Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: acktank med solslinga +värmepump  (läst 16169 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ulf62

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: acktank med solslinga +värmepump
« Svar #15 skrivet: 24 februari 2011, 17:44:12 »
En diffusor i toppen,är det något du tillverkat själv?. Jag har också köpt en Husqvarna tank, så jag kommer att prova samma inkoppling.
Mvh
Uffe

Utloggad Pjotor2009

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
SV: acktank med solslinga +värmepump
« Svar #16 skrivet: 24 februari 2011, 18:25:37 »
En diffusor i toppen,är det något du tillverkat själv?. Jag har också köpt en Husqvarna tank, så jag kommer att prova samma inkoppling.
Mvh
Uffe

Hemmafix sÃ¥klart  :) Dimmade ner toppanslutningen 32 till 25 med en muff. Tog ett kopparrör och borrade nÃ¥gra hÃ¥l i det samt plattade till ändan. Bankade in detta i muffen och skruvade pÃ¥ härligheten. Enkelt, fungerande och billigt.
MVH

PS. Du har inte funderat på att köra radiatorkretsen genom tanken...? Kanske ansluta en vedkamin på sikt...? DS:

Utloggad ulf62

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: acktank med solslinga +värmepump
« Svar #17 skrivet: 24 februari 2011, 20:46:49 »
Tack för tipset och ritningen.

Visst har jag det. Kan inte placera acktanken i samma rum som pumpen ,den står i ett annat rum ca7m bort.Det gör att rördragningen till tanken går via vinden.Så för enkelhetensskull börjar jag med vv .
Min gamla pump är en Ivt compact 4 så det är enkelt att ansluta den nya pumpen till den befintliga golvvärme installationen.

Om jag vill koppla in golvvärmen, var på tanken är det lämpligt att gå in resp ut?

Uffe

Utloggad Pjotor2009

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
SV: acktank med solslinga +värmepump
« Svar #18 skrivet: 25 februari 2011, 08:45:43 »
Radiator/golvvärme kretsen kopplar du i mitten av tanken sisådär, meningen är att man skall få en tre-skiktad tank. I princip kan du koppla VP till tanken på samma ställe som returen du har till VP vid VV drift. Skiss nedan visar en variant. En bit nedanför går förstås också bra. Jag har gjort en diffusor på samma sätt enligt tidigare fast här går röret rätt igenom hela tanken.
Du måste antagligen även komplettera med en extern VXV på VP returen för att separera flödena. Dessutom kanske du behöver en extern shunt om inte det finns på golvvärmeanlägningen redan.
Lycka till!
MVH

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: acktank med solslinga +värmepump
« Svar #19 skrivet: 28 februari 2011, 15:58:52 »

   Intresant !  Vad är Ã¥sikten angÃ¥ende Bergvärme kopplad till acctank med solslinga . Vad är Ã¥sikten om ett dylikt system där man dimensionerar solfÃ¥ngarna och acctank
   sÃ¥ pass rejält att de kunde stÃ¥ för en betydande del av uppvärmnningen av utrymmena ? varmvatten frÃ¥n feb-mars till september-october. LÃ¥t vara att det blir låång   Ã¥terbetalningstid , men
    det som intreserar är vad en "genomsnittlig" besparing kunde bli pÃ¥ Ã¥rsnivÃ¥ jfm enbart bergvärme !????    och mindre drifttimmar pÃ¥ vp = längre livslängd
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Pjotor2009

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
SV: acktank med solslinga +värmepump
« Svar #20 skrivet: 28 februari 2011, 17:05:53 »

   Intresant !  Vad är Ã¥sikten angÃ¥ende Bergvärme kopplad till acctank med solslinga . Vad är Ã¥sikten om ett dylikt system där man dimensionerar solfÃ¥ngarna och acctank
   sÃ¥ pass rejält att de kunde stÃ¥ för en betydande del av uppvärmnningen av utrymmena ? varmvatten frÃ¥n feb-mars till september-october. LÃ¥t vara att det blir låång   Ã¥terbetalningstid , men
    det som intreserar är vad en "genomsnittlig" besparing kunde bli pÃ¥ Ã¥rsnivÃ¥ jfm enbart bergvärme !????    och mindre drifttimmar pÃ¥ vp = längre livslängd
Javisst är det intressant  :) Jag är dock tveksam till att försöka dimensionera en anläggning sÃ¥ att solen även klarar en betydande del av uppvärmningen. Tyvärr ger solen ganska lite tillskott under de mÃ¥nader som det är värmebehov. Med de vanliga anläggningar som finns installerade idag är det endast under sommarens soligaste dagar som solpanelerna är överdimensionerade och man mÃ¥ste dumpa värme. Bättre dÃ¥ att enbart använda detta eventuella tillskott till att enbart tillverka varmvatten.
Å andra sidan. om man har någon form av värmelager (pågor diskussion här i trådarna någonstans) så kan det kanske vara intressant med en riktigt stor anläggning som fyller på lagret med energi under sommaren och som sedan tas ut via tex en VP när det finns värmebehov. Ekonomin i detta vågar jag inte spekulera i....
För en "vanlig" solanläggning kan vi anta att den genererar mellan 3-5000kWh/år vilket ungefär motsvarar 1000kWh tillförd effekt till VP om den skulle tillverka motsvarande energimängd. Motsvarande är det ca 1000 driftstimmar för VP som solanläggningen övertar och som skall ställas i relation till VP "normal" driftstid per år. Man kanske kan minska VP årliga driftstid med 10-15% vilket krasst indikerar att livslängden blir något år längre.
MVH

PS. Att köra VP värme genom acktank gör man mest för att a) erhålla en volym/knäpptank eller b) även använda någon annan värmekälla tex. ved panna. DS

Utloggad ulf62

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: acktank med solslinga +värmepump
« Svar #21 skrivet: 30 mars 2011, 07:54:01 »
Nu är den nygamla pumpen monterad och den funkerar perfekt. Jag har kopplat in vv i den övre 1/3 delen på acktanken (husqvarnatank med 2 vv slingor och en solslinga, men ack vilken kort dusch det blev igår morse ,skulle haft en förådsberedare istället.
Tänker nu prova med att värma upp hela tanken(750l) alt 2/3 till 50gr vet att det inte är det bästa sättet,nÃ¥gon därute kanske kan hjälpa till med matematiken kostnadsmässigt om att värma hela tanken. Funderar ev att slakta den gamla vvpumpen pÃ¥ sin beredare och använda den till vv, problemet  är plats har begransat utrymme att använda

Utloggad Pjotor2009

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
SV: acktank med solslinga +värmepump
« Svar #22 skrivet: 30 mars 2011, 08:07:28 »
Men hallÃ¥, detta var ju inte bra, mÃ¥ste vara nÃ¥got fel nÃ¥gonstans. Jag har en  lika tank och fÃ¥r VV sÃ¥ det räcker och blir över (2 vuxna + 3 barn i hushÃ¥llet). Min tank är Ã¥ andra sidan isolerad, 90mm pur...

Jag matar in från VP i toppen och ut i ett uttag mellan övre elpatronuttaget och termometer uttaget ovanför. Alla mina slingor är 15 meter.

Jag har en termometer i det övre inloppet på tanken och den visar 43-47 grader så då är det väl drygt 50 grader allra högst upp i tanken.

Du skall inte värma hela tanken, det är något annat som är fel. Posta en skiss som visar exakt hur du kopplat så skall jag kommentera den jfrt min inkoppling.
MVH

Utloggad ulf62

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: acktank med solslinga +värmepump
« Svar #23 skrivet: 30 mars 2011, 09:51:53 »
Ok här kommer en skiss

skall se om det är något fel på blandningsventilerna.

Värmer övre delen till 47 gr och det fungerar

Min tank är också isolerad men jag har ej monterat den vill bara se att jag får det tätt och fungerar först
Bra att höra att det fungerar för dig då bör problemet gå att lösa

Uffe

Utloggad Pjotor2009

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
SV: acktank med solslinga +värmepump
« Svar #24 skrivet: 30 mars 2011, 12:57:29 »
Hej, din inkopping ser lite trasslig ut men jag har inte analyserat den närmare. Jag har kopplat enligt nedan och det fungerar 100%. Föreslår att du ser över din inkoppling, kanske någon blandingsventil som är felvänd eller trasig?
MVH


Utloggad ulf62

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: acktank med solslinga +värmepump
« Svar #25 skrivet: 30 mars 2011, 13:35:53 »
Jag har kopplat exakt likadant.
Tror att felet var enklare än jag trodde frÃ¥n början. I morse (acktanken har stÃ¥tt tvÃ¥ dar med vatten) var vattnet  varmare.
När jag provade första gången var det bara toppen som var varm nedre 2/3 var vattnet iskallt.Nu när den stått ett tag och T har jämnat ut sig var vattnet mycket varmare.Skall sätta på isoleringen innan jag börjar bryta mer med detta
Tack för all hjälp här på forumet

Uffe

Utloggad Pjotor2009

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
SV: acktank med solslinga +värmepump
« Svar #26 skrivet: 30 mars 2011, 14:33:12 »
Nej, du har inte kopplat exakt lika men det kanske fungerar även som du har gjort. Att hela tanken nu börjar bli varm är förstås inte bra, så skall det inte vara. Det skall vara en tydlig skitning vid VP retur, kallt i botten och hett i toppen. Kan eventuellt vara så att du har självcirkulation genom rören, något du får undersöka närmare? Jag monterade backventiler vid mina blandningsventiler (följde med förpackningen) för att undvika detta. Även detta kan vara orsaken att du får "baklängesflöde genom någon blandningsventil och inte så varmt vatten.
MVH

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: acktank med solslinga +värmepump
« Svar #27 skrivet: 30 mars 2011, 14:37:05 »
Om ni har kopplat likadant kan man inte avgöra. Det man kan se är att ni i alla
fall INTE har ritat lika.

Titta på logiken på blandningsventilerna "ulf62" har ritat enligt logiken:
Låt första blandnings ventilen få förvärmt vatten in på sin "kalla" port och
ta bara så mycket varmt som behövs från toppen av tanken. Andra blandningsventilen
har riktigt kallvatten på den "kalla" porten och här blandas färdigt bruksvatten 50-60 grader.

@Pjotor2009: Du har väl inte kopplat så här? Din första blandningsventil gör ju aldrig
någonting, eftersom det som kommer ur förvärmningsslingan alltid är varmare än kallvatttnet...
Din andra blandningsventil gör samma jobb som "ulf62:s" första ventil, nämligen att ta vatten
i första hand från undre slingan om det räcker. Den sista ventilen som skall blanda till
värdigt varmvatten saknas helt i din skiss...
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Pjotor2009

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
SV: acktank med solslinga +värmepump
« Svar #28 skrivet: 30 mars 2011, 14:48:23 »
Hej Sobris, jag undrade just när du skulle blanda dig i diskussionen  :)

Jo, jag har kopplat så, och det är helt rätt och riktigt, fast jag inser att min skiss var lite slarvig när det gäller vridningen av ventilerna och så.

Den första ventilen får visst jobba, en solig dag som idag är det för varmt vatten som kommer ut ur förvärmningsslingan (60 grader).

Första ventilen står på 47 grader och andra på 45 grader så den andra är helt stängd, dvs ingen förbrukning av "topp värme" föränn det som förvärmningssligan ger är mindre än 45. I detta läge blandar jag inte något kall vatten utan hett vatten från toppen med förvärmt vatten botten.

Fundera en stund till på det så tror jag du inser att det fungerar ganska bra.
MVH

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: acktank med solslinga +värmepump
« Svar #29 skrivet: 30 mars 2011, 16:12:09 »
Nu har jag tittat igen och det blir lite annorlunda om vi antar att kallvattnet
verkligen är kopplat på blandningsventilens "kalla" port.....

DÃ¥ blir det bara temperaturerna som blir fel. Ut ur en slingberedare skall det komma
55-gradigt vatten, eller så måste temperaturen spetsas av en efterkommande beredare.
Färdigblandat vatten som går ut i huset skall hålla mellan 50 och 60 grader.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!