Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: En Anslut till  (läst 5081 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Per O

  • Gäst
Per O
SV: En Anslut till
« Svar #15 skrivet: 14 mars 2012, 12:51:30 »
Jaa du. Kanske man kunde leda varmvatten från vp genom tanken med tappvarmvatten..men det kanske inte förbättrar verkningsgraden. Varje vvx ger ju säkert förluster. Det var bl.a. därför jag gillade varmgas in in mot beredaren.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: En Anslut till
« Svar #16 skrivet: 14 mars 2012, 13:04:31 »
Jo, det finns ju olika konstruktioner på varmvattenberedare: Dubbelmantlade, de som värmer tappvattnet via en slinga i tanken och de som värme tappvatten i tanken via en slinga från VP'n.

Det finns även de som har hetgasvärmning via en slinga direkt i tanken, men då blir det ju lite av speciallösning och priset för installationen drar iväg lite...
Dock får man ju bäst verkningsgrad eftersom man slipper ett par värmeväxlarsteg.

Som vanligt så brukar det bli bäst i längden om man håller sig till någorlunda standardiserade lösningar. Både vad gäller installationen och eventuella framtida reparationer...
« Senast ändrad: 14 mars 2012, 13:08:34 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: En Anslut till
« Svar #17 skrivet: 14 mars 2012, 13:48:45 »
Vet inte om jag hänger med...
Med en Anslut (o alla de där liknande) får man en innerdel med vvx o cirkpump som sedan matar tex en slinga genom tank. Är Per O med på det?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: En Anslut till
« Svar #18 skrivet: 14 mars 2012, 14:31:47 »
Det går ju att skita i innedelen och köra kylkretsen via en kondensorslinga i tanken, men det blir ju som sagt var lite specialbygge som kräver en del av installatören plus att man kanske behöver nåt annat styrsystem för att få allt att funka...

Men, precis som du säger, så innehåller ju paketet en innedel där hetgasen växlas över till vatten, så rent verkningsgradsmässigt spelar det ingen roll om man har Julas system med innedel eller Sfinx system med vatten till utedelen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: En Anslut till
« Svar #19 skrivet: 14 mars 2012, 15:09:03 »
Jo, men om montören vill ha betalt för det jobbet så spricker tanken med att spara pengar. ;)

När jag läste igenom tråden uppfattade jag det som att TS inte förstod att det innebär en vvx iaf.
Vill han absolut satsa på en ny L/V-pump o minimera monteringskostnaderna så är nog ditt förslag Purjo, det bästa. Jag skulle inte oroa mig för vattenburet in.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!