startar ofta?
« Svar #54 skrivet: 05 november 2007, 21:58:46 »
Motorskyddet har skydd mot fasbortfall men det står inte om det innefattar bortfall av två faser. Kanske bäst att testa genom att skruva ur två säkringar.
Om två faser försvinner så har väl kompressorn ingen ström längre...?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vad går sönder i värmepumpen som startar ofta?
« Svar #55 skrivet: 05 november 2007, 22:02:45 »
Helt rätt Ridax, med två faser borta så kan det inte gå någon ström genom kompressorn
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad dunderburken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad går sönder i värmepumpen som startar ofta?
« Svar #56 skrivet: 06 november 2007, 12:39:23 »
Motorskyddet har skydd mot fasbortfall men det står inte om det innefattar bortfall av två faser. Kanske bäst att testa genom att skruva ur två säkringar.
Om två faser försvinner så har väl kompressorn ingen ström längre...?


Jag tänkte inte på det!

Hej då!

Tack för allt intresse och goda råd. Jag antar att jag inte kommer längre. Innanför pumpskalet kan man inte göra mer. Bara att hoppas att kompressorn håller ett tiotal år till så jag kan fortsätta lägga pengarna på hög :).

Byter snart motorskyddet och kontaktorn som slår till/från, dvs den närmast kompressorn.

Ska också prova att skruva ur en propp och testa det befintliga motorskyddet.
Göteborg Örgryte. 2-plans hus med källare med uppvärmd platta på makadam. Tot. 295 kvm uppvärmt utrymme. VP NIBE 1110-8,5 installerad 2001-09-20. Gjorde tidigare av med 35000 kWh per år i vattenburen elpanna inkl. hushållsel.

2006 18500kWh/Ã¥r inkl. hushÃ¥llsel. Tillsatsel under 5 Ã¥r 450  (efter 6 Ã¥r 471) timmar. Inga fel hittills. 145 m borrhÃ¥l. Totalt 2013 c:a 17000kWh (lägre hushÃ¥llsel). Tillsatsel 1500h sedan start. Inga fel ännu 12 Ã¥r trots 60000 starter. Grannar i radhuslängan har numera ocksÃ¥ bergvärme vilket troligen gjort hÃ¥let nÃ¥got ineffektivare (c:a 1000kWh/Ã¥r). Ã…rsförbr runt 9-11000 kWh.

Käpphäst: Varför ska VP slitas av varje start. Om det är ett faktum bör konstruktionen förbättras på dessa punkter. Har inte fått några trovärdiga förklaringar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!