0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vattendropparna måste väl vara kondens, men varför sitter inte kondensen på det kallaste stället dvs på råsponten, utan på den sidan på takstolen som vetter ner mot huset? Värmeläckage precis där eller?
"Ljungby Fuktkontroll och sanering" säger så här: Vi rekommenderar i dagsläget i regel inte alls ventilation av vind
jag tycker också det ser ut som en läcka, men förstår inte hur. Får väl ta och granska utsidan med lupp...
De säljer "trygghetsvakten", den som Martin Timell tyckte man skulle ha på vinden vid problem. De har även avfuktare. Han tyckte avfuktaren var bäst. Ca 10.000 kr i mitt fall...
Angående fläkt i badrummet. Jag har en som går vid behov, men badrummet ligger på övervåningen. Är det bra att dra upp luften från undervåningen, det kanske inte förbättrar situationen på vinden? Vad sägs om en fläkt på skorstenen, då dras luften ner till källaren och ut? Kanske i kombination med en fläkt på lågvarv i badrummet eller är det overkill?
Funderade på varför taket såg värst ut vid murstocken, där tempen är lite högre och fukten lägre. Vi har inte haft något skydd på skorstenen (nu åtgärdat) sen installationen av VP. Kan det ha bidragit?
Angående fläkt i badrummet. Jag har en som går vid behov, men badrummet ligger på övervåningen. Är det bra att dra upp luften från undervåningen, det kanske inte förbättrar situationen på vinden?
I dag har jag 15% luftfuktighet ute och minus 15 grader kommer den mycket torra (och kalla) luften in på en varm och fuktig vind stiger temperaturen på luften och den blir än torrare. Den tar då upp fukt ur luften som den bär med sig ut när vinden ventileras. Har man däremot en kall vindsvåning med stillastående luft får man problem.
För det första bör du ta tips från personer som inte har problem med fukt lite med en nypa salt. Att säga att man har si eller så med ventilationen och minsann aldrig haft någon fukt på vinden betyder ingenting. Det är ju inte alls säkert att det ena beror på andra. Gäller naturligtvis inte här på forat utan allt annat löst folk i bekantskapskretsen.Det absolut viktigaste är att försöka förstå hur relativ luftfuktighet fungerar rent fysiskt. Relativt betyder relativt i förhållande till max möjlig mängd fukt vid aktuell temperatur. Max möjlig mängd sjunker drastiskt med sjunkande temperatur.Varm luft kan således bära mer fukt än kall innan den blir "mättad" och tvingas kondensera. Dvs fälla ut vatten. Varm luft med en viss fuktmängd kommer alltså fälla ut fukt om den kyls av. Och kall luft kan så att säga plocka upp mer fukt när den värms upp. Det här kan man googla ihjäl sig på och det bör man nästan göra om man ska få det rätt på en fuktig vind.Några absoluta sanningar som svider:1. Innomhusluften ska inte upp på kallvinden!!2. Innomhusluften ska inte upp på kallvinden!!3. Innomhusluften ska inte upp på kallvinden!!Osv.Men om den nu läcker upp i alla fall får man fundera på följande:1. Tilläggs isolering = kallare vind=risk för fuktutfällning.2. Ökad ventilation på vind= kallare vind=risk för fuktufällning.3. Dålig ventilation inne= mer fukt på vinden.Lösningen ser konstigt nog ut att vara mindre isolering och mindre ventilation på vinden samt ökad ventilation inne!! Vilket var precis så huset var från början när man eldade för uppvärmningen. En massa dålig inomhusluft ut genom skorstenen och ny fin kalluft in genom källlarventiler och fönsterspalter. Kalluften utifrån värmdes upp när den kom in och kunde bära mer fukt. Dvs den relativa fuktigheten sjunker. Torrt och fint inne OCH torrt på vinden som värmdes av skorstensstocken.Egentligen finns bara en riktig lösning på ett tilläggsisolerat hus som bytt från eldning till värmepump. Det måste ha diffusionsspärr i innertaket! Allt annat blir ett livslångt balanserade med temperaturer, ventilation och avfuktare. Du kommer aldrig kunna sova på nätterna utan ständigt sitta och hålla hålla koll på fuktmätarna på vinden nu när du blivit uppmärksam på problemet. Tro mig, jag har balanserad ventilation och temperatur och en sorbtionsavfuktare på min vind. Fuktighet kollas varje dag på vinter...Ökad ventilation inne med en pax\intelivent konstant gående hjälper och är säkert något som behövs ändå. Du byter troligen inte luft inne i närheten av den mängd som rekommenderas. Men det blir dyrt naturligtvis. Det är ju uppvärmd luft som försvinner ut till kråkorna. Men livskvalitet kostar.../2000
Mmm, fast du glömmer åtgärd 4: Förhindra att just fukten tar sig från bostaden upp till kallvinden. Med moderna uppfinningar som plast, så är det möjligt att spärra den transporten. Enda problemet är att det är lite arbete att göra det i efterhand på ett gammalt hus. Men det går.De som säljer trygghetsvakten menar alltså att dels ska man fortsätta ha usel isolering uppåt, vilket kostar kanske 2000 per år idag, och dels ska man köpa deras överprisade apparat för 10000 (+ev drivenergi?), som uppenbarligen inte fungerar om man inte låter huset vara som på 1800-talet... Smart!
Eftersom vinden troligen blir rätt kall fungerar en vanlig avfuktare inte så bra utan du måste ha en sorptionsavfuktare. Dom fungerar även om det är nära noll eller minusgrader, nackdelen är att dom kostar lite mera.
Många faktorer att spela med och frågan är vilka beslut som ska fattas. Det bästa vore ju att sätta fuktspärr och en luftavfuktare på vinden. Säljaren trodde att jag skulle klara mig med bara luftavfuktaren, och det känns som en lätt lösning i sammanhanget trots kostnaden på 10.000kr.
En sorptionsavfuktare drar också mer el än kondensavfuktare, så vill man ha en snabb och enkel lösning kan man lika gärna ställa upp ett värmeelement på vinden.
Nä, jag tyckte jag tog med det ganska tydligt..."Egentligen finns bara en riktig lösning på ett tilläggsisolerat hus som bytt från eldning till värmepump. Det måste ha diffusionsspärr i innertaket! Allt annat blir ett livslångt balanserade med temperaturer, ventilation och avfuktare"Som sagt allt annat som avfuktare och trygghetsvakter och skit, är dåliga nödlösningar!
Det sitter en ventil på ena gaveln. Sen har huset förlängts från 8 m till 12 m och i nybygget så är det öppet uppe i nock (ingen ventil på gaveln) och förstås ventilation hela vägen ner, men även där finns ett dåligt ställe någon meter in, men det är bättre längre bort från det "gamla" huset, så ventilationen verkar funka bra där.