Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ecoair/Logic fel - problem, men vad ?  (läst 1583 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad järker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bollebygd
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ecoair/Logic fel - problem, men vad ?
« skrivet: 07 oktober 2006, 15:29:42 »
Hej, nybliven medlem söker hjälp enl. rubriken.

I feb. i år installerade vi en Ecoair och Logic styrpanel, har gått jättebra ända tills förra helgen då vi hade strömavbrott i 18 timmar, vi håller på och ska sälja huset och bor i lägenhet på vardagarna, igår kväll kom vi hit och tycker att det är kallt i huset, jag kollar pannan (fortfarande kvar den "gamla" kombipannan från 1990) som alltid brukar kännas behagligt varm.

Vi har vattenburen golvvärme i hela huset, dvs max 35 grader fram-temp.
Men igår var det alltså inte så, jag kollade pumpen som gick som den skulle och inget larm har gått och ingen feltext heller, jag bröt strömmen och kollade om elpatronen gick igång som den ska göra efter strömavbrott men det gjorde den inte, då kollade jag genom att manuellt köra pannan (styra den i logic) och det gick hur bra som helst och vattnet värms och går ut i golven, men bara vid manuell körning, när jag "loggade" ur så går den tillbaka och ingenting händer.

Då öppnade jag pumpen och skulle kolla hetgas-säkringarna, för i logic så står det nämligen ingen hetgas-temp. bara 2 streck, jag tryckte på båda snabbsäkringarna och inget händer, jag kollade lite mer i pumpen och den röda behållaren som brukar innehålla vätska (köldmedie eller vatten ?) är tom, jag trodde att det var ett slutet system, är det köldmediet som har varit där ?

Hoppas det finns någon som vet vad som kan ha hänt och gärna tips och ideer på hur jag kan felsöka vidare innan jag kontaktar installatören, vad jag kan göra själv för att åtgärda felet, om det inte är alltför komplicerat.

Mvh !  Järker
158 m2 byggår 2008 i Bollebygd, ivt490 med beräknad
 total Ã¥rsförbrukning: 28 064 kWh, nu 24060 kwh enl. vattenfall.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ecoair/Logic fel - problem, men vad ?
« Svar #1 skrivet: 07 oktober 2006, 17:11:11 »
Är det i synglaset det är tomt?

DÃ¥ har ködlmediet läkt ut, kontakta din installatör.  :'(
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad järker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bollebygd
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ecoair/Logic fel - problem, men vad ?
« Svar #2 skrivet: 07 oktober 2006, 17:26:05 »
Ja, det är öken, fast inte så varmt inne, bör jag stänga av pumpen eller kan den inte ta skada av att "gå ntorrt" ?

Men enda sättet att köra med elpatron istället är väl att köra det manuellt, jag kan väl inte göra det med pumpen avstängd, eller stänga av kompressorn går ju men det kanske jag inte behöver.

Det är det som är det knöliga, dels att inget larm har gått och sedan verkar pumpen tycka att den sköter sitt jobb ändå, dvs, den tycker inte att nåt tillskott behövs för då hade ju elpatronen gått igång.

Förslag på hur jag ska göra tills dess att installatör har tid att komma och fylla på, det är väl ett garantijobb hoppas jag, sånt ska man väl inte behöva bekosta själv, har ju inte haft den mer än 8 månader.

Mvh !   Järker
158 m2 byggår 2008 i Bollebygd, ivt490 med beräknad
 total Ã¥rsförbrukning: 28 064 kWh, nu 24060 kwh enl. vattenfall.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ecoair/Logic fel - problem, men vad ?
« Svar #3 skrivet: 07 oktober 2006, 22:28:10 »
Kör den manuellt tills installatören kommer, den borde väl larma på lågtryckspressostaten om köldmediet läckt ut? ???

NÃ¥gon som vet?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ecoair/Logic fel - problem, men vad ?
« Svar #4 skrivet: 08 oktober 2006, 11:44:41 »
Det bästa sättet att köra manuellt med pannan är att spärra kompressorn i menyn Inställningar, då får du samtidigt en koll på om styrprogrammet i Logic jobbar som det skall när pumpen ute felar - dvs. har stannat.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!