Författare Ämne: Cirkulations pump varmvatten och TWS  (läst 3569 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad turkowitch

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nybro
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Cirkulations pump varmvatten och TWS
« skrivet: 07 november 2008, 21:18:51 »
Funderat lite kring hur effektiv varmvatten tillverkningen är när man man har en cirkulations pump för varmvatten  som gÃ¥r kontinuerligt. Borde inte den "störa" den här skiktningen av varmvatten i varmvattenberedaren?  Dvs utjämna temperatur skillnaden mellan topp och botten i beredaren. NÃ¥gon som har en synpunkt??

Mvh

Daniel

Atria 10 Värmer suteränghus på 292 kvm samt håller plusgrader i 80kvm garage. Tidigare ca 4.5 m3 olja.

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Cirkulations pump varmvatten och TWS
« Svar #1 skrivet: 07 november 2008, 23:36:51 »
Hej!


Du har samma cirkulationspump för varmvatten som för värmesystemet. Sen växlar en växelventil mellan värmesystem och varmvattenberdare. Du har ingen cirkulation genom varmvattenberedaren när värmepumpen producerar värme. Enda tillfället då du har cirkulation genom beredaren är vid varmvattenproduktion.
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29315
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Cirkulations pump varmvatten och TWS
« Svar #2 skrivet: 08 november 2008, 07:52:37 »
Har du VVC så kommer detta störa skiktningen i TWS:n. Du kan då skaffa en extra liten el-VVB efter VP:ns VVB och köra VVC mot denna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Cirkulations pump varmvatten och TWS
« Svar #3 skrivet: 08 november 2008, 09:26:50 »
aha.. klart du mena VVC. För sent på fredagkvällen.. huvuddunk

Carl N: Jo du kan ha VVC till en TWS. VVC-röret går 480 mm ner i beredaren. Det torde inte vara några större problem.
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad turkowitch

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nybro
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Cirkulations pump varmvatten och TWS
« Svar #4 skrivet: 03 december 2008, 18:52:56 »
okej, så returen kommer inte in i botten på beredaren. Nej, då borde det inte vara något problem. Tack för synpunkterna!

Mvh

Daniel
Atria 10 Värmer suteränghus på 292 kvm samt håller plusgrader i 80kvm garage. Tidigare ca 4.5 m3 olja.

Utloggad thermiamontör

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Cirkulations pump varmvatten och TWS
« Svar #5 skrivet: 06 januari 2009, 19:33:31 »
ajjabajja, inte VVC på en TWS-beredare, helst inte på någon beredare som värms av värmepump. Skippa VVC eller om det är extremt långa rörlängder montera en mindre elberedare i serie efter värmepumpen, räcker med 30l. Koppla sedan in VVCn mellan värmepump och elberedaren. Så bygger på fastighetslösningar med värmepump. Lycka till

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser