Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lufta element varje dag i fem Ã¥r.  (läst 17687 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Lufta element varje dag i fem år.
« Svar #30 skrivet: 20 mars 2017, 09:07:18 »
OM det sitter en strypning någonstans på inkommande kallvatten där det blir ett stort tryckfall så skulle luft kunna fällas ut, men visst är det långsökt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Lufta element varje dag i fem år.
« Svar #31 skrivet: 20 mars 2017, 13:50:16 »
Min gissning/bedömning är att det blir dynamiskt tryckfall, dvs lågt tryck pga hög strömningshastighet i någon av radiatorventilerna. mest troligt den radiator som sitter närmast cirkulationspumpen och högst upp.

Lösningen kan variera. Ibland kan man trycksätta systemet lite mer, exempelvis byta från atmosfärisk expansionstank till trycksatt. Ibland kan det räcka att flytta cirkulationspumpen från sugsida till trycksida panna. ibland måste man byta radiatorventilen till en annan typ som inte suger in luft även om det uppstå lokalt undertryck i strypningen.

/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Lufta element varje dag i fem år.
« Svar #32 skrivet: 22 mars 2017, 10:25:15 »
glömde i mitt tidigare inlägg, låna en köldmedieläcksökare av kylfirma och när du luftar elementen kolla om sökaren piper av "gasen". akta så det inte kommer vatten i sökaren.

Utloggad l_exus

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • jasifil.se
SV: Lufta element varje dag i fem år.
« Svar #33 skrivet: 23 mars 2017, 22:55:04 »

Har du en kulventil eller sätesventil för påfyllningen?
Sitter avsticket på kallvattenledningen mot påfyllningen på en högpunkt på kallvattenledningen?
Ventilen är av typen med ett runt vred, se bild. Den sitter inte högst upp på kallvattenledningen över värmepumpen utan kanske 15 cm lägre än högsta punkten.
Thermia Villa Classic 75 installerad 2001 feb. Villa byggd 1957 i 1 1/2 plan, 125 kvm boyta, 70 kvm biyta. Borra drygt 100 meter aktivt.

Utloggad l_exus

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • jasifil.se
SV: Lufta element varje dag i fem år.
« Svar #34 skrivet: 23 mars 2017, 22:57:56 »
Min gissning/bedömning är att det blir dynamiskt tryckfall, dvs lågt tryck pga hög strömningshastighet i någon av radiatorventilerna. mest troligt den radiator som sitter närmast cirkulationspumpen och högst upp.

Lösningen kan variera. Ibland kan man trycksätta systemet lite mer, exempelvis byta från atmosfärisk expansionstank till trycksatt. Ibland kan det räcka att flytta cirkulationspumpen från sugsida till trycksida panna. ibland måste man byta radiatorventilen till en annan typ som inte suger in luft även om det uppstå lokalt undertryck i strypningen.

/ErikB
Menar du att det kan sugas in luft via radiatorn? Det är nämligen alltid samma radiator som måste luftas. Aldrig någon annan. Har varit samma i 16 år. Testar jag att lufta någon annan radiator kommer det alltid vatten direkt. Den drabbade radiatorn sitter på andra våningen och tillhör de radiatorer som sitter högst upp i huset.
Thermia Villa Classic 75 installerad 2001 feb. Villa byggd 1957 i 1 1/2 plan, 125 kvm boyta, 70 kvm biyta. Borra drygt 100 meter aktivt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Lufta element varje dag i fem år.
« Svar #35 skrivet: 24 mars 2017, 06:38:24 »
Det behöver nog inte vara samma radiator som har luft i sig som suger in luften, jag har precis som du, att all luft samlas i samma radiator - det har mer med rördragning och högpunkter att göra än att en viss radiator suger in luften.
I och med att din radiator sitter på högsta punkt är det dock inte otroligt att det är just där du har lägsta trycket och att luften sugs in just där.
Du kanske skulle prova nåt så enkelt som att sätta på en säkerhetsventil med 1 bar högre tryck innan den öppnar, om ErikB har rätt (vilket han brukar ha) så borde det kunna lösa problemen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Lufta element varje dag i fem år.
« Svar #36 skrivet: 24 mars 2017, 09:20:22 »
Citera
Menar du att det kan sugas in luft via radiatorn? Det är nämligen alltid samma radiator som måste luftas. Aldrig någon annan. Har varit samma i 16 år. Testar jag att lufta någon annan radiator kommer det alltid vatten direkt. Den drabbade radiatorn sitter på andra våningen och tillhör de radiatorer som sitter högst upp i huset.

I radiatorventilen finns en strypning som begränsar flödet in till radiatorn. När hastigheten ökar i strypningen så uppstår dynamiskt tryckfall.
För att motsvarande 1/2 bars tryckfall ska uppstå krävs en ungefärlig hastighetsökning på 10 m/s vilket inte är ovanligt. 15 m/s ger ett tryckfall på ca 1 bar.

Har du termostat som stryper på radiatorn? Har du strypning på radiatorreturen? I så fall kan det vara bättre att öppna termostaten och strypa på returen.

/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lufta element varje dag i fem år.
« Svar #37 skrivet: 24 mars 2017, 10:29:55 »
Då fick man en förklaring vad strypning på returen kan vara bra till :)
Hade själv samma problem i mitt förra hus, radiatorn högst upp i huset samlade på sig lite luft med tiden så man fick lufta det då och då. Körde i princip alla radiatorer ostrypta, men 3st var strypta på termostatventilen med en fast handratt, denna radiator var en av dom. Nu hade det varit roligt att prova strypa på returen i stället...
Jag kombinerade VP-drift med vedeldning så all luft borde jag ha fått ur ganska fort mha ved-eldningen. Däremot så har man ju relativt lågt systemtryck när man inte eldar, c:a 0,6 bar så jag misstänker att uppe vid radiatorn var det runt 0,2bar när det var som lägst vilket jag misstänker ökar risken för det ErikB beskrev...?
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad l_exus

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • jasifil.se
SV: Lufta element varje dag i fem år.
« Svar #38 skrivet: 24 mars 2017, 19:34:48 »
I radiatorventilen finns en strypning som begränsar flödet in till radiatorn. När hastigheten ökar i strypningen så uppstår dynamiskt tryckfall.
För att motsvarande 1/2 bars tryckfall ska uppstå krävs en ungefärlig hastighetsökning på 10 m/s vilket inte är ovanligt. 15 m/s ger ett tryckfall på ca 1 bar.

Har du termostat som stryper på radiatorn? Har du strypning på radiatorreturen? I så fall kan det vara bättre att öppna termostaten och strypa på returen.

/ErikB
Det där du skriver om känns en aning övermäktigt :) Försöker smälta informationen men det tar väl ett tag antar jag. Jag har en termostat på radiatorn och den är fullt öppen. På denna hittar jag ingen strypning var den nu är tänkt att sitta. Radiatorn är en av de minsta Thermopanel med original termostat. Mina Danfoss har ju en ring man kan vrida på innanför själva ratten men någon sådan hittar jag inte här (om det nu är den som påverkar ev strypning). Tack i alla fall för informationen. Får försöka lösa detta under sommaren. Nu borde ju luftandet snart upphöra för säsongen :)
Thermia Villa Classic 75 installerad 2001 feb. Villa byggd 1957 i 1 1/2 plan, 125 kvm boyta, 70 kvm biyta. Borra drygt 100 meter aktivt.

Utloggad l_exus

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • jasifil.se
SV: Lufta element varje dag i fem år.
« Svar #39 skrivet: 26 januari 2023, 06:33:29 »
Tänkte att jag kunde uppdatera tråden med vad som hänt. Inte mycket har hänt. :) Däremot upptäckte jag i somras när jag skulle fixa i ordning och måla om i garaget att radiatorn där stod och droppade. Det var knappt märkbart men det var lite fukt på golvet som jag helt missat i alla år. Jag har trott i alla år att det är kranen som hänger precis där som stått och droppat när jag fyllt vattenkannan. Jag tog således ned radiatorn, som skulle målas om, och bytte ventilhuset och därefter har det varit tätt. Trycket har slutat att falla i systemet och märkligt nog har jag inte behövt lufta systemet mer än någon enstaka gång precis efter att jag fyllt upp systemet igen. Nu får vi hoppas att det håller sig så här framöver.
Thermia Villa Classic 75 installerad 2001 feb. Villa byggd 1957 i 1 1/2 plan, 125 kvm boyta, 70 kvm biyta. Borra drygt 100 meter aktivt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!