Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Verkningsgrad / COP verkar intressant men hur fungerar det egentligen?  (läst 6017 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
COP hit & COP dit, man kan se dom olika värdena hir & dit, men som sakt då är det ju vid vissa specefika tempraturer.
det man vill veta är ju vad ÅRS-COP är

Själv beräknade jag att mitt hus har jgort av med 24 000kWh & förbrukat 5200 kWh för värme / varmvatten. detta ger ett årscop på 4,6 MEN deta är en teoretisk beräkning, har inte mätt det på något vis.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad N Lucas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Egen bergvärme är guld värd!
Jag tycker du har rätt. Det blir lätt lite väl mycket fokus på en enskild siffra, som bara gäller vid vissa temp. Års-COP är ju egentligen det som är intressant, men alla hus olika, så det är nog knepigt att hitta en modell som ger en någorlunda rättvis jämförelse.

Se'n kan man ju tycka att det blir lite väl mycket fokus på just COP. Antag (rent teoretiskt) att en tillverkare gör ett tekniskt genombrott och plötsligt kan tillverka VP med års-COP 6,0. Jämför man det med en VP som endast ger 3,0, så verkar det som att den nya är dubbelt så bra. Det är i och för sig sant, men besparingen blir bara 25% bättre (vilket i o f s är positivt, men inte lika dramatiskt som COP ger intryck av)

Räkneexempel:

Antag årsbehovet 30 000 kWh. Med års-COP 3,0 måste man då tillföra 10 000 kWh, d v s man sparar 20 000 kWh. Med COP 6,0 räcker det med att tillföra 5 000kWh, d v s besparingen är 25 000 kWh. Den ökade besparingen är således 5 000 kWh, motsvarande 25% av ursprunglig besparing.
Täby. Hus från 1926, tillbyggt (av mig) med bl a runt torn. Hel källare. Totalt c:a 180 m2. Pool 18 m3. Installerat Carrier NQC - Heat 60 på 9 kW på egen hand. Planerar frikyla, och har alla rör för detta dragna i huset. Elingenjör (KTH). Jobbar med styrsystem för tågtrafik.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
COP används som en parameter när man skall välja värmepump. Alltså är det i detta fall alltid ett teoretisk värde.
Om cirkulationspumparna skulle medräknas borde man även specificera om värdena gäller 1, 2 eller 3-ans inställning.
Därav följer att pumparna skall lämnas utanför.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Jag tycker du har rätt. Det blir lätt lite väl mycket fokus på en enskild siffra, som bara gäller vid vissa temp. Års-COP är ju egentligen det som är intressant, men alla hus olika, så det är nog knepigt att hitta en modell som ger en någorlunda rättvis jämförelse.

Se'n kan man ju tycka att det blir lite väl mycket fokus på just COP. Antag (rent teoretiskt) att en tillverkare gör ett tekniskt genombrott och plötsligt kan tillverka VP med års-COP 6,0. Jämför man det med en VP som endast ger 3,0, så verkar det som att den nya är dubbelt så bra. Det är i och för sig sant, men besparingen blir bara 25% bättre (vilket i o f s är positivt, men inte lika dramatiskt som COP ger intryck av)

Räkneexempel:

Antag årsbehovet 30 000 kWh. Med års-COP 3,0 måste man då tillföra 10 000 kWh, d v s man sparar 20 000 kWh. Med COP 6,0 räcker det med att tillföra 5 000kWh, d v s besparingen är 25 000 kWh. Den ökade besparingen är således 5 000 kWh, motsvarande 25% av ursprunglig besparing.
ännu tydligare blir det om vi tar COP på 2

drar huset 30 000 kWh så är COP på 2 15 000kWh, men COP 4 är ju inte 0 utan 75 000 Kwh
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad N Lucas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Egen bergvärme är guld värd!
Öhhh.... Du menar väl 7 500 kWh  Sc:,h , d v s din besparing har ökat från 15 000 kWH till 22 500 kWh, motsvarande 50% ökning?
Täby. Hus från 1926, tillbyggt (av mig) med bl a runt torn. Hel källare. Totalt c:a 180 m2. Pool 18 m3. Installerat Carrier NQC - Heat 60 på 9 kW på egen hand. Planerar frikyla, och har alla rör för detta dragna i huset. Elingenjör (KTH). Jobbar med styrsystem för tågtrafik.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Öhhh.... Du menar väl 7 500 kWh  Sc:,h , d v s din besparing har ökat från 15 000 kWH till 22 500 kWh, motsvarande 50% ökning?
   :-[


ja självklart menar ja det
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!