Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Överfallssystem - tvÃ¥rörs eller ej  (läst 5495 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pemi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrahammar
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammalt hus med bergvärmepump. lätt förvirrande
Överfallssystem - tvårörs eller ej
« skrivet: 18 januari 2017, 12:25:50 »
Hej

Har ett gammalt tvåplans hus från tidigt 1900-tal där det finns ett gammalt överfallsystem.

Kan man anta att det fungerar som ett tvårörssystem (det sitter strypventiler på nedre röret på elementen). Jag undrar om det finns något sätt att lista ut hur det är kopplat utan att behöva riva upp väggar o golv för att titta. Eller om man kan göra kvalificerade antagande för att få uppfattning om systemet.

Toksvår fråga om man inte kan titta på det.

Mvh micke

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Överfallssystem - tvårörs eller ej
« Svar #1 skrivet: 18 januari 2017, 12:35:55 »
Du kan alltid börja med att mäta framlednings och returtemp på slingor. Och dT över varje element i ordning som du tror. Kom med resultat.
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Överfallssystem - tvårörs eller ej
« Svar #2 skrivet: 18 januari 2017, 12:40:29 »
Om det är tvårörs så skall alla radiatorer ha samma inkommande temp (nära på).
Är det ettrörs så kommer inkommande att sjunka någon grad ju längre bak i den slingan av radiatorer du kommer.

Skall du mäta på det sättet är det viktigt att värmepumpen (eller vad du nu värmer med) har gått med rätt lika effekt under minst 10-15 minuter, gärna mer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Pemi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrahammar
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammalt hus med bergvärmepump. lätt förvirrande
SV: Överfallssystem - tvårörs eller ej
« Svar #3 skrivet: 18 januari 2017, 21:47:08 »
Hej. Tack för er hjälp. Ska försöka mäta upp o återkopplas resultatet. Har försökt några gånger men lyckas inte riktig, det är rätt varmt ute så pannan hinner stänga av innan jag är färdig.

Det är en bergvärmepump (Thermia diplomat tws 8 ).

Micke
« Senast ändrad: 19 januari 2017, 20:53:58 av Pemi »

Utloggad Pemi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrahammar
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammalt hus med bergvärmepump. lätt förvirrande
SV: Överfallssystem - tvårörs eller ej
« Svar #4 skrivet: 19 januari 2017, 21:18:47 »
hej!! nu har jag gjort en koll som nog är tillräckligt tillförlitlig (hoppas jag).

här är mtningarna på tempen.
pump 42 37

vån 1
hall 42 38
v-rum 39 36
a-rum 41 37
kök 42 40
bad 41 38

vån 2
hall 41 31
s rum 39 23
a rum 42 39
kök 40 36
bad 40 34

v-rum och a-rum våning 1 borde vara samma. de rören kan jag följa från panna genom krypgrunden upp till elementen (ja tyvärr verkar systemet gå baklänges), alla elementen "har sitt varmaste" rör på undersidan.

vad jag kan se (spekulationer från min sida) så är det ett "tvårörssystem" de flesta ellementen har ju typ samma in-temp (s-rum är väldigt neddraget för det blir tokvarmt annars.

finns det något generellt man kan säga om att systemet går baklänges, några negativa konsekvenser.

tack för hjälpen.

mvh micke

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Överfallssystem - tvårörs eller ej
« Svar #5 skrivet: 19 januari 2017, 23:41:18 »
Verkar fungera som tvårörsystem. Men det är väl inte nåt problem med det, rätt jämna värden. Är det nåt anat du har på hjärtat, det du funderar över? Hittar inga större problem. Vist man kan undra när du behöver framledning på 42gr vid given utetemp och vad är aktuelt inomhustemp?
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Överfallssystem - tvårörs eller ej
« Svar #6 skrivet: 20 januari 2017, 06:39:23 »
Om nu det varmare vattnet verkligen går in i botten så är det absolut inte bra, radiatorerna ger bara en del av den effekt de egentligen skulle kunna ge vid en viss temp på vattnet.
Om du värmer med värmepump, eller avser börja värma med värmepump är det av största vikt att du kopplar om systemet så flödet går från toppen till botten på radiatorerna.

OM det verkligen är som du säger kan du kolla genom att känna pÃ¥ radiatorerna, gÃ¥r värmen in i botten brukar det i princip bara vara ett strÃ¥k frÃ¥n nedre anslutningen och rakt upp till toppen av radiatorn som är varma, och sÃ¥ precis längst upp pÃ¥ radiatorn, större delen av ytan  pÃ¥ de 75% nedre delarna av radiator brukar vara sval.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Överfallssystem - tvårörs eller ej
« Svar #7 skrivet: 20 januari 2017, 07:14:23 »
Någon har kanske bytt cirkulationspump någon gång och råkat sätta den bak och fram..

Jag har varit på system som gått baklänges i många år utan att någon reagerat, sedan när man vänder rätt dom så måste kurvan sänkas rejält för det inte ska bli för varmt inne så det finns lite att tjäna på att ha systemet gå rätt.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Pemi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrahammar
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammalt hus med bergvärmepump. lätt förvirrande
SV: Överfallssystem - tvårörs eller ej
« Svar #8 skrivet: 20 januari 2017, 20:45:30 »
hej!

@jiri nä det är inget problem, det är bara jag som vill veta så jag har koll. jag kommer inte ihåg exakt men det var kring 1-2 grader ute när jag mätte. inne är 20 grader (om det inte blåser).

@rickard Tyvärr stämmer din beskrivning. ca övre 25% av elementet varmt.

@cougar har kollat beskrivningen på värmepumpen och framledningen är rätt på pannan men sedan felkopplat. Så cirkulationspump är ej bytt. finns ett element i källaren som antagligen anslöts samtidigt (nya rör) som vp och det är rätt. så någon har snurrat till det ordentligt.

har bott här i två år o inte haft några egentliga problem. Håller på och kollar över systemet bla pga att ett av sovrummen inte blir riktigt varmt, medans rummet i jämte blir tokvarmt (har ställt ner det rummet med termostaten (+att ett element susar på ovanvåningen). Tidigare ägare installerade pumpen 2006 och de hade alltid tokvarmt i huset (enligt grannarna). jag ställde ner rumstemperaturen på pannan från 21 till 20 grader efter typ en vecka, gick inte sova på ovanvåningen, tokvarmt. så i det stora hela så ska jag försöka trimma om systemet samt vända på det.

Jag ringer någon slags värmepumpsservice man/kvinna på måndag.

Tack för all hjälp, väldigt uppskattat. ni är bäst.

Tokigt bra forum, jätteintressant läsning.

/MVH
Micke

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Överfallssystem - tvårörs eller ej
« Svar #9 skrivet: 20 januari 2017, 21:30:35 »
Troligen helt bortkastade pengar på värmepumpsservice? Det verkar handla om intrimning av distributionssystem(radiatorer) allt handlar om avgiveneffekt på element med känd framledning. Själva VP verkar klara uppvärmning med glans. Enligt andras utsaga? Kanske bättre början med att försöka justera varje element med rätt delta utan termostater?
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Överfallssystem - tvårörs eller ej
« Svar #10 skrivet: 20 januari 2017, 21:59:12 »
Kan du ta lite bilder på underverket(radiatorer, koppel-styrvred), kanske lite uppgifter på rör dimensioner, eventuellt antal termostater om på varje element?
Lite svårt att smälta att systemet är felkopplat efter panna. I så fall håller inte definition på tokvarmt enligt grannarna.
Få till hundra på hela ytan av element? Riktigt konstnär i farten?
CP håller inte i evigheten, så själva cirkulation är förutsättning för väl fungerande system.
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Pemi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrahammar
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammalt hus med bergvärmepump. lätt förvirrande
SV: Överfallssystem - tvårörs eller ej
« Svar #11 skrivet: 20 januari 2017, 22:00:28 »
Nja. Det var mer vändande av rören de skulle få göra och flytta filter till rätt rör. Ja tanken är att termostaterna ska användas minimalt så att pannans kurva sköter innertemperaturen. Värmepumpen (Thermia diplomat tws 8 )klarar neråt -16 -18 innan elen behöver hjälpa till. Så om en optimering av ett rättvänt system gör det effektivare så ska jag göra allt jag kan.

Såg att det fanns en rätt bra beskrivning på forumet om intrimning. Ska läsa den samt installationsmanualen några gånger innan jag börjar pilla.

Tack för inputen.

Micke

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Överfallssystem - tvårörs eller ej
« Svar #12 skrivet: 20 januari 2017, 22:38:21 »
Troligen helt bortkastade pengar på värmepumpsservice? Det verkar handla om intrimning av distributionssystem(radiatorer) allt handlar om avgiveneffekt på element med känd framledning. Själva VP verkar klara uppvärmning med glans. Enligt andras utsaga? Kanske bättre början med att försöka justera varje element med rätt delta utan termostater?


Om det är felkopplat så borde man väl fixa det innan du lägger ner tid och arbete på att försöka trimma in prylarna?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Pemi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrahammar
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammalt hus med bergvärmepump. lätt förvirrande
SV: Överfallssystem - tvårörs eller ej
« Svar #13 skrivet: 20 januari 2017, 22:41:33 »
Alla (utom2) element har samma termostater och koppel. Inga typ "enrörskoppel". Källaren har bara vred och ett element uppe har termostaten till med inbyggd justerventilen.
Alla element på nedervåningen +det i källaren är termostaten på max. Ovanvåningen är tre element nedvridna annars nästan max. Hur justerventilen är inställd vet jag inte.
Är bara 12 element i hela huset.

De element där båda rören går neråt ( är nog en del nyare än överfallssystemet) har ca 15mm rördim. De äldre elementen har ca 20mm rör på nedervåningen och ca 30mm på ovanvåningen.

Hoppas min beskrivning är förståelig och att bilderna går att tyda.

Jag kan hålla med om att det låter konstigt med tokvarm och felvänt men varje gång jag mäter (ir-termometer) så får jag högre temperatur på det rör som går in i nederkant.
Micke

Utloggad Pemi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrahammar
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammalt hus med bergvärmepump. lätt förvirrande
SV: Överfallssystem - tvårörs eller ej
« Svar #14 skrivet: 20 januari 2017, 22:47:01 »

Om det är felkopplat så borde man väl fixa det innan du lägger ner tid och arbete på att försöka trimma in prylarna?

Så tänker jag också.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!