Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥ga om Nibe Fighter  (läst 4414 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Danne1000

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Fråga om Nibe Fighter
« skrivet: 08 april 2007, 16:48:06 »
Hej alla,

första inlägget här =)

Är en total nybörjare vad gäller värmepumpar. Har sedan ett år tillbaka en Nibe fighter 310. Har inte
varit några problem tills nu, då jag i helgen stängde av apparaten, för att rengöra filter mm. Efter jag startat
upp den igen envisas den med att höja trycket. Normalt skall den ligga mellan 0,5-1,5 bar men min fortsätter till
2,5 bar. Jag har då provat att via säkerhetsventiler ta ner trycket till lagom nivå, men någon timme senare är den upp
för högt igen?

Hoppas det är någon som kan ge förslag på vad man ska göra =) Har läst manualen några gånger nu men får inte rätt på det
ändå...

Danne

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Fråga om Nibe Fighter
« Svar #1 skrivet: 08 april 2007, 21:26:42 »
det finns en kran så du kan stänga matningen till tvv (kallvatten)under pumpen, prova att stänga den en timme(när du inte behöver använda tvv). och se om trycket stabiliserar sig då ! stannar det då så har du troligen läckage mellan mantlarna !
du skrev intevad som händer vid 2,5 bars tryck, säkerhetsventil löser ? ,tryckökningen stannar ? ?
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fråga om Nibe Fighter
« Svar #2 skrivet: 09 april 2007, 08:10:33 »
Det kan även vara så enkelt som att påfyllnadsventilen gett upp och läcker genom.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Danne1000

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Fråga om Nibe Fighter
« Svar #3 skrivet: 09 april 2007, 10:53:51 »
tack för era svar!

Jag har inte varit och pillat på apparaten sedan igår kväll och ser nu att tryck ökningen
har stannat upp vid ca 2,3 bar. Drar jag ner trycket via säkerhetsventilen, går den upp
igen men stannar fint vid 2,3 bar... Känns positivt eller?

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fråga om Nibe Fighter
« Svar #4 skrivet: 09 april 2007, 19:53:53 »
hur många bar är säkerhetsventilen på ?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fråga om Nibe Fighter
« Svar #5 skrivet: 10 april 2007, 09:33:44 »
Det låter inte alls bra, du måste ta hem en rörkrökare och kolla på grejorna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!