Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: VÃ¥gar man satsa pÃ¥ Sanyos nya luft/vatten pump  (läst 58599 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vågar man satsa på Sanyos nya luft/vatten pump
« Svar #105 skrivet: 26 maj 2005, 14:51:04 »
Var har du hittat de kurvorna?

Enligt de effektkurvorna som finns länkade till lite varstans, så klarar denna VP av att ge 4,5 kW upp till en tempdiff på 70 grader mellan kalla och varma sidan.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vågar man satsa på Sanyos nya luft/vatten pump
« Svar #106 skrivet: 26 maj 2005, 14:58:04 »
Ja, men jag har aldrig sett att den inte skulle kunna ge 70 graders framledning vid kallare utetemp än 0 grader.

Citera
Men i detta fallet handlar det om 70 grader på framledningsvattnet och då ger kompressorn max redan vid ca 0 grader ute (vid 4,5 kW uteffekt).

Hittar inte infon på www.kcc.se heller...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vågar man satsa på Sanyos nya luft/vatten pump
« Svar #107 skrivet: 26 maj 2005, 15:19:14 »
Enligt specifikationerna så ger den 4,5 kW med -15 ute och 55 grader på VB-f, samt 3,8 kW vid -20 ute och 65 på VB-f.

http://www.kcc.se/filarkiv/Installations_anvisning_SHP-C45DEN.pdf sid 9.

Så vid en tempdiff mellan kalla och varma sidan på ca 70 grader så ligger kompressorn på maxvarvtal. studs
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vågar man satsa på Sanyos nya luft/vatten pump
« Svar #108 skrivet: 26 maj 2005, 15:47:59 »
Mmm, den ger inte 4.5 kW i uteffekt vid låga temperaturer ute och höga framledningstemperaturer, men den levererar dock nåt, en fördel som den har om man inte har för stort hus...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vågar man satsa på Sanyos nya luft/vatten pump
« Svar #109 skrivet: 27 maj 2005, 08:20:29 »
Mmm, den ger inte 4.5 kW i uteffekt vid låga temperaturer ute och höga framledningstemperaturer, men den levererar dock nåt, en fördel som den har om man inte har för stort hus...

Svårt att få investeringen lönsam om man måste ha 65-70 grader i framledningstemp...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vågar man satsa på Sanyos nya luft/vatten pump
« Svar #110 skrivet: 27 maj 2005, 09:37:25 »
Mmm, den ger inte 4.5 kW i uteffekt vid låga temperaturer ute och höga framledningstemperaturer, men den levererar dock nåt, en fördel som den har om man inte har för stort hus...

Svårt att få investeringen lönsam om man måste ha 65-70 grader i framledningstemp...

I och för sig, men jag räknar med att det krävs 65-70 grader vid DUT, övrig tid kommer VP.n att kunna arbeta relativt effektivt.

Men skall jag vara riktigt ärlig så tycker jag att man i ett sånt högtempsystem bör ta smällen och konvertera till ett värmepaket som klarar sig med lägre framledningstemp. Förmodligen kommer de effektivaste alternativa energikällorna under lång tid ge högre verkningsgrad om de kan arbeta med låga temperaturer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vågar man satsa på Sanyos nya luft/vatten pump
« Svar #111 skrivet: 30 maj 2005, 22:38:44 »
Läste just detta om Sanyon under www.svepinfo.se:

"Lova inte för mycket!

Den senaste tiden har det förekommit offensiv annonsering för en luft/vatten-värmepump med CO2 (koldioxid) som köldmedium. Enligt annonserna har en ny värmepump tagits fram som möjliggör lika hög besparing som med en bergvärmepump till en betydligt lägre kostnad. Det låter för bra för att vara sant och det är just vad det är. Oavsett hur väl man konstruerar en luft/vatten-värmepump och oavsett vilket köldmedium som används är det vid normalt uppvärmningsbehov omöjligt att få en luftvärmepump att ge lika hög årsvärmefaktor som med en bergvärmeanläggning.

Värmepumptekniken möjliggör ett effektivt energiutnyttjande som vida överträffar konventionella förbränningsprocesser. Det fantastiska energiutnyttjandet är dock starkt beroende av värmepumpens arbetstemperaturer. De temperaturer som påverkar prestandan är framförallt temperaturnivån på värmekällan som värmepumpen utnyttjar och temperaturnivån på den värmesänka som värmepumpen avger sin energi till. Generellt gäller att ju lägre temperaturnivå värmekällan har desto lägre värmefaktor uppnås. För en luftvärmepump som använder uteluft som värmekälla medför det nackdelen att värmefaktorn blir försämrad med fallande utetemperatur. En luftvärmepump har därmed lägst prestanda när värmebehovet är som störst.

En luftvärmepump kan vara ett mycket fördelaktigt alternativ ur ekonomisk synvinkel, men den har en helt annan karakteristik än en bergvärmepump. Det kan vara vilseledande att kalla en luftvärmepump för bergvärmeersättare. Värmepumpen som nu introduceras använder CO2 (koldioxid) som köldmedium. Det är mycket intressant i och med att det är ett naturligt köldmedium som är oskadligt för miljön. En annan fördel med CO2, är att den möjliggör beredning av högtempererat tappvarmvatten. CO2 medför dock flera tekniska problem. I en värmepump, medför koldioxid extremt höga arbetstryck, vilket ställer stora materialkrav. För att uppnå en rimlig värmefaktor krävs en stor temperaturdifferens på värmepumpens värmebärare. Detta kan uppnås vid uppvärmning av tappvarmvatten, däremot är det betydligt svårare att uppnå detta i ett normalt radiatorsystem. Ännu så länge har vi inte tillgång till några fälterfarenheter, men de prestanda som anges i produktbladen för den nya produkten antyder att den inte är fullt så bra som övriga luft/vatten-värmepumpar som förekommer på marknaden. "

Dvs. inte så positivt för Sanyon men inga direkta nyheter för värmepumpsforumet.
 


Utloggad Pegasus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme eller Sanyo CO2?
SV: Vågar man satsa på Sanyos nya luft/vatten pump
« Svar #112 skrivet: 31 maj 2005, 15:42:36 »
Hej igen
Vilken temperatur ska vattnet ligga på för att vara effektiv om 70º är för högt?
Vart går gränsen?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vågar man satsa på Sanyos nya luft/vatten pump
« Svar #113 skrivet: 31 maj 2005, 15:56:18 »
Hej igen
Vilken temperatur ska vattnet ligga på för att vara effektiv om 70º är för högt?
Vart går gränsen?


Ska du ha en Sanyo CO2 VP så bör du klara värmebehovet med max 55 grader i framledningstemp (om 4,5 kW skulle räcka i ditt fall  :-\). Det skulle innebära att värmepumpen ger 4,5 kW ner till -15 med denna framledningstemp. Oavsett vilken VP du väljer så är det bättre ju lägre framledningstemp du har.
« Senast ändrad: 31 maj 2005, 16:03:03 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: Vågar man satsa på Sanyos nya luft/vatten pump
« Svar #114 skrivet: 14 augusti 2005, 23:21:24 »
Länk till nyare tråd angående CO2 som köldmedie i VP:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,3669.0.html

Ytterligare en länk angående besparingskalkyler:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,3684.0.html

PerJ

Utloggad robsarve

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Vågar man satsa på Sanyos nya luft/vatten pump
« Svar #115 skrivet: 19 september 2005, 17:10:13 »
Vet att detta är en gammal tråd, men har inte varit här inne på länge sen jag installlerade min maskin.

Först, 90 papp! Det är mycket pengar. Fick min Euronom ExoAir 10 kW med acctank (dubbla patroner) installerad för 80, och det är en mycket dyrare maskin i botten än Sanyon.

Bor man i Skåne, Halland eller öland / Gotland så är det i stort sett omöjlig att räkna hem merkostnaden på ett bergvärmesystem. Man kan iofs räkna lång livslängd på själva borrhålet men ändå.

Bor i Malmö, har 170 dåligt isolerade kvadrat att värma upp och sen jag kopplade in pumpen så har mina energikostnader för värme varit mer än acceptabla. Oroar mig mer för vad torktumlaren drar nuförtiden (småbarnsförälder).

Utloggad tefterik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vågar man satsa på Sanyos nya luft/vatten pump
« Svar #116 skrivet: 14 november 2005, 21:49:30 »
Hej som svar på din fråga så har jag själv installerat en Sanoy co2 för 2 månader sedan och är mycket nöjd med den.
Under dessa två månader 14 september till den 14 november så har bara kompressor gåt i ca 450 timmar och då har den inte gått på full eftekt, Men om man skulle räkna att den gjort dett skulle detta innebära att den har dragit ca 1.5 kw gånger 450 timmar = 675 kw under dessa två månader och då har jag även kört värme. Men nu kommer det bästa inte en minut har elpatron slagit in. Så än så länge är jag en mycket nöjd co2 användare. men som sagt vintern har ju inte böjart i umeå än. Kommer att meddela senare hur det gått.

Erik

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: Vågar man satsa på Sanyos nya luft/vatten pump
« Svar #117 skrivet: 17 november 2005, 18:57:47 »
Hej!

Om denna pump nu är så revolutionerande bra, varför kommer inga liknande produkter hos konkurenterna?

Eller satsar de på R410 istället?

Finns det något nytt på gång?

Mvh Daniel
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Vågar man satsa på Sanyos nya luft/vatten pump
« Svar #118 skrivet: 17 november 2005, 19:57:26 »
Haken är att den "måste" jobba med en stor temperaturskillnad för att fungera. Svårt i ett radiatorsystem om vi inte lanserar "Kirunnametoden igen" Men kan fungera i ett golvvärmesystem. Glömm alla tankar om lågt delta och högt flöde sätt dit termostatventiler minska radiatorerna. Tja. Vet ej vad jag skall tycka?
Varför fråga när man kan göra fel själv

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!