Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: aakeoe
« skrivet: 24 december 2010, 13:14:34 »

Smurfen72

Har inte provslickat på kablarna och lite för kallt och bökigt att ta sig till elcentralen nu. Men i vilket fall så ser tabellen för 3x400V ut på samma sätt. Det enda som skiljer är strömstyrkan på faserna.
Olika generationer på våra värmepumpar?
aake
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 24 december 2010, 12:05:19 »

Smurfen72
Du skrev: "Vart läste du att det skulle vara 3 steg på eltillskott"

I min Installatörshandbok, kapitel 5 (elinkopplingar), s.22 finns ett par tabeller där det framgår att vid 3x230V och max tillsats 6kW tillsatsen går in i tre steg och vid max tillsats 9kW i fyra steg.
God Jul!
aake
 

Har du en pump som går på 230v bor du utrikes ? Annars är det 3*400v som brukar användas i sverige är nog därför det skiljer *vinkar*
Skrivet av: aakeoe
« skrivet: 24 december 2010, 09:47:59 »

Smurfen72
Du skrev: "Vart läste du att det skulle vara 3 steg på eltillskott"

I min Installatörshandbok, kapitel 5 (elinkopplingar), s.22 finns ett par tabeller där det framgår att vid 3x230V och max tillsats 6kW tillsatsen går in i tre steg och vid max tillsats 9kW i fyra steg.
God Jul!
aake
 
Skrivet av: Labold
« skrivet: 23 december 2010, 20:24:27 »

Pumpen går kortare tid vid låg temperatur och längre tid vid hög temperatur. Vid låg temperatur på radiatorerna blir det högre effekt över till att öka temperaturen på vattnet. Det gör att tidsvägda genomsnittet blir högre än medelvärdet av start- och stopptemperatur. COP blir sämre vid större temperaturdifferens start-stopp.

Mao handlar det om att optimera gradminutinställningen efter det man själv tycker är viktigast: COP eller ökad livslängd (om man nu tror att antal starter påverkar kompressorns livslängd).
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 23 december 2010, 19:51:13 »

Re: smurfen 72
Min display och min handbok kanske inte stämmer med den dolda verkligheten, men då må det få vara så. Tack för ditt engagemang.
aake

Vart läste du att det skulle vara 3 steg på eltillskott Sc:,h
Skrivet av: aakeoe
« skrivet: 23 december 2010, 19:14:54 »

Re: smurfen 72
Min display och min handbok kanske inte stämmer med den dolda verkligheten, men då må det få vara så. Tack för ditt engagemang.
aake
Skrivet av: vbkvbk
« skrivet: 23 december 2010, 18:19:11 »

Citera
Pumpen går kortare tid vid låg temperatur och längre tid vid hög temperatur. Vid låg temperatur på radiatorerna blir det högre effekt över till att öka temperaturen på vattnet. Det gör att tidsvägda genomsnittet blir högre än medelvärdet av start- och stopptemperatur. COP blir sämre vid större temperaturdifferens start-stopp.

Det låter rimligt!
Är det då pumparnas fabriksinställning som är optimalt eller kan det göras bättre åt ena eller andra hållet baserat på både cop och antalet starter?

//Micke
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 23 december 2010, 17:56:42 »

Bifogar en bild från en legionella körning där ser man att det är 6 steg och att vp använt alla
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 23 december 2010, 17:53:47 »

Bifogar en bild det är kolumnen tot  add som gäller tillskott  
Skrivet av: aakeoe
« skrivet: 23 december 2010, 11:04:45 »

Inte så mycket kallare idag, -31,5*. Jag har hållit vakt vid vp och kan nu med absolut säkerhet säga att tillskottet går in på 2 kW. Tre steg enligt handboken (vid 6 kW max, vilket jag har), fyra steg om 9 kW. Det lär väl knappast bli så kallt att jag får se mer än första steget, men det ter sig rimligt att de återstående är 4 och 6 kW.
aake
Skrivet av: Roland
« skrivet: 23 december 2010, 09:46:04 »


Om man ökar diff temp (gradminuter) så får väl pumpen samma snitt temp dvs den får gå lika mycket med låg/lägre temp som den får gå med hög/högre temp dvs verkningsgraden borda vara konstant inom ganska stora "gradminuts" variationer?
Eller är det någon fler parameter som spelar in som jag missar?

//Micke


Pumpen går kortare tid vid låg temperatur och längre tid vid hög temperatur. Vid låg temperatur på radiatorerna blir det högre effekt över till att öka temperaturen på vattnet. Det gör att tidsvägda genomsnittet blir högre än medelvärdet av start- och stopptemperatur. COP blir sämre vid större temperaturdifferens start-stopp.
Skrivet av: vbkvbk
« skrivet: 22 december 2010, 23:55:35 »

Tjena!

Citera
Inte bara positivt, kompressorn får jobba med högre temp långa stunder vilket försämrar COP.
Det gäller att hitta en bra balans mellan antal start/stopp och gradmin.

Om man ökar diff temp (gradminuter) så får väl pumpen samma snitt temp dvs den får gå lika mycket med låg/lägre temp som den får gå med hög/högre temp dvs verkningsgraden borda vara konstant inom ganska stora "gradminuts" variationer?
Eller är det någon fler parameter som spelar in som jag missar?

//Micke
Skrivet av: Labold
« skrivet: 22 december 2010, 23:25:33 »

Inte bara positivt, kompressorn får jobba med högre temp långa stunder vilket försämrar COP.
Det gäller att hitta en bra balans mellan antal start/stopp och gradmin.

Sant, tack för påminnelsen. Ibland blir gångtids-fokuset lite stort i min lilla skalle. Lagom är bäst!
Skrivet av: nic2
« skrivet: 22 december 2010, 23:12:46 »

Nu ser det väl bättre ut?
Vackert vinterväder idag, vindstilla och -26*C. Under gårdagen stabilt -16*.
Kört på -120 gradminuter sedan i förrgår och de senaste 24h loggat 13 starter och 15h gångtid. Fortfarande ingen tillsatsvärme. Jämn och stabil värme inomhus och jag kanske borde prova att ytterligare minska värdet på gradminuter (-150)?
Vårt hus ligger i ett riktigt kallhål nere vid älven med DUT beräknat till -31*C.
aake
Visst, du kan testa med att minska ytterligare, det är bara positivt för vp-n, men det kan bli små oscillationer i innetempen - så länge du tycker värmekomforten är OK så minska på. Glöm dock inte att justera ned även inställning för gradminuter tillsats. Och du, kolla för allt i världen så att inställningen för Max diff kompressor står så högt att inte den "hysteres-styrningen" kommer in i bilden, ha den på typ 17 grader så är den satt ur spel. Har du kollat alla raddarna så du inte har någon kortslutning?

Inte bara positivt, kompressorn får jobba med högre temp långa stunder vilket försämrar COP.
Det gäller att hitta en bra balans mellan antal start/stopp och gradmin.
Skrivet av: 2000
« skrivet: 22 december 2010, 22:48:31 »


På min 8kw  så är det 1 kw och 6 steg kanske är olika på större modeller annars är det något som nibe dom ändrat i den nya mjukvaran.

Min stegar också i 2 kw steg. Både med äldre och nya mjukvaran. Här föreligger ett mysterium.
//2000
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 22 december 2010, 22:37:23 »

Nej, förklaringen är nog att jag inte har perfekt koll på allt ännu.
Min VP är kopplad till trefas och jag har maximerat tillskottet till 6 kW. Enligt min instruktionsbok så skall min apparat då koppla in tillskottet i tre steg. Hitintills under dagen så har tillskottet gått in vid två tillfällen och båda gångerna på 2 kW. Jag förmodade då att de tre stegen var 2, 4 och 6 kW, men hittar ingen entydig info om detta i handboken. Jag skall hålla koll på detta nu när det skall bli kallt.
aake

Det syns i loggen om du loggar via usb hur mycket tillskott pumpen använt. jag brukar byta filändelse på loggfilen till .ods och öppna filen med open office så får man en bra koll på värdena.
Skrivet av: aakeoe
« skrivet: 22 december 2010, 21:55:12 »

Nej, förklaringen är nog att jag inte har perfekt koll på allt ännu.
Min VP är kopplad till trefas och jag har maximerat tillskottet till 6 kW. Enligt min instruktionsbok så skall min apparat då koppla in tillskottet i tre steg. Hitintills under dagen så har tillskottet gått in vid två tillfällen och båda gångerna på 2 kW. Jag förmodade då att de tre stegen var 2, 4 och 6 kW, men hittar ingen entydig info om detta i handboken. Jag skall hålla koll på detta nu när det skall bli kallt.
aake
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 22 december 2010, 21:20:10 »

Där har vi förklaringen kanske aakeoe kar sin pump kopplad för 9 kw.
Skrivet av: Labold
« skrivet: 22 december 2010, 21:01:27 »

Saxat ur 1245 manual.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 22 december 2010, 20:33:49 »

re: Smurfen72
Nej, det tycks inte vara så. 2 kW direkt, vid tillskott maximerat till 6 kW. Tre steg om jag fattat rätt.
Men detta är kanske något som går ändra på, även om det inte känns angeläget eftersom det tycks fungera bra som det är.
Utetemp -29*, men i morgon skall det bli kallt och då får anläggningen bekänna färg!
aake

På min 8kw  så är det 1 kw och 6 steg kanske är olika på större modeller annars är det något som nibe dom ändrat i den nya mjukvaran.
Skrivet av: aakeoe
« skrivet: 22 december 2010, 20:12:28 »

re: Smurfen72
Nej, det tycks inte vara så. 2 kW direkt, vid tillskott maximerat till 6 kW. Tre steg om jag fattat rätt.
Men detta är kanske något som går ändra på, även om det inte känns angeläget eftersom det tycks fungera bra som det är.
Utetemp -29*, men i morgon skall det bli kallt och då får anläggningen bekänna färg!
aake
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 22 december 2010, 17:54:51 »

Stort tack för all hjälp!
Nu sköter sig utrustningen perfekt. Stabilt -29* utomhus sedan i går kväll. VP har gått kontinuerligt (med 1 start). Gradminuter tillsats på -550 och på morgonen i dag gick tillsats in för första gången, med 2 kW under 30 min. Jämn och stabil inomhustemperatur på önskad nivå.
Behöver jag ändra på inställningarna när det blir varmare ute? Till våren?
aake

Är inte 1 kw första steget på elpatron.
Skrivet av: Labold
« skrivet: 22 december 2010, 12:06:04 »

Kul att det blev bra. Din kbdiff på 2,7 är helt ok, håll koll på dem bara så den inte kryper ner längre. Du kanske tycker att gradminutsinställnigen kompressor behöver justeras när det blir mildare igen, men det får du se.  Och så fortsätta utvärdera om du tycker det är värt att utöka vattenvolymen. *vinkar*
Skrivet av: aakeoe
« skrivet: 22 december 2010, 11:59:15 »

Stort tack för all hjälp!
Nu sköter sig utrustningen perfekt. Stabilt -29* utomhus sedan i går kväll. VP har gått kontinuerligt (med 1 start). Gradminuter tillsats på -550 och på morgonen i dag gick tillsats in för första gången, med 2 kW under 30 min. Jämn och stabil inomhustemperatur på önskad nivå.
Behöver jag ändra på inställningarna när det blir varmare ute? Till våren?
aake
Skrivet av: Labold
« skrivet: 21 december 2010, 12:53:21 »

Nej jag säger bara att du inte får sänka gradminuter kompressor till ett lägre värde än gradminuter tillsats, för då startar tillsatsen innan kompressorn...
Skrivet av: aakeoe
« skrivet: 21 december 2010, 12:32:05 »

re: Lebold
? Att sänka gradminuter tillsats till -600, vilket jag hann med att göra sedan jag var inne sist, kan väl inte rimligen ställa till något? I så fall har jag missförstått funktionen.
Max diff kompressor nu ställd på 17*.
Minskat värmebärarpumpens hastighet från 65% till 55% med konsekvens att delta T för utgående och ingånde värmebärare ändrats från 6* till 7,2*. Men även delta för köldbärare har ändrats lite och köldbärarpumpen går inte styra från menyerna. Nu KB in +2,1* och KB ut -0,6*, men det går kanske leva med? Ingen starkare lust att demontera frontpanelen för att komma åt KB-pumpen.
aake
Skrivet av: Labold
« skrivet: 21 december 2010, 12:06:50 »

re: Labold
Så länge tillsatsen inte går in så behöver jag väl inte minska ytterligare på gradminuter tillsats? Står på -500 nu.
Nej, så länge du inte minskar gradminuter kompressor till mindre värde än -500  ;D
Citera
Inställningen för max diff kompressor har jag inte hittat. Kan du direkt säga var jag finner detta på 1245-10, annars får jag rota i menyerna.
aake
Meny 5.1.3. Ändra bara max diff kompressor, inte max diff tillsats
Citera
Vissa raddar på öv strypta helt (se tidigare inlägg) men övriga känns ok, rejäl diff på in och ut (handpålägging).
Helt OK då, det viktiga är att du inte har någon radd som är lika varm i botten som i toppen.

Skrivet av: aakeoe
« skrivet: 21 december 2010, 12:01:07 »

re: Labold
Så länge tillsatsen inte går in så behöver jag väl inte minska ytterligare på gradminuter tillsats? Står på -500 nu.
Vissa raddar på öv strypta helt (se tidigare inlägg) men övriga känns ok, rejäl diff på in och ut (handpålägging).
Inställningen för max diff kompressor har jag inte hittat. Kan du direkt säga var jag finner detta på 1245-10, annars får jag rota i menyerna.
aake
Skrivet av: Labold
« skrivet: 21 december 2010, 11:44:07 »

Nu ser det väl bättre ut?
Vackert vinterväder idag, vindstilla och -26*C. Under gårdagen stabilt -16*.
Kört på -120 gradminuter sedan i förrgår och de senaste 24h loggat 13 starter och 15h gångtid. Fortfarande ingen tillsatsvärme. Jämn och stabil värme inomhus och jag kanske borde prova att ytterligare minska värdet på gradminuter (-150)?
Vårt hus ligger i ett riktigt kallhål nere vid älven med DUT beräknat till -31*C.
aake
Visst, du kan testa med att minska ytterligare, det är bara positivt för vp-n, men det kan bli små oscillationer i innetempen - så länge du tycker värmekomforten är OK så minska på. Glöm dock inte att justera ned även inställning för gradminuter tillsats. Och du, kolla för allt i världen så att inställningen för Max diff kompressor står så högt att inte den "hysteres-styrningen" kommer in i bilden, ha den på typ 17 grader så är den satt ur spel. Har du kollat alla raddarna så du inte har någon kortslutning?
Skrivet av: aakeoe
« skrivet: 21 december 2010, 10:07:30 »

Nu ser det väl bättre ut?
Vackert vinterväder idag, vindstilla och -26*C. Under gårdagen stabilt -16*.
Kört på -120 gradminuter sedan i förrgår och de senaste 24h loggat 13 starter och 15h gångtid. Fortfarande ingen tillsatsvärme. Jämn och stabil värme inomhus och jag kanske borde prova att ytterligare minska värdet på gradminuter (-150)?
Vårt hus ligger i ett riktigt kallhål nere vid älven med DUT beräknat till -31*C.
aake
Skrivet av: aakeoe
« skrivet: 20 december 2010, 12:18:20 »

Tack Labold, men "sjyst drag över hustrun" är ordnat på annat och mer naturnära sätt. Att pröva med lägre fart på flödet i ventilationsanläggningen kan säkert vara bra och jag har faktiskt redan kommit överens med en ventilationsfirma i Östersund om besök efter nyår för översyn av anläggningen med hänsyn till det nya värmesystemet.
aake
PS. Frikylan fungerar mkt bra och är installerad med rördragning utanpå huset, med rören gömda i tämligen diskreta plåthöljen. Ibland kan ju även jag behöva kylas av.
Skrivet av: Labold
« skrivet: 20 december 2010, 10:44:09 »

Du kanske kan minska lite på tilluftsfläktens hastighet  i FTX-en så att du får ett undertryck i huset, sen sätter du en Fresh-tilluftsventil bredvid fruns säng så hon får lite sjyst drag över sig...
Skrivet av: aakeoe
« skrivet: 20 december 2010, 10:40:07 »

Sålde en nästan ny Thermia vv-beredare i somras för att få plats med vp.
Det ligger närmast till hands att diskutera med den installatör som vi köpt allt av om byte till en större volymtank om jag inte når ända fram med manipulation av gradminuter.
Huset är en välisolerad termos! Det blir +18* i sovrummen trots helt strypta radiatorer pga värme från bottenvåningen, från rör och från FTX (och från den varmblodiga hustrun).
aake
Skrivet av: Labold
« skrivet: 20 december 2010, 10:22:45 »

Har surfat lite på nätet och hittar inte dina modellbeteckningar och inga listningar för volym på Termopanels hemsida, som ju inte var helt lysande bra... Föreslår att du går in på http://www.panelradiator.se/display_sub.asp?apid=20 där du kan titta vilka radiatorer som liknar dina mest och med hjälp av mått och antal paneler i alla fall räkna fram ett höftat mått på din vattenvolym.

Slutar det som jag misstänker (men jag kan ha fel!) att du kanske har max 100 liter i raddarna, mao 200 liter totalvolym, så är det för lite vatten för en överdimensionerad vp. 20-25 liter/kW brukar man rekommendera för en normaldimensionerad vp. Sen om du vill investera i en ny tank eller inte kan bara du bestämma. Kanske kan du byta ut 100-liters-tanken mot en 200 eller 250 och sen sälja den lilla tanken? Kanske till och med din röris kan gå med på ett inbyte, det borde inte vara svårt för rörisen att kränga vidare en nästan ny tank, det är ju inte direkt så att den slits. Visst kostar det en slant att byta ut tanken, men kanske går det att byta till en större och använda samma rör, kanske bara skarva med flexslang? Det bygger förstås på att du hittar en större tank med rätt mått... Förhoppningsvis har din röris satt kulventiler nära volymtanken så det går att byta tank utan att tömma systemet helt.

Som sagt, ditt beslut, men om du inte vill öka vattenvolymen så är det ju att hitta en kompromiss mellan värmekomfort och gradminutsinställning som gäller för att få färre start/stopp. Du bör också kolla så att ALLA radiatorer är minst 5 grader svalare i botten än i toppen, funkar med handpåläggning, men IR-termometer är ännu bättre. Detta gör du för att kontrollera att ingen rad har så högt flöde att den ger varmt returvatten tillbaka till vp-n, detta ger nämligen också lite kortare gångtider.

Angående frun och öppna fönster så låter det ju krångligt. Värme går ju uppåt, så det är svårt att få det svalt på ovanvåningen. Med stängda dörrar borde det väl ändå gå, om man låter sovrummet vara stängt och stryper helt där?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 20 december 2010, 09:04:33 »

re: Labold
Se mitt inlägg ovan.
Vid närmare eftertanke så skulle jag få plats med ytterligare en volymtank genom att plocka bort radiatorn (Termopanel 607) i det lilla källarutrymmet. Det räcker gott med ca 12*C i källaren och det blir det nog av spillvärme, ssk om jag får dit ytterligare en volymtank med tillhörande varma rör. Men det känns naturligtvis inte så roligt att vare sig skrota en ny radiator eller att behöva kosta på köp och installation av mer prylar.
aake

Sälj radiatorn (eller magasinera den inom kategorin 'bra att ha') och köp en begagnad varmvattenberedare får några hundringar på Blocket.
Skrivet av: aakeoe
« skrivet: 20 december 2010, 08:47:47 »

re: Labold
Se mitt inlägg ovan.
Vid närmare eftertanke så skulle jag få plats med ytterligare en volymtank genom att plocka bort radiatorn (Termopanel 607) i det lilla källarutrymmet. Det räcker gott med ca 12*C i källaren och det blir det nog av spillvärme, ssk om jag får dit ytterligare en volymtank med tillhörande varma rör. Men det känns naturligtvis inte så roligt att vare sig skrota en ny radiator eller att behöva kosta på köp och installation av mer prylar.
aake
Skrivet av: aakeoe
« skrivet: 20 december 2010, 08:21:03 »

re: Labold

Tack för ditt engagemang!
Termopanel. 1 st 323, 1 st 618, 4 st 610, 2 st 609, 4 st 607, 1 st 516, 1 st 509, 1 st 507, 1 st 504. Total värmekapacitet 10.629W. Fördelning källare 474W, bottenplan 5.948W och övervåning 4.209W. Hur stor vattenvolym radiatorerna rymmer vet jag inte. Vid -16* ute nu på morgonen håller huset önskad temperatur med bottenplanets radiatorer helt öppna, liksom även radiatorerna i övervåningens badrum och de centralt belägna lek-och läsrummen. Omkring 21,5*C i dessa rum. Radiatorerna till tre sovrum på öv helt strypta och ändå lite varmare än önskat i dessa rum (17 - 18*) och hustrun har även i natt kört med öppet fönster.
Tyvärr ingen plats i den trånga källaren för ytterligare en volymtank.
Hitintills ingen minskad värmekomfort noterad efter gårdagens minskning av gradminuter till -100 och jag avser att i kväll minska ytterligare på försök.

aake
Skrivet av: Labold
« skrivet: 19 december 2010, 23:09:18 »

Vad har du för radiatormodell, hur många och vilken storlek? Har du räknat på systemets totalvolym? Om vp är överdimensionerad bör totalvolymen ligga på uppåt 30 liter/kW, alltså 300 liter i ert fall. Kanske läge att shoppa en till volymtank?
Skrivet av: aakeoe
« skrivet: 19 december 2010, 16:18:52 »

re: smurfen 72

Förlåt! Lite oreda i mina noteringar. Bristande disciplin när jag började rota med dessa inställningar för en dryg vecka sedan. Jag hade samma dygn även provat med en lägre värmekurva (6). Här krävs tålamod med tanke på systemets uppenbara tröghet. Nu är gradminuter minskat till -100.
Men att salen har en tendens att vara lite väl sval tror jag beror på inblåsningen av tämligen sval luft från FTX-systemet, men visst är det lite knepigt med tanke på att inomhusgivaren sitter där.
aake
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 19 december 2010, 16:01:05 »

re: smurfen72

Försökte med -100 för en vecka sedan och det blev då lite för kyligt (ca 20*) i salen (=vardagsrum) på nedre botten, det rum där inomhusgivaren sitter. Blåser in kall luft där från vår värmeåtervinnande ventilation (Ventex). Provade knappt ett dygn med denna inställning och det kan kanske vara värt med ett lite längre försök?
aake

Att det blev kallt inne har inte med gradminuterna att göra. Om man ställer gradmin för lågt kan det bli kallt inne när pumpen står och lite för varmt inne när den går men det ska inte bli kallt inne hela tiden. Knepigt att det blir kallt i samma rum som givaren sitter den borde i så fall öka börvärde på vbf.
Skrivet av: aakeoe
« skrivet: 19 december 2010, 13:46:11 »

re: smurfen72

Försökte med -100 för en vecka sedan och det blev då lite för kyligt (ca 20*) i salen (=vardagsrum) på nedre botten, det rum där inomhusgivaren sitter. Blåser in kall luft där från vår värmeåtervinnande ventilation (Ventex). Provade knappt ett dygn med denna inställning och det kan kanske vara värt med ett lite längre försök?
aake
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 19 december 2010, 13:27:26 »

Du kan nog minska gradmniuterna lite till jag kör -150 utan att tempen inne åker jojjo bör få ner antal starter.
Skrivet av: aakeoe
« skrivet: 19 december 2010, 13:03:43 »

Hjälp med optimering av bergvärme önskas.

Förra hösten köpte vi ett drygt 100 år gammalt renoverat timmerhus med strandtomt vid Indalsälven nära Östersund. Huset är på 185 kvm boyta samt källare under en mindre del av huset. Tidigare ägare ett äldre par som förbrukat ca 30.000 kwh per år inkl hushållsel. Vi vet inte vilken värmekomfort de tidigare ägarna unnat sig.
Sedan köpet har vi bytt tak och tilläggsisolerat vindsbjälklaget kraftigt, bytt till treglas isolerrutor de fönster som inte redan var utbytta. Under våren konverterat från direktel till vattenburet lågtemperaturanpassat radiatorsystem med en 100liter volymtank (samt ett par stora fläktkonvektorer för ”frikyla”) och i juni –10 borrat 231m och installerat en Nibe 1245/10.
Mycket talar för att vårt borrhål har förbindelse med den året runt öppna älven.

Lite mycket annat att stå i under hösten och det är först de senaste veckorna som jag har börjat röra på värmepumpens inställningar. Som det tycks har vi nog köpt en lite för stor vp, men det får vi leva med och jag är tacksam för hjälp med optimering av vad vi har.

Från 15/6 till början av december har pumpen gått på fabriksinställningarna. Under dessa månader 2875 starter, total drifttid 976h, varav vv 160h. Inget tillskott.

För en vecka sedan började jag röra i inställningar efter att ha läst på i detta forum. Ändrat värmekurva från 9 till 7 och ändrat start kompressor från –60 gradminuter till –80, start tillsats från –400 till –500 (lite onödigt kanske eftersom tillsatsen aldrig gått in).
I början av veckan då vi hade runt –20* utetemp så loggade jag ca 15 starter/dygn med drifttider kring 18h/dygn. KB in kring +3* och KB ut runt –0,5.  Delta värmebärare runt 7*. De senaste dagarna med mildare väder (omkring 10 – 12 minusgrader) lite fler starter, ca 25 per dygn med drifttider 10 – 13 h/dygn.

Lite fler starter än vad jag skulle önska mig men kanske svårt att påverka utifrån följande förutsättningar? Perfekt inomhustemp (runt 21,5) på nedre våningen, men i sovrummen på övervåningen lite väl varmt (ca 18*) trots helt strypta radiatorer. Hustrun som kräver sovrumstemp på max 16* öppnar fönstret på nätterna (trots att det är ner mot –20 ute) nu när jag har stängt av frikylan.

Synpunkter och förslag?

aake

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!