Författare Ämne: GÃ¥ngtider och optimering av Thermia diplomat 10  (läst 9385 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
SV: GÃ¥ngtider och optimering av Thermia diplomat 10
« Svar #30 skrivet: 02 februari 2014, 15:00:38 »
Innegivare är nästan ett mÃ¥ste sÃ¥ en sÃ¥n ska du ha. Tycker allt verkar helt ok  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Bagge

  • Gäst
Bagge
SV: GÃ¥ngtider och optimering av Thermia diplomat 10
« Svar #31 skrivet: 15 maj 2014, 21:20:48 »
Håller på att optimera min nyinstallerade bergvärmepump.Har läst mkt om ämnet här på forumet och fått mkt tips och ideer. Vill kolla om jag är på rätt spår, än har ju inte vinter kommit där det är som bäst att optimera vp har jag läst. Förutsättningarna är följande:

Hus: Byggt 1996 på 250 kvm på 1 1/2 halv plan med öppen planlösning på 175 kvm och 75 kvm tillbyggnad allt med tre glas fönster. 100 kvm golvvärme i träbalkslag, 75 kvm golvvärme i betong och 75 kvm radiatorer på övervåningen.

Värmesystem: Thermia diplomat 10 med 190 m borrat, 30 meter till berg!! och en thermovent. Energibehov pÃ¥ 32.000 kWh enligt offerten frÃ¥n flera olika företag/märken. Inställd pÃ¥ rum 20 och värmekurva 35 (35 °C framlednings temp vid +0 ute) med en diff pÃ¥ returen pÃ¥ 8-7  °C pÃ¥ allt pÃ¥ varma sidan

Som sagt är jag inne på första vintern med bergvärme och vill optimera systemet. Stängde i dag av värmen till huset från min bergvärmepump, tycker att 23 °C inne räcker och bli över.
Vill se vad ni mer kunniga och erfarna säger om mina siffror för första året.
Från och med 25 sep 2013 till 15 maj 2014 är siffrorna i cirka, loggar ej, följande:

värmepump     2012H
tillsats 1              0H
tillsats 2            12H
varmvatten       119H

Kwh totalt för okt till april inkl vp,vv och hh ca 9800 (hh ca 400 Kwh per mån?)

Medeltemp för perioden har varit +3 °C som kallast -11 °C

Brine in har aldrig varit kallare än +3. Vid 5-6 °C ute så återhämtar sig borrhållet snabbt till 5-6 °C på ca 2-3 dagar utan att återvinningsvent värmer borrhållet än. Installatör kommer i dagarna att fixa till lite små bla ventet så det värmer borrhålet 24/7 för istället bara när kompressorn går.

Totalt Kwh för ett Ã¥r beräknat till 12700, hoppas jag kan minska det med 700 sÃ¥ ja kommer under 12000 Kwh per Ã¥r. Allt hänger pÃ¥ hur varmt vi vill ha i inomhuspool som kommer kopplas pÃ¥ i dagarna  :)

Ska jag var nöjd och glad?

Mvh Fredrik


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!