Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Stoppa Cirkulationspump i Thermia Diplomat  (läst 9814 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Topdoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kovland Västernorrland
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Köld är ett kallt helvete
Stoppa Cirkulationspump i Thermia Diplomat
« skrivet: 29 november 2011, 17:54:15 »
Är det någon som vet hur man kan göra för att stanna den interna cp i en Thermia D10 från 2003 när kompressorn inte går, och går i gång vid kompressorstart.Det finns ingen funktion ”buffertank” i deras styr .Vill helst inte köpa nytt styrsystem till vp . DYRT. Jag vill använda en extern cp från tank i stället till rad.  Vad kan jag göra?  Sc:,h
Hus200m2 golvvärme i 145m2 +3 st panelrad,vedpanna Effecta+3x500lacctankar Thermia Diplomat 10 ihopdockad med vedpannan och tankar, 2x400m jordvärmeslang. Kulvert 17m,
+21gr innetemp

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Stoppa Cirkulationspump i Thermia Diplomat
« Svar #1 skrivet: 29 november 2011, 18:15:32 »
I min Diplomat som är lite yngre kan man ställa i servicemenyn om cirkpumpen ska gå kontinuerligt eller intermittent.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Topdoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kovland Västernorrland
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Köld är ett kallt helvete
SV: Stoppa Cirkulationspump i Thermia Diplomat
« Svar #2 skrivet: 29 november 2011, 18:47:18 »
Jag har ingen sån i min servicemeny.
Hus200m2 golvvärme i 145m2 +3 st panelrad,vedpanna Effecta+3x500lacctankar Thermia Diplomat 10 ihopdockad med vedpannan och tankar, 2x400m jordvärmeslang. Kulvert 17m,
+21gr innetemp

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Stoppa Cirkulationspump i Thermia Diplomat
« Svar #3 skrivet: 29 november 2011, 18:51:33 »
Du kan koppla cirkpumpens matning via kompressorns kontaktor så får du funktionen. kräver lite elkunskaper dock, men det kanske är billigare att hyra in en elektriker en timma än köpa nytt styr.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Topdoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kovland Västernorrland
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Köld är ett kallt helvete
SV: Stoppa Cirkulationspump i Thermia Diplomat
« Svar #4 skrivet: 29 november 2011, 19:24:49 »
ok tack för det. Thumbsup
Hus200m2 golvvärme i 145m2 +3 st panelrad,vedpanna Effecta+3x500lacctankar Thermia Diplomat 10 ihopdockad med vedpannan och tankar, 2x400m jordvärmeslang. Kulvert 17m,
+21gr innetemp

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert på värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna på blir bra...
SV: Stoppa Cirkulationspump i Thermia Diplomat
« Svar #5 skrivet: 29 november 2011, 20:17:19 »
Citera
Du kan koppla cirkpumpens matning via kompressorns kontaktor så får du funktionen. kräver lite elkunskaper dock, men det kanske är billigare att hyra in en elektriker en timma än köpa nytt styr.
Funkar så länge inte VP går på enbart tillsats ::)
Första legionella-toppningen så kommer VP lösa på överhettningsskyddet Thumbsup
Dessutom passar inte nya styren med de funktionerna i din VP utan större ombyggnader...
 
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert på värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna på blir bra...
SV: Stoppa Cirkulationspump i Thermia Diplomat
« Svar #6 skrivet: 29 november 2011, 20:24:00 »
Citera
I min Diplomat som är lite yngre kan man ställa i servicemenyn om cirkpumpen ska gå kontinuerligt eller intermittent.
Hmmm... Kan du det?
Vart då?
Kan inte i min med näst senaste styren :(
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Topdoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kovland Västernorrland
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Köld är ett kallt helvete
SV: Stoppa Cirkulationspump i Thermia Diplomat
« Svar #7 skrivet: 29 november 2011, 20:29:18 »
Jag har ej någon ts tillåten. Funkar det då? Sc:,h
Hus200m2 golvvärme i 145m2 +3 st panelrad,vedpanna Effecta+3x500lacctankar Thermia Diplomat 10 ihopdockad med vedpannan och tankar, 2x400m jordvärmeslang. Kulvert 17m,
+21gr innetemp

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert på värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna på blir bra...
SV: Stoppa Cirkulationspump i Thermia Diplomat
« Svar #8 skrivet: 29 november 2011, 20:32:26 »
Ja, men osmart att inte ha legionella inkopplad :(
Går även att koppla den parallellt med brinepumpen, så går den en stund innan och efter kompressorn är i drift
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Topdoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kovland Västernorrland
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Köld är ett kallt helvete
SV: Stoppa Cirkulationspump i Thermia Diplomat
« Svar #9 skrivet: 29 november 2011, 20:37:15 »
Har en liten vvb inne som matas med vv från vp.
Hus200m2 golvvärme i 145m2 +3 st panelrad,vedpanna Effecta+3x500lacctankar Thermia Diplomat 10 ihopdockad med vedpannan och tankar, 2x400m jordvärmeslang. Kulvert 17m,
+21gr innetemp

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Stoppa Cirkulationspump i Thermia Diplomat
« Svar #10 skrivet: 29 november 2011, 20:46:19 »
Funkar så länge inte VP går på enbart tillsats ::)
Första legionella-toppningen så kommer VP lösa på överhettningsskyddet Thumbsup
Dessutom passar inte nya styren med de funktionerna i din VP utan större ombyggnader...
inga problem att koppla pumpen via kompressorn OCH eltillskottets kontaktor, glömde nämna det
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert på värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna på blir bra...
SV: Stoppa Cirkulationspump i Thermia Diplomat
« Svar #11 skrivet: 29 november 2011, 21:04:06 »
 Thumbsup
Nu är det bara så att det sitter två minireläer på kortet och styr in tillsats i tre steg. Dessa måste också med...
Men det går.
Thermia borde ha med det i sin styr precis som "svenske kocken" skriver att han tydligen kan på sin, men som jag inte kan ???
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert på värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna på blir bra...
SV: Stoppa Cirkulationspump i Thermia Diplomat
« Svar #12 skrivet: 29 november 2011, 21:08:11 »
Citera
Har en liten vvb inne som matas med vv från vp.
Med en blandningsventil på?
Om vattnet i vvb:n inne är högre än 60 ºC kommer blandningsventilen att blanda in svalare vatten från vvb:n i vp...
Dör bakterierna då?
Har funderat en del på detta. Det borde gå att lösa med en lös blandningsventil som tar kallt vatten och blandar med hett vatten från elvvb:n.
Inte för att risken är särskilt stor men...

Ett styrkort och reläkort + en displaybox kostar ca 3800:- exkl. moms
« Senast ändrad: 29 november 2011, 21:11:28 av Tobocop »
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Stoppa Cirkulationspump i Thermia Diplomat
« Svar #13 skrivet: 29 november 2011, 21:57:47 »
Innan någon hinner smälla mig på fingrarna tar jag tillbaka det jag skrev om CP styrningen det var FEL jag kan inte köra CP annat än kontinuerligt vid vämebehov och varmvattenbehov.
Men det är ganska enkelt att med hjälp av relän koppla pumpen så att den går när brinepumpen går SAMT när elpatronen(erna) har spänning på elpatronerna tar man en manöver från "grå 405" till ett relä, en manöver från "grå 409" till ett relä samt en manöver från "grå 101". sedan paralellkopplar "slutningarna" så att oavsett vilket relä som drar så kommer pumpen att starta.
Det kräver en viss kunskap för att utföra ingreppen och några hundringar för relän.
Märkningen är den som sitter i min VP och jag vet inte om det är samma nummer i andra. Men det borde en hyfsad elektriker klura ut utan allt för stort besvär.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Topdoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kovland Västernorrland
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Köld är ett kallt helvete
SV: Stoppa Cirkulationspump i Thermia Diplomat
« Svar #14 skrivet: 30 november 2011, 10:22:17 »
Tack för alla tips ! vv från vp går direkt in i el vvb kallvatten ingång som sedan spetsvärms till önskad temp,om vattnet i elvvb är varmare än inställd vv temp ut från blandningsventilen ,tar den in kallt vatten till önskad temp på utgående vv ledning från elvvb,så den kyler inte någon vvb. (bacterierna dör i elvvb)Det där med relästyrning låter bra och enkelt. vet du vad reläerna heter ev art nr. Thumbsup
Hus200m2 golvvärme i 145m2 +3 st panelrad,vedpanna Effecta+3x500lacctankar Thermia Diplomat 10 ihopdockad med vedpannan och tankar, 2x400m jordvärmeslang. Kulvert 17m,
+21gr innetemp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!