Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: pumpen bara gÃ¥r och gÃ¥r, vad är det för fel???  (läst 1768 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kungen499

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
hej allesammans, jag har tidigare skrivit på detta forum och undrat en massa frågor som jag fått svar på.. tack för dem, jag har nu under tre års tid lagt ut strax över 40,000kr på den här pumpfan och nu verkar den inte funka korrekt igen (så fort det blir kallt ute verkar den inte villja vara med..)
så här e det iaf..

FRÃ…GA 1 ///
pumpen har gått som vanligt frams till för några dagar sedan, men den vill inte värma ordentligt tycker jag, den funkar bara ner till ca5-7 minsgrader sen måste den ha hjälp av ts-värmen (får upp vattnet som cirkulerar i elementen till ca 40-41grader) ska det vara så illa????

FRÃ…GA 2 ///
pumpen vill inte stanna utan kör på timme efter timme.. det känns inte som att det är helt ok när den brummar på i 30timmar i sträck eller vad säger ni?? vad kan det vara för fel??

tacksam för svar så det inte blir som förra vinter med elräkningar på 5000 i månaden..
vh Jonny

Utloggad Finnen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Korsholm/Finland
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Fredrik bloggar om foto
SV: pumpen bara går och går, vad är det för fel???
« Svar #1 skrivet: 04 december 2010, 21:51:11 »
Svårt att svara för nån när man inte vet förutsättningar för hus och pump.

Men antagligen är den lite för liten för att klara av att värma huset med enbart kompressor och behöver TS som stöd, att den går konstant är väl ganska vanligt när det är kallt. speciellt om den är underdimensionerad.

En 6kwh pump kanske klarar att värma ett hus utan TS vid -20 men ett annat behöver TS vid -10. Allt beror på m3 och isolering.
135 kvm enplanshus och garage 40 kvm (direktel) byggt 2010-2011. Nibe 1245-6,137m borra, iilto 430 FTX och 2700 kg eldstad. Led belysning till 95%. 2 vuxna och 2 barn.
Förbrukning 2010: 9357
Förbrukning 2011: 6707
Förbrukning 2013: 9842
Förbrukning 2014: 10843

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: pumpen bara går och går, vad är det för fel???
« Svar #2 skrivet: 05 december 2010, 08:37:02 »
Jag tror din VP är från den tiden då värmepumpar underdimensionerades rejält (elpriset var lägre på den tiden).
Och om den är underdimensionerad så kommer den gå dygnet runt i vinter, och det är meningen att det ska vara så.
Det skulle vara värre om elpatron skickade in så mycket värme att kompressorn stannar då och då.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kungen499

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: pumpen bara går och går, vad är det för fel???
« Svar #3 skrivet: 05 december 2010, 18:01:15 »
pumpen är ca 8Ã¥r, jag har bott i huset nu som är pÃ¥ 95kv + 95kvadrat källare.. första Ã¥ren sÃ¥ gjorde jag av med 0 timmar ts, tills förra Ã¥ret dÃ¥  först varmvattenberedaren gick sönder i den sÃ¥ jag fick byta ut den, sen var det nÃ¥t fel med kompressorn som dom säger är fixat men endÃ¥ sÃ¥ fÃ¥r pumpen inte upp värmen mer än 40-41grader.. om jag inte behövde nÃ¥n ts första 2 Ã¥ren sÃ¥ tycker jag inte att jag borde det nu heller.. eller slits pumpen sÃ¥ den tappar effekt?? // tacksam för svar

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: pumpen bara går och går, vad är det för fel???
« Svar #4 skrivet: 05 december 2010, 20:32:36 »
pumpen är ca 8Ã¥r, jag har bott i huset nu som är pÃ¥ 95kv + 95kvadrat källare.. första Ã¥ren sÃ¥ gjorde jag av med 0 timmar ts, tills förra Ã¥ret dÃ¥  först varmvattenberedaren gick sönder i den sÃ¥ jag fick byta ut den, sen var det nÃ¥t fel med kompressorn som dom säger är fixat men endÃ¥ sÃ¥ fÃ¥r pumpen inte upp värmen mer än 40-41grader.. om jag inte behövde nÃ¥n ts första 2 Ã¥ren sÃ¥ tycker jag inte att jag borde det nu heller.. eller slits pumpen sÃ¥ den tappar effekt?? // tacksam för svar

Det var varmare vintrar för några år sen.
Jag behövde inget TS 2005-2008, först 2009 och i år så har jag kopplat in elpatron.
Men kompressorn orkar få upp framledningen lika högt, det har blivit kallare de 2 sista vintrarna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!