Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Snälla - hjälp mig i min upphandling av bergvärme!  (läst 8191 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ortendahl

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Snälla - hjälp mig i min upphandling av bergvärme!
« Svar #15 skrivet: 11 april 2006, 15:20:10 »
Vi har ganska klena element men det är inte något jag tänker uppgradera i dagsläget iaf, tycker inte det känns nödvändigt... eller?

Det är oproffsigt av en säljare att hellre sälja pÃ¥ dig ett högtemperatursystem än att förklara att du borde byta ut ett par av radiatorerna. Du vill väl fÃ¥ ner driftskostnaderna till ett minimum? Annars har du hittat fel forum  ;D Av de som är missnöjda med sin värmepumpsinstallation verkar mÃ¥nga ha för klena radiatorer, med onödigt hög framledningstemperatur och onödigt eltillskott som följd..

Skulle föreslå att du byter ut några av de klenaste radiatorerna på ett par strategiska ställen i huset. Då kan du klara dig med lägre framledningstemperatur och sparar mer pengar.
Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Snälla - hjälp mig i min upphandling av bergvärme!
« Svar #16 skrivet: 11 april 2006, 15:40:59 »
Med tanke på värmebehovet skulle en pump på 7 kW passa bra. 9 kW känns för mycket och 6 lite för lite. Problemet är den ev. Jaccuzzin. Efter en fyllning av den kommer pumpen att göra varmvatten en längre tid. Det kan då bli lite svalare inomhus vintertid. Det verkar som om IVT har dimensionerat efter Jaccuzzin och Nibe efter husets värmebehov. Valet av pumpeffekt är en komfortfråga.

Acktank är onödigt om det är lite volym i radiatorerna, 20 L vatten/kW pumpeffekt brukar rekommenderas. Acktank är bortkastade pengar enligt min mening, är motiverat endast om det är en förutsättning för att få systemet att fungera överhuvudtaget.

Borrdjupen verkar ok om det är det är högst 10 meter ner till berg under grundvattennivån. 9 kW pumpen kommer sällan att gå kontinuerligt långa tider så den kan belasta borrhålet hårdare än normalt.

Radiatorerna är viktiga, de betyder en hel del för elförbrukningen. De kan också avgöra om en värmepump kan fungera.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad köldmedie

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Men Carl N - vad är det för skillnad på 1230-8 med VVB och en 1130-8 + VPA 300/200? Men du har en bra synpunkt där - man ska känna sig nöjd efteråt, det är inte bara pengar det handlar om. Men man vill inte bli lurad heller....


12xx har en inbyggd VVB, det har inte 11xx
« Senast ändrad: 11 april 2006, 16:25:06 av köldmedie »
IVT Greenline HT+C9
Utfall Ã…r 1. Totalt 14337 Kw varav VP ca 9000 Kw (uppskattat)
Utfall Ã…r 2. Totalt 13618 Kw varav VP ca 8732 Kw (uppskattat)

Utloggad space monkey

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Det är oproffsigt av en säljare att hellre sälja pÃ¥ dig ett högtemperatursystem än att förklara att du borde byta ut ett par av radiatorerna. Du vill väl fÃ¥ ner driftskostnaderna till ett minimum? Annars har du hittat fel forum  ;D Av de som är missnöjda med sin värmepumpsinstallation verkar mÃ¥nga ha för klena radiatorer, med onödigt hög framledningstemperatur och onödigt eltillskott som följd..

Skulle föreslå att du byter ut några av de klenaste radiatorerna på ett par strategiska ställen i huset. Då kan du klara dig med lägre framledningstemperatur och sparar mer pengar.

Självklart vill jag ha driftskostnaderna till ett minimum men jag vill helst inte investera mer än att jag fÃ¥r tillbaka pengarna inom en 10-Ã¥rsperiod, inkl ränta... Jag vet att mÃ¥nga har lÃ¥ga driftskostnader som hobby men jag gör detta för pengarna. SÃ¥ frÃ¥gan är: Är det ekonomiskt motiverat att byta ut radiatorer? Det kanske det är - jag har helt enkelt inte den blekaste om vad det kan kosta. ... och jag skulle nog inte fixa att räkna ut besparingen i en lägre framledningstemperatur heller  :(

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Snälla - hjälp mig i min upphandling av bergvärme!
« Svar #19 skrivet: 11 april 2006, 20:42:38 »

Självklart vill jag ha driftskostnaderna till ett minimum men jag vill helst inte investera mer än att jag fÃ¥r tillbaka pengarna inom en 10-Ã¥rsperiod, inkl ränta... Jag vet att mÃ¥nga har lÃ¥ga driftskostnader som hobby men jag gör detta för pengarna. SÃ¥ frÃ¥gan är: Är det ekonomiskt motiverat att byta ut radiatorer? ... 

Är det ett enstaka rum lönar det sig. I hela huset är det klart tveksamt. Jag har radiatorer som behöver 55 grader fram vid dimensionerande utetemperatur som är -17 i Stockholm. Vintertid är det ofta några minusgrader, det är sällan det behövs mer än 45 grader framledningstemperatur. Årsmedel-COP exkl. tillsatselen är ca 3,2. Säg att ditt hus behöver några grader högre temperatur fram i genomsnitt. Det skulle bli COP på ca 3. Med större radiatorer borde det gå att nå 4. Det skulle spara mindre än 2000 kWh/år. Om man räknar med en ränta som är lika stor som årliga prisökningen på el får det kosta högst 20 000 att byta radiatorer i huset och det går nog inte.

Byta radiatorer kan man göra senare om det behövs. Det viktiga är att hamna rätt med pumpstorlek, borrhålsdjup och att det är klart radiatorerna passar ihop med en värmepump.



5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Man kanske inte behöver byta alla element, om man ersätter dom största och flyttar dom till en plats som det har haft minder element och tar bort dom minsta, så kan man nog med lite pusslande klara sig med ett mindre antal och få en bra framledningstemperatur.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad laban2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Snälla - hjälp mig i min upphandling av bergvärme!
« Svar #21 skrivet: 11 april 2006, 23:03:33 »
Att göra varmvatten med värmepumpen brukar sällan löna sig, oftast bätte med en separat beredare.

Det där får du förklara... Jag är övertygad om att det är oerhört lönsamt utom när det är svinkallt ute och värmepumpen inte "har tid" att producera tillräckligt med värme utan tvingas göra varmvatten istället. Då kan elpatronen tvingas igång "i onödan". Mitt varmvatten produceras i alla fall till (ungefär) en tredjedel av vad det skulle kosta i en vanlig vv-beredare.

JO, det jag grundar det på är ett föredrag som jag var på, föreläsaren där påstog att investerings kostnaden för att göra varmvatten med hjälp av v-pumpen, var så pass hög att lönsamheten var tveksam.

Jag har inte räknat på det själv... Jag har en v-pump, en rätt enkel äldre modell som inte gör v-vatten, det går separat med el. det funkar bra för mig!

Men visst, jag gör inte av med mycket v-vatten, har inga badkar eller pol.

Så det är säkert som ni säger, att gör man av med mycket v-vatten så lönar det sig i alla fall.

Men en liten undran, håller v-vatten beredaren i v-pumpen lika länge som pumpen själv? Om inte vad kostar det att få den fixad? Antar att systemet har nån typ av ventil och styrning för v-vatten produktion, vad är livslängd på det?

Ha det! Lasse

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Snälla - hjälp mig i min upphandling av bergvärme!
« Svar #22 skrivet: 11 april 2006, 23:41:33 »
Att göra varmvatten med värmepumpen brukar sällan löna sig, oftast bätte med en separat beredare.

Det där får du förklara... Jag är övertygad om att det är oerhört lönsamt utom när det är svinkallt ute och värmepumpen inte "har tid" att producera tillräckligt med värme utan tvingas göra varmvatten istället. Då kan elpatronen tvingas igång "i onödan". Mitt varmvatten produceras i alla fall till (ungefär) en tredjedel av vad det skulle kosta i en vanlig vv-beredare.

JO, det jag grundar det på är ett föredrag som jag var på, föreläsaren där påstog att investerings kostnaden för att göra varmvatten med hjälp av v-pumpen, var så pass hög att lönsamheten var tveksam.

Jag har inte räknat på det själv... Jag har en v-pump, en rätt enkel äldre modell som inte gör v-vatten, det går separat med el. det funkar bra för mig!

Men visst, jag gör inte av med mycket v-vatten, har inga badkar eller pol.

Så det är säkert som ni säger, att gör man av med mycket v-vatten så lönar det sig i alla fall.

Men en liten undran, håller v-vatten beredaren i v-pumpen lika länge som pumpen själv? Om inte vad kostar det att få den fixad? Antar att systemet har nån typ av ventil och styrning för v-vatten produktion, vad är livslängd på det?

Ha det! Lasse

Jag kollade ett slumpmässigt år, och då hade jag gjort av med ca 6000 kWh på varmvatten. Jag hade separat elmätare till beredaren innan jag konverterade. Med VP blir det ca 2100 kWh, dvs en besparing på nästan 4000 kWh, ~4000:-, per år.

Jag har en separat 300 liters beredare, och den bör hålla minst lika länge som pumpen, säg 15 år. Då har jag med nuvarande elpris sparat ca 60000:- på att värma vattnet med VP:n.

En del tillverkare verkar ha problem med trevägsventilen som växlar mellan várme och varmvattenproduktion. Säg att den behöver bytas vart 5:e år, kostar kanske 1000:-, fortfarande en avsevärd besparing.

Jag tror inte beredaren kostar just mera än en vanlig elberedare, och i dem brukar man ju få byta patroner också, om de inte är av manteltyp.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Snälla - hjälp mig i min upphandling av bergvärme!
« Svar #23 skrivet: 12 april 2006, 08:50:02 »
....
JO, det jag grundar det på är ett föredrag som jag var på, föreläsaren där påstog att investerings kostnaden för att göra varmvatten med hjälp av v-pumpen, var så pass hög att lönsamheten var tveksam.


Kan det vara så att föreläsaren avsåg värmepump för enbart varmvattenberedning, alltså en värmepump som inte värmde huset? T.ex. installation av en frånluftvärmepump i ett direktelvärmt hus. Det måste vara en missuppfattning någonstans, påståendet är så otroligt orimligt om det avsåg varmvattenberedning i en befintlig pump som värmer huset.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Peter K

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stuvsta-Huddinge
  • Antal inlägg: 301
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Snälla - hjälp mig i min upphandling av bergvärme!
« Svar #24 skrivet: 12 april 2006, 10:29:02 »
Man kanske inte behöver byta alla element, om man ersätter dom största och flyttar dom till en plats som det har haft minder element och tar bort dom minsta, så kan man nog med lite pusslande klara sig med ett mindre antal och få en bra framledningstemperatur.

Köpte 7 nya raidiatorer samt lite mtrl. kostade ca 10 000:-. Jobbet gör jag själv (hoppas jag) så det räknar jag inte in. Fick däremot offert på 5 nya radiatorer samt installationen i samband med VP offerterna och den var på 30 000:- om jag inte minns fel.
IVT HT + E 9. 200 meter borra, 195 meter aktivt.
Hus ca 220 kvm byggt 1929/65, Delvis tillägsisolerat.
Totalförbrukning ca 18500 kWh/år

Utloggad Pegge

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Snälla - hjälp mig i min upphandling av bergvärme!
« Svar #25 skrivet: 12 april 2006, 10:45:44 »
 *vinkar*
Ett litet förtydligande.
När jag skrev acc tank menar jag givetvis en tank med vv beredare i.
Jag jämför med en Ex.Nibe 1215 8,5 som har beredare i sig eller en Nibe 1115 8,5 som är en pump som man måste ha en separat beredare vid sidan om.
Prismässigt skiljer det marginellt, du får mer varmvatten med en separat tank, du får en större vattenresaovar så att pumpen behöver troligtvis inte göra så många start och stopp, för ett extra tilllägg så kan du kompletera med fler slingor så att du i framtiden ev. kan utvekla din värmeanläggning till en rimlig kostnad. Nackdelen är att en Ex. 500l Acc tar lite plats men inte mycket större plats än en traditionell vv beredare .
 ( Nibe är bara som ex. de andra har motsvarande lösningar )

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Snälla - hjälp mig i min upphandling av bergvärme!
« Svar #26 skrivet: 12 april 2006, 11:36:22 »
Självklart vill jag ha driftskostnaderna till ett minimum men jag vill helst inte investera mer än att jag får tillbaka pengarna inom en 10-årsperiod, inkl ränta... Jag vet att många har låga driftskostnader som hobby men jag gör detta för pengarna. Så frågan är: Är det ekonomiskt motiverat att byta ut radiatorer? Det kanske det är - jag har helt enkelt inte den blekaste om vad det kan kosta. ... och jag skulle nog inte fixa att räkna ut besparingen i en lägre framledningstemperatur heller  :(

Det är en sak att investera i ett nytt vattenburet system, en annan sak att byta några radiatorer. Ofta vill man t ex ha lite kallare i sovrummen och behöver inte byta ut radiatorerna i dessa rum så då är det kanske bara 3-4 rum som berörs. Sen behöver man oftast bara byta en radiator i varje rum. Ta in en offert från den leverantör du känner mest för om du inte vill göra jobbet själv.
« Senast ändrad: 12 april 2006, 21:58:44 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad laban2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Snälla - hjälp mig i min upphandling av bergvärme!
« Svar #27 skrivet: 12 april 2006, 12:42:27 »
....
JO, det jag grundar det på är ett föredrag som jag var på, föreläsaren där påstog att investerings kostnaden för att göra varmvatten med hjälp av v-pumpen, var så pass hög att lönsamheten var tveksam.


Kan det vara så att föreläsaren avsåg värmepump för enbart varmvattenberedning, alltså en värmepump som inte värmde huset? T.ex. installation av en frånluftvärmepump i ett direktelvärmt hus. Det måste vara en missuppfattning någonstans, påståendet är så otroligt orimligt om det avsåg varmvattenberedning i en befintlig pump som värmer huset.

Tror inte det, eftersom han pratade om att växel ventiler osv kunde krångla! Men det kan vara så att det han pratade om låg ett antal år tillbaka i tiden, värmepumpar har ju utvecklats rätt ordentligt bara på några år.

När jag jämför min ca 5år gammla pump med grannens nyköpta, så ser man ju rätt stora skillnader, både på COP, styrnings funktioner osv...

//lasse

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!