Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem Uponor Push 12  (läst 9212 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TerryJacks

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Problem Uponor Push 12
« skrivet: 04 februari 2012, 19:38:13 »
Hallå! Jag köpte nytt hus i aug 2011 och har ett nyinstallerat golvvärmesystem med uponor push 12 installerat.
Jag har aldrig behövt bry mig om det utan allt har fungerat bra tills nu då den började leva om. Låter verkligen som att den jobbar på högvarv och knäpper rätt högt och frenetiskt från den. Jag stängde av cirkulationspumpen nu och då tystade den naturligtvis. Vi har haft väldigt kallt idag och jag antar att det är anledning till att den har flippat.

Jag är helt grön på området och undrar om det är naturligt att den beter sig så när den sätts på prov? Vad bör jag göra nu? Vad tror ni problemet är? Kan jag ha den avstängd eller ska jag sätta på den igen?

Väldigt tacksam för svar.

/ Mattias

Utloggad andersktm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
SV: Problem Uponor Push 12
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2012, 19:45:48 »
Prova lufta pushen en gång

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Problem Uponor Push 12
« Svar #2 skrivet: 04 februari 2012, 20:05:42 »
usch det finns en till tråd om oljud... är det detta jag har att vänta. :(
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad TerryJacks

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem Uponor Push 12
« Svar #3 skrivet: 04 februari 2012, 20:12:17 »
Tack för snabbt svar! Innan jag såg ditt svar så stängde jag av pumpen och ställde ner den till tvåan på reglerdelen. Tror att den var inställd på fyra eller fem innan. Sen satte jag igång pumpen igen och (just nu) nu går den tyst igen.

Har lyckats hitta åt ett instruktionshäfte men det är första gången jag läser det så det är svårt att greppa allt direkt.
Men om jag ska avlufta, räcker det då att jag stänger av pumpen (drar ut sladden), öppnar avluftningsventilen, stänger den och sätter igång pumpen igen? Jag är som sagt helt novis så jag undrar om jag hör luften pysa ut så jag vet när det är dags att stänga den igen?

Tror du/ ni att jag behöver avlufta nu ändå eller kan mitt nybörjardrag ha löst det?

Off topic så undrar jag också om man måste stänga pumpen för att ställa in önskad temperatur? Detta eftersom det inte hände något med ljudet när jag försökte ändra när pumpen var igång.

Utloggad andersktm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
SV: Problem Uponor Push 12
« Svar #4 skrivet: 04 februari 2012, 20:20:41 »
Ryck ur sladden, öppna avluftningen (kolla instruktiondboken) lufta försiktigt tills du tömt ur nån deceliter. Kolla trycket på expkärlet efter du luftat och kör igång pumpen igen.

Tempen behöver du inte stänga av pumpen för. Men styr du tempen med termostater måste det finnas en bypass på fördelaren så du inte styrper flödet helt till cirkpumpen.

Utloggad TerryJacks

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem Uponor Push 12
« Svar #5 skrivet: 05 februari 2012, 10:15:26 »
Ok, ska prova med detta idag. Har ett frågetecken kvar dock. Behöver jag fylla på systemet med vatten också? När och hur jag gör det är fortfarande oklart.

Utloggad TerryJacks

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem Uponor Push 12
« Svar #6 skrivet: 07 februari 2012, 20:48:17 »
Problemet löst. Kontrollerade trycket först vid fjärrvärmecentralen sen tappade jag ur ca två liter vatten. Trycket sjönk i systemet och jag kunde lätt fylla på vatten via en ventil på fjärrvärmen. Nu går den förhoppningsvis tyst och fint en stund till.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Problem Uponor Push 12
« Svar #7 skrivet: 07 februari 2012, 21:54:56 »
Tempen behöver du inte stänga av pumpen för. Men styr du tempen med termostater måste det finnas en bypass på fördelaren så du inte styrper flödet helt till cirkpumpen.
Tänker du rätt nu eller är det jag som tänker fel?  Pumpen pÃ¥ push12 pumpar ju bara runt vattnet i slingan. Det stryps ju inte av termostaten.   Det som termostaten styr är inblandningen av varmvatten in i slingan.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!