Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tömning av pannan  (läst 5488 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Freddi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Tömning av pannan
« skrivet: 18 mars 2007, 10:57:17 »
Hej !!
Undrar hur ni har er Panna monterad för tömning.
Jag skulle behöva byta ett elemen i källarplanet och måste då tömma hela mitt system.
Kollade in ritningen på pannan och där visade den att det ska finnas en avtappnings ventil under cirkulations pumpen som går ut till ute delen.
Denna avtappningsventil finns ej monterad på min panna, så nu undrar jag om det är fler som har det så kopplat som jag????
Eller hur ska man annars tömma systemet ??
 Sc:,h
1-Plan med källare,190kvm byggår -72. Innan Olja/El. 27000kW, Nu Sanyo CO2 - Kommande förbrukning = Hoppas på det bästa !!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tömning av pannan
« Svar #1 skrivet: 18 mars 2007, 17:06:18 »
Öppna innerdelen av VP:n och kolla om det inte finns en avtappningsventil där?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tömning av pannan
« Svar #2 skrivet: 24 mars 2007, 07:53:00 »
Hallå,

Du har väl en avtappningsventil på den lägsta punkten i systemet? Ingången till pannan är ju på ovansidan så alla avtappningar under denna punkt vill i alla fall "bara" tappa ner systemet till ovandelen på pannan. Men om detta räcker har du väl en avtappningskran till VP? Om du öppnar den och samtidigt inte stänger mot pannan så tappar du ju ned systemet. I annat fall kan du väl använda säkerhetsventiler.

Normalt har man ju dock en annan ventil på systemets lägsta punkt för att kunna tömma detta.

Utloggad Freddi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tömning av pannan
« Svar #3 skrivet: 26 mars 2007, 10:34:20 »
Hej !!
Jag har varit i kontakt med min rör installatör, de hade mycket att göra nu så jag skulle kontakta dem om 2 veckor igen och det var för ca en vecka sedan, dagen efter jag skrev inlägget.
De tyckte att det var konstigt att de glömt att montera avtappningsventilen.
Vet inte om det är konstigt för min granne som monterade in samma system 2-3 veckor tidigare än mig har ej heller fått någon avtappnings ventil.

Det ända sättet för mig för tillfället att tömma mitt system är genom tryckkärlet (tips från rörkrökaren) .
Enligt ritningen i handboken ska där finnas en avtappningsventil efter cirk pumpen i botten på pannan!!!
Eller har jag fel??? Sc:,h
1-Plan med källare,190kvm byggår -72. Innan Olja/El. 27000kW, Nu Sanyo CO2 - Kommande förbrukning = Hoppas på det bästa !!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tömning av pannan
« Svar #4 skrivet: 26 mars 2007, 13:47:01 »
Hej !!
Jag har varit i kontakt med min rör installatör, de hade mycket att göra nu så jag skulle kontakta dem om 2 veckor igen och det var för ca en vecka sedan, dagen efter jag skrev inlägget.
De tyckte att det var konstigt att de glömt att montera avtappningsventilen.
Vet inte om det är konstigt för min granne som monterade in samma system 2-3 veckor tidigare än mig har ej heller fått någon avtappnings ventil.

Det ända sättet för mig för tillfället att tömma mitt system är genom tryckkärlet (tips från rörkrökaren) .
Enligt ritningen i handboken ska där finnas en avtappningsventil efter cirk pumpen i botten på pannan!!!
Eller har jag fel??? Sc:,h

Du har helt rätt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tömning av pannan
« Svar #5 skrivet: 27 mars 2007, 13:58:40 »
Freddi,

Du bör givetvis ha en avtappningsventil ut mot VP så att du kan tappa ner densamma om det skulle bli långvarit elavbrott (se då också till att du har ventiler så att du kan isolera mot pannan (man vill ju inte tappa ner hela systemet i detta läge)).

MEN, om du skall byta element i källarplanet så tror jag att du måste tappa systemet på annan plats än i botten på pannan. Detta beroende på att du inte gärna kan tappa systemet lägre än till anslutningarna på pannan som sitter i toppen. Alltså, du bör ha en avtappning på lägsta punkten i systemet - och det är inte alltid i botten på pannan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!