Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp! Luftpumpen gÃ¥r ej - enbart elpatronen.  (läst 15792 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Igelkotten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp! Luftpumpen går ej - enbart elpatronen.
« Svar #15 skrivet: 04 december 2010, 13:39:49 »
Tänkte prova utan rumsgivare till jul. Då är jag ledig o kan laborera med lutningar, justeringar mm. trimma in systemet.
Pumpen:
Pivo 25-6U/130, 1x230V/50Hz, IP44 Class H.
Tre läge:
40 W
68 W
95 W

Kör i läge 2 (68W).

Huset är på 140 m2 (dock 2,7 m takhöjd).
Nedre boendeplan: 3 rum + kök + hall + toa nere (8 radiatorer)
Övre boendeplan: 3 rum + hall + toa + duschrum uppe (8 radiatorer).
Källare under hela. Värms endast av rördragningarna, ca 10 gr nu.

Förra ägaren hade noll koll på systemet. Körde kakelugn i ett rum o övriga snålvärmdes till 15 gr.
Rumsgivare urkopplad då pga problem vid eldning i kakelugn.

Vi eldar också i kakelugn men har inte upplevt några problem förutom det här nu. Har bara bott här sen 1 nov i år.

Utloggad Igelkotten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp! Luftpumpen går ej - enbart elpatronen.
« Svar #16 skrivet: 04 december 2010, 13:49:16 »
Värden nu:

Nedre 6kW
Max: 7,5kW (hittar inget värde för övre).

När jag gjorde dessa ändringar kom ett meddelande om att elförbrukningen var hög och reducerades.
Försvann dock efter en minut så jag vet inte exakt vad det stod.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Hjälp! Luftpumpen går ej - enbart elpatronen.
« Svar #17 skrivet: 04 december 2010, 14:01:49 »
Värden nu:
Nedre 6kW
Max: 7,5kW (hittar inget värde för övre).
När jag gjorde dessa ändringar kom ett meddelande om att elförbrukningen var hög och reducerades.
Försvann dock efter en minut så jag vet inte exakt vad det stod.

När jag skrev övre menade jag Max...mitt fel.
Kan vara så att 7,5kw är för mycket,varnar den igen så sätt 6,0kw.
På 16amp säkring brukar man köra 9kw elpatron vid 20 är det kanske 12kw man kan ha.
//Thommt Johansson
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad Igelkotten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp! Luftpumpen går ej - enbart elpatronen.
« Svar #18 skrivet: 04 december 2010, 14:30:59 »
Nu drar den 4,5 kW el eller vad menas med 4,5+0. Är det vad nedre resp övre patron drar? Kopplat ur rumsgivare. Förbrukar 6 (20) A.

Historisk driftinfo visar ingen skillnad mot innan trots att fläkten startade. Nu går den dock inte fläkten längre.
Verkar som att så fort som jag sätter elen till 0 kW så går fläkten men när jag kopplar in elen slutar den att gå.

Är bara -3 gr ute. Borde inte pumpen snurra hela tiden?
« Senast ändrad: 04 december 2010, 14:46:48 av Igelkotten »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp! Luftpumpen går ej - enbart elpatronen.
« Svar #19 skrivet: 04 december 2010, 15:20:18 »
Vad har du för framledningstemp?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp! Luftpumpen går ej - enbart elpatronen.
« Svar #20 skrivet: 04 december 2010, 15:22:13 »
Hej kotten, jag bor 3 mil ifrån dej

Det första värdet är övre patronen det andra värdet är nedre patronen.

EcoEl - EcoAir funkar så här:

EcoEl består av en panna som är delad i en övre och en undre del (övre och undre pannan) med en viss förbindelse emellan. Genom hela pannan löper en kamrörsspiral på cirka 25 meter där kallt vatten värms till varmvatten genom passagen genom nedre och övre pannan. Övre pannan värms av en elpatron som kan ställas från 0kW till 9kW i steg om 1,5kW och temperaturer upp till 80ºC. Nedre pannan värms av en elpatron på 6kW som kan ställas på temperaturer upp till 60ºC.

När man kopplar en värmepump typ EcoAir till pannan och väljer in den i inställningsmenyn med "Produkt Eco0Air" respektive "Värmepump tillåten", kommer värmepumpen att ersätta elpatronen i nedre pannan, som kopplas bort automatiskt. Om värmepumpen spärras eller kopplas bort av någon anledning, kopplas elpatronen in igen. Men den kopplas inte in om pumpen stoppas tillfälligt tex när pumpen stannar för att returen från radiatorsystem blir så hög att VPin blir mer än 48º och pumpen stoppas av för hög temp.

Pumpen jobbar mot nedre pannan och styrs av framledningens börvärde, den värmer nedre pannan 5º (beror på värdet i "diff start/stopp" i fabriksinställningarna) och sedan stannar pumpen, för att åter starta när temperaturen sjunkit 5 grader till framledningens börvärde. Var fjärde start värmer pumpen normalt till 55º för att säkerställa att det finns varmvatten tillgängligt. Nedre pannan har alltså två börvärden antingen 5º över framledningens börvärde eller 55º beroende på vilken start det är frågan om, den fjärde eller någon av de andra.

Övre pannan värms av elpatronen som gÃ¥r att ställa till lite olika effekter och temperaturer. Övre pannan  har ocksÃ¥ tvÃ¥ börvärden, ett som man själv väljer i inställningsmenyn "Elpanna ºC" och ett som systemet bestämmer till 7º över framledningens börvärde. Det högsta av de tvÃ¥ värden är det börvärde som gäller. Elpatronen tänds vid börvärdet och värmer 3º upp, och hÃ¥ller alltsÃ¥ övre pannan mellan gällande börvärde och tre grader över detta. Ställer man "Elpanna ºC" till 40º i inställningsmenyn, kommer patronen att hÃ¥lla övre pannan mellan 40 och 43 grader, men om framledningens börvärde blir 34º eller mer, kommer elpatronen att rätta sig efter detta i stället ( 34+7=41) och börvärdet kommer att bli 41 grader eller mer eftersom värmebehovet kör över det inställda värdet.

Shunten tar normalt vatten från nedre pannan, men när temperaturen i nedre pannan inte längre räcker till, börjar shuntfördröjningen att räkna ner, och när den räknat ner det inställda värdet, tar shunten vatten från övre pannan. Det som kan hända när shunten tar vatten från övre pannan, är att när framledningen blir tillräckligt varm, kommer returen från radiatorena att vara så varm att vattnet i nedre pannan värms till över den temperatur som stoppar värmepumpen pga för hög temp på VPin. När detta väl inträffar, kan man hamna i ett låst läge där elpatronen hindrar pumpen att starta eftersom den hela tiden ser till att det blir för varmt i nedre pannan. Detta släpper så klart så småningom, men ser man att det inte behövs högre framledningstemperatur än vad pumpen klarar, kan man nolla elpatronens effekt tills vattnet svalnar och pumpen startar, varefter man kopplar in patronen igen.

Elpatronen bör ställas på så låg temperatur som möjligt utan att varmvattnet blir lidande, förslagsvis runt 40º och har man 16 A säkring ska den stå på max 6 kW, i och för sig finns det strömkännare som tar ner effekten om det behövs men ska man använda mer än 6 kW ska man ha högre huvudsäkring än 16 Ampere. Vilken huvudsäkring man har ska stå angivet i inställningsmenyn.


CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Igelkotten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp! Luftpumpen går ej - enbart elpatronen.
« Svar #21 skrivet: 04 december 2010, 15:31:33 »
Nu har jag 47(48) i framledningstemp men då kör jag sen 30 min kopplat bort all el igen. Då går fläkten. Kopllar jag in elen går inte fläkten. Moment 22.
« Senast ändrad: 04 december 2010, 15:39:14 av Igelkotten »

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp! Luftpumpen går ej - enbart elpatronen.
« Svar #22 skrivet: 04 december 2010, 15:37:56 »
När pumpen stoppas av för hög temp från radiatorreturen, kommer elpatronen i övre pannan att ensam stå för värmen. Förmodligen räcker inte detta om det är ett längre stopp av pumpen, och därför behöver man hjälp av nedre patronen. Denna går emellertid inte in så länge pumpen är tillkopplad, därför bör man kolla upp vid vilken temperatur ute som pumpen stoppas av för hög temp på VPin och sätta in denna utetemperatur som gräns för när pumpen ska spärras av för kallt ute, alltså i "Min utetemp ºC" i inställningarna.

I och med att pumpen spärras går nedre elpatronen in och hjälper till med värmen av huset. Laddpumpen går dock fortfarande och skyddar värmepumpen mot att frysa.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Igelkotten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp! Luftpumpen går ej - enbart elpatronen.
« Svar #23 skrivet: 04 december 2010, 15:52:09 »
I Blekinge är alla avstånd mellan civilisation 30 km.

Minimum ute ändrade jag till -10 gr efter rekommendation på tråden. Då ska fläkten stoppa, dvs i kväll/natt. Du menar att jag kan koppla in elen igen och att pumpen/fläkten ska ta överhanden igen när returtempen gått ner. Då får jag kolla i morgon igen när det är varmare än -10 gr. Korrekt uppfattat?

Alltså är det så att elpatronen pga dåligt isolerat driver upp returtempen så högt och därför startar inte värmepumpen. OK men varför är returen så hög? Värmen ska ju ut i rummen - inte tillbaka till pumpen eller?

Hur ser erp:ens driftinfo ut map värmepumpens drifttid?
« Senast ändrad: 04 december 2010, 16:21:09 av Igelkotten »

Utloggad pmt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp! Luftpumpen går ej - enbart elpatronen.
« Svar #24 skrivet: 04 december 2010, 16:11:06 »
Jag skulle ställa in pumpen så att den går till -15 graders drift samt testat att stänga av elpatronen helt om det går. Sedan öppna shunten och alla element i huset fullt. Får du då upp tempen till säg dryga +20 grader inne så kanske det räcker. I vilket fall som helst sparar du el genom att inte ha el-patronen inkopplad mer än nödvändigt.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Hjälp! Luftpumpen går ej - enbart elpatronen.
« Svar #25 skrivet: 04 december 2010, 16:24:35 »
Tänkte prova utan rumsgivare till jul. Då är jag ledig o kan laborera med lutningar, justeringar mm. trimma in systemet.
Pumpen:
Pivo 25-6U/130, 1x230V/50Hz, IP44 Class H.

Tänkte mera på vilken storlek du har på utedelen"pumpen"värmepumpen.
105
107
109
Prova att hämta fabriksinställningarna om du tycker att det verkar lättare.
//Thommy Johansson
« Senast ändrad: 04 december 2010, 16:32:29 av T.Johansson »
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp! Luftpumpen går ej - enbart elpatronen.
« Svar #26 skrivet: 04 december 2010, 16:28:29 »
Har du läst tråden?

Han får runt 20º i huset med 60º på framledningen och -5º ute.
Jag har nästan samma behov av temperaturer på framledningen, det är bara att glömma pumpen vid -10º och köra på el, om man behöver köra med värmekurvan på 60º eller mer.

Som tur är blir det sällan så kallt här nere. Det är bara det här året som det varit riktigt kallt på länge. Normala år klarar jag mig i stort sett utan elpatron hela vintern, så om man behöver köra på el vid några enstaka tillfällen spelar ingen större roll. Det är faktiskt inte ofta det är 10 grader kallt här nere. Jag ser hellre att pumpen stannar och pannan går på el nägra dagar, än att jag sitter fryser med 16-17 grader inomhus. Det är ju inte hela dygn som pumpen stannar utan ofta några timmar under natten. Det är knappast 10 grader kallt dygnet runt här, även om det händer.
« Senast ändrad: 04 december 2010, 16:30:12 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Igelkotten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp! Luftpumpen går ej - enbart elpatronen.
« Svar #27 skrivet: 04 december 2010, 16:38:22 »
Tommy,

I mitt fall har den faktiskt stannat i ett helt dygn pga att värmepumpen stänger av pga för hög returvärme. Moment 22.

Min slutsats är: stäng elen, fyll på med två kakelugnar. Se om det räcker.

Undrar emellertid:

Är det övre elpatron som ska kopplas bort? Eller båda?
Nu har jag nedre på 6kW o övre på 0 och pumpen går på hög effekt.
Satt Elpanna  till 42ºC. Min ute -15. LÃ¥t se vad det kan medföra.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp! Luftpumpen går ej - enbart elpatronen.
« Svar #28 skrivet: 04 december 2010, 16:42:18 »

Hur ser erp:ens driftinfo ut map värmepumpens drifttid?

Min pump spärras vid -11º ute, då behöver jag varmare vatten än vad pump + övre patron på 6kW klarar att leverera. Då behöver jag använda elpatronen i nedre pannan i stället på 60º.
Det har väl hänt kanske totalt 10-15 dagar under fyra år att pumpen har stått still pga detta. Men det har också varit något år, då den gått helt utan elpatron.
Nu har jag tyvärr fått problem med hög hetgastemp, så att pumpen stannar i förtid pga hetgastempen, annars har pumpen gått i princip dygnet runt under vintern.
Det ska komma en kylkille nästa vecka och titta på pumpen, så man får väl se vad som händer framöver,
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Hjälp! Luftpumpen går ej - enbart elpatronen.
« Svar #29 skrivet: 04 december 2010, 16:48:59 »
Tommy,
I mitt fall har den faktiskt stannat i ett helt dygn pga att värmepumpen stänger av pga för hög returvärme. Moment 22.
Min slutsats är: stäng elen, fyll på med två kakelugnar. Se om det räcker.
Undrar emellertid:
Är det övre elpatron som ska kopplas bort? Eller båda?
Nu har jag nedre på 6kW o övre på 0 och pumpen går på hög effekt.
Satt Elpanna  till 42ºC. Min ute -15. LÃ¥t se vad det kan medföra.
Hej
Övre patronen kan du labborera med,aldrig nedre,den ska alltid stå på 6kw,den ersätter v/p:n vid haveri eller vid för kall utetemp.
Hur står shunten?manuell eller auto?
Klarar du värme och vv behovet utan att spetsa med elpatron (Max)(övre)så kan den stå på noll,annars måste du ju för komfortens skull ha på patronen.
//Thommy Johansson
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!