Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SvÃ¥rstyrd fördelningsshunt  (läst 2806 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andreaswallin72

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Svårstyrd fördelningsshunt
« skrivet: 22 november 2012, 22:40:59 »
Jag och medlemmarna i en ny brf i Lund har problem med våra shuntar som reglerar temperaturen till golvvärmen.

Vår brf har 4 NIBE Fighter 1330 22kWh som värmer 25 lägenheter à 105 kvm. Alla lägenheter har FTX-aggregat.

I varje lägenhet går värmen upp till radiatorerna på andra våningen, men shuntas ner till en lägre temperatur till golvvärmen på första våningen med LK fördelarshunt CS 2 - 2,5. Golvvärmen har 4 kretsar.

När alla 4 golvvärmekretsar och radiatorer är öppna blir utblandningen som det är tänkt. Nu vid ca 6 graders utetemperatur ligger framledning kring 29 grader, nedshuntning till golvvärmens framledning blir ca 23 - 24 grader och golvvärmeretur ca 21 grader. Temp inomhus ca 20.5 - 21 grader.

När bergvärmepumpen går med ca 37-40 graders temperatur och med lite extra flöde blir golvframledningen ca 27 grader under de ca 10 minuterna som pumpen går.

Problemen kommer om man ställer ner termostaterna till 19 eller 20 grader. Då kommer färre golvvärmekretsar att vara öppna, och därmed är det sekundära flödet i golvet (och i shunten) betydligt lägre än flödet som kommer från bvp. Resultatet blir att kretsen fylls med mycket varmt vatten, rummet blir mycket varmt trots att termostaten strypt flödet, och golvet hinner bli mycket kallt innan rumstempen kommit ner så att temostaten öppnar kretsen igen. Om bara WC-kretsen är öppen kommer framledningstempen i princip helt oshuntad - ca 37 - 40 grader. Jag bävar inför detta problem i vinter när framledningen kanske är 10 grader varmare.

Till nyår inför vi Individuell Mätning och Debitering (IMD) och då tror jag att detta problem bara kommer att öka, eftersom många då kommer att skruva ner sina termostater.

Hur skall vi rekommendera medlemmarna att justera värmen i huset? Kan man komma förbi shuntproblematiken? Är det ett vanligt problem, eller fungerar shuntar på det här sättet.

/Andreas i Stångbypark

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Svårstyrd fördelningsshunt
« Svar #1 skrivet: 24 november 2012, 06:30:44 »
Hej! Du får gärna berätta lite mer hur styrningen fungerar till shuntarna eller om det sitter någon typ av centralstyrning.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Svårstyrd fördelningsshunt
« Svar #2 skrivet: 24 november 2012, 06:57:13 »
Om brf är nybyggd så är rekomendationen , kontakta ansvarig byggare då ni har drift problem med era värmesystem. Skruvar ni själva blir det problem med ansvaret för injusteringen , ni kan få betala för vad en ny kostar ,
Nu är det gratis under garanti tiden
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad andreaswallin72

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Svårstyrd fördelningsshunt
« Svar #3 skrivet: 24 november 2012, 10:52:04 »
Hej!

Inställningarna verkar vara ok när alla golvkretsar är öppna. Då blir blandningen mellan varmt bergvärmevatten och svalt returvatten bra. När en eller två golvkretsar är öppna blir inblandningen av svalt vatten för litet och därmed blir golvvärmeframledningen för varm.

Bifogar bild på shunten.

Det finns två handmanöverdon man kan skruva på utan att använda verktyg - ett framledningsmanöverdon som styr mängden tillfört varmt vatten. Ett annat som är en temperaturbegränsare som går att ställa mellan 30 - 60 grader. Har hos mig provat temperaturbegränsaren och ställt den på 30 grader, men det kom varmare vatten än så.
Framledningsmanöverdonet har jag också provat, men med den ställd på min så minskades flödet endast från 63 l/h (vid max) till 56 l/h.

Så finns det andra framlednings och returventiler att labba med, samt farten på cirkulationspumpen. Även en STAD 15/16 returventil som sitter ett par dm efter shunten.



Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Svårstyrd fördelningsshunt
« Svar #4 skrivet: 24 november 2012, 11:09:40 »
Jag gillar inte riktigt denna typen av reglering. Problemet är att det finns bara manuella inställningar på allt. Du kan sänka temperaturen på framledningen med styrventilen, men den är ju i sin tur beroende av temperaturen på primärkretsen. Det finns ett tillbehör som heter LK styr v.3, den reglerar flödet genom styrventilen för att hålla "rätt" framledning beroende av utetemperatur (utomhuskompenserad framl.)
I värmepumpsanläggningar har du varierande framledning beronde av driftstatus på vp. Är det så att termostaterna används på radiatorerna också har man stora variationer både vad det gäller temperatur och flöden samt tryck. Att då ställa en handjusterad "shunt" i ett fast läge och tro att allt ska funka är lite väl optimistiskt.
Synd att man inte satsade på en central styrning för alla golvvärmeslingor.
Kolla LK styr v.3 tummenupp
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad andreaswallin72

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Svårstyrd fördelningsshunt
« Svar #5 skrivet: 24 november 2012, 22:27:06 »
Jag  gillar inte heller denna typ av reglering. Det är lite därför om jag undrar om det faktiskt är tänkt att fungera pÃ¥ det här sättet.

Jag har också funderat över att systemet är beroende av flera saker för att fungera som det skall. Hur radiatorerna på 2:a våningen är ställda påverkar flödet till golvvärmekretsarna. När bvp är i drift ökar flödet och då pressas extra värme in i golvvärmesystemet. I dagarna är det ok, när bvp går ca 10 min varje timme, men när det blir kallare ökar bvp-driften och tillförseln till golvet tenderar att öka. Frågan är vad jag/ vi skall rekommendera de boende då...

Det enda jag kan försöka göra är att hålla nere värmekurvan...
 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!