Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nackdelar med högt flöde  (läst 10281 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Nackdelar med högt flöde
« Svar #15 skrivet: 11 oktober 2011, 23:32:47 »
SÅ nu kära dignitärer kan ni väl berätta för mig vad resultatet blir av att köra fullt flöde genom 15 rör typ som står invid värmepumpen?

Öööh, förstår inte frågan...?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nackdelar med högt flöde
« Svar #16 skrivet: 11 oktober 2011, 23:40:50 »
Om man ständigt har ett lika stort eller större flöde över radkretsen så kan man med fördel koppla om arbetstanken till volymtank istället. Arbetstank har man i värmesystem där resistensen över radkretsen antingen är för stor i grunden för vp-n, eller där man vill ha så många aktiva termostater att resistensen kan bli för stor i vissa lägen. Om flödet är exakt samma över vp-krets och rad-krets kommer bara en liten del av tankvolymen att arbetas. Om flödena inte är samma kommer tanken att fyllas antingen med retur nedifrån eller med framledning uppifrån, och när gångtiden blir tillräckligt lång kommer det uppstå en kortslutning i tanken. Som Carl N är inne på är det bättre att som basflöde ha ett större flöde över radkretsen, eftersom kortslutningen i tanken då sker med vatten som passerat radkretsen.

Jag önskar jag kunde stänga av tanken bara på kul, för att se hur korta körningar det blir med 19-20kw. Men jag estimerar som sagts tidigare att flödet så som jag har ställt in det över radiatorerna (tysta och fina rör och hyfsat delta) sådant att jag gissar att det kanske ligger kring 50/50. Enligt grundfos tabell borde jag i detta flödesläge kunna hantera 12kw i ett DT30 system, men jag är lite osäker det tillkommer ju sådant som tryckförluster osv som jag inte har tagit med i beräkning.

Men det skall tilläggas att jag ju nu kör link och flödena varierar ganska friskt :)

Vid en körning så kan jag se att returen kyls ned av tanken. Hur mycket har jag kommit fram till varierar ganska mycket beroende på hur pass mycket termostaterna är öppna då ju detta i sin tur påverkar den tryckstyrda pumpen och så vidare.

Men generellt så borde trenden vara
1. tanken kyler returen
2. 0-30% kvar av körningen och returtemperaturerna möts
3. ibland kommer tank returen vara högre och dÃ¥ oftast i samband med att huset fÃ¥tt lite för mycket av nÃ¥gon anledning och integralen räknas hem lite fortare än om sÃ¥ inte hade vart fallet.   

Men det är bara början av säsongen kvar. Återstår att se i mer detalj hur mycket karaktären i anläggningen förändras med värmebehovet.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nackdelar med högt flöde
« Svar #17 skrivet: 11 oktober 2011, 23:41:55 »
Öööh, förstår inte frågan...?

Jag vill veta hur positivt det är att denna totala kortslutning är löst nu.
Dvs jag vill veta hur pass risigt det är att sitta och köra ett 15 rör direkt från framledning till retur.

Ju sämre det är, desto bättre, då jag ju nu har löst detta lilla problem :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Nackdelar med högt flöde
« Svar #18 skrivet: 11 oktober 2011, 23:50:25 »
Jag vill veta hur positivt det är att denna totala kortslutning är löst nu.
Dvs jag vill veta hur pass risigt det är att sitta och köra ett 15 rör direkt från framledning till retur.

Ju sämre det är, desto bättre, då jag ju nu har löst detta lilla problem :)

Aaah, OK, baggis, det ska jag räkna ut Ã¥t dig i form av förbättrat COP med sex decimaler. Om du först bara tar och mäter alla rörlängder, dimensioner, anger radiatorer, ritar in alla ventiler och böjar samt mäter den momentana strömförbrukningen pÃ¥ CP-n och skickar allt det där till mig i en Excel-fil....  ::) ::) ::)

Skämt Ã¥sido, beroende pÃ¥ hur stort tryckfall du har i resten av vb-kretsen kan det ha gÃ¥tt en del vatten igenom kortisen. Du borde väl kunna se ändringen live i dina fina datagrejer. Jag är förresten lite nöjd med att fÃ¥ ha namngivit din VP...  :) Eller du kanske hade hört den jämförelsen frÃ¥n nÃ¥gon annan?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nackdelar med högt flöde
« Svar #19 skrivet: 11 oktober 2011, 23:58:12 »
hahah ja nog kan namnet mycket väl ha kommit från dig!

Jo jag tycker mig avläsa ett mycket bättre och mer förståeligt delta nu. Men jag behöver nog några körningar på mig innan jag kan säga något konkret.

Vad ska vi dra till med 15% sämre?

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Nackdelar med högt flöde
« Svar #20 skrivet: 12 oktober 2011, 00:01:37 »
Ytterst vetenskapligt drar jag till med 3,5%... eftersom folköl är fint!
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Nackdelar med högt flöde
« Svar #21 skrivet: 12 oktober 2011, 00:02:55 »
Du får inget bättre svar, det går inte att ens gissa om man inte vet tryckfallet för vb-kretsen som helhet...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nackdelar med högt flöde
« Svar #22 skrivet: 12 oktober 2011, 10:12:43 »
Men om flödet är större över radiatorerna än vp och termostaterna är öppna dÃ¥ används ju inte tanken sÃ¥ man fÃ¥r lÃ¥nga gÃ¥ngtider eller  Sc:,h

Jag tror LMF svarade på frågan men för tydlighetens skull så blir det ett flöde genom tanken baklänges.
Principen blir ungefär som att ha en ren volymförstorare kopplad på returen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nackdelar med högt flöde
« Svar #23 skrivet: 12 oktober 2011, 10:27:58 »
Vad jag förstår kan man väl koppla dessa tankar på många olika sätt.

Nu när kortslutningen är borta är även mina frågor kring flödet (just nu). Nu får jag vettiga värden. Deltat förändras inte så mycket mellan en körning vs när den går mot tanken. resultaten blir vad man kan förvänta sig helt plötsligt.

Tack för hjälpen!



Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nackdelar med högt flöde
« Svar #24 skrivet: 12 oktober 2011, 16:23:09 »
Jag tror LMF svarade på frågan men för tydlighetens skull så blir det ett flöde genom tanken baklänges.
Principen blir ungefär som att ha en ren volymförstorare kopplad på returen.
Tycker jag ofta har hört att man använder arbetstank vid överdimensionerad vp och lite för klent rörsystem i dom fallen måste man ju antar jag ha större flöde över vp än rad kretsen anser du ni att en sån installation är sämre. Vad blir skillnaden i drift.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Nackdelar med högt flöde
« Svar #25 skrivet: 12 oktober 2011, 16:34:51 »
Tycker jag ofta har hört att man använder arbetstank vid överdimensionerad vp och lite för klent rörsystem i dom fallen måste man ju antar jag ha större flöde över vp än rad kretsen anser du ni att en sån installation är sämre. Vad blir skillnaden i drift.

Skillnaden blir att tanken under gång fylls uppifrån med av vp uppvärmt vatten. Efter en stunds gång så har hela tanken fyllts, och då kommer det alltså att komma vatten tillbaka till vp-retur som inte passerat någon värmeavgivare = otrevlig kortslutning, stigande temperatur, sämre COP.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nackdelar med högt flöde
« Svar #26 skrivet: 12 oktober 2011, 16:49:43 »
svaret som Carl N skriver är alltsÃ¥ att om flödet över radiatorkretsen är högre än flödet över värmepumpen sÃ¥ kommer flöde tas frÃ¥n tanken och därmed ökar vi volymen i systemet genom att tanken sänker temperaturen pÃ¥ framledning och därmed  retur. AlltsÃ¥ volymförstorande.

Men jag tycker det låter lite udda. Ofta (när man pratar arbetstank) är det ju så att man har mer pulver i maskinen, samt flöde, än man kan eller vill ta in i radiatorsystemet.

Men det trevliga med arbetstankar rent generellt verkar ju vara att dom kan hantera båda alternativen och har man exempelvis termostater eller utifrån deltat styra cirkpumpar etc så kan ju dessa förhållanden förändras över tid och tanken kommer lugnt stå där och fixa detta.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Nackdelar med högt flöde
« Svar #27 skrivet: 12 oktober 2011, 17:13:24 »
Skillnaden blir att tanken under gång fylls uppifrån med av vp uppvärmt vatten. Efter en stunds gång så har hela tanken fyllts, och då kommer det alltså att komma vatten tillbaka till vp-retur som inte passerat någon värmeavgivare = otrevlig kortslutning, stigande temperatur, sämre COP.

Så har jag tänkt köra.
Vad är problemet, när tanken är full kan man ju stoppa vp/ den stängs ju av automatiskt, beroende på intelligens i styrningen.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Nackdelar med högt flöde
« Svar #28 skrivet: 12 oktober 2011, 18:33:23 »
Så har jag tänkt köra.
Vad är problemet, när tanken är full kan man ju stoppa vp/ den stängs ju av automatiskt, beroende på intelligens i styrningen.

När det blir riktigt kallt blir gångtiderna så långa att det blir kortslutning, temperaturen kommer öka och det är risk för stopp på hög retur, dessutom kommer du få fler normala start/stopp i onödan, dessutom ett sämre COP. Hur stor kortslutningen blir beror förstås på hur flödena ser ut i den specifika installationen, ibland kan det säkert vara försumbart. Om man tycker att kortslutning är ett problem eller inte är förstås upp till var och en att bestämma. Själv vill jag att min vp ska gå hela tiden när det är riktigt kallt.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nackdelar med högt flöde
« Svar #29 skrivet: 12 oktober 2011, 18:43:45 »
Tycker jag ofta har hört att man använder arbetstank vid överdimensionerad vp och lite för klent rörsystem i dom fallen måste man ju antar jag ha större flöde över vp än rad kretsen anser du ni att en sån installation är sämre. Vad blir skillnaden i drift.

Detta funkar ju också, skillnaden blir att VP:n då får jobba med lite högre framledningstemp eftersom temperaturen stiger fortare i tanken med detta driftsätt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!