Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Bagge
« skrivet: 15 maj 2014, 21:20:48 »

Håller på att optimera min nyinstallerade bergvärmepump.Har läst mkt om ämnet här på forumet och fått mkt tips och ideer. Vill kolla om jag är på rätt spår, än har ju inte vinter kommit där det är som bäst att optimera vp har jag läst. Förutsättningarna är följande:

Hus: Byggt 1996 på 250 kvm på 1 1/2 halv plan med öppen planlösning på 175 kvm och 75 kvm tillbyggnad allt med tre glas fönster. 100 kvm golvvärme i träbalkslag, 75 kvm golvvärme i betong och 75 kvm radiatorer på övervåningen.

Värmesystem: Thermia diplomat 10 med 190 m borrat, 30 meter till berg!! och en thermovent. Energibehov på 32.000 kWh enligt offerten från flera olika företag/märken. Inställd på rum 20 och värmekurva 35 (35 °C framlednings temp vid +0 ute) med en diff på returen på 8-7  °C på allt på varma sidan

Som sagt är jag inne på första vintern med bergvärme och vill optimera systemet. Stängde i dag av värmen till huset från min bergvärmepump, tycker att 23 °C inne räcker och bli över.
Vill se vad ni mer kunniga och erfarna säger om mina siffror för första året.
Från och med 25 sep 2013 till 15 maj 2014 är siffrorna i cirka, loggar ej, följande:

värmepump     2012H
tillsats 1              0H
tillsats 2            12H
varmvatten       119H

Kwh totalt för okt till april inkl vp,vv och hh ca 9800 (hh ca 400 Kwh per mån?)

Medeltemp för perioden har varit +3 °C som kallast -11 °C

Brine in har aldrig varit kallare än +3. Vid 5-6 °C ute så återhämtar sig borrhållet snabbt till 5-6 °C på ca 2-3 dagar utan att återvinningsvent värmer borrhållet än. Installatör kommer i dagarna att fixa till lite små bla ventet så det värmer borrhålet 24/7 för istället bara när kompressorn går.

Totalt Kwh för ett år beräknat till 12700, hoppas jag kan minska det med 700 så ja kommer under 12000 Kwh per år. Allt hänger på hur varmt vi vill ha i inomhuspool som kommer kopplas på i dagarna  :)

Ska jag var nöjd och glad?

Mvh Fredrik

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 02 februari 2014, 15:00:38 »

Innegivare är nästan ett måste så en sån ska du ha. Tycker allt verkar helt ok  tummenupp
Skrivet av: Bagge
« skrivet: 02 februari 2014, 12:55:37 »

Misstänkte nästan att du blandat ihop lite trådar. Ska säga till om en klaffbackventil.
En elmätare blir nog överkurs för mig, räcker att jag vet ungefär. Däremot blir det nog en innegivare, misstänker att solen på våren kommer värma huset över de 21 grader jag vill ha. 

Förutan att vent är felkopplat så är allt ok?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 02 februari 2014, 11:41:11 »

Se till att få en klaffbackventil monterad dom lär bromsa flödet mindre i brine ledningen än en fjäderbelastad backventil.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 02 februari 2014, 11:39:42 »

Glöm bort det där med buffert styr blandade ihop med annan tråd  :::_)
Skrivet av: Bagge
« skrivet: 02 februari 2014, 11:21:02 »

Har framledningstemp på 35 °C vid 0 grader ute, hög vet jag inte om den är. Ska test och köra med 120 på integralen.

Högre brine är ju aldrig fel :) tycker +3 är bra. Vad menar du med buffert styr?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 02 februari 2014, 09:00:03 »

Som jag fattar det sitter det bara en avstängningsventil till tillflödet till ventet. Om man tittar på rörinstallationen i installations- och skötselanvisning så ska man ha, en avstängningsventil till venten, en strypventil för mätning av vattenflöde från venten och en backventil emellan dessa rör. Så det ända jag har är en avstängningsventil. Hoppas ni förstå vad jag skriver. Är vent felkopplad? Upplevde att det var det ända de inte hade stenkoll på när de gjorde installationen i.o.m att de "glömde" koppla ihop kablarna så cp till venten skulle starta.
Om du inte har nån backventil kommer samma brine pumpas runt i venten när vp står still och när vp startar så bör det komma en del ovärmd kall brine förbi och därför blir avluften lite kallare då. Hos mig ligger avluften på ungefär samma som brine enligt en vanlig termometer men temperaturerna ska i alla fall ligga ganska nära varann gissningsvis max 5 grader i diff. Du har nog en del du får ta upp med din installatör både vent samt buffert styr men om man ser lite positivt på det hela så har du ok brine temp trots felkopplad vent så med rätt inkoppling kommer tempen stiga tummenupp
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 02 februari 2014, 07:38:59 »

Påverkas COP eller kwh om man ändrar integralen från 100 till 120? Eller är det bara för att bespara starter på kompressorn?
Eftersom det "tar" en stund för pumpen att komma igång borde mindre starter leda till bättre cop. Om du nu inte kör med alldeles för hög framledning så att vinsten äts upp där.
Skrivet av: Bagge
« skrivet: 01 februari 2014, 22:43:34 »

Som jag fattar det sitter det bara en avstängningsventil till tillflödet till ventet. Om man tittar på rörinstallationen i installations- och skötselanvisning så ska man ha, en avstängningsventil till venten, en strypventil för mätning av vattenflöde från venten och en backventil emellan dessa rör. Så det ända jag har är en avstängningsventil. Hoppas ni förstå vad jag skriver. Är vent felkopplad? Upplevde att det var det ända de inte hade stenkoll på när de gjorde installationen i.o.m att de "glömde" koppla ihop kablarna så cp till venten skulle starta.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 01 februari 2014, 22:19:56 »

Sitter det backventil mellan brine anslutningarna till venten ?
Skrivet av: Bagge
« skrivet: 01 februari 2014, 22:13:06 »

Påverkas COP eller kwh om man ändrar integralen från 100 till 120? Eller är det bara för att bespara starter på kompressorn?

Gick ut och lyssnade på cp på venten med en skruvmejsel enligt gammal lag. Den går även när kompressorn inte går  :). Det jag är fundersam över är att när kompressorn går är frånluften runt 14-15 °C men när kompressorn stannar så blir frånluften 21-22 °C. Det är det ända värden jag har förstå vad det är. Tycker den borde vara mkt kallare hela tiden.

Vad gör 1-2  °C på brine in?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 01 februari 2014, 20:47:26 »

Borde bli runt 20 starter per dygn vilket är helt ok vill du minska dom prova -120 då kommer vp värma lite högre över bör men det gör nog inte så mycket för du ligger så pass lågt över bör nu i slutet av en värme körning. Är du säker på att inte cp i venten går hela tiden  Sc:,h läste lite i manualen och hittade ingen inställning för att den inte ska gå. Enda gången den stoppas är vid avfrostning då stoppas cp en stund som jag förövrigt kör utan på min anläggning och som inte behövs så länge ingående brine ligger på + grader. Körde min anläggning 2 år utan återvinning och nu ligger brine ca 2 grader varmare när jag kollat tillbaka i loggarna  tummenupp
Skrivet av: Bagge
« skrivet: 01 februari 2014, 18:38:58 »

Thermia vent går bara när kompressorn går, vet ej om den går att köra utan att kompressorn går. Skulle vilja att den går 24/7 under vintern. Vet smurfen om det är möjligt? Har läst att du kör din vent 24/7. Hur påverkar det din vp/brine?
Har 1 start på 1h 15 min, hur många starter blir det per dygn? Är inne på att höga integralen till typ 120 för att få mindre starter.
Hur gör jag för att få lite högre framledning när kompressorn går, om det blir bättre eller?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 01 februari 2014, 17:44:56 »


*När kompressorn värme huset ska inte framledningstempen var högre än 40 °C när börsvärdet är 36?


Mvh Bagge
Det gör inget om framledningen blir högre när kompressorn går 43-44 grader är ingen katastrof men får du ok start stop med endast 4 grader över bör så är det kanoners. Hur funkar Thermia venten körs cp hela tiden eller endast när kompressorn går.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 01 februari 2014, 17:32:42 »

allt verkar rimligt och ok!

Det kan vara juste att investera i en vettig 3-fas elmätare så du vet hur mycket värmepumpen drar.

Skrivet av: Bagge
« skrivet: 01 februari 2014, 17:22:47 »

Som sagt är jag inne på första vinter (vinter och vinter  dontknow) med bergvärmen. Håller på att lära mig vp och försöker optimering driften så gått det går. Förutsättningarna är:

Hus: Byggt 1996 på 250 kvm på 1 1/2 halv plan med öppen planlösning på 175 kvm och 75 kvm tillbyggnad allt med tre glas fönster. 100 kvm golvvärme i träbalkslag, 75 kvm golvvärme i betong och 75 kvm radiatorer på övervåningen.

Värmesystem: Thermia diplomat 10 med 190 m borrat, 30 meter till berg!! och en thermovent. Energibehov på 32.000 kWh enligt offerten från flera olika företag/märken. Inställd på rum 20 och värmekurva 35 (35 °C framlednings temp vid +0 ute) med en diff på returen på 8-7  °C på allt på varma sidan nu vid +1, kompressorn går 25 min sen tar det 35 min innan den startar igen. Brine in 5 °C brine ut 2 °C. Har 21 °C inne precis som jag vill. Vp går ca 10 h nu vid nollgradigt. Det enda jag ändrat på inställningarna är integralen från 60 till 100.

Sen start den 25 september 2013 har vp gått 1170 h (128 dagar) och vv 66 h och tillsats 2, 7 h. Medeltemp har varit +3,5 ° °C

Januari har vp gått 430 h, vv och tillsats har jag inte kollat. Medeltemp på -1,4. Total elförbrukning ca 2000
kwh i januari, vet ej hushållsel.

Kollade alla temperaturer en dag när det var -3 ute

Innan kompressorn startade
Temp ute -3
fram 30 (36)
retur 31 (55)
vv    55
integral -104
brine in+16
brine ut +21

kompressorn stoppades
temp ute -3
fram 40 (36)
retur 34 (55)
vv    55
integral 0
brine in 3 (ca 30% av tiden ligger den på 4)
brine ut -1(ca 70 % av tiden ligger den på 0)

Kompressorn går i ca 45 min sen "vilar" den i 30 min.

Några snabba frågor:

*Allt ser bra ut? temperaturer och gångtider?
*När kompressorn värme huset ska inte framledningstempen var högre än 40 °C när börsvärdet är 36?
*Har ökat den externa cp till golvvärme från steg ett till steg 2 istället för att jag upplevde tempskillnad på golvet. Det resulterade i att diff på värma sidan blev 6 °C istället, någon fara?

Mvh Bagge
Skrivet av: Bagge
« skrivet: 06 december 2013, 22:14:26 »

Ok räknar med ca 3,6 kWh x gångtiden så får man ungefär. Har haft bra koll på hushållselen innan men nu har vi byt alla vitvaror och tagit bort en varmvattenberedare så den måste sjunkit lite. Det får man ju reda på när värme kommer i maj/juni. 

Återkommer nog i januari/februari angående optimeringen och gångtider. Posta de frågorna i samma tråd?
Skrivet av: måle10
« skrivet: 06 december 2013, 08:04:09 »

Har inga shunt till golvvärmen, alla termostater är på max både på golv och radiatorer. Vp styr helt värmen (35 °C vid 0 °C ute). Då skulle jag kunna räkna på att den drar 2,2 kWh - 2,5 kWh för att få en ungefär förbrukning? Jag har en varmvattenkörning om dagen på 20 min.

Startade panna den 25 september detta året så den är ny. Vänta och se angående brine tempen. När vp gått ett dygn så kommer den inte sjunka mer?

Ju mer man lär sig ju mer förvirrad blir man  :) :) och ju roligare blir det
Du har ju en 10KW så den ligger på 3.6KW så det blir lite mer men diplomaten är en bra pump.

PS:Som du har uppgett förbrukning 32000kwh/år så kan man räkna (grovt)årsmedelförbrukningen 32000/8760(t/år) så får du fram effekten 32000/8760=3.65kw och det brukar stämma rätt bra.
Skrivet av: Bagge
« skrivet: 05 december 2013, 19:29:12 »

När kompressorn gått ett dygn sjunker inte brine in mer skulle det ju stå, inte vp  ::)
Skrivet av: Bagge
« skrivet: 05 december 2013, 19:23:46 »

Har inga shunt till golvvärmen, alla termostater är på max både på golv och radiatorer. Vp styr helt värmen (35 °C vid 0 °C ute). Då skulle jag kunna räkna på att den drar 2,2 kWh - 2,5 kWh för att få en ungefär förbrukning? Jag har en varmvattenkörning om dagen på 20 min.

Startade panna den 25 september detta året så den är ny. Vänta och se angående brine tempen. När vp gått ett dygn så kommer den inte sjunka mer?

Ju mer man lär sig ju mer förvirrad blir man  :) :) och ju roligare blir det
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 05 december 2013, 19:09:49 »

Jag är inte lika optimistisk. Huset är nybyggt vilket betyder att boende och hushållsel räcker för att värma huset ett antal grader. I gengäld är varmvattenförbrukningen densamma oavsett utetemperatur.

Det är inte COP som är relevant i det här fallet utan effekten och den ändras 4-5 % per grad ändring i köldbärartemperatur plus effekten ytterligare något för att värmebäraren blir varmare.

Jag har ju mätt detta på mitt hus och värmepumpen går ca 55% vid 0-an och ändå fixar den ca -18 °C innan elpatron behövs.
Jag tror det finns rätt mycket marginal, även om gångtiden skulle öka till 50% vid 0 °C på TS anläggning när KB-temp sjunker.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 05 december 2013, 18:50:35 »

Det går rätt hyfsat att uppskatta kWh genom gångtiderna. Min pump drar 1,5 - 1,8 kWh/gångtimme beroende på årstid. Mest på sommaren då den gör enbart varmvatten och köldbärartemperaturen är hög. Är det en shunt på golvvärmen betyder det att radiatorerna på övervåningen behöver högre framledningstemperatur än golvvärmen och då räcker inte 2,2 kWh/gångtimme, sen tillkommer varmvattnet då förbrukningen är högre. Skulle sen ingående köldbärartemperatur vara högre än noll grader kommer det att bidra till att pumpen drar mer el per drifttimme. Antalet drifttimmar kommer dock att bli så mycket färre att det totalt sett blir lägre elförbrukning vid högre köldbärartemperatur.

Vad det blir för brinetemperatur går det inte att svar på. Dels beror på var i landet huset ligger, berggrundens temperatur varierar över landet. Pumpen verkar också ha hög effekttäckning vilket innebär att köldbärartemperaturen kommer att variera efter hur många timmar per dygn pumpen går. För min pump som kan gå veckor i sträck vintertid är det enkelt att säga en temperatur. Den ligger fast när pumpen går dygnet runt. 5 grader in nu verkar högt (om inte pumpen är rykande färsk), det kan betyda strömmande grundvatten och då gäller inte schablonkalkylerna.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 05 december 2013, 18:41:41 »

Då kan man inte räkna ut vad vp drar i kWh genom att läsa av gångtiderna?
Ju högre framledning desto mera rullar mätaren. Men du kan ju räkna fram vad den minst drar.
Skrivet av: Bagge
« skrivet: 05 december 2013, 18:33:49 »

Då kan man inte räkna ut vad vp drar i kWh genom att läsa av gångtiderna?

Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 05 december 2013, 18:29:46 »

Hur mkt kWh drar pannan när kompressorn värmer huset?
Den borde dra från 2,20kwh +
Skrivet av: Bagge
« skrivet: 05 december 2013, 18:24:44 »

Roland: Nu är vi optimistiska och håller tummarna  :) Som du skriver så stiger inomhustemperatur med ca 1 °C grad på kvällen när vi lagat mat och lamporna är tända. Skönt när man sätter sig i soffan och kopplar av på kvällen och tar något gott.

bopakoster: Du glömde våra 4 hundar i din beräkning  ;) Jag är nöjd om jag klarar -16 °C till -20 °C utan elspets. Hoppas man slipper vargavinter i år.

Frågan man kanske inte vill ha svar på är. Hur ungefär kommer brine in sjunka till om det går att ge ett svar på?

Hur mkt kWh drar pannan när kompressorn värmer huset?

P.S Vilken otrolig kunskap det finns på detta forumet  tummenupp D.S
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 05 december 2013, 15:52:10 »

Ger mig gärna för Rolands kommentarer.
Bättre räkna så här exempelvis:
Uppskatta vad 10h VP minus VVvärmning ger i värmeenergi. Säg 90kWh
Lägg till hushållsel, som i stort sett övergår till värmeenergi. t.ex 15kWh
Räkna att närvarande personer ger 100W var dvs 2,4kWh/person,dygn t.ex 2pers=5kWh
Summa 110kWh går åt att klara ett temperaturdelta inne-ute på 20grader.
Dubbelt så stort delta kräver dubbelt så mycket en energi =220kWh
VP ska göra 220-15-5=200kWh/dygn. Din maskin leverar nu typ 10kW, antag att den t.ex ger med kallare köldbärare och högre temp på värmebäraren 8,3kW, då behöver den 200/8,3=24h gångtid.
Men du vill ha varmvatten också. Alltså klarar man säg inte riktigt ända ner till -20 °C men nästan.

Skrivet av: Roland
« skrivet: 05 december 2013, 15:21:40 »

Jag är inte lika optimistisk. Huset är nybyggt vilket betyder att boende och hushållsel räcker för att värma huset ett antal grader. I gengäld är varmvattenförbrukningen densamma oavsett utetemperatur.

Det är inte COP som är relevant i det här fallet utan effekten och den ändras 4-5 % per grad ändring i köldbärartemperatur plus effekten ytterligare något för att värmebäraren blir varmare.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 05 december 2013, 13:02:24 »

Hoppas du har rätt Carl N, man vill ju ha så lite elspets som möjligt.
Jodå visst har han rätt. Vid 0 °C ute och 21 °C inne är temperaturdifferensen 21 °. Tio timmar gångtid går åt för att hålla värmen inne. Dubbla temperatur diffen dvs -21 °C ute och 21 °C inne  kräver dubbelt så många timmar gångtid. Kvar 4 timmar per dygn. Räcker bra för att klara lite sämre COP när borrhålet inte ger lika varm köldbärare.
Skrivet av: Bagge
« skrivet: 05 december 2013, 12:34:14 »

Har ställt alla termostater på max till golvvärmen och radiatorerna. Justerat så jag har 7-8 °C diff på retur på alla fördelare till golvvärmen och radiatorerna när kompressorn går. Har ej mätt varje slinga eller radiator bara känt att varje slinga är lika varma, har 21 °C i alla rum. Då måste det vara ok?

Hoppas du har rätt Carl N, man vill ju ha så lite elspets som möjligt.

Ska se om jag får bra jämn temp utan rumsgivare i vinter. Kommer nog bli värre när vårsolen kommer och värmer upp huset. 
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 05 december 2013, 07:31:19 »

Hej!
Det ser ju bra ut ännu.
10 h/dygn vid 0-an tyder på att den kommer klara under -20 °C utan elspets.
Det du kan kolla upp är tempdiffen mellan framledning/retur då kompressorn går, den ska vara ca 7-8 °C vid optimal drift.
För att optimera kurva mm så ställer man alla termostater på max, och försöker justera till värmen genom att ställa in fasta instrypningar på radiatorer och golvvärmefördelare så det blir rätt värme i alla rum.
Ställ in rätt temp i huset med kurvan och sist kan du ställa in termostaterna i de rum du ev vill ha lite kallare.

En rumsgivare är inte heller fel.
Om du är pryltokig finns även Danfoss Link som ska funka ihop med din värmepump.
Skrivet av: Bagge
« skrivet: 04 december 2013, 22:11:13 »

Håller på att optimera min nyinstallerade bergvärmepump.Har läst mkt om ämnet här på forumet och fått mkt tips och ideer. Vill kolla om jag är på rätt spår, än har ju inte vinter kommit där det är som bäst att optimera vp har jag läst. Förutsättningarna är följande:

Hus: Byggt 1996 på 250 kvm på 1 1/2 halv plan med öppen planlösning på 175 kvm och 75 kvm tillbyggnad allt med tre glas fönster. 100 kvm golvvärme i träbalkslag, 75 kvm golvvärme i betong och 75 kvm radiatorer på övervåningen.

Värmesystem: Thermia diplomat 10 med 190 m borrat, 30 meter till berg!! och en thermovent. Energibehov på 32.000 kWh enligt offerten från flera olika företag/märken. Inställd på rum 20 och värmekurva 35 (35 °C framlednings temp vid +0 ute) med en diff på returen på 8-7  °C på allt på varma sidan nu vid +1, kompressorn går 25 min sen tar det 35 min innan den startar igen. Brine in 5 °C brine ut 2 °C. Har 21 °C inne precis som jag vill. Vp går ca 10 h nu vid nollgradigt. Det enda jag ändrat på inställningarna är integralen från 60 till 100.

Nu till lite frågor angående optimeringen/gångtider:

Är jag på rätt spår?

Går vp mkt, normalt eller lite?

Vad kan jag göra för att förbättra/sänka framledningstemp om det går?

Om jag räknat rätt så går kompressorn 10h per dygn nu vid 0 °C är det ok?

Har märkt att returen sjunker 2-3 °C under vp från radiatorerna när kompressorn är avstängd medan returen från golvvärmen ligger 2 °C över vp. Något att bry sig om?

Hur mkt kWm drar panna när kompressorn värmer huset?

Något mer tips/ideer och frågor?


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser