Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Säkra ner?  (läst 19079 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Matte

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Säkra ner?
« skrivet: 02 mars 2004, 14:54:23 »
Installerade för två år sedan en IVTC7 pump. I samband med installationen så säkrades det upp till 20 A. Har nu hela vintern provat att köra med 16 A säkringar och det har gått alldeles prima. Funderar nu på att säkra ner .

Är det någon som i runda slängar kan säga vad det kostar att ta hem en elektriker som fixar detta?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Säkra ner?
« Svar #1 skrivet: 02 mars 2004, 15:30:38 »
fattar inte varför du säkrade upp!?
VP tar väl 2 kw=3 ampere
elpatron 6kw?=9 A övrigt mellan 0 och 10 Amperé
toppar upp til 20 A helt ok även med 16 A säkring (tröga), tex vattenkokare mm.
en fälla kan va motorvärmare och kupévärmare... det kan ensamt ta 10A!!

Risken för att nån säkring ska gå när man inte är hemma pga överbelastning
är nog nästan noll. Däremot om du startar div olika maskiner när elpatronen
går för fullt då kan det kanske hända...
Kolla vad strömbegränsning till IVT´n kostar, den funkar så att elpatron
blockeras tillfälligt vid toppar, det märker du aldrig av om den stoppar nån minut....

Att "säkra om" tar inte mer än 5 minuter.... sen ett papper till elbolaget, fråga nån elinst.
kolla samtidigt vad han vill ha för att montera in strömbegränsning till din VP.

Lycka till
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 562
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
Re:Säkra ner?
« Svar #2 skrivet: 02 mars 2004, 22:20:08 »
När jag installerade ville man säkra upp till 20 A men efter lite räknande så kom jag fram till att det inte skulle behövas och nu har det fungerat i tre år utan att någon propp gått. Jag har vanliga säkringar och enligt uppgift kan dessa överbelastas med 50 %, dvs 24A, kontinuerligt och 100%, dvs 32 A, under någon minut. 20A skulle hos mig kosta 700 kr/år mer (2500 kr) i fast avgift då jag har Vattenfall dyrast i landet.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Säkra ner?
« Svar #3 skrivet: 03 mars 2004, 20:44:03 »
Jag har 7,5 kw pump, kompressorn tar ca 2 kw, sen en 6 kw elpatron.
Absolut inga problem..... Startströmmen kan vara hög för kompressorn, men det är mycket kort tid
kanske en sekund... spelar ingen roll.
Det där med säkringar visst finns det marginal.... men om du kontinuerligt tar ut max tex 18-20A
då tål inte säkringen några toppar att tala om, då är den redan glödhet.... men en kall säkring tål
väldig överlast en kort tid...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Sten

  • Gäst
Sten
Re:Säkra ner?
« Svar #4 skrivet: 04 mars 2004, 23:21:39 »
Jag är lååångt ifrån elektriker...men var det inte VxA=W man lärde i skolan.....om motor+kupevärmare drar 10A (vilket kan stämma 1400+600 W) bör väl en vp på 2kw också dra 10A ?? Eller är det så att vp:n delas på tre faser = 3,33 A ??

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Säkra ner?
« Svar #5 skrivet: 05 mars 2004, 09:02:31 »
VxA=W gäller vid enfas. Trefas är lite krångligare. Stömmen för varje fas beräknas efter formeln:

I = P / sqrt(3) / 400

Dvs strömmen per fas är lika med effekten i watt delat med roten ur 3 delat med spänningen. För en trefasinkopplad pump som drar 2kW blir strömmen per fas 2.9A. Att strömmen blir lägre beror på att man kan utnyttja den högre spänningen vid Y koppling av motorn.

Små pumpar (under 5kW ut) brukar gå på enfas medan större gär på tre faser.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Sven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindome
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Säkra ner?
« Svar #6 skrivet: 05 mars 2004, 10:02:48 »
Om du har en jämn fördelning av belastningen mellan faserna minskar möjligheterna för problem om du bestämmer dig för att säkra ner. Det kan vara vettigt att be elektrikern göra en översyn över hur faserna är belastade. Det finns olika sätt att koppla ihop kablarna i centralen. En del föredrar att ha all belysning på en fas, alla vägguttag på en fas, etc. Andra föredrar att ha en säkring per rum för både vägguttag och belysning och att fördela rummen över faserna. Det kan även utföras ännu mer raffinerat. Klart är dock att om belastningen är snedfördelad så riskerar man att någon huvudsäkring ryker relativt ofta.
Ett tips är att, om möjligt, fördela upp olika vägguttag i köket på separata säkringar och minst 2 olika faser (man kan ju ha samma fas till 2 säkringar). Vinsten med detta är att man får en bättre möjlighet att köra t ex micro + vattenkokare samtidigt.
1½-plansvilla i Lindome byggd -71. 145 (100+45)m2. Övre våning värms med luft som blåses upp från nedervåningen och skall spetsvärmas med en kanalvärmare från Aircoil. Lufttransporten sköts av en Nibe FLM30 som vintertid har avstängd cirkulationspump och köldbärarkrets och sommartid kyler den luften.
VP: ALVATEK TG 65, 7.3KW. 148,5m aktivt hÃ¥l varav 118m röd Gnejs och 29m grÃ¥berg. Golvvärme. 
Nivell ventilerat undergolv och mekanisk allmänventilation.

CarMan

  • Gäst
CarMan
Re:Säkra ner?
« Svar #7 skrivet: 05 mars 2004, 22:53:39 »
Jag ville bara säga att jag har ett hus på 171m2 & direktvarkande el.
Jag kör på 16A & effektvakt = funkar bra!

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Säkra ner?
« Svar #8 skrivet: 06 mars 2004, 09:41:09 »
Jag ville bara säga att jag har ett hus på 171m2 & direktvarkande el.
Jag kör på 16A & effektvakt = funkar bra!

Effektvakt funkar jättebra med elvärme för där är det bara att stänga ner en del radiatorer när man behöver effekt till annat, typ spis, micro etc. Eftersom man använder dessa under kort tid hinner det inte bli kallt.

Däremot med värmepump blir det kinkigare eftersom man helst inte vill stänga av pumpen så fort effektvakten hojtar. Normat har man en startfördröjning på minst 15 minuter och under en dag kan det bli ganska många stopp och många timmar pumptid försvinner. Däremot kan man ha effektvakt på tillskottet och där får det ju samma funktion som vid elvärme. Men värmepumpens kompressoreffekt får man nog se till att alltid klara.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Mäster Mimer

  • Gäst
Mäster Mimer
Re:Säkra ner?
« Svar #9 skrivet: 07 april 2004, 12:23:50 »
VxA=W gäller vid enfas. Trefas är lite krångligare. Stömmen för varje fas beräknas efter formeln:

I = P / sqrt(3) / 400

Dvs strömmen per fas är lika med effekten i watt delat med roten ur 3 delat med spänningen.



Kan detta verkligen stämma.
det skulle ju innebära att man i ett 3-fassystem med 16A ström skulle kunna plocka ut 33'255 Watt men i tre enkelfaster 16A sammanlagt bara kan ta drygt 11'000 W

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Säkra ner?
« Svar #10 skrivet: 07 april 2004, 13:58:41 »
VxA=W gäller vid enfas. Trefas är lite krångligare. Stömmen för varje fas beräknas efter formeln:

I = P / sqrt(3) / 400

Dvs strömmen per fas är lika med effekten i watt delat med roten ur 3 delat med spänningen.



Kan detta verkligen stämma.
det skulle ju innebära att man i ett 3-fassystem med 16A ström skulle kunna plocka ut 33'255 Watt men i tre enkelfaster 16A sammanlagt bara kan ta drygt 11'000 W

Strömmen per fas är 16A. Men du ska inte multiplicera med 3. "Trefasströmmen" är summan av faserna delat med 3, eller I = (IR+IS+IT)/3. Om man har en trefasmotor som drar 16A och mäter varje fas för sig sÃ¥ fÃ¥r man 16A pÃ¥ varje fas! Skumt va?  ;)  MÃ¥ngen har bitit naglarna av sig under lektionerena i växelströmslära!  ;D
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Mäster Mimer

  • Gäst
Mäster Mimer
Re:Säkra ner?
« Svar #11 skrivet: 07 april 2004, 20:22:23 »
Oj då låter det nästan rimligare med dryga 33kW
detta skulle ju betyda att en 3-fasmotor bara kan ge 11'085W medan 3 1-fasmotorer på 16A kan ge 11'040W

med tanke på att många spisar med 3faselement kan ge bortåt 15kW utan att propparna går så blir jag konfunderad.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Säkra ner?
« Svar #12 skrivet: 07 april 2004, 22:13:13 »
Mäster Mimer

Förklaringen finns i att 16 inte är nån "magisk" gräns, en kall 16A säkring som är trög (snigel på säkringen).
Tål massor, 30 A några minuter gissar jag...
50% överlast kan en säkring ta ganska länge, MEN om man hela tiden ligger kring max, då är säkringen glödhet då klarar den inte några toppar att tala om.
Går det en säkring pga av tillfällig överlast är det ingen fara på taket då är man ju hemma, sämre om man är bortrest, men då ska det hålla.
Strömbegränsning som finns som standard på vissa och som (billigt) tillbehör till resten rekommenderas varmt!!
jag anser det självklart att man ska kolla så att faserna ligger hufsat jämt, det är första åtgärden. PerF vet säkert hur mycket en säkring tål ungefär!!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Mäster Mimer

  • Gäst
Mäster Mimer
Re:Säkra ner?
« Svar #13 skrivet: 07 april 2004, 22:30:49 »
Jo att man tillfälligt kan överbelasta en säkring vet jag mycket väl, i alla fall när det gäller hederliga keramiska säkringar av den gamla goda sorten, men hur är det med nyare automatsäkringar?

hur som helst, stämde det att en 3-fasapparat ger obetydligt mer effekt än 3st enfasapparater som drar lika mycket ström?

i mitt exempel räknade jag på 16A 400V resp 16A 230V
vilket gav 11'085W resp 11'040W

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Säkra ner?
« Svar #14 skrivet: 07 april 2004, 22:50:43 »
hur som helst, stämde det att en 3-fasapparat ger obetydligt mer effekt än 3st enfasapparater som drar lika mycket ström?

Det stämmer. Summan av strömmarna är lika stor.

Eftersom faserna är förskjutna i förhållande till varandra (120 grader) så blir effektivvärdet toppvärdet * roten ur 3. Men eftersom spänningen är högre (400 mot 230) så får man ut samma effekt. Krångligt?
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!