Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stoppa Cirkulationspump i Thermia Diplomat  (läst 9793 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Stoppa Cirkulationspump i Thermia Diplomat
« Svar #15 skrivet: 30 november 2011, 18:42:34 »
Jag skulle rekommendera Eltakos relän för montage på DIN skena dom finns i en mängd varianter, och jag tycker att den som ska koppla ska "bestämma" vilket relä han ska använda.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Stoppa Cirkulationspump i Thermia Diplomat
« Svar #16 skrivet: 30 november 2011, 18:56:24 »
Citera
Innan någon hinner smälla mig på fingrarna tar jag tillbaka det jag skrev om CP styrningen det var FEL jag kan inte köra CP annat än kontinuerligt vid vämebehov och varmvattenbehov.
Thumbsup

Citera
Men det är ganska enkelt att med hjälp av relän koppla pumpen så att den går när brinepumpen går SAMT när elpatronen(erna) har spänning på elpatronerna tar man en manöver från "grå 405" till ett relä, en manöver från "grå 409" till ett relä samt en manöver från "grå 101". sedan paralellkopplar "slutningarna" så att oavsett vilket relä som drar så kommer pumpen att starta.
Thumbsup
Finns i en mängd olika varianter. Själv har jag Hagers prylar i bilen.
Här är en sort du kan beställa själv:
http://elbutik.se/product.html/normkontaktorer?category_id=1825
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Topdoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kovland Västernorrland
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Köld är ett kallt helvete
SV: Stoppa Cirkulationspump i Thermia Diplomat
« Svar #17 skrivet: 30 november 2011, 19:04:12 »
Tack sÃ¥ mycket för all hjälp o ideer,det här blir bra för mej. Thumbsup 
Hus200m2 golvvärme i 145m2 +3 st panelrad,vedpanna Effecta+3x500lacctankar Thermia Diplomat 10 ihopdockad med vedpannan och tankar, 2x400m jordvärmeslang. Kulvert 17m,
+21gr innetemp

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Stoppa Cirkulationspump i Thermia Diplomat
« Svar #18 skrivet: 30 november 2011, 23:07:00 »
Och hur ska detta fungera? Framledningsgivaren som styr värmebehovet sitter ju inne i vp. Hur ska värmepumpen veta om den ska gå eller inte om det inte är cirkulation över vp?
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Stoppa Cirkulationspump i Thermia Diplomat
« Svar #19 skrivet: 01 december 2011, 06:33:14 »
Och hur ska detta fungera? Framledningsgivaren som styr värmebehovet sitter ju inne i vp. Hur ska värmepumpen veta om den ska gå eller inte om det inte är cirkulation över vp?
bra tänkt  Thumbsup
framledningsgivaren måste flyttas till framledningen efter tanken för att den ska känna tempen på rätt sätt
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Stoppa Cirkulationspump i Thermia Diplomat
« Svar #20 skrivet: 01 december 2011, 09:21:33 »
Citera
bra tänkt 
framledningsgivaren måste flyttas till framledningen efter tanken för att den ska känna tempen på rätt sätt

Fungerar ju så länge värmepumpen inte är tillåten att köra tillsats / legionella. Då är framledningsgivaren med på ett eller annat sätt..
LÃ¥t pumpen snurra.  Thumbsup
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad Topdoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kovland Västernorrland
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Köld är ett kallt helvete
SV: Stoppa Cirkulationspump i Thermia Diplomat
« Svar #21 skrivet: 01 december 2011, 10:34:33 »
 Framledningsgivaren ska flyttas ut frÃ¥n pump till tank.
Hus200m2 golvvärme i 145m2 +3 st panelrad,vedpanna Effecta+3x500lacctankar Thermia Diplomat 10 ihopdockad med vedpannan och tankar, 2x400m jordvärmeslang. Kulvert 17m,
+21gr innetemp

Utloggad Topdoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kovland Västernorrland
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Köld är ett kallt helvete
SV: Stoppa Cirkulationspump i Thermia Diplomat
« Svar #22 skrivet: 01 december 2011, 11:09:38 »
BÃ¥de fram o returgivarna ska flyttas ut till tank.
Hus200m2 golvvärme i 145m2 +3 st panelrad,vedpanna Effecta+3x500lacctankar Thermia Diplomat 10 ihopdockad med vedpannan och tankar, 2x400m jordvärmeslang. Kulvert 17m,
+21gr innetemp

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Stoppa Cirkulationspump i Thermia Diplomat
« Svar #23 skrivet: 01 december 2011, 12:50:31 »
Bör du inte göra då returgivaren är en skyddsfunktion som skall sitta inne i värmepumpen.
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Stoppa Cirkulationspump i Thermia Diplomat
« Svar #24 skrivet: 01 december 2011, 13:03:24 »
På steg 3 tror jag pumpen är på 93 w??
Vid en drifttid på 7000h / år (i överkant) hamnar du på en förbrukning på hela 651 kwh...
"normal drifttid på kompressorn ca 3500?
Om cirk.pumpen följer kompressorn får du en energiåtgång på hela 325 kwh.
Känns lite overkill att ansluta relän, flytta givare etc för den besparningen.. Sen så blir man ju heller inte helt säker på vad det ena påverkar det andra (flytta givare t.ex)
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad Topdoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kovland Västernorrland
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Köld är ett kallt helvete
SV: Stoppa Cirkulationspump i Thermia Diplomat
« Svar #25 skrivet: 01 december 2011, 16:36:36 »
Provar man inte sÃ¥ ser man inte om det blir bättre eller sämre ,man kan alltid gÃ¥ tillbaka till orginal.Jag vill pröva med detta för att inte den interna pumpen ska blanda om vattnet i tanken ännu mer än vad min externa pump gör.och varför försvinner skyddsfunktioner när man flyttar ut den??? 
Hus200m2 golvvärme i 145m2 +3 st panelrad,vedpanna Effecta+3x500lacctankar Thermia Diplomat 10 ihopdockad med vedpannan och tankar, 2x400m jordvärmeslang. Kulvert 17m,
+21gr innetemp

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Stoppa Cirkulationspump i Thermia Diplomat
« Svar #26 skrivet: 01 december 2011, 19:59:05 »
Du har troligen inte exakt samma returtemperatur på returen från värdesystemet in till tank som du har mellan tank och vp. Men pröva på du.
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad Topdoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kovland Västernorrland
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Köld är ett kallt helvete
SV: Stoppa Cirkulationspump i Thermia Diplomat
« Svar #27 skrivet: 07 december 2011, 17:16:25 »
Fungerar ju så länge värmepumpen inte är tillåten att köra tillsats / legionella. Då är framledningsgivaren med på ett eller annat sätt..
LÃ¥t pumpen snurra.  Thumbsup

Jag ringde och pratade med thermia supporten angÃ¥ende legionella funktionen pÃ¥ min pump, det som sades var  att . Vid legionella körning gör vp en vv körning och tar hjälp av andra steget pÃ¥ eltillskottet tills rätt  inställd temp har uppnÃ¥tts i vvb dÃ¥ ger vvb temp givare en signal till styrenheten att legionella  körningen är klar och vv  produktionen avstannar . SÃ¥ det gÃ¥r visst att ha legionellan aktiv ändÃ¥.  Thumbsup
Hus200m2 golvvärme i 145m2 +3 st panelrad,vedpanna Effecta+3x500lacctankar Thermia Diplomat 10 ihopdockad med vedpannan och tankar, 2x400m jordvärmeslang. Kulvert 17m,
+21gr innetemp

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Stoppa Cirkulationspump i Thermia Diplomat
« Svar #28 skrivet: 07 december 2011, 20:02:13 »
Ja, rätt med en saknad aspekt. Om FL kommer upp i 70 ºC bryter styren på det istället för 60 ºC på startgivaren och avslutar vv-produktionen.
Men även detta går att lösa med relä... En tvåpolig växlande kontakt som styrs av 214 (växelventil) där du lägger in FL-givaren efter tanken på NC och den inre FL-givaren på NO kontakten.
Då läser VP av tempen efter tanken tills VP får startsignal på vv. Då växlar den givare till den inre... Thumbsup
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Topdoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kovland Västernorrland
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Köld är ett kallt helvete
SV: Stoppa Cirkulationspump i Thermia Diplomat
« Svar #29 skrivet: 08 december 2011, 09:27:23 »
Tack för det tipset ,det här blir riktigt bra  Thumbsup *vinkar*
Hus200m2 golvvärme i 145m2 +3 st panelrad,vedpanna Effecta+3x500lacctankar Thermia Diplomat 10 ihopdockad med vedpannan och tankar, 2x400m jordvärmeslang. Kulvert 17m,
+21gr innetemp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!