Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Upprepade larm för hög hetgastemperatur vid -2 grader utetemp. Inget vid -8  (läst 4954 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gromit42x

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Hej,

Jag har en VP (IVT HE C9) installerad 2010 som igår helt plötsligt började larma för E21.T6 (hög hetgastemperatur). Ca en gång varannan timme under dagen fick jag gå ner och kvittera för att VP skulle starta om kompressorn. Igår kväll så fick jag även ett E21.RLP (utlöst lågtryckspressostat) som jag också behövde kvittera innan läggdags.

Ställde in mig på en hård natt med flera turer ner i källaren för kvittering men döm om min förvåning när det inte larmat en enda gång efter igår klockan 22

Utetemperaturen har sjunkit till ca -8 under natten. Kan det ha med saken att göra? Vad kan larmen igår berott på? Finns det något "patenttrick"?

-h
« Senast ändrad: 12 januari 2014, 08:19:50 av gromit42x »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Visst kan man se alla aktuella temperaturer om man letar upp larmet i larmloggen? I så fall kan du väl skriva ner dom här?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad gromit42x

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Skall kolla. Tror inte att dom syntes. Måste kanske in i servicemenyn för det. Osäker om jag har koden

-h

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Koden står i installationsmanualen.

"För att byta från Kundnivå till Installatörsnivå i menyerna
krävs en fyrsiffrig accesskod. Koden består av dagens
datum angivet med två siffror för månaden och två för
dagen, t.ex. 0920."


Om du inte har den så finns den på IVT's hemsida.
doc.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Greenline_HE_C_E_installatorshl.pdf
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad gromit42x

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Tack för tipset men av någon anledning så funkar inte historiken som den skall. Om jag trycker "info" ifrån startläget så får jag bara upp aktuella värden. Snurrar jag på knappen så scrollar jag bara ner i den översikten. Jag får inte fram någon information om värden vid larm.

Provade även att trycka info när jag var i larmhistoriksmenyn men inte heller då dök det upp någon information om värden. Provade både korta och långa tryckningar och alla andra varianter av knapptryck. Nada. Provade dessutom i både kund- och installatörsläge men ingen framgång då heller

Värden just nu är:

T8: 53.4
T9: 46.2
T10: 2.6
T11: 0.4
T2: -0.6
T3: 47
T1: 53.6
T1 bör: 52.6
Rum: 20.5
T6: 103.1

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
Du har ganska hög framlednings temperatur (53°C vid ca -1°C ute)

Att larmet slutar när det blir kallare tolkar jag som att det blir en aning kallare i huset och då öppnar termostaterna på radiatorerna så värmepumpen blir av med den värmen den producerar.
Har du aktiva termostater på radiatorerna?
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad gromit42x

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Ja. Merparten är aktiva. Möjligt att en anledning till att jag får problem nu som jag inte haft tidigare är att jag håller på med en garagerenovering och har plockat bort två radiatorer där.

Vi får se vad servicegubben säger när han dyker upp

-h

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Vrid upp termostaterna på max och sänk värmekurvan om det blir för varm inne. Då får du billigare drift och längre livslängd på VP'n.
Jag rekommenderar att du läser igenom installationsmanualen. Särskillt den delen som handlar om grundinställning/injustering.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad gromit42x

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Dom är maxade allihop utom i dotterns sovrum där dom år något lägre ställda för nattfridens skull:)

Skall ägna mig åt lite studier då. Tack för alla svar

-h

Utloggad gromit42x

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Uppdatering. Det visade sig vara expansionsventilen som var knas. Bara att byta. 10000 bagis. Yohoo

-h

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
10 000:- för att byta :o Hoppas du inte har betalt redan.
Jag skulle säga att en tredjedel av det priset är mer rimligt. Inklusive det obligatoriska bytet av torkfilter.
Jag antar att det går på garanti och/eller försäkring och firman saltar på rejält eftersom det är 'nån annan' som betalar.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!