Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hastighet intern värmebärarpump F1245  (läst 4411 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wendtan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kroniskt morgontrött programmerare.
Hastighet intern värmebärarpump F1245
« skrivet: 30 januari 2012, 16:42:28 »
Min frÃ¥ga är ganska enkel tror jag  Sc:,h
Jag cirkulerar över en 100L UKV med min 1245a. CP i pannan går således intermittent.
Jag har extern framledningstemp givare i UKV. Mitt "totala" deltaT är 6-7 grader.
Vad skall jag sträva efter att ha för deltaT över UKV? Dvs  vad skall jag ställa den interna VB pumpen pÃ¥ procentuellt. Idag kör den pÃ¥ ca 60%. Jag har tyvärr inga exakta siffor pÃ¥ deltat över kärlet i nuläget dÃ¥ returen är mixad med den frÃ¥n fördelarna. Jag fÃ¥r sätta en tempmätare pÃ¥ returen pÃ¥ UKV och Ã¥terkomma med värde där. Skall jag sträva efter 7 graders deltaT pÃ¥ UKV med?
Nibe F1245 -8, 100L UKV, NIBE FLM, RMU40. Inkopplingstyp: Cirkulering över UKV med extern cirkpump. Framledning BT25. 1200 meter golvvärmeslinga med Uponor DEM. Stenhus boyta 238 kvadrat, sammanbyggt garage 75 kvadrat. 2x300 Meter jordvärmeslinga.22 grader innertemp. Ca 6200 kWh årsförbrukning.(Värme+varmvatten)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hastighet intern värmebärarpump F1245
« Svar #1 skrivet: 30 januari 2012, 17:24:00 »
Om möjligt skall du ha högre flöde i externa kretsen än i den interna, detta säkerställer att du alltid får in så kallt vatten som möjligt till värmepumpen när den går.
Radiatorreturen skall alltså gå direkt in i värmepumpen utan att mixas med det varmare vattnet från UKV:n.
Har du strypande termostater i huset som gör att flödet i externa kretsen blir lågt skall du försöka öppna dessa fullt, ställa in kurvan så lågt som möjligt för att få den rumstemp du önskar (kan ta några dagar).
Om du lägger ned tid och engagemang på detta kan du spara 10-30% energi ytterligare, allt beroende på hur väl injusterat det är sedan tidigare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad wendtan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kroniskt morgontrött programmerare.
SV: Hastighet intern värmebärarpump F1245
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2012, 17:32:16 »
Tackar för ditt svar! Jag förstår dock inte hur jag skall undvika att beblanda UKV:ns retur med radiatorkretsen när jag cirkulerar över kärlet? Jag har alltså en extern cirkpump med. i mitt fall en Grundfos 25/60. Den går i nuläget på lägsta steget för att skapa ett delta T på 6-7 grader.
Nibe F1245 -8, 100L UKV, NIBE FLM, RMU40. Inkopplingstyp: Cirkulering över UKV med extern cirkpump. Framledning BT25. 1200 meter golvvärmeslinga med Uponor DEM. Stenhus boyta 238 kvadrat, sammanbyggt garage 75 kvadrat. 2x300 Meter jordvärmeslinga.22 grader innertemp. Ca 6200 kWh årsförbrukning.(Värme+varmvatten)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hastighet intern värmebärarpump F1245
« Svar #3 skrivet: 30 januari 2012, 17:41:52 »
På vilket sätt är den inkopplad? (Se länkad anvisning)
Varför har ni den?
För liten volym?
Problem med knäppningar?
Flödesproblem?
http://www.nibeonline.com/pdf/611182-7.pdf
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad wendtan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kroniskt morgontrött programmerare.
SV: Hastighet intern värmebärarpump F1245
« Svar #4 skrivet: 30 januari 2012, 21:47:29 »
Flödesproblem samt tryckfallet över våra slingor var för stort.
Inkopplingsalternativet finns på sid 16 uppe till vänster: http://www.nibeonline.com/pdf/431004-2.pdf
Nibe F1245 -8, 100L UKV, NIBE FLM, RMU40. Inkopplingstyp: Cirkulering över UKV med extern cirkpump. Framledning BT25. 1200 meter golvvärmeslinga med Uponor DEM. Stenhus boyta 238 kvadrat, sammanbyggt garage 75 kvadrat. 2x300 Meter jordvärmeslinga.22 grader innertemp. Ca 6200 kWh årsförbrukning.(Värme+varmvatten)

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Hastighet intern värmebärarpump F1245
« Svar #5 skrivet: 30 januari 2012, 22:18:19 »
Jag förstår dock inte hur jag skall undvika att beblanda UKV:ns retur med radiatorkretsen när jag cirkulerar över kärlet?
Är flödet över radiatorkretsen högre sÃ¥ kommer det vattnet tryckas in i värmepumpens retur genom den T-koppling du har "under UKV". VP kommer inte ha nÃ¥gon chans att suga in nÃ¥got varmare vatten frÃ¥n UKV.  (förutsatt att bara ett rör är anslutet frÃ¥n botten av UKV dit bÃ¥de radiatorretur och VP retur är anslutet via en T-koppling som enligt bilden du hänvisar till).

Min anläggning är ett exempel på 2 ansluta rör i botten på en UKV, dvs inte som man "ska göra" alltså. Då ser man att VP får lite högre returtemp än vad som kommer från radiatorerna. Helt i onödan, och går inte att göra så mycket åt utan att just koppla om rören (har bara en 100-liters UKV). Ska ta upp det med min installatör när det blir vår och kanske installera ett T som Nibe rekommenderar.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hastighet intern värmebärarpump F1245
« Svar #6 skrivet: 30 januari 2012, 22:48:26 »
Du har en bra inkoppling av tanken, och som gör att du skall sträva efter att få högre flöde i externa kretsen än i den interna, om det är möjligt.

För att få högsta möjliga flöde skall du:

Öppna alla termostater i huset helt.
Försöka strypa in grundflödet över alla radiatorer så att deltaT, med kompressorn i drift, ligger på ca 5-10 grader. (Mät gärna med IR-termometer i topp/botten på radiatorerna)
När flödet i systemet är OK skall du justera kurvlutningen så att du får bra temperatur i huset, om det blir för varmt när du öppnar termostaterna skall du sänka kurvan.
(För kallt lär det inte bli om du haft termostaterna instrypta på önskad rumstemp)
När kurvan är rätt inställd kan du strypa in några termostater, om det behövs, låt helst så få termostater som möjligt strypa bort flöde i den externa kretsen om det inte är absolut nödvändigt.
Tycker du att det blir för varmt inne vid t.ex. matlagning eller solinstrålning, komplettera gärna med en centralt placerad rumsgivare. (Om du inte redan har det)
När detta är gjort kan du mäta upp temperaturerna på returledningen och strypa in flödet så att returledningen in i värmepumpen när kompressorn går INTE är högre än returledningen från radiatorerna.
Om du kan fixa detta utan att deltaT över värmepumpen (när kompressorn går) blir högre än 8-10 grader har du en väl fungerande anläggning, som troligen går betydligt mer ekonomiskt än vad den (kanske) gör idag.

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hastighet intern värmebärarpump F1245
« Svar #7 skrivet: 31 januari 2012, 12:13:39 »
har du en IR termometer eller liknande kan du ju mäta upp deltat över värmepumpen den vägen. Mest för att säkerställa att du inte råkar köra på någon helt knasig inställning. Mellan 6 och 10 grader brukar fungera fint.

Tanken kanske är i minsta laget för att fullt ut kunna fungera som en perfekt arbetstank. O andra sidan har du inte sÃ¥ jättemycket effekt pÃ¥ värmepumpen och därmed ganska lÃ¥ga flöden.  Gissningsvis bör du oavsett inte avvika allt för mycket med avseende pÃ¥ effekt-instoppning och effekt-uttag men flödet bör i normalfallet troligen vara nÃ¥got högre över värmepumpen än radiatorerna. I stället har troligen radiatorerna ett nÃ¥got högre delta vid DUT. Den pump som gÃ¥r hela tiden, den till radiatorerna, ger ocksÃ¥ fördelen av nÃ¥got bättre skiktning, om man nu kan tala om det med 100l tank, när cirkulationspumpen inte gÃ¥r allt för fort.

I och med att du har en arbetstank, om än något liten kanske, är det ju helt ok att ha termostater aktiverade. Dom ska då i ditt fall troligen stå inställda så att dom BARA reglerar vid övertemp alltså strax över din önskade rumstemperatur som du ska få helt utan att termostaten jobbar.
Och detta ska ju alltså inte aktiveras, precis som rickard skriver, förrän du har fått ordning på systemet!!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!