0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
SÅ nu kära dignitärer kan ni väl berätta för mig vad resultatet blir av att köra fullt flöde genom 15 rör typ som står invid värmepumpen?
Om man ständigt har ett lika stort eller större flöde över radkretsen så kan man med fördel koppla om arbetstanken till volymtank istället. Arbetstank har man i värmesystem där resistensen över radkretsen antingen är för stor i grunden för vp-n, eller där man vill ha så många aktiva termostater att resistensen kan bli för stor i vissa lägen. Om flödet är exakt samma över vp-krets och rad-krets kommer bara en liten del av tankvolymen att arbetas. Om flödena inte är samma kommer tanken att fyllas antingen med retur nedifrån eller med framledning uppifrån, och när gångtiden blir tillräckligt lång kommer det uppstå en kortslutning i tanken. Som Carl N är inne på är det bättre att som basflöde ha ett större flöde över radkretsen, eftersom kortslutningen i tanken då sker med vatten som passerat radkretsen.
Öööh, förstår inte frågan...?
Jag vill veta hur positivt det är att denna totala kortslutning är löst nu. Dvs jag vill veta hur pass risigt det är att sitta och köra ett 15 rör direkt från framledning till retur. Ju sämre det är, desto bättre, då jag ju nu har löst detta lilla problem
Men om flödet är större över radiatorerna än vp och termostaterna är öppna då används ju inte tanken så man får långa gångtider eller
Jag tror LMF svarade på frågan men för tydlighetens skull så blir det ett flöde genom tanken baklänges.Principen blir ungefär som att ha en ren volymförstorare kopplad på returen.
Tycker jag ofta har hört att man använder arbetstank vid överdimensionerad vp och lite för klent rörsystem i dom fallen måste man ju antar jag ha större flöde över vp än rad kretsen anser du ni att en sån installation är sämre. Vad blir skillnaden i drift.
Skillnaden blir att tanken under gång fylls uppifrån med av vp uppvärmt vatten. Efter en stunds gång så har hela tanken fyllts, och då kommer det alltså att komma vatten tillbaka till vp-retur som inte passerat någon värmeavgivare = otrevlig kortslutning, stigande temperatur, sämre COP.
Så har jag tänkt köra.Vad är problemet, när tanken är full kan man ju stoppa vp/ den stängs ju av automatiskt, beroende på intelligens i styrningen.