Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Docka Värmepump med oljepanna  (läst 2786 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lasse33

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Docka Värmepump med oljepanna
« skrivet: 09 oktober 2004, 19:53:24 »
Är det nån fördel & docka befintlig oljepanna till värmepump? Eller ska man kasta ut den? ???
Om man inte frågar får man inget veta

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
Re:Docka Värmepump med oljepanna
« Svar #1 skrivet: 09 oktober 2004, 20:27:50 »
Kasta den långt ;)
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

admin

  • Gäst
admin
Re:Docka Värmepump med oljepanna
« Svar #2 skrivet: 09 oktober 2004, 23:25:28 »
Min erfarenhet visar på att det allt som oftast är svårt att få en värmepump att fungera optimalt när den dockas till ett befintligt system.

Varken det nya eller gamla systemet är helt annpassat för att samverka med andra värmekällor.

Dessutom är ju oljan svindyr (lika dyr som elen), därför rÃ¥der jag dig att satsa pÃ¥ en värmepump med inbyggd elpatron (och varmvattenberdare), det fungerar garanterat  :-\ bra.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Docka Värmepump med oljepanna
« Svar #3 skrivet: 10 oktober 2004, 00:20:50 »
Vill du promt ha kvar den som reserv, då skall du montera in värmepumpen "innan" oljepannan.
T-rör på kall o varmv. lika på värmen stig o retur, eget exp kärl på pumpen. Osså ventiler till rubbet 8 st blir det nog.
Då kan du bara köra en sak i "taget", men det gamla finns kvar som reserv.

Jag har sÃ¥ det funkar precis som om du kastat ut pannan. Men den finns kvar för ev krisläge.  Jag har självcirkulation pÃ¥ alla radiatorer utom en pÃ¥ övre planet.
Vilken rörkille han genade nog förbi nån ås då blir det stopp direkt!!
Vi eldade vid ett strömavbrott som var "kymigt" kallare än -40 grader ingen ström på 10 timmar!!!
det var pÃ¥ stenÃ¥ldern 1977 närmare bestämt. + 22 grader inne vid den kylan dessutom utan el det kändes bra  ;D

Men NU är allt sÃ¥ modernt, alla naturlagar kan övervinnas med modernt tänkande det är ett som är säkert. Det kallas progress  :o
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad lasse33

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Docka Värmepump med oljepanna
« Svar #4 skrivet: 10 oktober 2004, 09:36:08 »
Det verkar ju som en bra lösning o koppla in VP innan pannan. tänkte väl ha oljepannan kvar som reserv vid ev krisläge, fast den risken är väl inte så stor, men man vet väl aldrig om det blir elbrist i framtiden, det är en kombipanna som går & elda med ved i också. Hur gör man med cirkulationen? Självcirkulation, hur funkar det? Går det & koppla cirk.pump till batteri?
Om man inte frågar får man inget veta

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Docka Värmepump med oljepanna
« Svar #5 skrivet: 10 oktober 2004, 22:25:14 »
Självcirk måste kollas har du 40 50 år gammalt värmesystem som inte är ombyggt (förstört) då kan det funka.
Annars finns det ganska billiga omformare från 12 till 240 volt, då får du bära in bilbatteriet.
Det funkar vi har det fasta anläggningar för cirkpumpen i några anläggningar där tilluftbatterierna frös regelbundet vid strömavbrott.

En liten bärbar generator funkar också.
Men i bÃ¥da fallen bör man förbereda elinkopplingen. nätet mÃ¥ste kopplas bort först. om man nu inte kan med det "elletriska"   ;) ;D

Behåll cirkpumpen på oljepannan men starta den regelbundet nån minut annars kärvar den fast. varje månad tex.
Dom flesta kan man hjälpstarta om dom kärvat fast, NIBE har en utmärkt bild på det med grundfoss cirkpump.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!