Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp med optimering av lite för stor vp  (läst 11183 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aakeoe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
Hjälp med optimering av lite för stor vp
« skrivet: 19 december 2010, 13:03:43 »
Hjälp med optimering av bergvärme önskas.

Förra hösten köpte vi ett drygt 100 år gammalt renoverat timmerhus med strandtomt vid Indalsälven nära Östersund. Huset är på 185 kvm boyta samt källare under en mindre del av huset. Tidigare ägare ett äldre par som förbrukat ca 30.000 kwh per år inkl hushållsel. Vi vet inte vilken värmekomfort de tidigare ägarna unnat sig.
Sedan köpet har vi bytt tak och tilläggsisolerat vindsbjälklaget kraftigt, bytt till treglas isolerrutor de fönster som inte redan var utbytta. Under våren konverterat från direktel till vattenburet lågtemperaturanpassat radiatorsystem med en 100liter volymtank (samt ett par stora fläktkonvektorer för ”frikyla”) och i juni –10 borrat 231m och installerat en Nibe 1245/10.
Mycket talar för att vårt borrhål har förbindelse med den året runt öppna älven.

Lite mycket annat att stå i under hösten och det är först de senaste veckorna som jag har börjat röra på värmepumpens inställningar. Som det tycks har vi nog köpt en lite för stor vp, men det får vi leva med och jag är tacksam för hjälp med optimering av vad vi har.

Från 15/6 till början av december har pumpen gått på fabriksinställningarna. Under dessa månader 2875 starter, total drifttid 976h, varav vv 160h. Inget tillskott.

För en vecka sedan började jag röra i inställningar efter att ha läst på i detta forum. Ändrat värmekurva från 9 till 7 och ändrat start kompressor från –60 gradminuter till –80, start tillsats från –400 till –500 (lite onödigt kanske eftersom tillsatsen aldrig gått in).
I början av veckan då vi hade runt –20* utetemp så loggade jag ca 15 starter/dygn med drifttider kring 18h/dygn. KB in kring +3* och KB ut runt –0,5.  Delta värmebärare runt 7*. De senaste dagarna med mildare väder (omkring 10 – 12 minusgrader) lite fler starter, ca 25 per dygn med drifttider 10 – 13 h/dygn.

Lite fler starter än vad jag skulle önska mig men kanske svårt att påverka utifrån följande förutsättningar? Perfekt inomhustemp (runt 21,5) på nedre våningen, men i sovrummen på övervåningen lite väl varmt (ca 18*) trots helt strypta radiatorer. Hustrun som kräver sovrumstemp på max 16* öppnar fönstret på nätterna (trots att det är ner mot –20 ute) nu när jag har stängt av frikylan.

Synpunkter och förslag?

aake

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med optimering av lite för stor vp
« Svar #1 skrivet: 19 december 2010, 13:27:26 »
Du kan nog minska gradmniuterna lite till jag kör -150 utan att tempen inne åker jojjo bör få ner antal starter.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad aakeoe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med optimering av lite för stor vp
« Svar #2 skrivet: 19 december 2010, 13:46:11 »
re: smurfen72

Försökte med -100 för en vecka sedan och det blev då lite för kyligt (ca 20*) i salen (=vardagsrum) på nedre botten, det rum där inomhusgivaren sitter. Blåser in kall luft där från vår värmeåtervinnande ventilation (Ventex). Provade knappt ett dygn med denna inställning och det kan kanske vara värt med ett lite längre försök?
aake

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med optimering av lite för stor vp
« Svar #3 skrivet: 19 december 2010, 16:01:05 »
re: smurfen72

Försökte med -100 för en vecka sedan och det blev då lite för kyligt (ca 20*) i salen (=vardagsrum) på nedre botten, det rum där inomhusgivaren sitter. Blåser in kall luft där från vår värmeåtervinnande ventilation (Ventex). Provade knappt ett dygn med denna inställning och det kan kanske vara värt med ett lite längre försök?
aake

Att det blev kallt inne har inte med gradminuterna att göra. Om man ställer gradmin för lågt kan det bli kallt inne när pumpen står och lite för varmt inne när den går men det ska inte bli kallt inne hela tiden. Knepigt att det blir kallt i samma rum som givaren sitter den borde i så fall öka börvärde på vbf.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad aakeoe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med optimering av lite för stor vp
« Svar #4 skrivet: 19 december 2010, 16:18:52 »
re: smurfen 72

Förlåt! Lite oreda i mina noteringar. Bristande disciplin när jag började rota med dessa inställningar för en dryg vecka sedan. Jag hade samma dygn även provat med en lägre värmekurva (6). Här krävs tålamod med tanke på systemets uppenbara tröghet. Nu är gradminuter minskat till -100.
Men att salen har en tendens att vara lite väl sval tror jag beror på inblåsningen av tämligen sval luft från FTX-systemet, men visst är det lite knepigt med tanke på att inomhusgivaren sitter där.
aake

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Hjälp med optimering av lite för stor vp
« Svar #5 skrivet: 19 december 2010, 23:09:18 »
Vad har du för radiatormodell, hur många och vilken storlek? Har du räknat på systemets totalvolym? Om vp är överdimensionerad bör totalvolymen ligga på uppåt 30 liter/kW, alltså 300 liter i ert fall. Kanske läge att shoppa en till volymtank?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad aakeoe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med optimering av lite för stor vp
« Svar #6 skrivet: 20 december 2010, 08:21:03 »
re: Labold

Tack för ditt engagemang!
Termopanel. 1 st 323, 1 st 618, 4 st 610, 2 st 609, 4 st 607, 1 st 516, 1 st 509, 1 st 507, 1 st 504. Total värmekapacitet 10.629W. Fördelning källare 474W, bottenplan 5.948W och övervåning 4.209W. Hur stor vattenvolym radiatorerna rymmer vet jag inte. Vid -16* ute nu på morgonen håller huset önskad temperatur med bottenplanets radiatorer helt öppna, liksom även radiatorerna i övervåningens badrum och de centralt belägna lek-och läsrummen. Omkring 21,5*C i dessa rum. Radiatorerna till tre sovrum på öv helt strypta och ändå lite varmare än önskat i dessa rum (17 - 18*) och hustrun har även i natt kört med öppet fönster.
Tyvärr ingen plats i den trånga källaren för ytterligare en volymtank.
Hitintills ingen minskad värmekomfort noterad efter gårdagens minskning av gradminuter till -100 och jag avser att i kväll minska ytterligare på försök.

aake

Utloggad aakeoe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med optimering av lite för stor vp
« Svar #7 skrivet: 20 december 2010, 08:47:47 »
re: Labold
Se mitt inlägg ovan.
Vid närmare eftertanke så skulle jag få plats med ytterligare en volymtank genom att plocka bort radiatorn (Termopanel 607) i det lilla källarutrymmet. Det räcker gott med ca 12*C i källaren och det blir det nog av spillvärme, ssk om jag får dit ytterligare en volymtank med tillhörande varma rör. Men det känns naturligtvis inte så roligt att vare sig skrota en ny radiator eller att behöva kosta på köp och installation av mer prylar.
aake

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp med optimering av lite för stor vp
« Svar #8 skrivet: 20 december 2010, 09:04:33 »
re: Labold
Se mitt inlägg ovan.
Vid närmare eftertanke så skulle jag få plats med ytterligare en volymtank genom att plocka bort radiatorn (Termopanel 607) i det lilla källarutrymmet. Det räcker gott med ca 12*C i källaren och det blir det nog av spillvärme, ssk om jag får dit ytterligare en volymtank med tillhörande varma rör. Men det känns naturligtvis inte så roligt att vare sig skrota en ny radiator eller att behöva kosta på köp och installation av mer prylar.
aake

Sälj radiatorn (eller magasinera den inom kategorin 'bra att ha') och köp en begagnad varmvattenberedare får några hundringar på Blocket.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Hjälp med optimering av lite för stor vp
« Svar #9 skrivet: 20 december 2010, 10:22:45 »
Har surfat lite på nätet och hittar inte dina modellbeteckningar och inga listningar för volym på Termopanels hemsida, som ju inte var helt lysande bra... Föreslår att du går in på http://www.panelradiator.se/display_sub.asp?apid=20 där du kan titta vilka radiatorer som liknar dina mest och med hjälp av mått och antal paneler i alla fall räkna fram ett höftat mått på din vattenvolym.

Slutar det som jag misstänker (men jag kan ha fel!) att du kanske har max 100 liter i raddarna, mao 200 liter totalvolym, så är det för lite vatten för en överdimensionerad vp. 20-25 liter/kW brukar man rekommendera för en normaldimensionerad vp. Sen om du vill investera i en ny tank eller inte kan bara du bestämma. Kanske kan du byta ut 100-liters-tanken mot en 200 eller 250 och sen sälja den lilla tanken? Kanske till och med din röris kan gå med på ett inbyte, det borde inte vara svårt för rörisen att kränga vidare en nästan ny tank, det är ju inte direkt så att den slits. Visst kostar det en slant att byta ut tanken, men kanske går det att byta till en större och använda samma rör, kanske bara skarva med flexslang? Det bygger förstås på att du hittar en större tank med rätt mått... Förhoppningsvis har din röris satt kulventiler nära volymtanken så det går att byta tank utan att tömma systemet helt.

Som sagt, ditt beslut, men om du inte vill öka vattenvolymen så är det ju att hitta en kompromiss mellan värmekomfort och gradminutsinställning som gäller för att få färre start/stopp. Du bör också kolla så att ALLA radiatorer är minst 5 grader svalare i botten än i toppen, funkar med handpåläggning, men IR-termometer är ännu bättre. Detta gör du för att kontrollera att ingen rad har så högt flöde att den ger varmt returvatten tillbaka till vp-n, detta ger nämligen också lite kortare gångtider.

Angående frun och öppna fönster så låter det ju krångligt. Värme går ju uppåt, så det är svårt att få det svalt på ovanvåningen. Med stängda dörrar borde det väl ändå gå, om man låter sovrummet vara stängt och stryper helt där?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad aakeoe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med optimering av lite för stor vp
« Svar #10 skrivet: 20 december 2010, 10:40:07 »
Sålde en nästan ny Thermia vv-beredare i somras för att få plats med vp.
Det ligger närmast till hands att diskutera med den installatör som vi köpt allt av om byte till en större volymtank om jag inte når ända fram med manipulation av gradminuter.
Huset är en välisolerad termos! Det blir +18* i sovrummen trots helt strypta radiatorer pga värme från bottenvåningen, från rör och från FTX (och från den varmblodiga hustrun).
aake

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Hjälp med optimering av lite för stor vp
« Svar #11 skrivet: 20 december 2010, 10:44:09 »
Du kanske kan minska lite på tilluftsfläktens hastighet  i FTX-en så att du får ett undertryck i huset, sen sätter du en Fresh-tilluftsventil bredvid fruns säng så hon får lite sjyst drag över sig...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad aakeoe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med optimering av lite för stor vp
« Svar #12 skrivet: 20 december 2010, 12:18:20 »
Tack Labold, men "sjyst drag över hustrun" är ordnat på annat och mer naturnära sätt. Att pröva med lägre fart på flödet i ventilationsanläggningen kan säkert vara bra och jag har faktiskt redan kommit överens med en ventilationsfirma i Östersund om besök efter nyår för översyn av anläggningen med hänsyn till det nya värmesystemet.
aake
PS. Frikylan fungerar mkt bra och är installerad med rördragning utanpå huset, med rören gömda i tämligen diskreta plåthöljen. Ibland kan ju även jag behöva kylas av.

Utloggad aakeoe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med optimering av lite för stor vp
« Svar #13 skrivet: 21 december 2010, 10:07:30 »
Nu ser det väl bättre ut?
Vackert vinterväder idag, vindstilla och -26*C. Under gårdagen stabilt -16*.
Kört på -120 gradminuter sedan i förrgår och de senaste 24h loggat 13 starter och 15h gångtid. Fortfarande ingen tillsatsvärme. Jämn och stabil värme inomhus och jag kanske borde prova att ytterligare minska värdet på gradminuter (-150)?
Vårt hus ligger i ett riktigt kallhål nere vid älven med DUT beräknat till -31*C.
aake

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Hjälp med optimering av lite för stor vp
« Svar #14 skrivet: 21 december 2010, 11:44:07 »
Nu ser det väl bättre ut?
Vackert vinterväder idag, vindstilla och -26*C. Under gårdagen stabilt -16*.
Kört på -120 gradminuter sedan i förrgår och de senaste 24h loggat 13 starter och 15h gångtid. Fortfarande ingen tillsatsvärme. Jämn och stabil värme inomhus och jag kanske borde prova att ytterligare minska värdet på gradminuter (-150)?
Vårt hus ligger i ett riktigt kallhål nere vid älven med DUT beräknat till -31*C.
aake
Visst, du kan testa med att minska ytterligare, det är bara positivt för vp-n, men det kan bli små oscillationer i innetempen - så länge du tycker värmekomforten är OK så minska på. Glöm dock inte att justera ned även inställning för gradminuter tillsats. Och du, kolla för allt i världen så att inställningen för Max diff kompressor står så högt att inte den "hysteres-styrningen" kommer in i bilden, ha den på typ 17 grader så är den satt ur spel. Har du kollat alla raddarna så du inte har någon kortslutning?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!