Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hysteres och andra fel  (läst 149539 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Hysteres och andra fel
« skrivet: 17 december 2011, 14:10:43 »
Hur mÃ¥nga är det egentligen som drabbas av detta?  Hur mÃ¥nga fÃ¥r elpannor när det blir kallt ute?
Hur många vet om deras maskiner har en tät process?

Vill vi veta detta, eller är det skitsamma bara det blir en billig installation så kvittar det om maskinen går 10-15% sämre än den kan och rasar ett par år i förtid.

Varför köper man saker av en säljare som inte kan svara på de frågor som man ställt utan bollar det vidare till sin tillverkares support, som det stod i en tråd härom dagen.

Vill man inte som konsument att den maskin man betalar massor av pengar för ska fungera så bra den bara kan?
Om den inte har rätt flöde så blir det som en Ferrari som har moped däck, inget vidare huvuddunk

Hur tänker ni som konsumenter här?  Jag som tekniker verkar tänka helt fel, eftersom 99% av alla installtioner man ser och hör talas om ser ut pÃ¥ detta sätt.  Jag hoppas att jag har haft otur och fÃ¥tt se den dÃ¥liga sidan och bara missat alla fina installationer som jag såå gärna vill tro finns därute. Annars sÃ¥ har min gamla nemesis haft rätt och jag har haft fel i 2000 inlägg :P :'( :P 

Jag vill ogärna ge Rickard som han heter den julklappen att jag får be honom om ursäkt och säga att jag har haft fel i 2 års tid och han har haft rätt huvuddunk

SÃ¥ berätta nu följande: Om vi har 0 grader ute och ni exempelvis ska tillverka 40 grader  hur varmt tillverkar er maskin precis innan den stänger av *vinkar*

Min egen stänger inte av :P  den är liiten  huvuddunk *roflmao*
 

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Hysteres och andra fel
« Svar #1 skrivet: 17 december 2011, 14:36:27 »
Hur skall det vara för att det skall fungera optimalt?

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hysteres och andra fel
« Svar #2 skrivet: 17 december 2011, 14:38:17 »
Det säger jag när du säger hur din maskin går ;)

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Hysteres och andra fel
« Svar #3 skrivet: 17 december 2011, 14:44:03 »
Jag är lite osäker på hur du menar, så här ser det ut hos mig. Innebär mina tvärt avhuggna kurvor att jag inte har någon bra inställning?


Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Hysteres och andra fel
« Svar #4 skrivet: 17 december 2011, 14:45:06 »
Det var nog en legionellakörning igår vid 17-snåret...

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hysteres och andra fel
« Svar #5 skrivet: 17 december 2011, 14:46:44 »
Du är välkommen hem till mig sÃ¥ fÃ¥r du se en kanoninstallation  ;D

Hittills under detta dygnet har framledningens max varit 47.1°C, min 35.0°C och medel 41.3°C
Utetempen har 'varierat' mellan 0.9 och 0.4 plusgrader och Kompressorn har gått totalt 7 timmar och 15 minuter (ganska exakt 50% av tiden) på 16 värmekörningar.

Jag vet iofs att mitt radiatorsystem är lite 'trÃ¥ngt'... Värmebärarflödet är 0,316 liter/s (Tillverkaren rekommenderar 0,32), men radiatorflödet är bara 0,158 liter/s  :(
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hysteres och andra fel
« Svar #6 skrivet: 17 december 2011, 14:50:12 »
Med lite tur(eller otur ;D)  sÃ¥ ska jag uppÃ¥t dina krokar snart,  funäs  kanske blir lite pyssel i dem krokarna  kanon att du finns där dÃ¥ slipper jag Dahl  kan hämta hos dig,,, du har vät 100 delar hemma vad :)


Fattiglapp   man vill veta vad maskinen vill göra,,  alltsÃ¥  bör= 40  men när du stänger av vad stÃ¥r det dÃ¥?  43?  53?  är du med?

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Hysteres och andra fel
« Svar #7 skrivet: 17 december 2011, 14:54:24 »
Jag känner mig smått korkad här. Men jag tror jag begriper ungefär. Jag skall gå och kolla vad jag har ställt in...

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hysteres och andra fel
« Svar #8 skrivet: 17 december 2011, 15:00:39 »
Kanske är jag som förklara som en korkad ;D

Min maskin vill ha 35 grader  den gör 37 när integralet räknat upp till 0  och sedan sjunker integralet till -70 och dÃ¥ har jag 33 i VBF.  Jag pendlar alltsÃ¥ 2 grader runt bör.  Men min maskin är enkel att ställa in eftersom den är liten c.a 50% av effektbehovet.  Har man mer som man läser att de flesta har sÃ¥ blir det svÃ¥rare.  Kanske att man fÃ¥r ha integral -20 och köra mÃ¥nga starter istället.  Annars sÃ¥ gör man varmare än man mÃ¥ste vid varje start under de 70K timmar som kompressorn ska gÃ¥.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hysteres och andra fel
« Svar #9 skrivet: 17 december 2011, 15:02:56 »
ORAKLET du undrar hur "kunderna" vill ha sina anläggningar, alla vill att dom ska spara pengar. Hur? Det har 95% ingen aning om och dom förstår inte hur det kan bli varmt inne av kallt vatten från marken. Samma 95% bryr sig inte över huvud taget inte bara elräkningen blir lägre.
Det jag påstår är att dom allra flesta inte förstår hur det fungerar och även om man lägger ner timmar för att förklara så slutar det oftast med att dom inte förstår eller inte "orkar" sätta sig in i funktionen.
Därför kan vem som helst sälja och montera VP för kan man inget  om en sak sÃ¥ kan man omöjligt ställa relevanta frÃ¥gor och skulle man av misstag ställa en frÃ¥ga som har nÃ¥gon innebörd förstÃ¥r man i alla fall inte svaret.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hysteres och andra fel
« Svar #10 skrivet: 17 december 2011, 15:05:40 »
Ja du har rätt här kocken huvuddunk  Makalöst, när det handlar om 100000 tals kronor.  Kanske bara är jag som är fattig iofs  :'( ;D

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Hysteres och andra fel
« Svar #11 skrivet: 17 december 2011, 15:07:30 »
Det är möjligt att jag borde skämmas, men jag har aldrig brytt mig om inställningarna så länge vi inte frusit. Har det varit varmt har jag dragit ned kraftigt för snabb effekt och vice versa, detta har naturligtvis yttrat sig i KRAFTIGA svängningar i vårt inomhusklimat. Jag har egentligen inte varit intresserad innan jag i höstas köpte en Logger2020 av Richard. Nu ger det ena det andra...


Jag är också övertygad om att mina inställningar är helt käpprätt åt skogen, men jag kommer inte skämmas för det nu, däremot så kommer jag tacksamt försöka ta emot råd.

Så här såg det ut på min (Underdimensionerade) anläggning precis när den avslutade en körning:

Kurvlutning 9
Förskjutning -2
VB Fram 41(34)
VB retur 39

+2º utomhus

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hysteres och andra fel
« Svar #12 skrivet: 17 december 2011, 15:12:54 »
Kanske är jag som förklara som en korkad ;D

Min maskin vill ha 35 grader  den gör 37 när integralet räknat upp till 0  och sedan sjunker integralet till -70 och dÃ¥ har jag 33 i VBF.  Jag pendlar alltsÃ¥ 2 grader runt bör.  Men min maskin är enkel att ställa in eftersom den är liten c.a 50% av effektbehovet.  Har man mer som man läser att de flesta har sÃ¥ blir det svÃ¥rare.  Kanske att man fÃ¥r ha integral -20 och köra mÃ¥nga starter istället.  Annars sÃ¥ gör man varmare än man mÃ¥ste vid varje start under de 70K timmar som kompressorn ska gÃ¥.

Min VP ger ca 8kW och radiatorsystemet avger ca 4kW i dag så det är inte så konstigt att framledningen pendlar en del... Med mer vatten eller varvtalsstyrd kompressor så skulle det såklart bli bättre.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hysteres och andra fel
« Svar #13 skrivet: 17 december 2011, 15:17:25 »
Mmmm  du vill ha 34 och kör ut 41 ::)   SÃ¥ tolkar jag dina siffror.  Bara att masa dig iväg och köpa en tank samt alpha2 25-60 alltsÃ¥.  Rappar du pÃ¥ fixar du det innan jul och sÃ¥ fÃ¥r du en fröjdefull jul utan övertemperering eller förkastlig brytning pÃ¥ hysteres ;D


Nu kommer du ju ändÃ¥ att ha detta gnagandes i skallen och det kan förstöra hela din jul iom att du mÃ¥ste dränka bort detta med julbrygd, vilket dÃ¥ kommer förpesta julen för hela din familj.  DÃ¥ är det bättre med en liten tank som du dessutom med fördel kan julpynta Thumbsup

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hysteres och andra fel
« Svar #14 skrivet: 17 december 2011, 15:18:55 »
Purjo, det blir bättre med en invereter när ditt system inte vill ha så mkt effekt, ja. Sen blir det samma sak.

Volymen spelar ingen roll här, du får inte mer flöde för det.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!