Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Det ser inte bra ut pÃ¥ vinden...  (läst 22082 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad han540

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 214
  • Karma +0/-0
Det ser inte bra ut på vinden...
« skrivet: 03 februari 2015, 19:19:15 »
Hej
Har ett gammalt 1 1/2 plans hus frÃ¥n 40-talet med sÃ¥gspÃ¥n i snedtaket. Byggde ut bÃ¥de pÃ¥ längden och tväre. Tilläggsisolerade för ca 10 Ã¥r sedan, med gammalt behandlat tidningspapper som behandlats pÃ¥ nÃ¥got sätt. Det sprutades in av Sjömarken Isolering tror jag de hette. Har eldat med ved kalla Ã¥rstiden fram till installation av bergvärme för ca 6 Ã¥r sedan. Har helt glömt att kolla vinden, men kröp upp för ett par veckor sedan och har lagt dit 3 fuktmätare, för att försöka analysera varför det för det första finns vattendroppar pÃ¥ ett par ställen (bild 1) och stora svarta fläckar vid en del takstolar (bild 2). Vattendropparna sitter rakt ovanför ett element... och jag har naturligtvis ingen fuktspärr... 
Just nu är det ca -2 gr ute och de tre mätarna visar i grader: 1.5  2  3.5 och fukten: 73,76,63.   AlltsÃ¥, där det är 3.5 grader sÃ¥ är det 63 % fuktighet, och den mätaren ligger vid murstocken (bild 3) mitt i huset, där ventilationen är som sämst fÃ¥r man anta.
FrÃ¥gan är hur man gÃ¥r vidare med detta? Funderar pÃ¥ att sätta in ventiler i taket, kanske en i varje fack, för att se om det räcker med bättre ventilation. Det som gör saken lite extra jobbig är ju att man inte vet hur det ser ut i snedtaket där sÃ¥gspÃ¥net ligger...   
Bild 1 och 3 hamnade upp och ner. Det svart och fukten är på en takstol på bild 1.
« Senast ändrad: 03 februari 2015, 19:22:56 av han540 »
3 mil sydost Göteborg. 1.5-plans på 155 kv + deluppvärmd källare 75 kv. Installerat Okt -09. Nibe 1245-8 och 160 m hål, ca 150 i berg. Ca 23.000 kw innan, exl hus-el. Nu 11.500 kw totalt, inkl luftvärmepump till uthus.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #1 skrivet: 03 februari 2015, 20:28:42 »
Vattendropparna beror pÃ¥ att den fuktiga luften kondenserar pÃ¥ kallare ytor. Jag tror att din plan att förbättra ventilationen är bra att börja med, men kanske inte i varje fack, utan en ventil i vardera gaveln.  Snedtaket tror jag inte du behöver oroa dig för, där är luftväxling, men det borde gÃ¥ att kolla, kanske med en spegel och en ficklampa?
Bild 2 ser lite märklig ut, där kanske du först skulle utesluta att det är en takläcka.
« Senast ändrad: 04 februari 2015, 07:47:52 av Sanntos »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #2 skrivet: 03 februari 2015, 21:56:45 »
Vad jag kan se så finns ingen ventilation varken på gavlar eller vid takfoten.
På min vind är det springor vid takfötterna, och där har jag satt vindavledare som ser till att det är öppet uppåt.
Sen sitter där 2 ventiler, en på varje gavel.

Men som sagt, kolla även upp att det inte kommer utifrån?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad han540

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 214
  • Karma +0/-0
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #3 skrivet: 03 februari 2015, 23:32:36 »
Det sitter en ventil på ena gaveln. Sen har huset förlängts från 8 m till 12 m och i nybygget så är det öppet uppe i nock (ingen ventil på gaveln) och förstås ventilation hela vägen ner, men även där finns ett dåligt ställe någon meter in, men det är bättre längre bort från det "gamla" huset, så ventilationen verkar funka bra där.

Sanntos, jag tycker också det ser ut som en läcka, men förstår inte hur. Får väl ta och granska utsidan med lupp...

Vattendropparna måste väl vara kondens, men varför sitter inte kondensen på det kallaste stället dvs på råsponten, utan på den sidan på takstolen som vetter ner mot huset? Värmeläckage precis där eller?

Ska man börja med ett par ventilationshuvar sk "mögelstopp" först och se vad det gör?

"Ljungby Fuktkontroll och sanering" säger sÃ¥ här: 
Vi rekommenderar i dagsläget i regel inte alls ventilation av vind, varken med takfotsventilation, gavelventilation eller nockventilation eller kombinationer därav. Ventilation har visat sig ställa till med problem i form av fukt och mögel. Ska man ha någon form av ventilation är det mycket viktigt att ha en kontroll genom att göra kontinuerliga fuktmätningar samtidigt som isoleringstjockleken i vindsbjälklaget hålls tunn (ca. 10cm).
3 mil sydost Göteborg. 1.5-plans på 155 kv + deluppvärmd källare 75 kv. Installerat Okt -09. Nibe 1245-8 och 160 m hål, ca 150 i berg. Ca 23.000 kw innan, exl hus-el. Nu 11.500 kw totalt, inkl luftvärmepump till uthus.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #4 skrivet: 04 februari 2015, 08:16:46 »
Vattendropparna måste väl vara kondens, men varför sitter inte kondensen på det kallaste stället dvs på råsponten, utan på den sidan på takstolen som vetter ner mot huset? Värmeläckage precis där eller?
Du har rätt, men här beror det antagligen på att kondensen här har så att säga satt sig där luften står relativt still.
Citera
"Ljungby Fuktkontroll och sanering" säger sÃ¥ här: 
Vi rekommenderar i dagsläget i regel inte alls ventilation av vind
Jag är medveten om att denna rekommendation finns ute nu, jag kan bara säga att den första vinden som jag isolerade (240 mm) för många år sedan har rejält med ventilation, i gavlar och fack, och där har aldrig varit några problem. En annan vind gjorde jag för 10 år sedan, på ett lite annorlunda sätt, men med gavelventilation, och där är heller inga problem.
Citera
jag tycker också det ser ut som en läcka, men förstår inte hur. Får väl ta och granska utsidan med lupp...
En takpanna kan om man har otur få en längsgående spricka i en vågdal, och som är snudd omöjlig att upptäcka från marknivå. Det tar några år, men så småningom kan takpappen också frysa sönder under, antagligen kring en pappspik

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #5 skrivet: 04 februari 2015, 10:29:03 »
Hur är det med ventilationen i huset och luftfuktigheten där?
Se till att få undertryck i bostaden och se om du kan hitta springor där luften kan läcka upp på vinden.
Får du inte rätt på klimatet inomhus och ser till att minska trycket i bostadsytan finns risken att ökad ventilation ger motsatt effekt eftersom du sänker temperaturen i vindsutrymmet.
Hade i förra huset samma problem men motsatta förutsättningar.
Takfotsventilation som var igensatt med isolering och en viss påisning vid kall väderlek men ingen påväxt.
Såg till att öppna upp för takfotsventilationen och fick nästan omedelbart mer kondensering och påväxt.
PÃ¥växten kom längst ner mot takfotsventilationen  precis som pÃ¥ en av dina  bilder.
Visade sig vara en springa bakom taklisten i rummet under där fuktig luft kunde ta sig upp och kondenserade mot den nu ännu kallare ytan.
Mitt råd är att minska läckaget till vinden genom att minska trycket och se om du kan hitta var luften letar sig upp.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad han540

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 214
  • Karma +0/-0
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #6 skrivet: 04 februari 2015, 12:12:43 »
Tack för bra svar.
 Bigfoot, jag har ingen fuktspärr? Vet inte om det är meningsfullt att leta springor, ska jag ta bort taklisterna etc? Har just nu runt 35 % luftfuktighet i huset vid minus 1-2.
Jag har ingen mekanisk ventilation i huset. Har också funderat på detta. Kan man sätta in en kanal fläkt och blåsa ut genom en kanal i skorstenen för att testa tro?
Hur kallt är det normalt att det blir på vinden? Om det är tex 0 gr ute inom vilket spann kan det vara på vinden då? Man kan väl med detta mått se lite grovt, om ventilationen är ok. Just nu har jag 1 gr på det kallaste stället och vid murstocken där ventilationen är som sämst 3 gr.

Santos, det var det jag också tänkte att där luften står still blir kondensen, men står inte luften mer still i hörnen råspont/takstol?
Är du snickare? FrÃ¥gan är vad det blir för skillnad med mitt sÃ¥gspÃ¥n i snedtaket. Antar att de hus du varit inblandad i har takfotsventilation hela vägen ner? Känner mig mer orolig över snedtaket, dÃ¥ man inte har nÃ¥gon koll där... Kan det vara sÃ¥ att tilläggsisoleringen med tidningspapper som blev gjort pÃ¥ vinden gör att den varma luften som letar sig upp mÃ¥ste gÃ¥ mera invid rÃ¥sponten och dÃ¥ blir den mer koncentrerad jämfört med att bara ha sÃ¥gspÃ¥n? Läste om en annan här pÃ¥ forumet som inte rörde sin vind. Han hade ocksÃ¥ sÃ¥gspÃ¥n. Han menade att den mÃ¥dde bäst sÃ¥ och det  kostade honom ca 1000 kr om Ã¥ret i ökad uppvärmning.
Ska man försöka täta, alltså trycka till isoleringen lite vid de två takstolarna där kondensen finns, för att se om det är läckage nerifrån?
3 mil sydost Göteborg. 1.5-plans på 155 kv + deluppvärmd källare 75 kv. Installerat Okt -09. Nibe 1245-8 och 160 m hål, ca 150 i berg. Ca 23.000 kw innan, exl hus-el. Nu 11.500 kw totalt, inkl luftvärmepump till uthus.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #7 skrivet: 04 februari 2015, 12:17:18 »
Ingen ventilation och 10  cm isolering pÃ¥ vinden?  Den fuktfirman verkar ha gett upp sitt uppdrag. ..
Jag hade satsat på att täta innertaket med fuktspärr om jag var orolig.
Men det kanske inte är sÃ¥ illa,  det svarta mÃ¥ste vara nytt eller gammalt läckage uppifrÃ¥n.  Kolla om det verkligen är blött idag.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #8 skrivet: 04 februari 2015, 13:11:53 »
Bra idé att satsa på undertrycksventilation i huset, själv har jag ett par varvtalsreglerade PAX-fläktar i badrummen som går för jämnan på lågvarv (de varvar upp när funkthalten blir hög).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad han540

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 214
  • Karma +0/-0
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #9 skrivet: 04 februari 2015, 14:03:28 »
Angående fläkt i badrummet. Jag har en som går vid behov, men badrummet ligger på övervåningen. Är det bra att dra upp luften från undervåningen, det kanske inte förbättrar situationen på vinden? Vad sägs om en fläkt på skorstenen, då dras luften ner till källaren och ut? Kanske i kombination med en fläkt på lågvarv i badrummet eller är det overkill?

karlmb jag snackade precis med dem. Antar att de vill sälja. De säljer "trygghetsvakten", den som Martin Timell tyckte man skulle ha på vinden vid problem. De har även avfuktare. Han tyckte avfuktaren var bäst. Ca 10.000 kr i mitt fall...

Funderade på varför taket såg värst ut vid murstocken, där tempen är lite högre och fukten lägre. Vi har inte haft något skydd på skorstenen (nu åtgärdat) sen installationen av VP. Kan det ha bidragit?
3 mil sydost Göteborg. 1.5-plans på 155 kv + deluppvärmd källare 75 kv. Installerat Okt -09. Nibe 1245-8 och 160 m hål, ca 150 i berg. Ca 23.000 kw innan, exl hus-el. Nu 11.500 kw totalt, inkl luftvärmepump till uthus.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #10 skrivet: 04 februari 2015, 14:04:44 »
Citera
De säljer "trygghetsvakten", den som Martin Timell tyckte man skulle ha på vinden vid problem. De har även avfuktare. Han tyckte avfuktaren var bäst. Ca 10.000 kr i mitt fall...

Haha, jo det är ju iaf ett skäl till deras argument...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #11 skrivet: 04 februari 2015, 15:23:52 »
Angående fläkt i badrummet. Jag har en som går vid behov, men badrummet ligger på övervåningen. Är det bra att dra upp luften från undervåningen, det kanske inte förbättrar situationen på vinden? Vad sägs om en fläkt på skorstenen, då dras luften ner till källaren och ut? Kanske i kombination med en fläkt på lågvarv i badrummet eller är det overkill?

Tror inte det spelar så jättestor roll var i huset luften tas för vindens skull, men för innomhusklimatats skull så är det bäst att ta ut luften i badrum/tvättstuga.

Citera
Funderade på varför taket såg värst ut vid murstocken, där tempen är lite högre och fukten lägre. Vi har inte haft något skydd på skorstenen (nu åtgärdat) sen installationen av VP. Kan det ha bidragit?

Den mindre roliga förklaringen är att det kanske läcker in vid murstocken?
Jag har själv ett skydd pÃ¥ skorsten men det är mest för att den inte ska vittra (ute pÃ¥ taket), jag märkte inte att fukt skulle tagit sig in pÃ¥ vind innan jag klädde in skorsten i plÃ¥t.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #12 skrivet: 04 februari 2015, 15:35:24 »
Angående fläkt i badrummet. Jag har en som går vid behov, men badrummet ligger på övervåningen. Är det bra att dra upp luften från undervåningen, det kanske inte förbättrar situationen på vinden?
Det naturliga luftflödet är från bottenvåningen och uppåt, åtminstone är det min erfarenhet, så det är perfekt att ha ett stabilt frånluftsflöde via t ex en varvtalsreglerad fläkt i ett badrum på ovanvåningen. Det skapar inte bara undertryck, utan det gör också inomhusluften mindre fuktig, vilket är bra om det ändå skulle läcka upp lite på vinden.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #13 skrivet: 04 februari 2015, 16:16:57 »
Och har man en väl ventilerad vind så gör den på vintern mycket låga luftfuktigheten att det torkar upp. Men ventilationen måste vara så pass hög att den med marginal överstiger det läckage som man har inifrån den varma bostaden. Eftersom fuktig rumsluft letar sig upp på vind förbättras situationen markant om man skapar ett undertryck inne och det är lättast på den översta våningen dit den varma luften vill söka sig. Att försöka dra ner den i källaren är betydligt "svårare" och kräver större fläktar än på övervåningen för att få samma ressultat.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad han540

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 214
  • Karma +0/-0
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #14 skrivet: 04 februari 2015, 20:28:33 »
Vet inte varför men det kändes klockrent, svenske kocken...  att ventilationen mÃ¥ste vara sÃ¥ hög att den överstiger det läckage men har nerifrÃ¥n. Är det som du tror, eller har du nÃ¥gon egen erfarenhet?
AngÃ¥ende fläkt och placering sÃ¥ ser jag fördelen med att ha den nära vinden, men om man har en rätt kraftig skorstensfläkt sÃ¥ drar ju den ner fukt och värme frÃ¥n köket ocksÃ¥ som lätt tar sig upp pÃ¥ annars. Det slÃ¥r mig ocksÃ¥ att vi (min fru) inte varit sÃ¥ noga med att vädra och stänga dörren till köket vid storkok tex, och vi har dessutom kolfilter i köket, alltsÃ¥ leds inte luften ut utan upp i taket och vidare upp pÃ¥ vinden  ???  Skulle inte mkt av det Ã¥ka ner i källaren och ut via skorstensfläkten? När vi byggde om fick man inte ha utlopp för köksfläkten pÃ¥ gaveln pÃ¥ huset. FÃ¥r man det idag? Finns visserligen en kanal i murstocken pÃ¥ andra sidan köket, men en fläkt där kanske inte är fel... Det blev mkt pÃ¥ en gÃ¥ng. NÃ¥gon som har svar pÃ¥ allt detta?
3 mil sydost Göteborg. 1.5-plans på 155 kv + deluppvärmd källare 75 kv. Installerat Okt -09. Nibe 1245-8 och 160 m hål, ca 150 i berg. Ca 23.000 kw innan, exl hus-el. Nu 11.500 kw totalt, inkl luftvärmepump till uthus.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #15 skrivet: 04 februari 2015, 21:30:44 »
Jag är rätt säker på att man kan dra ut köksfäkten på en gavelvägg men att det finns lite "regler" om hur det ska göras. Och angående ventilation på vindar har jag genom åren monterat fläktar som ventilerat bort varm och fuktig luft, dels för att slippa istappar på tak samt för att förbättra miljön på vindsutrymmen.
Och jag tror inte att du ska dra ner den fuktiga luften till källaren och öka fuktbelastningen där, man brukar ha lite för mycket fukt i källare utan att man tillför "extra" fuktig luft. Kan du inte dra ut en köksfläkt ska du nog sätta en fläkt oavsett som drar ut luft ur köket, man bör ha frånluft i alla våtutrymmen och kök. Har du ventilationskanaler i en skorsten kan det fungera med en fläkt på skorstenskronan.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #16 skrivet: 04 februari 2015, 22:16:56 »
 För det första bör du ta tips frÃ¥n personer som inte har problem med fukt lite med en nypa salt. Att säga att man har si eller sÃ¥ med ventilationen och minsann aldrig haft nÃ¥gon fukt pÃ¥ vinden betyder ingenting. Det är ju inte alls säkert att det ena beror pÃ¥ andra. Gäller naturligtvis inte här pÃ¥ forat utan allt annat löst folk i bekantskapskretsen.
Det absolut viktigaste är att försöka förstÃ¥ hur relativ luftfuktighet fungerar rent fysiskt. Relativt betyder relativt i förhÃ¥llande till max möjlig mängd fukt vid aktuell temperatur. Max möjlig mängd sjunker drastiskt med sjunkande temperatur.Varm luft kan sÃ¥ledes bära mer fukt än kall innan den blir "mättad" och tvingas kondensera. Dvs fälla ut vatten. Varm luft med en viss fuktmängd  kommer alltsÃ¥ fälla ut fukt om den kyls av. Och kall luft kan sÃ¥ att säga plocka upp mer fukt när den värms upp. Det här kan man googla ihjäl sig pÃ¥ och det bör man nästan göra om man ska fÃ¥ det rätt pÃ¥ en fuktig vind.
NÃ¥gra absoluta sanningar som svider:
1. Innomhusluften ska inte upp på kallvinden!!
2.  Innomhusluften ska inte upp pÃ¥ kallvinden!!
3. Innomhusluften ska inte upp på kallvinden!!
Osv.
Men om den nu läcker upp i alla fall får man fundera på följande:
1. Tilläggs isolering = kallare vind=risk för fuktutfällning.
2. Ökad ventilation på vind= kallare vind=risk för fuktufällning.
3. Dålig ventilation inne= mer fukt på vinden.
Lösningen ser konstigt nog ut att vara mindre isolering och mindre ventilation på vinden samt ökad ventilation inne!! Vilket var precis så huset var från början när man eldade för uppvärmningen. En massa dålig inomhusluft ut genom skorstenen och ny fin kalluft in genom källlarventiler och fönsterspalter. Kalluften utifrån värmdes upp när den kom in och kunde bära mer fukt. Dvs den relativa fuktigheten sjunker. Torrt och fint inne OCH torrt på vinden som värmdes av skorstensstocken.
Egentligen finns bara en riktig lösning på ett tilläggsisolerat hus som bytt från eldning till värmepump. Det måste ha diffusionsspärr i innertaket! Allt annat blir ett livslångt balanserade med temperaturer, ventilation och avfuktare. Du kommer aldrig kunna sova på nätterna utan ständigt sitta och hålla hålla koll på fuktmätarna på vinden nu när du blivit uppmärksam på problemet. Tro mig, jag har balanserad ventilation och temperatur och en sorbtionsavfuktare på min vind. Fuktighet kollas varje dag på vinter...
Ökad ventilation inne med en pax\intelivent konstant gående hjälper och är säkert något som behövs ändå. Du byter troligen inte luft inne i närheten av den mängd som rekommenderas. Men det blir dyrt naturligtvis. Det är ju uppvärmd luft som försvinner ut till kråkorna. Men livskvalitet kostar...

/2000
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #17 skrivet: 04 februari 2015, 22:23:49 »
I dag har jag 15% luftfuktighet ute och minus 15 grader kommer den mycket torra (och kalla) luften in på en varm och fuktig vind stiger temperaturen på luften och den blir än torrare. Den tar då upp fukt ur luften som den bär med sig ut när vinden ventileras. Har man däremot en kall vindsvåning med stillastående luft får man problem.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #18 skrivet: 04 februari 2015, 22:59:03 »
I dag har jag 15% luftfuktighet ute och minus 15 grader kommer den mycket torra (och kalla) luften in på en varm och fuktig vind stiger temperaturen på luften och den blir än torrare. Den tar då upp fukt ur luften som den bär med sig ut när vinden ventileras. Har man däremot en kall vindsvåning med stillastående luft får man problem.
Japp!  Men med lite mer läckande fukt upp pÃ¥ vinden, lite större takfots öppningar, lite sämre fart pÃ¥ luftombytet och det kondenserar vid takfoten....
Å andra sidan har man bra fuktspärr kan man ventilera hur mycket som helst.
Men du har naturligtvis helt rätt, kocken. I ditt fall fungerar det. Stillastående luft på vinden vore inte bra. Det är för övrigt aldrig bra. Men ibland är det nödvändigt att gå liiite åt det hållet för att försöka, åtminstone tillfälligt att få ned en för hög fuktighet. Ett nödvändigt ont som borde lösas på annat sätt, helt enkelt.
/2000

PS eftersom du har "varmt" pÃ¥ din vind har du väl kanske just lite för lite isolering och lagom lite ventilation  ;)
« Senast ändrad: 04 februari 2015, 23:22:52 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #19 skrivet: 05 februari 2015, 12:32:36 »
För det första bör du ta tips från personer som inte har problem med fukt lite med en nypa salt. Att säga att man har si eller så med ventilationen och minsann aldrig haft någon fukt på vinden betyder ingenting. Det är ju inte alls säkert att det ena beror på andra. Gäller naturligtvis inte här på forat utan allt annat löst folk i bekantskapskretsen.
Det absolut viktigaste är att försöka förstÃ¥ hur relativ luftfuktighet fungerar rent fysiskt. Relativt betyder relativt i förhÃ¥llande till max möjlig mängd fukt vid aktuell temperatur. Max möjlig mängd sjunker drastiskt med sjunkande temperatur.Varm luft kan sÃ¥ledes bära mer fukt än kall innan den blir "mättad" och tvingas kondensera. Dvs fälla ut vatten. Varm luft med en viss fuktmängd  kommer alltsÃ¥ fälla ut fukt om den kyls av. Och kall luft kan sÃ¥ att säga plocka upp mer fukt när den värms upp. Det här kan man googla ihjäl sig pÃ¥ och det bör man nästan göra om man ska fÃ¥ det rätt pÃ¥ en fuktig vind.
NÃ¥gra absoluta sanningar som svider:
1. Innomhusluften ska inte upp på kallvinden!!
2.  Innomhusluften ska inte upp pÃ¥ kallvinden!!
3. Innomhusluften ska inte upp på kallvinden!!
Osv.
Men om den nu läcker upp i alla fall får man fundera på följande:
1. Tilläggs isolering = kallare vind=risk för fuktutfällning.
2. Ökad ventilation på vind= kallare vind=risk för fuktufällning.
3. Dålig ventilation inne= mer fukt på vinden.
Lösningen ser konstigt nog ut att vara mindre isolering och mindre ventilation på vinden samt ökad ventilation inne!! Vilket var precis så huset var från början när man eldade för uppvärmningen. En massa dålig inomhusluft ut genom skorstenen och ny fin kalluft in genom källlarventiler och fönsterspalter. Kalluften utifrån värmdes upp när den kom in och kunde bära mer fukt. Dvs den relativa fuktigheten sjunker. Torrt och fint inne OCH torrt på vinden som värmdes av skorstensstocken.
Egentligen finns bara en riktig lösning på ett tilläggsisolerat hus som bytt från eldning till värmepump. Det måste ha diffusionsspärr i innertaket! Allt annat blir ett livslångt balanserade med temperaturer, ventilation och avfuktare. Du kommer aldrig kunna sova på nätterna utan ständigt sitta och hålla hålla koll på fuktmätarna på vinden nu när du blivit uppmärksam på problemet. Tro mig, jag har balanserad ventilation och temperatur och en sorbtionsavfuktare på min vind. Fuktighet kollas varje dag på vinter...
Ökad ventilation inne med en pax\intelivent konstant gående hjälper och är säkert något som behövs ändå. Du byter troligen inte luft inne i närheten av den mängd som rekommenderas. Men det blir dyrt naturligtvis. Det är ju uppvärmd luft som försvinner ut till kråkorna. Men livskvalitet kostar...

/2000

Mmm, fast du glömmer åtgärd 4: Förhindra att just fukten tar sig från bostaden upp till kallvinden. Med moderna uppfinningar som plast, så är det möjligt att spärra den transporten. Enda problemet är att det är lite arbete att göra det i efterhand på ett gammalt hus. Men det går.
De som säljer trygghetsvakten menar alltså att dels ska man fortsätta ha usel isolering uppåt, vilket kostar kanske 2000 per år idag, och dels ska man köpa deras överprisade apparat för 10000 (+ev drivenergi?), som uppenbarligen inte fungerar om man inte låter huset vara som på 1800-talet... Smart!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad han540

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 214
  • Karma +0/-0
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #20 skrivet: 05 februari 2015, 12:59:53 »
Många faktorer att spela med och frågan är vilka beslut som ska fattas.
 Det bästa vore ju att sätta fuktspärr och en luftavfuktare pÃ¥ vinden.
 Säljaren trodde att jag skulle klara mig med bara luftavfuktaren, och det känns som en lätt lösning i sammanhanget trots kostnaden pÃ¥ 10.000kr.
3 mil sydost Göteborg. 1.5-plans på 155 kv + deluppvärmd källare 75 kv. Installerat Okt -09. Nibe 1245-8 och 160 m hål, ca 150 i berg. Ca 23.000 kw innan, exl hus-el. Nu 11.500 kw totalt, inkl luftvärmepump till uthus.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #21 skrivet: 05 februari 2015, 13:06:34 »
Eftersom vinden troligen blir rätt kall fungerar en vanlig avfuktare inte så bra utan du måste ha en sorptionsavfuktare. Dom fungerar även om det är nära noll eller minusgrader, nackdelen är att dom kostar lite mera.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #22 skrivet: 05 februari 2015, 14:21:52 »
Mmm, fast du glömmer åtgärd 4: Förhindra att just fukten tar sig från bostaden upp till kallvinden. Med moderna uppfinningar som plast, så är det möjligt att spärra den transporten. Enda problemet är att det är lite arbete att göra det i efterhand på ett gammalt hus. Men det går.
De som säljer trygghetsvakten menar alltså att dels ska man fortsätta ha usel isolering uppåt, vilket kostar kanske 2000 per år idag, och dels ska man köpa deras överprisade apparat för 10000 (+ev drivenergi?), som uppenbarligen inte fungerar om man inte låter huset vara som på 1800-talet... Smart!

Nä, jag tyckte jag tog med det ganska tydligt...
"Egentligen finns bara en riktig lösning på ett tilläggsisolerat hus som bytt från eldning till värmepump. Det måste ha diffusionsspärr i innertaket! Allt annat blir ett livslångt balanserade med temperaturer, ventilation och avfuktare"
Som sagt allt annat som avfuktare och trygghetsvakter och skit, är dåliga nödlösningar!
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #23 skrivet: 05 februari 2015, 14:35:04 »
Eftersom vinden troligen blir rätt kall fungerar en vanlig avfuktare inte så bra utan du måste ha en sorptionsavfuktare. Dom fungerar även om det är nära noll eller minusgrader, nackdelen är att dom kostar lite mera.

En sorptionsavfuktare drar ocksÃ¥ mer el än kondensavfuktare, sÃ¥ vill man ha en snabb och enkel lösning kan man lika gärna ställa upp ett värmeelement pÃ¥ vinden.  :P
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #24 skrivet: 05 februari 2015, 14:36:23 »
Många faktorer att spela med och frågan är vilka beslut som ska fattas.
 Det bästa vore ju att sätta fuktspärr och en luftavfuktare pÃ¥ vinden.
 Säljaren trodde att jag skulle klara mig med bara luftavfuktaren, och det känns som en lätt lösning i sammanhanget trots kostnaden pÃ¥ 10.000kr.
Kan du sätta fuktspärr ska du absolut göra det. Men det måste vara helt tätt överallt. Använd ålderbeständig tejp till skarvar. När plasten är på plats kan du prova lite bättre ventilation på vinden. Då är det så att säga ofarligt.
Troligen mycket jobb och kostnader men kanske behöver du ett nytt innertak i alla fall. Det gamla har du säkert tröttnat på. Renovera är kul. Du kommer tjäna in kostnaden jämfört med en sorbtionsavfuktare. Den drar pengar varje år och går säkert sönder när garantin går ut... Renovering är en engångskostnad som höjer värdet på huset. ...och vem fan vill köpa ett hus som kräver att en avfuktare står och brummar på vinden.
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #25 skrivet: 05 februari 2015, 14:37:34 »
En sorptionsavfuktare drar ocksÃ¥ mer el än kondensavfuktare, sÃ¥ vill man ha en snabb och enkel lösning kan man lika gärna ställa upp ett värmeelement pÃ¥ vinden.  :P

Eller ta bort isolering. Samma sak.
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #26 skrivet: 05 februari 2015, 17:31:56 »
2000 har helt rätt.
Att ventilera vinden med mekanisk ventilation och vara säker på att all luft är uppblandad med uteluft under daggpunkten och ingen ficka med stillastående luft finns är mindt sagt svårt.
Blir ett väl justerat rörsystem för att uppnå det.
En annan nackdel är att man kan dra in en massa fuktig uteluft till vinden stora delar av året.
Det enda säkra är vad 2000 skriver och vad även jag var innepå från början.
Ventilera innomhus för att få ner både trycket upp mot vinden och för att få ner fukthalten samt hindra luften att ta sig upp till vinden.
Hade isoleringsfirmor här 2012 för att ge pris på tilläggsisolering, och alla tre firmor började med att fråga om huset hade mekanisk frånluftsventilation.
Förstod även efter vidare samtal att det är deras frikort vid eventuella fuktskador efter isolering, de kan alltid hävda att det inte varit tillräckligt stort undertryck.
Valde att själv isolera och lade på ca 170mm till en sammanlagd höjd av ca 350 mm.
Köper att det blir någon grad varmare på vinden och att den håller sig frisk än att spara någon enstaka 1000 lapp och chansa med 500mm isolering.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad han540

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 214
  • Karma +0/-0
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #27 skrivet: 06 februari 2015, 13:37:31 »
Avfuktaren är ju den enklaste lösningen bara det funkar och det ska det göra enligt säljare...
Den drar ca 500kw/år, så inte så hög kostnad, men på sikt blir det ju det.

Nu är det 2-3 plusgrader ute och ser direkt på mätarna att fukten stiger snabbt på vinden, runt 82 % nu. Om man satt in mögelstopper nu så borde ju fuktigheten varit ännu högre, eller?
3 mil sydost Göteborg. 1.5-plans på 155 kv + deluppvärmd källare 75 kv. Installerat Okt -09. Nibe 1245-8 och 160 m hål, ca 150 i berg. Ca 23.000 kw innan, exl hus-el. Nu 11.500 kw totalt, inkl luftvärmepump till uthus.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #28 skrivet: 06 februari 2015, 13:59:52 »
Nä, jag tyckte jag tog med det ganska tydligt...
"Egentligen finns bara en riktig lösning på ett tilläggsisolerat hus som bytt från eldning till värmepump. Det måste ha diffusionsspärr i innertaket! Allt annat blir ett livslångt balanserade med temperaturer, ventilation och avfuktare"
Som sagt allt annat som avfuktare och trygghetsvakter och skit, är dåliga nödlösningar!

 tummenupp  Det har du rätt i! Man tenderara att läsa listor men inte underliggande tilläggsinfo...   ;)
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #29 skrivet: 06 februari 2015, 17:32:43 »
Ventilerar du nog bra så får du samma luftfuktighet på vinden som ute. Hur mycket du måste ventilera beror på hur mycket som kommer upp från bostadsutrymmet
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad han540

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 214
  • Karma +0/-0
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #30 skrivet: 09 februari 2015, 16:07:09 »
Jag satte upp en vanlig fläkt på vinden. Den drar inte in någon luft, bara omsätter, men märker ingen skillnad på vare sig temp eller fuktighet.
Just nu dock så är det vårkänslor i luften. 12.5 grader på vinden och vad händer? Fuktigheten har stigit till 91%. Är det normalt? När det blivit varmare så kan ju luften svälja mer fukt, så fuktigheten borde ju sjunka. Tänker jag rätt?
3 mil sydost Göteborg. 1.5-plans på 155 kv + deluppvärmd källare 75 kv. Installerat Okt -09. Nibe 1245-8 och 160 m hål, ca 150 i berg. Ca 23.000 kw innan, exl hus-el. Nu 11.500 kw totalt, inkl luftvärmepump till uthus.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #31 skrivet: 09 februari 2015, 17:10:18 »
Att "röra om" i luften hjälper nog inte utan du måste få bort den fuktiga luften och få in mindre fuktig luft. Är det ungefär samma temperatur ute som på vinden bör luftfuktigheten på uteluften vara betydligt lägre än luften på vinden. Då är det bara till att göra korsdrag.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad han540

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 214
  • Karma +0/-0
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #32 skrivet: 09 februari 2015, 18:12:20 »
Du har rätt, men om det nu är så att det är fuktigare på vissa ställen, där kondens finns och där det är svart, så tänker jag att stillastående luft inte är så bra, och då kommer fläkten in, men som sagt, jag har ju lagt fuktmätarna på strategiska platser och märker ändå ingen skillnad. Tycker ändå det är konstigt att få över 90 % fuktighet när det blir varmare och med fläkten på...
Kollade taket från utsidan i dag. Kunde inte se något fel. Sköt undan takpannorna också för att se ev fukt, men icke. Jag hade varit extra noggrann t.o.m. och penslat asfalt över alla skarvar. Minnet är dåligt....
Känns som att det var en sämre upptäckt. Ett litet läckage utifrån känns lättare att hantera än diffus fukt som man dessutom inte kan kontrollera överallt.
Däremot upptäckte jag ströläkt som gick utanför takpannorna på ett par ställen. Sågade/bröt av dem då de var i rätt dåligt skick, men det kan ju inte orsaka läckage. En sak till: det hade samlat sig en massa skräp under ströläkten som i sin tur befann sig ovanför en plåt. Vattnet kunde kanske kan ta sig över till takpappen och hitta på otrevligheter.
3 mil sydost Göteborg. 1.5-plans på 155 kv + deluppvärmd källare 75 kv. Installerat Okt -09. Nibe 1245-8 och 160 m hål, ca 150 i berg. Ca 23.000 kw innan, exl hus-el. Nu 11.500 kw totalt, inkl luftvärmepump till uthus.

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #33 skrivet: 17 februari 2015, 22:04:21 »
Beroende på vad det är för fuktmätare du har så kan dom bete sig lite olika, men det är ganska vanligt att billiga digitala mätare reagerar långsamt på fuktgivaren men lite/betydligt snabbare på tempgivaren. Detta kan ge missvisande RH vid väderomslag eller varierande temperatur.
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #34 skrivet: 01 april 2015, 15:27:21 »
Det sitter en ventil på ena gaveln. Sen har huset förlängts från 8 m till 12 m och i nybygget så är det öppet uppe i nock (ingen ventil på gaveln) och förstås ventilation hela vägen ner, men även där finns ett dåligt ställe någon meter in, men det är bättre längre bort från det "gamla" huset, så ventilationen verkar funka bra där.

Den "gamla" gaveln som nu befinner sig i ett varmt utrymme i och med tillbyggnaden. Är den otät upp mot vind på något sätt? T.ex. om det har varit en gavellucka till vind etc. Den delen borde vilket fall vara tät/isolerad så att inte varmluft från tillbyggnaden tar sig in på vinden och kondenserar mot kall yta. Mot t.ex. råsponten.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad zippa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #35 skrivet: 03 april 2015, 09:34:05 »
Hej. Ett par frågor.

Varm luft binder mer vatten men gör ändÃ¥ att luftfuktigheten sjunker? Men när den varma luften som har lÃ¥g luftfuktighet möter kalla sÃ¥ släpper den ifrÃ¥n sig vattnet och luftfuktigheten stiger. 

LÃ¥ter som att tilläggsisolera vinden och fuktspärra den med plast samt ha en luftspalt mellan spÃ¥nten o isoleringen borde vara den bästa lösningen. Klart  jobbigast men för mig skulle det nog vara bättre än att riva ner innetaken och fuktspärra, jag vill ändÃ¥ inreda vinden sÃ¥ smÃ¥ning om....

Vad ska vindsfuktigheten ligger under för att man inte ska riskera skador/problem?

Har idag.
Inne 21,5    32%
Ute 4,9        82%
Uterummet 13,5.    44%
Vinden 10,1.      64%



Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #36 skrivet: 03 april 2015, 09:55:38 »
Ja ska du inreda vinden på sikt så är det förstås det bästa och enklaste!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad han540

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 214
  • Karma +0/-0
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #37 skrivet: 15 januari 2016, 13:15:16 »
Hej igen. Vet inte om någon läser detta men skriver ändå.
Har inte kommit till skott med nÃ¥gon lÃ¥ngvarig lösning ännu, men gjorde ett experiment. Det har ju framkommit att man kan ventilera för mkt pÃ¥ vinden ocksÃ¥, sÃ¥ jag tänkte utesluta det. Tätade vid takfoten och satte lite skivor mellan gamla och nya vinden, och...det blev katastrof. Nu var det visserligen fuktigt ute och temp runt 2-3 gr, men sponten var nästan vÃ¥t efter nÃ¥gra dagar, och jag hann inte torka upp pÃ¥ vinden innan kylan slog till, sÃ¥ nu är det rimfrost sÃ¥ det stÃ¥r härliga till  :'(.  Jag tog upp en värmefläkt och fick torkat upp en del innan kylan kom och där finns ingen rimfrost, men sÃ¥ fort det blir varmare sÃ¥ mÃ¥ste jag torka upp. Bäst är väl en avfuktare, men dÃ¥ mÃ¥ste man väl täppa till lite igen...
Nästa steg blir då att ventilera mera. Skulle nog ha kört på ide´n som jag hade från början att sätta in mögelstopper. Skulle inte ha läst så mkt på nätet...
3 mil sydost Göteborg. 1.5-plans på 155 kv + deluppvärmd källare 75 kv. Installerat Okt -09. Nibe 1245-8 och 160 m hål, ca 150 i berg. Ca 23.000 kw innan, exl hus-el. Nu 11.500 kw totalt, inkl luftvärmepump till uthus.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #38 skrivet: 17 januari 2016, 12:05:42 »
Det skulle kunna funkat om du värmt upp vinden ordentligt.
Det här med att ventilera vinden för mycket är troligen i riktigt gamla hus som i princip saknar isolering mellan bostadsdel och vind, då värms vinden upp och skickar man in kall uteluft där kan det faktiskt öka problemet.
Men har man isolering i bjälklaget mellan bostad och vind så ska vinden ventileras ordentligt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #39 skrivet: 25 april 2016, 20:21:05 »
Mögelstopper är det samma som att öka ventilationen på vinden.
Öka ventilationen i huset så att mindre fukt letar sig upp på vinden.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!