Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sjunkande brinenivÃ¥?  (läst 3258 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Sjunkande brinenivå?
« skrivet: 09 november 2005, 21:40:04 »
Vad beror det pÃ¥ att brinenivÃ¥n sjunker? Jag har ett genomskinligt kärl där det endast är kvar en tiondel brinevätska. Tycker inte det var sÃ¥ länge sedan nivÃ¥n var en fjärdedel...  Sc:,h

Mvh Bela

Utloggad N Lucas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Egen bergvärme är guld värd!
SV: Sjunkande brinenivå?
« Svar #1 skrivet: 09 november 2005, 21:47:00 »
Det kan naturligtvis vara en läcka, men det troligaste är nog t ex att gaser ('luft') frigjorts ur brinen eller att en luftficka någon annanstans i systemet flyttat på sig och landat där den faktiskt hör hemma, d v s i expansionskärlet.

- Hur länge sedan är det du körde igång din anläggning, d v s avluftade brinekretsen
- Hur sitter expansionskärlet monterat relativt det övriga rörsystemet?
Täby. Hus från 1926, tillbyggt (av mig) med bl a runt torn. Hel källare. Totalt c:a 180 m2. Pool 18 m3. Installerat Carrier NQC - Heat 60 på 9 kW på egen hand. Planerar frikyla, och har alla rör för detta dragna i huset. Elingenjör (KTH). Jobbar med styrsystem för tågtrafik.

Utloggad bela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sjunkande brinenivå?
« Svar #2 skrivet: 09 november 2005, 21:53:00 »
Systemet har varit i drift i ganska precis ett år.

Expansionskärlet är monterat "högst". För nån månad sedan hörde jag att det porlade när brinepumpen var igång, så jag provat att lufta några gånger. Tycker dock att det är dåligt tryck i systemet. När jag skruvar ur nippeln pyser det ut lite,lite luft. Ingen vätska.

Provade oxÃ¥ att skruva ur nippeln dÃ¥ brinepumpen var igÃ¥ng och dÃ¥ kommer det vätska. Har fÃ¥tt höra att det inte var det smartaste dÃ¥ systemet kan dra i sig mer luft.  huvuddunk  huvuddunk  huvuddunk

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Sjunkande brinenivå?
« Svar #3 skrivet: 10 november 2005, 04:16:15 »
Öppna nivÃ¥kärlet och fyll pÃ¥, helst med lite av den brinevätska som installatören lämnade Ã¥t dig  ;) och annars med vanligt vatten.
Fyll till halva kärlet. Försök sedan trycksätta kärlet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sjunkande brinenivå?
« Svar #4 skrivet: 10 november 2005, 11:24:51 »
Provade att lufta igen (ett tag sedan sist), och det kommer lite luft, samt att nivån i kärlet hade ökat efter luftningen till ca en femtedel.


Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Sjunkande brinenivå?
« Svar #5 skrivet: 10 november 2005, 17:45:41 »
Detta är knappast logiskt (tycker jag).
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad N Lucas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Egen bergvärme är guld värd!
SV: Sjunkande brinenivå?
« Svar #6 skrivet: 10 november 2005, 19:29:39 »
Jo det behöver väl inte vara fel. Om man släpper ut luft så minskar trycket och nivån stiger något. Inte för att vätskan expanderar (den är i stort sett inkompressibel), men för att bl a slangar töjs ut lite av av övertrycket.

Eftersom du har kärlet på högsta punkten skulle jag försöka med att köra 'öppet' ett tag. Möjligen släpper brinen då ifrån sig lite mer av lösta gaser ('luft'). Försök sen trycksätta (jag skulle prova med c:a 1bar övertryck), gärna med kompressor, så borde ev bubblor tryckas ihop och lättare följa med flödet till kärlet. Kör så ett tag, för att slutligen (eventuellt) lätta lite på trycket igen.
Täby. Hus från 1926, tillbyggt (av mig) med bl a runt torn. Hel källare. Totalt c:a 180 m2. Pool 18 m3. Installerat Carrier NQC - Heat 60 på 9 kW på egen hand. Planerar frikyla, och har alla rör för detta dragna i huset. Elingenjör (KTH). Jobbar med styrsystem för tågtrafik.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!