Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: pts
« skrivet: 26 oktober 2008, 17:43:09 »

Jag har nu modifierat min tank ritning så att jag har VP retur på två nivåer. För att få detta  att fungera krävs det då en extra växelventil på returen ifrån tanken ?

Lars
Har en 750L tank med 2 VV slingor och en mängd muffar.
Tanken är solslingor, VP och att använda ack tank.

Hänger inte med, varför VP retur i 2 nivåer ?
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 16 augusti 2005, 22:38:49 »

Hej
delger er alla mina tankar och tester.

Hej jag sitter och funderar på din idee att variera flöde då man vill utnyttja en ack tank till max för VV hållning.

Jag har en idee. Varför inte koppla in en motorshunt som hela tiden ser till att fram ledningstemp  utfrån VP är så hög som möjligt. (mitt fall är max 57 grader). Kopplar då in en givare på framledning som stryper flödet om framledningen blir för kall och öppnar vid varmare flöde. Dår ser också till att man har ett visst min flöde via en bay pass för att VP ej skall lösa på HP stopp (lågt flöde) som hos mig är ca 350l/h. Sen kan shunten öppna upptill max flöde som pumpen ger vid exv mitt läge pump läge nr II. Det är ca 850l/h.


Tog lite kompl nu på morgonen. Det min 100% VV fylln av ack tanken.


Test körning ack tank laddning med varierande flöde:
Citera
Körde nu varierande flöde hela tiden från 320l/h-850l/h. Det började med förångn på -0,5 sen steg det till 1,5-2, suggas hela tiden 16,5 grader. Ända tills högsta flödes hast  var retur temp kring 30-32 grader och diff 20-25. Sista delen skiftade flödet till 750-850l/h. Då minskade jag diff till 10-11 grader under tiden höjdes retur temp upp till min stopp temp retur på 51 grader.  Sen fick jag stopp och avläste värdena.
Det tog 1h 16 min. sen var min tank i topp 53-54 grader och botten 52,5 grader.

Min teori är nu att med flöde på framlednings temp max 54-55 grader ger mig olika körningar beroende på hur mycket VV jag vill ladda.

350-400l/h topp temp på 52 botten temp på 46gr. ....30 min vv laddning ger tank 1/3 full med 52-54 gr VV.
350-550l/h ..................... 52gr.......................48gr   ....40-50 min ger mig halva tanken full med VV.
350-750l/h.......................52gr.......................50-51gr..80-90min: då fick jag 100% full tank med VV.

Detta kostar mig i el 3,4kWh och fick då VV laddning med jämt 10kW.
COP blir då 2,93 men vid VV ladning får man välja om man vill ha kapacitet eller bra COP.
Jag väljer det förra. Så med detta kan jag välja min kapacitet..




Citera
PerJ Citat

När det gäller flödet som du kalkylerar med så tänk på VP ger betydligt lägre effekt när det är kallt ute,
så minflödet ska troligen va betydlgit lägre.

Det var en lyckad test och jag kommer att bygga om mitt system med detta.

Undrar om det blir standard i VP anl i framtiden. Men det är ett måste att ha öppen ack tank som en stor behållare. (med bra skiktning som följd.) Det ger mer kapacitet än mindre tank med HT temp upp till 65 grader.




Skrivet av: larsland
« skrivet: 16 augusti 2005, 22:30:00 »

Jag har nu modifierat min tank ritning så att jag har VP retur på två nivåer. För att få detta  att fungera krävs det då en extra växelventil på returen ifrån tanken ?

Lars
Skrivet av: Martin X
« skrivet: 15 augusti 2005, 00:32:19 »

Är det en vanlig termostatisk blandningsventil för VVB, ställbar mellan 30-65grad som är tänkt att användas?
Vilken temp bör den isåfall ställas på?

Intressanta inlägg...
Se mitt inlägg ovan  :-[
Skrivet av: PerJ
« skrivet: 15 augusti 2005, 00:07:30 »

Ja,

Sem får man ställa den till den temperatur man vill, ju lägre desto bättre för VP och lagringen i acken. Men sen har man ju andra hänsyn, ställer man för lågt blir det skrik i duschen.

PerJ
Skrivet av: G Bergström
« skrivet: 15 augusti 2005, 00:03:11 »

Är det en vanlig termostatisk blandningsventil för VVB, ställbar mellan 30-65grad som är tänkt att användas?
Vilken temp bör den isåfall ställas på?

Intressanta inlägg...
Skrivet av: Martin X
« skrivet: 15 augusti 2005, 00:00:46 »

De flesta rekomenderar att tappvarmvattentemperaturen ska vara minst 50 grader vid tappstället för att minimera risken far bakterietillväxt och legionella. Det var anledningen till att jag inte tyckte det behövdes. Men ur ett VP-drift perspektiv så har du rätt, då hade det varit annu bättre att skicka ut 20 gradigt vatten till duschen! :)

PerJ
Jag ger mig, om man aldrig har högre temp i övredelen (plusminus några grader) än det som önskas ut gör termosterna som jag propagerade för ingen nytta  (eller bara en kort stund efter VV laddning, i kW är det marginellt)   :-[
Skrivet av: PerJ
« skrivet: 14 augusti 2005, 23:53:07 »

De flesta rekomenderar att tappvarmvattentemperaturen ska vara minst 50 grader vid tappstället för att minimera risken far bakterietillväxt och legionella. Det var anledningen till att jag inte tyckte det behövdes. Men ur ett VP-drift perspektiv så har du rätt, då hade det varit annu bättre att skicka ut 20 gradigt vatten till duschen! :)

PerJ
Skrivet av: Martin X
« skrivet: 14 augusti 2005, 23:31:22 »

Har man bara VP som värmer ser jag ingen nytta med blandningsventilen, varför ska man värma vattnet varmare än man behöver för att sedan spä ut?
Men det gör ju alla, de flesta har ju över 50 när de eg. behöver 40. Och skulle ingen värma mer än de behöver så skulle ju VPn starta så snart varmvatten förbrukas.

Okej, det var att ta till med 2, men en tyckar jag att man måste ha för att styra uttaget till nedre delen i första hand. För målet är ju att få så få starter som möjligt genom att nyttja tanken så effektivt som möjligt. Hmm, det tar emot men jag kan ju faktiskt ha fel, måste fundera en extra gång på det här när jag är vaken.

Korrigering: VV blandare gör bara marginell nytta i ett VP system där man inte värmer mera än vad som är nödvändigt.


 
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 14 augusti 2005, 23:17:17 »

Jag tror det blir svärt reglermässigt att sköta. Jag kan montera in difftemp givare i nedre temp och därmed styra mitt förslag av två pumpar med fasta flöde.
P1...320l/h och P2..650l/h. Vid höjn av temp nedre delen startar jag pump 2. sen sjunker temp igen då går pump 1 i gång osv. Måste ha diff temp på max 1 gr inställning av diffen.
Skrivet av: PerJ
« skrivet: 14 augusti 2005, 23:03:44 »

Janne,

Under dessa 27 minuter laddade vi ca 150 liter dryft 50 gradigt vatten på toppen av acken. Detta utan att returen i princip steg till värmepumpen. Hade vi bara lyckats öka flödet lite grann så att VP inte löst ut så hade vi i princip kunna fyllt större delen av acken med 50+ vatten. Vartefter returen stiger så bör flödet genom VP öka.

Vi ser att acken nog i grunden fungerar, eftersom vid i början hade under 30 graer i botten. Skillnaden mellan top och bottten ökar ju bättre vi kan ladda acken.

Martin X
Som jag ser det är kopplingen helt rätt om man har solfångare anslutet till tanken. Då kan tanktemperaturen soliga dagar komma upp till 90 grader, då behöver man blandningsventiler för att få ned tappvarmvattentemperaturen till ofarliga temperaturnivåer. (I och för sig är 90 gradigt tappvarmvatten bra att tvätta stekpannan med, men är livsfaligt i duschen...)

Använder man övre delen av acken som spetsberedare med el eller annan värmekälla så att man häller en hög temperatur, över 55 grader i övre halvan så bör man koppla in den övre blandningsventilen för att få optimal funktion.

Har man bara VP som värmer ser jag ingen nytta med blandningsventilen, varför ska man värma vattnet varmare än man behöver för att sedan spä ut?

PerJ
Skrivet av: Martin X
« skrivet: 14 augusti 2005, 22:57:20 »

Martin X menar du att man ska ha en varmvattenblandare på VP returen ? Om man blandar vatten ifrån mitten och botten så att man alltid matar VP returen med den temperatur som ger önskad topp tempertur i tanken på VP framledning till tanken.
Jag ber om ursäkt för att jag var otydlig. Det är alltså frågan om tapp varmvatten.

På bilden nedan ser du hur jag menar. Det här är en metod som används bland solfångarentusiaster. Jag har ingen egen erfarenhet men logiken säger att man tar ut mera energi ur nedre delen av tanken och toppar med den övre delen. Skiktningen bibehålls och man får ut mera duschvatten ur samma tank.
http://www.esbe.se/download/eng/Termo_cat_GB_utgC.pdf
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 14 augusti 2005, 22:33:43 »

hej min test varade i nu i 27 min Kom med 300l/h upp till 55-56 gr framl. sen steg temp lite då kom jag över gränsen så den stoppade på hög framledning.

Men värdena är här.

Citera
320l med stor diff
Förångn T...1,3 gr Suggas T ...16,5 vätskel T. .30 gr HetgasT ..98,9 retur .28,5 diff 24,3 framl 52,8gr
.................1,3 gr..................16,3.................29,6gr.............98,9 .........27,7.......23,9..........51,6gr
.................2,2 gr..................16,5.................34,6gr............101,9.........31,0.......22,5..........53,5gr
.................2,4 gr..................16,3.................35,1gr............101,9 ........31,2.......25,5...........56,7gr

Höjde då temp till 46,4.  Men stopp Hög framledning. så nu kör jag  hela tiden 650l/h för säkerhets skull.


Skrivet av: larsland
« skrivet: 14 augusti 2005, 22:23:47 »

Martin X menar du att man ska ha en varmvattenblandare på VP returen ? Om man blandar vatten ifrån mitten och botten så att man alltid matar VP returen med den temperatur som ger önskad topp tempertur i tanken på VP framledning till tanken.

Lars
Skrivet av: PerJ
« skrivet: 14 augusti 2005, 20:56:20 »

Nåja, detta är inget nytt under solen. Vedeldarna kan mer om hur man laddar ackar än vad värmepumpsägarna!
Det är nämligen så här laddstyrningen av ackladdningen fungerar på en normal vedpanna med ack. Man laddar acken med variabelt flöde beroende på pannans effekt. Högsta prioritet är att få bra skicktning och laddning av acken.

Det mest optimala vore om man kunde koppla så att man fick de tre flödena, 380,460 och 720 liter automatiskt. Men det optimala vore att ha steglöst flöde.

PerJ
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 14 augusti 2005, 20:40:27 »

Det verkar intressant då kan jag ta min shunt cirk pump och koppla den parallellt med VP cirk pumpen. Så att vid lägre temp i botten går LD med flöde på ca 320 l/h och senare vid framledn 55 kör nr 2 igång och då får man topp flöde på 750l/h det ger bättre och snabbare VV laddning.

Min cirk pump är ändå extra används endast då VP ej får gå då el tar över. I den situatiationen kan jag istället växla så att den ena parallella pumpen gör den tjänst.

Jag skall göra din test då tillfälle kommer. Får se om det går i morgon att göra det.

Citera
Returtemperaturen kommer då bara sakta att stiga beroende på hur temperaturprofilen i acken var innan man började att ladda den, man ska bara pumpa igenom ackens volym genom VP en gång per laddcykel.


Det låter intressant att ackk på 500l skall passera igenom VP med 500l. det betyder att med 750l/h tar det ca 3/4 timme att fylla den med 55 gr vatten. (noga räknat 39 min)
Skrivet av: PerJ
« skrivet: 14 augusti 2005, 20:16:28 »

Janne,

Det intressantaste vore att köra en ny serie, när ni duschat upp varmvattnet igen, men då skulle man varje gång framledningstempen går över 55 -56 grader öka cirkpumpen ett steg. Som det är nu är det bara under de sista minuterna du laddar med rätt temp. Höj också stopptemperaturen i mitten på acken så vi ser hur långt vi i verkligheten kan ladda acken.

Tittar man på driftdata så ser man att kondensorn går bra med det låga flödet i början, Titta på vätskeledningens temperatur. Skulle tro att kondenseringen ligger ruint 51 grader med en underkylning av höga dryga 20 grader. (Varje grads underkylning ökar avgiven effekt med ca 1 % och COP ökar med lika mycket, iochför sig får man något högre elförbrukning på kompressorn eftersom man höjt kondenseringen nån grad). Förångningen är låg, tyder på stor effekt på VP, belastar förångaren ordentligt. Utan tvekan kan man köra ännu lägre flöde i starten på VV laddningen.

Man ser att vart efter vätskeledningens temperatur stiger så stiger också förångningstemperaturen. VP tappar effekt och COP.

Kör man flödet rätt genom VP kan man i i princip fylla Acken från 20 grader till ca 55 grader och ha den helt fylld. Returtemperaturen kommer då bara sakta att stiga beroende på hur temperaturprofilen i acken var innan man började att ladda den, man ska bara pumpa igenom ackens volym genom VP en gång per laddcykel.

PerJ

Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 14 augusti 2005, 13:27:34 »

Slingbereredare Test varierande flöde.. 400/550/750l/h.


Jag kommer att utföra en sling beredar test med varierande flöde beroende på retur tem till VP.
Vad jag får för värde bilägger jag här senare. Intressant test...

Test resultat:
Citera
Flöde 380l/h
FörångnT..1,3  SuggasT 18,3   Vätskeledn T 29,3 HetgasT 94,5 Vp ReturT 27,8 Diff temp 20,5 Framl T 48,3
...............2,0...............18,0......................32,2..............98,9................29,6...............21,3............50,9

Flöde 460l/h 8,5-8,4 kW värme
...............1,7...............18,3......................33,1..............98,9.................31,4...............17,4............48,8
...............2,2...............18,5......................34,9.............101,6................33,2...............16,9............50,1

Flöde 720l/h  8,3-7,2 kW värme
...............1,7...............18,8......................36,0..............99,5.................34,9...............17,4............48,8
...............2,5...............18,8......................38,6.............101,9................37,1...............16,9............50,1
...............3,3...............19,0......................41,4.............106,1................39,7...............10,6............50,3
...............3,7...............19,2......................42,6.............107,7................40,9...............10,6............51,5
...............4,1...............19,4......................44,6.............110,2................43,7...............10,3............54,0
...............4,7...............19,6......................47,5.............114,5................45,7...............10,7............56,4
...............4,9...............20,0......................48,0.............116,8................46,6...............10,1............56,7

Efter det var det VP stopp alltså givare i mitten visade 50 grad stopp temp.



Kommentar:
PerJ har rätt vid stopp hade jag pga högre flöde nästa samma temp i botten på tank som topp mätning i mina temp givar platser.
Diff ca 1 gr skiktning på ca 800mm 51,5gr i topp och 50,8gr i botten. Det ger större kapacitet med samma VV laddnings tid.
Diff 4 gr skiktning Nu efter 4 timmar är det forfarande högre temp 49,9gr i topp men 46gr grader i nedre givare.
Start punkt 45 grader vid min övre givare.


Till Martin X har ej med denna tråd att göra.

Citera
Nästa år investerar jag i en pale'ns värmeväxlare till poolen. det gör poolvärmefunktinen mycke bättre än nu.
Måste spara på mina utgifter. En sak i sänder. I år klart bost värme konvektering. Nästa år poolvärme otimering.
Kanske även sen återvinning av frånluft med VVX från bostad och poolhus.
Skrivet av: Martin X
« skrivet: 14 augusti 2005, 11:41:51 »

Janne

Det första, enklaste och billigaste du kan göra för skiktningen är att installera dubbla varmvattenblandare (så som jag ritat in på den bild av min anläggning jag skickade dig).

För det andra håller jag med PerJ om att din poolslinga är felplacerad. Du är ju aldrig intresserad av 60 grader ut till poolen, så då skall inte slingan finns så högt i tanken. Enda sättet för dig, som jag ser det, att få en ordentlig skiktning i tanken och därmed "ÖKA" ackumulatorvolymen är om du installerar en extern värmeväxlare.  OCh givetvis som Perj säger, miska flödet i VP
Skrivet av: PerJ
« skrivet: 14 augusti 2005, 11:37:27 »

Bra,

Här ser man problemet man har när man laddar en acktank med VP med konstant flöde Man tar 25 gradigt vatten från botten, värmer det 10 grader till 35 grader, trycker in det i toppen där man har runt 50 grader eller högre. Vips när VP startar så blandar man runt hela tanken och temperaturen droppar i tanken nedåt 40 grader.

Skulle man komma på ett billigt sätt att variera flödet genom VP så att man alltid garanterar att man har 50 gradigt vatten från VP oberoende av ingående vatten till VP så skulle man få en mycket bättre värmekomfort med nästan obegränsad mängder VV i vanliga villor.

PerJ
Skrivet av: Hansson
« skrivet: 14 augusti 2005, 11:07:55 »

Jag har 60grader i toppen och 25 grader i botten.
Och då har både jag och frugan tagit en dusch på morgonen 
Skrivet av: PerJ
« skrivet: 14 augusti 2005, 10:32:41 »

När det gäller 30 grader i temperatursprång så var det mer en allmän åsikt om värmeackar.
Har inte tillräklig drifterfarenhet av slingtankar. men vanliga acktankar isamband med vedeldning. varmvattenlagring i stora fastigheter så har jag sett så stora temperatursprång. Kommer man under isoleringen kan man enkelt känna på acken om den fungerar som den ska. Har man ostörd skickning ska man enkelt kunna känna vart man har temperatursprånget.

PerJ
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 14 augusti 2005, 10:10:51 »

Citera
När det gäller ackumulatorer så ska man alltid jobba med temperaturen, varmast längst upp, kallast längst ned. Normalt ska man ha så låga flöden som möjligt för att inte förstöra skickningen.

En väl skicktad tank kan ha temperatursprång på 30 grader på 3-4 centimeters höjdskillnad.

Jag håller med PerJ om lågt  flöde får man bra skiktning och mindre VP drift. Högt flöde kyler botten mycket snabbt.
Jag flyttade därför min start givare från botten till mellan läge. Mindre starter som följd.

Men skiktningen i tanken med PerJ 30 gr måste vara fel. Mina värde är max 12 gr mellan topp/botten,.
46gr i botten och 54gr i topp är vanlig skiktning hos mig. Just nu 46gr givare och 48,49/38gr  topp/botten efter 8 timmars VP stopp. (duschning har förekommit nu i morse utan VP start)

Låta golvvärme plocka värme från mitten av tank verkar vettigt. Det blir ju  då som min givare visar.
toppen har fortfarande högre temp.
Skrivet av: PerJ
« skrivet: 14 augusti 2005, 09:25:36 »

Jag tror du är på rätt väg.

En sak som jag skulle fundera på är är att vid varmvattenladdning ska VP jobba med returen till VP från en högre anslutning i tanken.
Man får två fördelar, vid stor tappning så lämnar man lite kallvatten i botten, VP jobbar med att toppvärma den övre halvan. Annars får man troligen problem med att botten delen blir 25 grader, VP höjer 8-10 grader, man kör in 35 gradigt vatten på toppen och förstör temperaturen i ackumulatorn.
Den andra fördelen är att det i kombination med solfångare vår och höst när huset inte har nåt värmebehov kommer solfångaren att värma kallvattnet i botten, VP värmer övre halvan. Har man retur till VP i botten kommer VP att stjäla vattnet från solslingan och solslingan ger då inget tillskott vid låga solinstrålningsintensiteter.

Som jag kanske skrev tidigare så skulle jag, om solslingan är planerad för framtiden, parrallellkoppla de undre slingorna för tappvarmvattenvärmningen. Det är ju lika bra att använda grejorna om de finns. Om solfångare är planderad så skulle jag också installera dubbla termiska ventiler för tappvarmvattenreglering. Inblandning i två steg för att maximera utnyttjandet av acken.

Jag skulle nog sätta elpatronen i övre halvan av tanken, sen med inshuntning till radiatorframledning vid behov.

Golvvärmen bör hämta vattnet från mitten på tanken, med separat shunt.

När det gäller ackumulatorer så ska man alltid jobba med temperaturen, varmast längst upp, kallast längst ned. Normalt ska man ha så låga flöden som möjligt för att inte förstöra skickningen.En väl skicktad tank kan ha temperatursprång på 30 grader på 3-4 centimeters höjdskillnad.

Titta på Borö:s hemsida, de har mycket ritningar så att man kan fundera själv hur man vill göra (länk längre upp i slingan).

PerJ
Skrivet av: larsland
« skrivet: 14 augusti 2005, 08:49:17 »

Efter att ha följt diskussionen en tag har jag nu kommit fram till följande förslag på inkoppling av min acktank.

Jag kopplar in ett strypt flöde av radiator vatten i nedre delen av acktanken för förvärmning av VV. Jag vet ej om det tank jag tänkt använda har uttag exakt som jag ritat.

Ska man sätta elpatronen i VP eller i acktanken ? Eller i båda ?

Jag skulle också vilja ha en möjlighet att shunta ut radiatorvatten utan VP för att kunna köra 45 kvm golvvärme när övriga huset ej behöver något värmetillskott.
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 13 augusti 2005, 20:49:47 »

Läst tråden igen,

Du säger att du har lite problem med att få tillräkligt varmt vatten. Det tror jag mestadels beror på att poolsingan jobbar åt fel hål. Det kalla inkommande poolvattnet roffar åt sig det varmaste vattnet på toppen i ackumulatorn.

Jag skulle nog koppla om detta innan jag installerade en spetsvvb.

Sen skulle jag också justera flödet så att när jag laddar varmvatten har ganska stor temperaturhöjning över VP, kanske så mycket som 13-15 grader. Detta för att inte förstöra temperaturen på toppen i ackumulatorn vid varmvattenladdning.

Dessutom så kommer det att bli så att vid stora VV tappningar kommer poolvärmningen först att avta, sedan kommer till och med poolväxlaren att gå backlänges och ta värme från poolen för att göra varmvatten.

PerJ

Tyvärr vände jag poolslingan in och ut den går som jag nu säger motstöms mot VP flödet.

Det gör därmed skiktningen intakt men kyler så klart ner tankens VV. Det är därför smartare att koppla in en sep VVX på rad kretsen.
Det är ju standard vid dockning förslag från NIBE, IVT mfl.



När jag köpte min tank hade ej Boroe den Vp tank med skikt plåt tillgänglig på deras hemsida. I dag hade jag nog köpt den.

Jag kan sen säga att jag även märkt att det du säger om att plocka värme från poolen, Funderat att då värme startar till hösten kan man börja med att köra det stora magasinet med poolvärmen till tanken och på så sätt förvärma VV med hjälp av mina 40000l 25 gradia vatten. Men då vill det till att köra topping upp av VV i bostaden som idag är 15 m från min VP och tank. detta är också orsak varför jag måste ha extra genomgångsvärmare till VV i min bostad. Idag går poolvärme via slingan endast ca 3 timmar/dag och då kyler jag bra ner min tank. Bra stypning på poolvärmeflödet har jag provat in (manuell styp ventil)

Sen då poolvattnet har blivit samma temp som inkommande KV vill jag stoppa den förvärmningen.

Koppla om min tank med rör etc skall jag tänka på om det är lönt. Kanske jag kan få bättre COP vem vet.
Skrivet av: PerJ
« skrivet: 12 augusti 2005, 23:06:12 »

Läst tråden igen,

Du säger att du har lite problem med att få tillräkligt varmt vatten. Det tror jag mestadels beror på att poolsingan jobbar åt fel hål. Det kalla inkommande poolvattnet roffar åt sig det varmaste vattnet på toppen i ackumulatorn.

Jag skulle nog koppla om detta innan jag installerade en spetsvvb.

Sen skulle jag också justera flödet så att när jag laddar varmvatten har ganska stor temperaturhöjning över VP, kanske så mycket som 13-15 grader. Detta för att inte förstöra temperaturen på toppen i ackumulatorn vid varmvattenladdning.

Dessutom så kommer det att bli så att vid stora VV tappningar kommer poolvärmningen först att avta, sedan kommer till och med poolväxlaren att gå backlänges och ta värme från poolen för att göra varmvatten.

PerJ
Skrivet av: PerJ
« skrivet: 12 augusti 2005, 22:47:30 »

Hej igen,

Du är nog inne på rätt spår, jag var så inne på att få maximal skiktning så jag funderade inte vidare på hur man verkligen skulle koppla slingorna i befintlig tank för tappvamvattenvärmningen. Den stora vinsten i ditt fall är att få ned kondenseringtemperaturen för all värme som går till poolen. Eftersom tanken är byggd som den är får man göra det bästa av situationen.

Jag skulle nog koppla som du tänker, poolslingan den nedre och parallellkoppla slingorna i den övre för varmvatten. Så kör man också in kallvatten som spädmatning direkt in i poolslingan.

Låt VP jobba på en lägre temperatur i den nedre halvan och sen toppladda den övre halvan via trevägsventilen för varmvattenladdning. Sedan skulle jag ha en elpatron i den övre halvan/mitten för att garantera varmvattentemperaturen.

När man kör en slinga åt fel håll så pajar man totalt skiktningen i tanken, det kalla poolvattnet hamnar i toppen och så vänder allt vatten i tanken, och man får ingen skiktning.

PerJ
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 12 augusti 2005, 22:29:52 »

Med din beskrivn blir det rockad med alla rörkopplingar.

Poolvärmen riktning går idag från ansl mitt på tanken går ut vid övre nivån. Motströms VP rikning.
Med din beskrivn skulle jag anv den lägre VV skingan till poolvärme.

Sen kan jag sammankoppla de båda övre till VV det ger ännu större slinga till VV men mindre till poolvärme. Det gör inget för jag styper ändå kraftigt på flödet till poolvärmen.


Om jag sen kopplar VP som du beskriver kan det ge din angiven effekt och ev bättre skiktning?
Jag vill då även flytta elpatron till övre patron uttag.

Sen vet jag ej om det går att ansl till 9 som är idag instick temputtag med mina givare i den.
Skrivet av: PerJ
« skrivet: 12 augusti 2005, 22:02:24 »

Hej,

Man skulle kunna köra in lite radiatorvatten i anlslutning 9 och använda avtappningen 11 som retur till VP.

VV laddning gör man mellan anslutningarna 9 och VP framledning.

VV slingan ska behållas som den är idag. Spädvattnet till polen borde tas från "mellannivån" där varmvattenslingorna är ihopkopplade.

När det gäller poolslingan, vad är strömningriktningen? Vattnet borde lämna slingan i toppen. Jag hade nog placerat poolslingan i botten för att kunna värma poolen på lägre kondensering, nu värmer man hela poolen med tappvarmvattentemperatur.

Hur mycket man sparar är mest en fråga om varmvattenförbrukning.

PerJ

Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 12 augusti 2005, 21:23:45 »

PerJ Kan jag köra din princip om jag ändrar min rörkoppling?  (kan det vara lönt)



Om jag ändrar min kopplingen så att VP laddar VV via min kulvertslinga och kör den rad vatten in där min KV idag förvärms så använder endast den övre VV slingan till VV. Hur blir då skiktning i tanken. Jag tror ej jag får upp tanken temp i topp? (57,58 grader)

Då måste så klart jag styra VV tillslag från mitt övre tempgivar uttag på ca 400 från topp.


Här är hur den är kopplad nu:
Skrivet av: PerJ
« skrivet: 12 augusti 2005, 20:07:27 »

Hej,

Jag tänkte mig att värmepumpens VV laddning skulle styras på en givare i nivån vid 6:an. Elpatronen styrs antingen på inbyggd termostat till tex 55 grader eller en extern termostat placerad vid 3:an.

Jag paintade om en ritning jag hade på Borö TIV500, med dubbla BF15 Slingor, tog bort bivalenta shunten. Den kan man i och för sig ha kvar om man vill ha elvärmespets.

http://www.boroe.com/produkter/default2.htm

PerJ
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 12 augusti 2005, 19:43:21 »

Vilket fakbrikat och typ av tank har du angivit. Min Boroe har standard röransl ca 200 från bottenoch topp till VP.

Kulverslinga eller nedre slinga på  ca 400 från botten och 200 från topp. KV ca 200 från botten VV ca 200 från topp. (poolvärme) utan skiktplåt. Men om man har skiktplåt så kanske kylt vatten ej påverkar skikningen.


PerJ sitter start VV givaren över skiktplåten?

Är det sen den som styr elpatron tillslag?

Till viss del påminner din tank CTC ack tank en del.
Skrivet av: PerJ
« skrivet: 12 augusti 2005, 19:18:44 »

Det jag tänkte mig var följande.

Man ansluter en klen ledning i anslutning 9 där man kör in ett delflöde från framledningen från VP. Retur till VP radiatorkrets tar man från anslutning 11.

Vid laddning av varmvatten så tar man vatten från anslutning 8 och kör in varmvattnet i toppen i anslutning 5.

El-patronen i övre halvan garanterar att det alltid finns varmvatten.

På detta sätt så klara man skiktningen i tanken. Den understa ¼ delen är till för förvärmningen den övre ¾ delen används för toppvärmning. Tricket är att man inte tar det kallaste vattnet från botten av ackumulatorn vid varmvattenladdning, utan då tar vattnet en bit upp i ackumulatorn. 
Start av varmvattenladdning när temperaturen i  mitten av tanken närmar går under 43-44 grader.

Skulle man i framtiden vilja ha solfångare ansluter man den till den ena av slingorna i bottendelen. Men innan man släpat upp solfångaren på taket kan man lika gärna använda den att förvärma tappvarmvatten med.

PerJ
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 12 augusti 2005, 18:25:17 »

Tvåstegsvärmning av tappvarmvatten.

Om man använder en ack tank med en botten respektive toppslinga slinga så skulle man ganska enkelt kunna förbättra verkningsgraden på VP anläggningen genom låta ett delflöde av radiatorframledningstemperaturen cirkulera genom den nedre 1/4 delen av tanken. Då kommer förvärmningsslingan för varmvatten att förvärma tappvarmvattnet till en temperatur som motsvarar ca radiatorframledningstemperaturen. Toppvärmningsslingan toppar sedan temperaturen så att man får önskad temperatur. Den övre3/4 delen värms som vanligt med växelventilen och värmepumpen som normal varmvattenladdning.

Vinsten blir att ca mer än hälften av varmvattnet värms med värmepumpen vid en betydligt lägre kondenseringstemperatur, tex 40 grader istället för 55 grader, vilket innebär att värmefaktorn ökar från ca 2,7 till 3,7 för värmning av den "kallare" delen av tappvarmvattenvärmningen. Förbrukar man 5000 kWh varmvatten så skulle elbesparingen bli ca 250 kWh per år. Inte så mycket men det är i praktiken bara frågan om några meter 15 rör och en strypventil som ligger parrallelt med radiatorkretsens element. Känns som tilläggsinvesteringen har 2-3 års återbetalningstid.

PerJ

Per

Jag tror ej riktigt på din princip. det låter bra men fungerar det som du tänkt?

Beskrivning av ACK tank uppvärmning:

Citera
Jag tar min tank med 2 VV slingor som ligger kopplade i serie för att från början har KV in sen värme den första slingan upp vattnet till ca 30 grader då passerar vattnet in i nästa som tar tankens topp temp som ligger på mellan 50-55 grader. Det som händer först är att temp givare som sitter i nedre delen kyls ner ganska fort till 40 grader men fortfarande har jag hög temp i övre delen.

1...Efter att tappat ca 100 l VV från tanken har även temp ut sjunkit till ca 40 grader. Då har jag 35 grader i
    botten vid givaren. Samtidigt har VP programmet känt av att den skall köra VV. Det gör den vid 40 gr på
    givaren i nedre delen. VP har då på sin retur ca 35 grader och med 12-13 graders diff har jag 48 grader
    framledn från VP.

2...Efter ca 20 min har VP retur och därmed nedre givaren kommit upp till 45 grader. Sen fortsätter den
     till 48- 49 grader givartemp.

3...Det slutar med botten på 47 grader och topp av tank med 54-55 grader vid övre givare men i topp av tank
     VP max temp på 57-58 grader.


Med min 6kW VP har jag då som högsta värmeavgivning 8,5kW och lägsta på 7,2kW sommartid med 15 grader ute i steg II. Se mätning av värme

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,3044.msg34445.html#msg34445


Om man kör rad vatten in i tanken kyler man den istället för att förvärma VV eftersom radiatorvattnet är ofta endast på 35 grader och tankens nedre del håller som jag beskrev utan tappning ca 45-47 grader.

Men sep förvärmningstank före inkommande KV ansl i tank kan värma vattnet och spara enl PerJ beskrivning

Min typ av tank gör också att VV temp varierar mellan 35-52 grader ut. På grund av detta måste jag ha en topping upp VV beredare som värmer med el endast då jag tappar vatten. "Genom strömningsberedare el på ca 15 L 3 fas 400V" Tappstället har ju 40-45 grader VV. Nu i höst för installation ( ca 3000-4000:-)

Skrivet av: Hansson
« skrivet: 12 augusti 2005, 17:48:09 »

En 4slingors tank från lesol kanske?

http://www.solgruppen.se/lesol_sling.htm
med en termisk fördelningsventil eller motorstyrd  kan man ladda in på olika nivåer i tanken utan att förstöra siktiningen.

Annars är dalatanken en fin tank.Se till att ta 90mm Pur isolering!


Skrivet av: PerJ
« skrivet: 12 augusti 2005, 14:36:13 »

Tvåstegsvärmning av tappvarmvatten.

Om man använder en ack tank med en botten respektive toppslinga slinga så skulle man ganska enkelt kunna förbättra verkningsgraden på VP anläggningen genom låta ett delflöde av radiatorframledningstemperaturen cirkulera genom den nedre 1/4 delen av tanken. Då kommer förvärmningsslingan för varmvatten att förvärma tappvarmvattnet till en temperatur som motsvarar ca radiatorframledningstemperaturen. Toppvärmningsslingan toppar sedan temperaturen så att man får önskad temperatur. Den övre3/4 delen värms som vanligt med växelventilen och värmepumpen som normal varmvattenladdning.

Vinsten blir att ca mer än hälften av varmvattnet värms med värmepumpen vid en betydligt lägre kondenseringstemperatur, tex 40 grader istället för 55 grader, vilket innebär att värmefaktorn ökar från ca 2,7 till 3,7 för värmning av den "kallare" delen av tappvarmvattenvärmningen. Förbrukar man 5000 kWh varmvatten så skulle elbesparingen bli ca 250 kWh per år. Inte så mycket men det är i praktiken bara frågan om några meter 15 rör och en strypventil som ligger parrallelt med radiatorkretsens element. Känns som tilläggsinvesteringen har 2-3 års återbetalningstid.

PerJ
Skrivet av: larsland
« skrivet: 12 augusti 2005, 14:03:49 »

Efter som jag vill förbereda för en framtida komplettering med solfångare har jag valt denna storlek på tank.

Tänker göra min inkoppling enligt denna princip www.solenergiteknik.se/dok/solenergi/8nibevarmepump.shtml

Någon som har en liknande lösning ?

/Lars
Skrivet av: haddirajan
« skrivet: 12 augusti 2005, 12:42:53 »

750l med två varmvattenslingor och solslinga.


Frågan är om du behöver en så stor tank?
Vi har ett badkar och när vi ska fylla det så störttömmer vi 450 liter 36-37 gradigt vatten ur pannan, blandat förstås.

Min kommande bergvärmeleverantör kalkylerar med en 210 liters beredare, plus värmepumpens 160 liter. Hoppas det räcker...
Skrivet av: larsland
« skrivet: 12 augusti 2005, 08:10:18 »

Nu måste jag snart bestämma mig för hur min anläggning ska se ut. Kollektorslangen är ned grävd 2x350m och installationen av vattenburet värmesystem pågår. Jag har tänkt sattsa på en NIbe 1130 10kW och en ackumulatortank för varmvatten av typ genomströmningsberedare. Vi kommer att ha ett stort badkar i vårat nya badrum så jag behöver stor kapacitet på varmvatten.

Jag har fastnat för följande tank Dalatanken www.lantbruksnet.se/stocksbro/dalatanken.htm 750l med två varmvattenslingor och solslinga. (Solslinga är ett krav för framtidag komplettering med solfångare). Är det någon som har erfarenhet av denna acktank eller förslag på någon annan acktank ?

/Lars

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!