Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: AngÃ¥ende luftning, fylla pÃ¥ expansion kärlet  (läst 3306 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gixxer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gasar tills det rasar
Angående luftning, fylla på expansion kärlet
« skrivet: 12 februari 2006, 00:16:25 »
Hur gör man när man ska lufta av fylla på! Har vätska. Jag skulle även vilja veta var man hittar smuts filtret och hur man rengör det. Förklara gärna lite enkelt då jag inte är så duktig på dessa saker. har sökt här på forumet men inte fått det svar jag söker.
Du Rickard läste ditt svar angånde en extern cirkpump. Jag har en kopplat till min panna. Jag kör den på 2 när jag inte eldar. när jag eldar kör jag den på fullt för pannan är så effektiv! Vad rekomenderar du att jag kör den på när jag inte eldar?

Tack på förhand /Tobbe
« Senast ändrad: 12 februari 2006, 00:20:14 av Gixxer »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Angående luftning, fylla på expansion kärlet
« Svar #1 skrivet: 12 februari 2006, 06:51:09 »
Vad för en VP har du?
Vilket smutsfilter, på varma eller kalla sida?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Gixxer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gasar tills det rasar
SV: Angående luftning, fylla på expansion kärlet
« Svar #2 skrivet: 12 februari 2006, 10:45:50 »
Har en nibe 1215! mest intresserad om hur man luftar fyller på! Läste i instruktionsboken men fattade inget! dom förklarar ju så jä...svårt.
Angående filtret. Vilket är det man ska vara nogrann med att rengöra.

Utloggad Gixxer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gasar tills det rasar
SV: Angående luftning, fylla på expansion kärlet
« Svar #3 skrivet: 12 februari 2006, 15:27:37 »
Skulle behöva ett svar idag! åker bort inatt och är borta hela veckan. Jag jobbar som ställningsbyggare vid ny bygget MK3 i Gällivare! skulle va kul om man hinner lufta och fixa innan man åker. Så man kan slappna av där borta :o
Ska sedan när jag kommer hem posta alla uppgifter på värme pumpen för att se hur mycket vp har gått m.m!

/Tobias

Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Angående luftning, fylla på expansion kärlet
« Svar #4 skrivet: 12 februari 2006, 16:29:53 »
Om det är köldbärarsidan du menar?

Börja med att stänga kranen under nivåkärlet.
Öppna kärlet i toppen o fyll på.
Tillslut kärlet i toppen.
Öppna kranen under nivåkärlet.

Smutsfiltret bör sitta på röret innan nivåkärlet OBS!se till att pumpen är avstängd innan rengöring av filtret och att du stänger kranen till nivåkärlet.

Smutsfiltret är som en liten avstickare med ett "lock" på.Under locket så sitter det en liten sil som du kan ta ut o göra ren.
Om du tar ut filtret snabbt o sätter tilbaka locket undertiden du gör rent filtret så rinner det inte ut så mycket vätska.

LYCKA TILL *vinkar*

Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Utloggad Gixxer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gasar tills det rasar
SV: Angående luftning, fylla på expansion kärlet
« Svar #5 skrivet: 12 februari 2006, 17:01:31 »
Ok det lät ju inte så svårt!  Om man är orolig att man har lite luft i systemet att det inte är nog mycket vätska i slangarna? Det kommer från det borrade hålet in 2 st slangar som går in i värmepumpen. På det övre röret sitter nivå kärlet och på det undre sitter det en sorts vridbar ventil som man kan öppna lite! Jag gjorde något dumt och trodde att man luftade genom att tömma från ventilen och hälla tillbaka i nivå kärlet huvuddunk! Det är därför jag är orolig! Det är bra med vätska i nivåkärlet och den sjunker inte! Kan man köra pumpen på något sätt så att man kan vara säker på att det är vätska i alla slangarna och att allt är ok! Tro ni att jag måste ringa en installatör?

« Senast ändrad: 12 februari 2006, 18:01:02 av Gixxer »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Angående luftning, fylla på expansion kärlet
« Svar #6 skrivet: 12 februari 2006, 18:25:03 »
Varför tror du att du har för lite brine? Har du några problem med pumpen
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Angående luftning, fylla på expansion kärlet
« Svar #7 skrivet: 12 februari 2006, 18:33:25 »
Tror inte du behöver vara orolig.

Om det är lite luft i slangen så kan luften komma upp i nivåkärlet =lite avluftning(nivån sjunker)

Det ska vara lite övertryck i slangen så det är inte säkert att det kom in någon luft.

Rann det ut mycket vätska?

Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Utloggad Gixxer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gasar tills det rasar
SV: Angående luftning, fylla på expansion kärlet
« Svar #8 skrivet: 12 februari 2006, 19:14:31 »
När jag vred den i öppet läge så kom det en del. Men jag hällde i det i nivå kärlet direkt! gjorde så ca 4 gånger! tyckte att det slutade att smälla i elementen i garage när jag gjorde så! värme pumpen är placerad i garaget! Jag stängde inte under nivåkärlet när jag mixtrade.
Nu när jag får allti ordning ska jag inte mixtra nå mera! men en sak är säker, jag har lärt mig en hel del dom sista dagarna 8)
« Senast ändrad: 12 februari 2006, 19:17:51 av Gixxer »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!