Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hysteres och max retur  (läst 27043 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Avalanche

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Farsta
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Hysteres och max retur
« skrivet: 19 januari 2006, 22:18:56 »
Nu har jag kört min pump i ~1 mån. Skillnaden mellan retur och frammatning ligger på den varma sidan på 6 grader. Jag har därför justerat upp maxreturvärdet enligt formeln i installationsanvisningen (55 gr - 6=49). 

Men det är en sak jag inte fattar och det är det här med hysteres. Jag har läst http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,56.0.html men jag blir inte klok på vad tvångsstyrning är. Hysteres 7 grader som är fabriksinställt, har det nåt med min delta på 6 grader att göra? Ska jag ändra hysteresen till 6 eller?
2 1/2-plans gavelradhus i Farsta. Thermia TWS 6 kW sedan 2005-12-22, 130 m borrhål. Tidigare tot. 28.500 kWh/år - nu?!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hysteres och max retur
« Svar #1 skrivet: 19 januari 2006, 22:55:48 »
Om börvärdet på framledningen är 35 grader (vid t.ex. -6ºC) och din värmepump hinner värma upp framledningstempen till bärvärdet + hysteresen = 42 grader innan gradminuterna är avbetade så kommer kompressorn att tvångsstyras till stopp.

Omvänt gäller om tempen hinner sjunka till 35 - 7 ºC = 28ºC innan den har fått startimpuls från gradminutregulatorn, då tvångsstartas kompressorn.

Båda dessa fenomen inträffar oftast om man har liten volym i sitt radiatorsystem, och speciellt om man har en något överdimensionerad värmepump.
Samma fenomen kan inträffa om du ställer upp gradminutvärdet och värdet för tillskott, då är det stor risk att värmepumpen börjar styra på hysteres istället för på gradminutreglering.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jdf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Thermia Villa Classic 105
SV: Hysteres och max retur
« Svar #2 skrivet: 02 februari 2017, 23:33:46 »
Väldigt gammal trÃ¥d men du kanske har notifiering pÃ¥ sÃ¥ du ser min frÃ¥ga Rickard. Jag har märkt att jag har lite hög diff för min gamla pump (9 grader)  som troligen är pga lite dÃ¥ligt flöde. Detta gör ocksÃ¥ att den kommer väldigt nära, och ibland triggar, tvÃ¥ngsstyrning. Vad är bästa sättet att lösa det? Finns ju i alla fall ett par alternativ:

1. Öka hysteresen ett par grader (är på standard 7 idag).
2. Öka flödet. Alla radiatorer är öppna men cp står på tvåan så skulle kunna öka till trean.
3. Något annan bättre lösning??

Gjorde bara ett snabbtest av alternativ 2 och då gick ju delta ner till 7-8 och marginalen till hysteresen blev större men man belastar ju pumpen mer och drar mer ström men det kanske den skall tåla? Den har ju bara gått 24/7 i 16 år ;)

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hysteres och max retur
« Svar #3 skrivet: 03 februari 2017, 05:45:08 »
Väldigt gammal trÃ¥d men du kanske har notifiering pÃ¥ sÃ¥ du ser min frÃ¥ga Rickard. Jag har märkt att jag har lite hög diff för min gamla pump (9 grader)  som troligen är pga lite dÃ¥ligt flöde. Detta gör ocksÃ¥ att den kommer väldigt nära, och ibland triggar, tvÃ¥ngsstyrning. Vad är bästa sättet att lösa det? Finns ju i alla fall ett par alternativ:

1. Öka hysteresen ett par grader (är på standard 7 idag).
2. Öka flödet. Alla radiatorer är öppna men cp står på tvåan så skulle kunna öka till trean.
3. Något annan bättre lösning??

Gjorde bara ett snabbtest av alternativ 2 och då gick ju delta ner till 7-8 och marginalen till hysteresen blev större men man belastar ju pumpen mer och drar mer ström men det kanske den skall tåla? Den har ju bara gått 24/7 i 16 år ;)
Jag hade gjort både 1 och 2. Jag har hysteres inställd på 10 och ett deltaT på 8 över radiatorkretsen, 7 är standard inställningen.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hysteres och max retur
« Svar #4 skrivet: 03 februari 2017, 06:33:02 »
FÃ¥r du inga problem med brusande i ledningar och radiatorer sÃ¥ kan du kanske öka flödet, men du kanske har ett  system som är byggt för 20 graders deltaT ursprungligen, och dÃ¥ kan ett ännu högre flöde innebära alldeles för höga flöden i dina stammar, svÃ¥rt att säga utan att veta mer om dimensioneringen av ditt system.
cocacola skulle troligen direkt avråda att öka flödet.
Att öka hysteresen är mer rätt om du frågar mig, du har sett till att ditt radiatorsystem levererar så gott det kan, och om det innebär att framledningen blir lite högre än 7 grader över bör så är det ingen katastrof.
Jag ser det där värdet (speciellt på Thermia) mer som en säkerhetsfunktion som skall gå in och säga att "något är fel" i system så är uruselt injusterade, med för hög kurva och strypande termostater.
Nibe t.ex. har i alla fall tidigare haft 13 grader på sin liknande funktion...

Ett annat sätt att komma runt problematiken och få regleringen att fungera som tänkt är att minska värdet för gradminuter så att du får fler start och stopp men mindre översvängar.

Jag utgår ifrån att du rengjort smutsfiltret så att det inte är där du har en strypning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jdf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Thermia Villa Classic 105
SV: Hysteres och max retur
« Svar #5 skrivet: 03 februari 2017, 06:40:09 »
Ja filtret är rensat. Jag behöver inte höja hysteresen mycket för jag tror den klarar sig allt som oftast. Sista minuterna är den 7 grader över bör och då kanske integralen är på -20 så svårt att säga ifall den stannar för att integralen blir noll eller över hysteresen.

Tror jag vid ett tillfälle såg integralen hoppa till noll ifrån ett mycket lägre värde efter en lång varmvattenkörning..

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hysteres och max retur
« Svar #6 skrivet: 03 februari 2017, 07:22:45 »
Som sagt, se den där "hysteres" som en skyddsfunktion, om du gjort vad du kan i övrigt för att optimera ditt system så kan du ställa hysteres på 17 grader, den skall EGENTLIGEN aldrig störa regleringen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jdf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Thermia Villa Classic 105
SV: Hysteres och max retur
« Svar #7 skrivet: 03 februari 2017, 08:44:52 »
Som sagt, se den där "hysteres" som en skyddsfunktion, om du gjort vad du kan i övrigt för att optimera ditt system så kan du ställa hysteres på 17 grader, den skall EGENTLIGEN aldrig störa regleringen.

Höjde den till 10, tror det är mer än tillräckligt för att den inte skall tvångsstyras och så får jag kolla lite hur det blir. Känns som den ändring så förändrar beteendet minst på mitt system och med tanke på dess höga ålder kanske det är säkrast...vill ju inte chocka gamla bettan så hon totalhavererar ;)

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hysteres och max retur
« Svar #8 skrivet: 03 februari 2017, 09:00:38 »
Hysteres på 10 räddar mig när VPn får för sig att köra en VV-laddning vid svinkyla.
Vid -30 så orkar min pump precis att beta av integralen och finns det då ett VV-behov kör den VV i nästan en timme. Eftersom integralen är 0 och pumpen inte räknar på integralen när den gör VV så gör den det i lugnan ro i tron att det inte behövs värme till huset. När sedan VV-körningen är klar så har FL sjunkit så mycket att den startar direkt på hysteres. Hade den inte gjort det skulle den ha räknat integral i kanske en kvart till innan den har startat på integralen. Då har tempen redan sjunkit c:a 2 grader inomhus...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hysteres och max retur
« Svar #9 skrivet: 03 februari 2017, 09:14:21 »
Mmm, frågan är om den inte skulle starta även om du haft den på 17?
Men visst, just för att övervinna den där typen av missar i styren så kan man kanske förlita sig på hysteres för att hjälpa upp felet i styrningen.
Den mer skrämmande tanken är hur många Thermia runt om i Sverige som går med för hög kurva, strypande termostater, och reglerar på hysteres.
Tänk efter själva så förstår ni nog att det troligen är ett gigantiskt problem.
UTAN den funktionen skulle nog ägarna blivit varse missförhållandena rätt snart efter att de startat upp värmepumpen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Hysteres och max retur
« Svar #10 skrivet: 03 februari 2017, 09:51:18 »
Skrämmande är väl mer din okunskap gällande reglering.Jag har jobbat med det här sedan 1984 sÃ¥ jag har varit inne i en del fastigheter/villor under den tiden och bÃ¥de med olje/ved/el pannor och nu sedan 12 tillbaka med värme pumpar och under dessa Ã¥r har jag aldrig varit med om en fungerande termostater skulle göra styrningen katastrofal ,men vanlig  mer är att en termostat slutar fungera sÃ¥ man springer och skruvar pÃ¥ radiatorventilen exempel frun tycker det är och gubben ökar värmen men sÃ¥ fungerar det väl hemma hos dig med?Jag menar du skriver ofta att du ändrar pÃ¥ kurva ofta när det blir för varmt eller kallt?Är den styrningen du är ute efter?Man ska inte hÃ¥lla pÃ¥ med att ändra kurvor stup ikvartet utan man ska justera värmen frÃ¥n grunden sÃ¥ du slipper höja/sänka kurvan.

PS Läs på om hysteres istället om hur det fungerar.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Hysteres och max retur
« Svar #11 skrivet: 03 februari 2017, 09:57:26 »
Hysteres på 10 räddar mig när VPn får för sig att köra en VV-laddning vid svinkyla.
Vid -30 så orkar min pump precis att beta av integralen och finns det då ett VV-behov kör den VV i nästan en timme. Eftersom integralen är 0 och pumpen inte räknar på integralen när den gör VV så gör den det i lugnan ro i tron att det inte behövs värme till huset. När sedan VV-körningen är klar så har FL sjunkit så mycket att den startar direkt på hysteres. Hade den inte gjort det skulle den ha räknat integral i kanske en kvart till innan den har startat på integralen. Då har tempen redan sjunkit c:a 2 grader inomhus...
Din värmepump räknar ner integralen om du har ett värmeöverskott under varmvatten produktion men har du ett värmeunderskott stannar integralen under varmvattenproduktion.

PS:Den ska inte lösa på hysteres när den gör varmvatten.Kolla diffen under varmvatten körningen mellan ÄR-värdet och BÖR-värdet.
« Senast ändrad: 03 februari 2017, 10:00:55 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad jdf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Thermia Villa Classic 105
SV: Hysteres och max retur
« Svar #12 skrivet: 03 februari 2017, 09:59:03 »
Skrämmande är väl mer din okunskap gällande reglering.Jag har jobbat med det här sedan 1984 sÃ¥ jag har varit inne i en del fastigheter/villor under den tiden och bÃ¥de med olje/ved/el pannor och nu sedan 12 tillbaka med värme pumpar och under dessa Ã¥r har jag aldrig varit med om en fungerande termostater skulle göra styrningen katastrofal ,men vanlig  mer är att en termostat slutar fungera sÃ¥ man springer och skruvar pÃ¥ radiatorventilen exempel frun tycker det är och gubben ökar värmen men sÃ¥ fungerar det väl hemma hos dig med?Jag menar du skriver ofta att du ändrar pÃ¥ kurva ofta när det blir för varmt eller kallt?Är den styrningen du är ute efter?Man ska inte hÃ¥lla pÃ¥ med att ändra kurvor stup ikvartet utan man ska justera värmen frÃ¥n grunden sÃ¥ du slipper höja/sänka kurvan.

PS Läs på om hysteres istället om hur det fungerar.

Så vad är ditt konkreta förslag i detta fallet? Jag har inget problem vare sig med min fru eller med värmen utan önskar bara att pumpen inte går över till tvingad styrning då huset får en "integralskuld" som ger större variationer än vad det skulle behöva. Detta är inget problem men tanken är ju att pumpen skall jobba med integralstyrningen i normal fall.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Hysteres och max retur
« Svar #13 skrivet: 03 februari 2017, 10:03:16 »
Så vad är ditt konkreta förslag i detta fallet? Jag har inget problem vare sig med min fru eller med värmen utan önskar bara att pumpen inte går över till tvingad styrning då huset får en "integralskuld" som ger större variationer än vad det skulle behöva. Detta är inget problem men tanken är ju att pumpen skall jobba med integralstyrningen i normal fall.
Precis som du har gjort så om du tycker din kurva är bra.Själv har ställt hysteresen till 8 och det fungerar utmärkt på hösten att den styr lite på hysteresen på vårkanten när ute tempen skiftar snabbt.
« Senast ändrad: 03 februari 2017, 10:06:43 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hysteres och max retur
« Svar #14 skrivet: 03 februari 2017, 10:08:32 »
Din värmepump räknar ner integralen om du har ett värmeöverskott under varmvatten produktion men har du ett värmeunderskott stannar integralen under varmvattenproduktion.
Vet inte om jag förstår dig rätt, men problemet uppstår för mig när den har betat av integralen så att den är 0, just då har jag väl varken under eller överskott. Hur som helst står den på 0 tills VV-produktionen är klar som i mitt fall tar nästan en timme. På en timme hinner väldigt mycket hända när det är -30, och pumpen är helt omedveten om det, och det är här problemet är. Vet inte om det är rätt eller fel att använda hysteres för detta problemfall.
Men problemet är ju inte speciellt stort, händer högst ett par dygn per år...i övrigt styr den aldrig på hysteres...

Vad är rätt sätt att ställa in hysteres? Hitta rätt kurva och sedan ställa hysteres så lågt det går utan att den i normalfallet styr på den, eller...?
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!