Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: acktank med solslinga +värmepump  (läst 16105 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ulf62

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
acktank med solslinga +värmepump
« skrivet: 15 februari 2011, 21:42:53 »
Hej.

Efter att huset har blivit 70m2 större räcker inte min IVT compact4 med inbyggd beredare till för att värma upp huset.

Har kommit över en acktank 750 l med solslinga och två vv slingor samt solpaneler.

Nu är min fundering om man kan köpa en tex IVT e7 utan vv beredare men med växelventil,där man värmer upp övre delen av acktanken med pumpen för att erhålla varmvatten via vv slingorna under tiden solfångarna inte ger vvatten ?

Uffe

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: acktank med solslinga +värmepump
« Svar #1 skrivet: 15 februari 2011, 21:58:39 »
Ja, det inga problem så länge det bara för tappvarmvattnet.
Ska man kombinera solpaneler och värmepump till värmen också blir det lite trixigare.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad ulf62

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: acktank med solslinga +värmepump
« Svar #2 skrivet: 15 februari 2011, 22:22:47 »
Jag tänkte bara använda det till varmvatten.
På 750 literstank ,var är den bästa" inkopplingshöjden" för varmvattnet från vvpumpen?

Uffe

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: acktank med solslinga +värmepump
« Svar #3 skrivet: 16 februari 2011, 06:44:44 »
Du bör kolla vilken temperatur du måste hålla i acktankens topp för att slingan ska ge bra vv-temp. Kanske måste du göra en stor mängd 60-gradigt vatten för att genomströmningen ska funka? Spontant tycker jag det låter som att du kan få dålig ekonomi i vv-produktionen från vp-n, tveksamt om det kompenseras av vinsten från solvärmningen...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: acktank med solslinga +värmepump
« Svar #4 skrivet: 16 februari 2011, 08:03:58 »
hej Värm sÃ¥ lite vatten du kan med pumpen max 30-40 cm i topp pÃ¥ tanken...men det gÃ¥rnog  ochsÃ¥ att använda tanken som volym förstorare Ã¥ köra den +40 konstant förrdelen är att
pumpen får en bra arbets temp å kommer att gå ekonomiskt
den slipper att jobba med å värma varmvatten som är en jobbig och dyr bit att göra för en värme pump ju lägre temp du kan köra ut ur pummpen ju billigare går den

värm det vatten du kan å spetsa upp det med en 60-80 liters elberedare till 60 grader
sen dÃ¥ solfÃ¥ngaren hoppar igÃ¥ng värm rakt in i tanken sÃ¥ ska du se att pumpen fÃ¥r hjälp Ã¥ stanar av samt tillverkar varmvatten  
toppladda in solvärmen i tanken så kommer pumpen att stanna av då solen matar in 50 grader varmt vatten

om du vill kan jag göra en väldigt grovskiss på hur du kopplar kruxet är att man vill värma så lite vatten som möjligt med pumpen samt att solfångaren ska stänga av pumpen då den går igång


sen så vill man ju ochså att vattnet ska skicktas i tanken å då kan det krävas att man bygger diffutions rör in i tanken så flödena minskas i tanken,har man för mycket flöde så kommer allt vatten å va jämvarmt i tanken iofs ingen katastrof men inte vad man strävar efter...
« Senast ändrad: 16 februari 2011, 08:19:04 av Dr Chun-Lan »

Utloggad zippa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
SV: acktank med solslinga +värmepump
« Svar #5 skrivet: 16 februari 2011, 11:33:52 »
Hej.

Jag håller på att försöka få klarhet i hur man skulle kunna komplettera bergvärme med sol / mantlad kamin men även få en volymförstorare. Har kommit fram till följande lösning se bild, men jag behöver kommentarer om det är möjligt eller hur man annars skulle kunna koppla.

Vill få ut:
Kunna utnyttja kamin värmen till hela huset, (stöd elda).
Solvärme helt till varmvatten på sommaren så kompressorn slipper jobba.

Plan:
En extra ack tank där jag kör in VPs värme i toppen för att värma så lite vatten som möjligt (mindre volymtank) men stöd elda jag alt solvärme så skikta det ut sig i toppen och jag kan ta del av den värmen.

Kör in Solvärme / eld nere i ack tanken.
Visst jag skulle få värme några extra liter i ack tanken när den gör VV men det tar jag ändå tillvara på när det går ut till elementen.

Jag kör med termostaten på elementen så det gör väll inget om det går ut 80 grader till dessa?

Frågor. Hur fungera ventilen idag? Finns det någon 0 läge?
Vad händer när kompressorn börja räkna ner för start för att t.ex. gör VV växla ventilen om innan så t.ex. enl min ritning ack tankens värme kan börja pumpas över till VVB och avbryter då den starten av kompressorn när den känner att det kommer varmt vatten?

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: acktank med solslinga +värmepump
« Svar #6 skrivet: 16 februari 2011, 13:21:41 »
ungefär nÃ¥tt sÃ¥nt här...det gÃ¥r att koppla annars om du sätter radiator kretsen i tanken Ã¥ schuntar frÃ¥n tanken ut pÃ¥ systemet  kan tyckas bättre i vissa fall
då du kan köra en fast temp i tanken med värme pumpen = högre temp i tanken = Fast kondensering...
som detta är kopplat så använder du retur tempen för att förvärma varmvattnet å färdig ställa det med sol eller elström i elberedaren...flytande kondensering

fördelen är att pumpen behöver alldrig jobba med att bereda varmvatten å du klarar dig förmodligen med ett nr mindre pump...
nackdelen är att du bereder stor del av varmvattnet med el vintertid men du ska lätt klara dig från mars till okt med solvärmt varmvatten
det spelar i mitt tycke mindre roll dÃ¥ nästan all toppvärmning av varmvattnet med värme pumpen sker med el  ochsÃ¥...

sen går det att förbättra konstruktionen enkelt med att flytta lite utag och ändra lite vart man stoppar in returer i tanken kom bara i håg att försök få så kallt som möjligt i tankens botten
kylgärna med kallvatten .typ förvärm kallvattnet som ska bli varm vatten  
så du kyler vattnet som ska gå till värme pumpen å försök ha så låg temp ut på radiator kretsen som möjligt

där tjänar du stoora pengar ju lägre temp du kan få till..om du sänker nått medel värde som baseras på pumpems in och utgående vatten
har lyckas du bra ger en 5kw maskin 6-6,5 kw utan att dra mer ström
dvs du får 1 till 1,5 kw gratis ur maskinen
bara för medel tempen på vattnet sjunker tror dom kallade det medel kb eller nått
 
finns folk här som e mycket duktigare på just optimera pumpar hoppas nån läser detta å kan förklara bättre hur det funkar

Kopplar du som jag Ritat så har du alltid varmvatten iomed du kör en liten beredare i serie med acctanken ...annars så förvärmer du varmvattnet från säg +5 till 35-40 grader med värmepumpens returvatten å solfångaren
då alla 3 system levererar kommer du förmodligen ha så gott om varmvatten att du kan sälja till grannarna....
på bilden har jag ritat med föråds beredare men har du dubbla varmvatten slingor i tanken kommer du förmodligen att ha ca 200% mer varmvatten att hämta ut ur systemet iomed slingtanken är effektivare än förådsberedaren

sättet att koppla in på e det samma skiljer just ingenting ....jag skulle använda solslingan å den lägre slingan för varmvatten beredning enbart till varmvatten ej till solvärmen,för att få större volym och effekt på förvärmningen av varmvattnet...

solvärmen går utmärkt att växla in med en separat plattvärme växlare i toppen på tanken


hoppas du fattar vad jag försöker säga,, a:gl
« Senast ändrad: 16 februari 2011, 14:13:45 av Dr Chun-Lan »

Utloggad zippa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
SV: acktank med solslinga +värmepump
« Svar #7 skrivet: 16 februari 2011, 15:11:30 »
Hej Dr Chun-Lan .

Förlåt man jag tycker det känns onödigt krångligt, finns det verkligen inget enklare sätt att kunna kamin värma på vintern och solvärma på sommaren alt bara en av dessa vi ska inte gör det för krångligt?

Vad är det på min bild som inte håller? Har sett att folk använder Ack tankar som volymförstorare så där borde det inte vara något problem. Problemet jag skulle kunna tänka mig är när jag kör ut 80 gradigt vatten till bergvärmen.



Gillar ditt namn till din bild, riktigt nice :-)

Utloggad ulf62

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: acktank med solslinga +värmepump
« Svar #8 skrivet: 16 februari 2011, 15:59:00 »
hej Värm sÃ¥ lite vatten du kan med pumpen max 30-40 cm i topp pÃ¥ tanken...men det gÃ¥rnog  ochsÃ¥ att använda tanken som volym förstorare Ã¥ köra den +40 konstant förrdelen är att
pumpen får en bra arbets temp å kommer att gå ekonomiskt
den slipper att jobba med å värma varmvatten som är en jobbig och dyr bit att göra för en värme pump ju lägre temp du kan köra ut ur pummpen ju billigare går den

värm det vatten du kan å spetsa upp det med en 60-80 liters elberedare till 60 grader
sen dÃ¥ solfÃ¥ngaren hoppar igÃ¥ng värm rakt in i tanken sÃ¥ ska du se att pumpen fÃ¥r hjälp Ã¥ stanar av samt tillverkar varmvatten  
toppladda in solvärmen i tanken så kommer pumpen att stanna av då solen matar in 50 grader varmt vatten

om du vill kan jag göra en väldigt grovskiss på hur du kopplar kruxet är att man vill värma så lite vatten som möjligt med pumpen samt att solfångaren ska stänga av pumpen då den går igång


sen så vill man ju ochså att vattnet ska skicktas i tanken å då kan det krävas att man bygger diffutions rör in i tanken så flödena minskas i tanken,har man för mycket flöde så kommer allt vatten å va jämvarmt i tanken iofs ingen katastrof men inte vad man strävar efter...

En liten skiss vore kanon !
Tack på förhand
Ulf

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: acktank med solslinga +värmepump
« Svar #9 skrivet: 16 februari 2011, 16:39:36 »
Hej Dr Chun-Lan .

Förlåt man jag tycker det känns onödigt krångligt, finns det verkligen inget enklare sätt att kunna kamin värma på vintern och solvärma på sommaren alt bara en av dessa vi ska inte gör det för krångligt?

Vad är det på min bild som inte håller? Har sett att folk använder Ack tankar som volymförstorare så där borde det inte vara något problem. Problemet jag skulle kunna tänka mig är när jag kör ut 80 gradigt vatten till bergvärmen.


Gillar ditt namn till din bild, riktigt nice :-)

kruxet är ju att du har varmvatten pÃ¥ ett ställe Ã¥ värme pÃ¥ nästa... det är jävligt mycket enklare att ha allt i samma tank än Ã¥ splita i sär allt,det tar en jädra plats Ã¥ e knökigt Ã¥ fÃ¥ till att funka  kolla pÃ¥ min skiss gissar att det inte är mÃ¥nga rör du mÃ¥ste kompletera med i din befintliga anläggning

försök å få varje enhet att gå utan nått annat tex värmepumpen gissar att dom flesta kör med
pumpen direkt ut på systemet i dag

enda som till kommer är nÃ¥on  pump Ã¥ nÃ¥n styrning inga växlar ventiler Ã¥ chuntar som ska välja nivÃ¥er Ã¥ tjoller

bygg enkelt sÃ¥ kan ni fÃ¥ grejer att funka  ...
det enda du behöver göra är att sätta in returen i tanken å dra en ny i ungefär samma nivå
till pumpen så har du kopplat in tanken mot pumpen iofs bara på returvärmen

men han ville ju bara ha solvärmt varmvatten...
koppla sen in solvärmen som vanligt i tanken ...2 rör in i tanken å montera dit elberedaren i serie
så har du fixat biffen
du kopplar in en kamin på samma sätt som solvärmen...väldigt enkelt

pumpen kommer att värma tanken till en grungvärme på ca 30-40 grader å solen +elberedaren gör resten å pumpen kommer förmodligen att funka precis som innan så länge du in inte får +80
i botten på tanken
men det är inte en helt optimal inkoppling jag skulle lika gärna koppla in så pumpen värmer tanken till 40 -45 grader konstant å chuntar ut från tanken ut på systemet
felet är att då går pumpen sämmre å drar mer ström

Utloggad zippa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
SV: acktank med solslinga +värmepump
« Svar #10 skrivet: 16 februari 2011, 22:26:17 »
Jag förstår dig. Det är därför jag skulle vilja skicka in det i toppen och ta ut det i samma höjd för att slippa värma hela tanken.

Kan man få ett bergvärmesystem att fungera bra med bara en ack tank?

Idag är det väll så att VP vill bara värma vattnet runt vvb till 50 grader och sen styr den ut 25-50 grader till RAD beroende på vad som krävs för att får så bra COP som möjligt. Blir det så stor skillnad om man gör på samma sätt som när man ved elda att jag fortsätter att värma vattnet runt VVB till 50 men nu shuntar jag ut detta vattnet till systemet och på så sätt behöver VP bara jobba emot ett ställe?

Tack på förhand.

Utloggad ulf62

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: acktank med solslinga +värmepump
« Svar #11 skrivet: 19 februari 2011, 18:38:55 »
Okej nu är pumpen en 7kw Ivt inhandlad, så jag återkommer med det slutliga resultatet.
Nu kommer nästa fråga, kan man frakta pumpen liggandes i bilen i 50 mil och sedan vänta någon vecka innan man startar den utan att skada kompressorn ? Det verkar vara olika svar beroende på vem man frågar.

Tack för tippsen!

Uffe

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: acktank med solslinga +värmepump
« Svar #12 skrivet: 19 februari 2011, 19:03:21 »
Jag förstår dig. Det är därför jag skulle vilja skicka in det i toppen och ta ut det i samma höjd för att slippa värma hela tanken.

Kan man få ett bergvärmesystem att fungera bra med bara en ack tank?

Idag är det väll så att VP vill bara värma vattnet runt vvb till 50 grader och sen styr den ut 25-50 grader till RAD beroende på vad som krävs för att får så bra COP som möjligt. Blir det så stor skillnad om man gör på samma sätt som när man ved elda att jag fortsätter att värma vattnet runt VVB till 50 men nu shuntar jag ut detta vattnet till systemet och på så sätt behöver VP bara jobba emot ett ställe?

Tack på förhand.

Hej
Helt rätt bästa ekonomin på en pump blir nog så,värm bara toppen av tanken .säg att du får 50 lit i topp som håller 45-50 grader så räcker det ju till att värma kåken + varmvatten

sen har du resten till solvärme....kruxet är ju om du håller hela tanken varm med pumpen typ 50
grader så har du ju värmt in ca 60% av energin med pumpen då rymmer du väldigt lite sol energi
 i tanken,sen är det ju knappast idealiskt för solvärmen att börja jobba vid +50
den e f-n så mycket effektivare från 30 grader

felet är att jag inte riktigt vet hur styret funkar på pumpen börjar solvärmen mata på i topp
så går det fort att man får 70-80 grader i tanken speciellt om du börjar på 40-50 grader
hur som hällst så måste man chunta ut värmen till kåken direkt från tanken in till radiator kretsen pumpen bör ej göra det....

å det med flytten står det inget i bruksen.....annars så låt maskinen stå över natten så oljan rinner dit den ska
« Senast ändrad: 19 februari 2011, 20:26:25 av Dr Chun-Lan »

Utloggad ulf62

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: acktank med solslinga +värmepump
« Svar #13 skrivet: 20 februari 2011, 18:15:38 »
Skall hämta pumpen i veckan,lovar att återkomma med resultatet.

Uffe

Utloggad Pjotor2009

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
SV: acktank med solslinga +värmepump
« Svar #14 skrivet: 21 februari 2011, 09:33:31 »
Nu är min fundering om man kan köpa en tex IVT e7 utan vv beredare men med växelventil,där man värmer upp övre delen av acktanken med pumpen för att erhålla varmvatten via vv slingorna under tiden solfångarna inte ger vvatten ?

Ja, det går alldeles utmärkt och du tänker helt rätt, VV beredningen måste fungera även när inte solen skiner. Jag har ett system med en 750l actank (Huskvarna tanken) med en solslinga och två VV slingor samt en VP (Thermia 5.5kW) utan VV beredare. Alla slingorna är 15m långa.

Jag har kopplat VP in på toppen av tanken (med diffusor!!) och VP retur ungefär 1/3 ner på tanken, i princip så täcker jag höjden för den övre VV slingan så jag har alltid ca 200l "hett" vatten i tanken för VV beredning. Givaren för VP VV sitter i dykrör mitt emellan in/ut och är inställd på 45 grader start och 50 grader stop. Det gör att jag har drygt 50 grader allra högst upp i acktanken efter en VP körning (mer än 55 grader blir det aldrig)

Med detta system får jag ut VV på ca 42-43 grader VV vilket räcker gott för det flesta ändamål. Har kört i 6 månader och det fungerar kanon.

Jag tycker du skall prova denna inkoppling först. Skulle du uppleva att VV komforten inte är tillräcklig så är det ganska enkelt att komplettera med en liten EL beredare som spets i efterhand.
MVH



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!