Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ny Ecoheat  (läst 27670 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
Ny Ecoheat
« skrivet: 01 mars 2006, 15:45:31 »
Som jag skrivit i andra trådar så avser CTC släppa en del nyheter under våren.

Jag vet inte närmare detaljer, men pumparna ska vara visade för branschen så någon på forumet kanske vet mer?

Man kommer att behålla sitt nuvarande koncept med en del förändringar.

Bl a inför man möjligheten att tidsstyra eltillskottet - jag visste väl att jag borde ha tagit patent pÃ¥ den idén!  :D  :o >:(

Men nån strulig växelventil ville man inte ha.....
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Snoopy32

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar - i princip !
SV: Ny Ecoheat
« Svar #1 skrivet: 03 mars 2006, 23:29:16 »
Hej !

Den reparatör som var hemma hos mig och bytte styrkort för ett tag sedan berättade följande.
CTC har i de nya modellerna av EcoHeat TAGIT BORT  Sc:,h :o >:(  möjligheten att se hur mycket elpatronen gått/förbrukat  :o
Skälet till detta skulle vara att det klagats (för) mycket på att elpatronen går in i tid och otid !!!????
Endast TOTAL förbrukning skall enligt honon gÃ¥ att se i de nya modellerna  Sc:,h  :o

Förbättring... eller....

MVH,
/Erland

Driftsstart 1/12 -05. CTC Ecoheat 8.5, 174m borra (varav 24 m foder, gick ej längre pga för mycket vatten). ca 240m2 i tre plan värmt till 21 gr. i Sollentuna. Vattenburet tvårörssystem, 31.000kW/år för värme+VV med elpanna.
Brine +2- +3 in, 0- -1 ut Framl.temp(-15)55gr, från vid 18gr

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Ny Ecoheat
« Svar #2 skrivet: 03 mars 2006, 23:40:03 »
Kanske en förbättring om den kunde visa verklig förbrukning på pumpen inklusive den som inte visas idag, dvs den ts som går utanför styren (svarta ratten).
Det intressanta för oss som redan har en Ecoair/heat är förstås om det ges möjlighet tilll uppgradering.
Samt om det finns anledning att uppgradera.
Att de skulle göra styren mindre intelligent får vil väl inte hoppas?::)

Det andra dom sa till mig var att det tyvärr inte tagits fram någon fjärrstyrning.

Vi fÃ¥r väl se vilka nyheter som finns när den kommer.  :)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Ny Ecoheat
« Svar #3 skrivet: 06 mars 2006, 12:44:09 »
Den reparatör som var hemma hos mig och bytte styrkort för ett tag sedan berättade följande.
CTC har i de nya modellerna av EcoHeat TAGIT BORT  Sc:,h :o >:(  möjligheten att se hur mycket elpatronen gått/förbrukat  :o
Skälet till detta skulle vara att det klagats (för) mycket på att elpatronen går in i tid och otid !!!????
Endast TOTAL förbrukning skall enligt honon gå att se i de nya modellerna  Sc:,h  :o

Förbättring... eller....
Hmmm.... Om de har gjort detta så mörkar de lite vad VP förbrukar och det slår bara tillbaa på dem själva i längden. Det kan inne bära att en FEL inställd VP, pga att eltillskott inte redovisas, kan uppfattas som sämmer besparingsmässingt än komkurenterna.

Allt som mörkas är ngt jag i allafall blir skeptisk emot, min första tanke är att vågar man inte redovisa öppet så är det något som inte står rätt till... Och i detta fall tror jag det är lätt att tillskottet skenariväg om du inte gör en riktig inställning på din CTC.

Fy, CTC ....
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Ny Ecoheat
« Svar #4 skrivet: 06 mars 2006, 13:30:24 »
Fy, CTC ....

Förstår inte den negativa attityd som är förhärskande på forumet när det gäller CTC och värmepumpar?

Jag har varit nöjd sen starten. Det som kunde förbättras hade jag hoppats pÃ¥ att kunna diskutera och utveckla här när jag upptäckte värmepumpsforum, men det har varit förbaskat skralt med konstruktiva kommentarer (de brukar begränsa sig till följande tre, ungefär - 1. se upp för svarta ratten 2. skruva dit en växelventil & ta bort skiktplÃ¥ten 3. köp en nibe/ivt/thermia).  >:(

Inte särskilt hjälpsamt alltså!!! Själv anser jag FORTFARANDE efter att ha varit här några månader att CTC:s konstruktion är den som har bäst potential att leverera värme med bra cop SAMT "obegränsat" med vv vid behov, UTAN att behöva någon extrautrustning lr extern vvb.
Och jag har inte sett ett enda inlägg på forumet som motsäger detta. --/ --/ --/

Vad gäller den nya modellen sÃ¥ fÃ¥r vi väl se vad de har hittat pÃ¥. Har de gjort bort sig kan vi väl kapa dom jämsmed fotknölarna, men lÃ¥t oss se vad det blir först.  ;)
« Senast ändrad: 06 mars 2006, 15:05:26 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Ny Ecoheat
« Svar #5 skrivet: 06 mars 2006, 13:54:11 »
Tycker ctc har en intressant konstruktion tyvär faller den enligt mitt tycke på för liten vatten mängd och för mi egen del att dom inte tillverkar pumpar i rätt storlek 15-17 kw men visst med en 500l tank tror jag att det är helt rätt tänkt se trådhttp://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,6722.0.html
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Ny Ecoheat
« Svar #6 skrivet: 06 mars 2006, 15:00:59 »
Jo jag noterade att du tänkte bygga en CTC  ;)  :)

Men detta var vad jag skrev:
UTAN att behöva någon extrautrustning lr extern vvb.

« Senast ändrad: 06 mars 2006, 15:02:38 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Ny Ecoheat
« Svar #7 skrivet: 06 mars 2006, 16:59:45 »

Förstår inte den negativa attityd som är förhärskande på forumet när det gäller CTC och värmepumpar?

Jag har varit nöjd sen starten. Det som kunde förbättras hade jag hoppats på att kunna diskutera och utveckla här när jag upptäckte värmepumpsforum, men det har varit förbaskat skralt med konstruktiva kommentarer (de brukar begränsa sig till följande tre, ungefär - 1. se upp för svarta ratten 2. skruva dit en växelventil & ta bort skiktplåten 3. köp en nibe/ivt/thermia). >:(

Inte särskilt hjälpsamt alltså!!! Själv anser jag FORTFARANDE efter att ha varit här några månader att CTC:s konstruktion är den som har bäst potential att leverera värme med bra cop SAMT "obegränsat" med vv vid behov, UTAN att behöva någon extrautrustning lr extern vvb.
Och jag har inte sett ett enda inlägg på forumet som motsäger detta. --/ --/ --/
För att flika in så brukar jag stå inte för negativa sidan när det gäller CTC,  och jag försöker att ge råd om det lilla som går att mickla med styret för att få ordning på att elpatronen inte lever sitt eget liv :(
Det vanliga felet är nog att folk skruvar upp svartaratten eller sätter eldelen min temp till 50-55 grader OCH det ger ett högre eltillskott, man har nämligen valt att köra eldelen som en elvarmvattenberedare....

Till sist kan jag nämna att vi hade 18 minus på morgonen och JAG hade inte elpatronen i kopplad :) NOTERA att vår VP klarar max runt 15 minusgrader utan tillskott !!! så vi hade tappat lite temeratur i huset. Och trots detta lyckades vi dusch UTAN att någon fick kallt vatten under sin duch (jag dushade sist).

CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Ny Ecoheat
« Svar #8 skrivet: 06 mars 2006, 17:41:00 »
Fy, CTC ....

Förstår inte den negativa attityd som är förhärskande på forumet när det gäller CTC och värmepumpar?

Jag har varit nöjd sen starten. Det som kunde förbättras hade jag hoppats på att kunna diskutera och utveckla här när jag upptäckte värmepumpsforum, men det har varit förbaskat skralt med konstruktiva kommentarer (de brukar begränsa sig till följande tre, ungefär - 1. se upp för svarta ratten 2. skruva dit en växelventil & ta bort skiktplåten 3. köp en nibe/ivt/thermia).  >:(

Inte särskilt hjälpsamt alltså!!! Själv anser jag FORTFARANDE efter att ha varit här några månader att CTC:s konstruktion är den som har bäst potential att leverera värme med bra cop SAMT "obegränsat" med vv vid behov, UTAN att behöva någon extrautrustning lr extern vvb.
Och jag har inte sett ett enda inlägg på forumet som motsäger detta. --/ --/ --/

Vad gäller den nya modellen så får vi väl se vad de har hittat på. Har de gjort bort sig kan vi väl kapa dom jämsmed fotknölarna, men låt oss se vad det blir först.  ;)
En fråga till dej som gillar CTC hur beter sig eldelen när man har golvvärme med ett börvärde på säg 27 grader och vill duscha??
Går det utan eltillskott att få obegränsat med säg 45 gradigt vatten?
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Ny Ecoheat
« Svar #9 skrivet: 06 mars 2006, 18:58:02 »
En fråga till dej som gillar CTC hur beter sig eldelen när man har golvvärme med ett börvärde på säg 27 grader och vill duscha??
Går det utan eltillskott att få obegränsat med säg 45 gradigt vatten?

Det där är en intressant fråga som Bertil ställer ibland och som jag inte kan svara på! Ity det att vi har inte golvvärme, utan ett bra lågtempsystem (framledning 45 vid -15, )och bra med vv. Så det får CTC svara på, eller om det finns nån på forumet med CTC och golvvärme.

Men för resten av oss med framledning >35 finns det nog bra med vv. Men min poäng har varit att man med den BEFINTLIGA HÅRDVARAN, alltså själva pumpen, borde kunna få fram obegränsat med vv. Och att det varit begränsningar i styren som har gjort det svårt/omöjligt utan att få för mycket ts.
  Med tidsstyrning av elpatron har jag fÃ¥tt en bra lösning pÃ¥ det. Nästa steg är att se om man kan lura styren att fixa det pÃ¥ ett intelligent sätt.  Sc:,h

  SÃ¥ det kan bli intressant att se vad CTC har hittat pÃ¥.


Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Ny Ecoheat
« Svar #10 skrivet: 06 mars 2006, 19:12:51 »
En fråga till dej som gillar CTC hur beter sig eldelen när man har golvvärme med ett börvärde på säg 27 grader och vill duscha??
Går det utan eltillskott att få obegränsat med säg 45 gradigt vatten?

Det där är en intressant fråga som Bertil ställer ibland och som jag inte kan svara på! Ity det att vi har inte golvvärme, utan ett bra lågtempsystem (framledning 45 vid -15, )och bra med vv. Så det får CTC svara på, eller om det finns nån på forumet med CTC och golvvärme.

Men för resten av oss med framledning >35 finns det nog bra med vv. Men min poäng har varit att man med den BEFINTLIGA HÅRDVARAN, alltså själva pumpen, borde kunna få fram obegränsat med vv. Och att det varit begränsningar i styren som har gjort det svårt/omöjligt utan att få för mycket ts.
  Med tidsstyrning av elpatron har jag fått en bra lösning på det. Nästa steg är att se om man kan lura styren att fixa det på ett intelligent sätt.  Sc:,h

  Så det kan bli intressant att se vad CTC har hittat på.




Som jag har förstått styren i CTC maskinen så ligger temperaturen i den nedre delen 5 grader högre än börvärdet det betyder i det fall jag nämnde 32 grader... verkar ganska omöjligt att få fram ens en liter 45 gradigt vatten utan eltillskott då...

Och sen att ha sin vp alltid gå fem grader högre än börvärdet bör ge låg cop.
Visst mantelmaskiner fölorar då vid vv-laddning men vinner långa perioder där den ligger runt bör...

Fan att CTC inte va med i testen kan man säga då hade vi vetat detta lite bättre... men testen var vid 45 graders framledning och inte vid 27 grader..
Riktigt glad får man aldrig vara.
« Senast ändrad: 06 mars 2006, 20:03:38 av Digital »
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Ny Ecoheat
« Svar #11 skrivet: 06 mars 2006, 19:39:46 »
För oss som sitter med Svarte Petter, dvs en CTC, (eller om vi nu gör det )vore det intressant om denna tråd kunde utmynna i en särskild tråd med en allmän beskrivning om CTCns arbetssätt, vad man skall tänka på vid olika inställningar, vilken inställning som leder till vad, sommarinställningar osv.
Själv är jag jättenöjd men inte så kunnig. Dessutom lämnar CTCs manual en hel del övrigt att önska.Beträffande andra märken kan man läsa tex Bertils utmärkta beskrivningar. Jag och säkert andra saknar en sådan låst tråd.
Skulle inte ME, som förefaller bäst bevandrad på CTC, kunna författa en sådan tråd? Ev skulle Bertil som allmänt kunnig granska texten före "publicering".
Rickard, vad säger du?
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Ny Ecoheat
« Svar #12 skrivet: 07 mars 2006, 00:33:26 »
-Ingen maskin jobbar alltid med maximal COP, CTC avviker inte på den punkten.

-Det teoretiseras en del om att CTCs konstruktion inte skulle kunna ge vv vid låg framledning. Fabriksinställd min-temp i nedre tanken är 35 grader. Övre tanken fungerar som en spetsberedare, och temperaturen där är högre även utan ts. Det tycks som att ingen har förstått detta!
Nettoeffekten av att ha en något högre panntemp, säg 35 istf 27 en del av året är väl något att räkna på.

-Efter att ha läst de flesta trÃ¥dar som handlar om CTC är jag rätt säker pÃ¥ att ingen pÃ¥ forumet, inklusive Bertil Rickard, ME m fl (och förvisso även undertecknad) vet riktigt hur flödena gÃ¥r i CTCn. SÃ¥ vi kanske skulle behöva extern hjälp med en FAQ.   ::)

-Det finns för- och nackdelar med de olika konstruktionerna. DÃ¥ majoriteten har växelventil blir det visst sÃ¥ att man ogillar att inte alla har det? Det är en brist att ingen pÃ¥ forumet riktigt har förstÃ¥tt hur CTCn funkar och kan  förklara för- och nackdelar. Jag är helt ointresserad av att "försvara" CTC. Mitt intresse är att fÃ¥ ut sÃ¥ mycket som möjligt av min anläggning!!!! :)

-"Svarte Petter"?  Vi förbrukade 37000 kWh (exkl.hh-el) det Ã¥r vi bara körde pannan pÃ¥ el, och hade det kallt och eländigt och dÃ¥ligt med vv. Det var Svarte Petter!
Efter några år med Ecoheat låg vi på cirka 14000 kWh. Efter några månader med forumet och lite egna tweaks är vi nere på runt 10000 - med elpatron avstängd, men istället 5 m3 extra ved - har samtidigt höjt tempen i huset med 2-4 grader.
Vad blir dÃ¥ vÃ¥r Ã¥rs-cop?  ;)
« Senast ändrad: 07 mars 2006, 00:36:55 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Ny Ecoheat
« Svar #13 skrivet: 07 mars 2006, 12:03:18 »
En fråga till dej som gillar CTC hur beter sig eldelen när man har golvvärme med ett börvärde på säg 27 grader och vill duscha??
Går det utan eltillskott att få obegränsat med säg 45 gradigt vatten?

Nja det kanske är svårt att säga att det går att få obegränsat med 45 gradigt vv.

Men det är tre faktorer som glömts bort i detta resonemang.

1) CTC jobbar med min värde på 35 grader , så 32 grader i VP inträffar "aldrig" i en normal inställd VP om inte den tidsfördöjning kommer in i ekvationen. När vattnet i vp blir 35 grade jonnar kompressorn upp den till 40.

2) Sedan har vi detta med var fjärde start jobbar VP upp till 55 grader (vid in gående brine på +2 grader) detta gör att VV i övre delen brukar ligga runt 50-52 grader hos mig. detta pga att jag unter vissa tidpunkter på året har många start och stopp (25-30st)

3. till sist har vi sommardrift då full kondensrar VP upp till 55 grader varje gång. det gör att VP håller en hög vattentemperatur och tanken fungerar mer som en varmvattenberdare typ förrådsberedare som sitter i nibe, thermia, ivt.... mfl.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Bertilo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kompakt topp
SV: Ny Ecoheat
« Svar #14 skrivet: 15 mars 2006, 14:58:41 »
Kanske en förbättring om den kunde visa verklig förbrukning på pumpen inklusive den som inte visas idag, dvs den ts som går utanför styren (svarta ratten).
Det intressanta för oss som redan har en Ecoair/heat är förstås om det ges möjlighet tilll uppgradering.
Samt om det finns anledning att uppgradera.
Att de skulle göra styren mindre intelligent får vil väl inte hoppas?::)

Det andra dom sa till mig var att det tyvärr inte tagits fram någon fjärrstyrning.

Vi fÃ¥r väl se vilka nyheter som finns när den kommer.  :)

Hej VP-fantaster!

Mitt första inlägg berör en fråga som verkar intressera CTC-ägare.

CTC svarar idag på direkt förfrågan att förbrukningsvärdena för värmepump och eltillskott inte längre är separerade utan endast kan avläsas som ett totalvärde i den nya modell som kommer under våren/försommaren.

Man kunde inte svara på, om möjlighet fanns att inkoppla yttre mätare för att mäta eltillskottet.
CTC EcoHeat 5 V3, borrdjup 120 m, därav aktivt 105 m, kraftigt flöde. Suterrängvilla byggår 1957, belägen Smålands ostkust.
75 m² + 75m², + 21º i hela fastigheten, 2 vuxna, inget eltillskott, vv tillräckligt.
Årsförbrukning enligt separat mätare 5.000 kWh, tidigare 15.500 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!