Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥ligt bemötande  (läst 21619 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Dåligt bemötande
« Svar #30 skrivet: 28 november 2010, 11:57:22 »
 Daikin kontaktade installatören och tydligen bad honom att informera mig  att det var dags att byta pumpen  som ocksÃ¥ senare skedde. Detta är den korrekta gÃ¥ngen  i ärendet  Jag har drivit firma sedan 1965  och det har jag lärt mig att skall man behÃ¥lla

Hej
Nu vet jag inte vad för företag du driver men rätt gång i fallet är att:
Du enbart ska kontakta installatören,du ska inte kontakta Daikin.
Installatören kontaktar Daikin och gör upp om ev kostnader med dom.
Gången är precis så som Rickard beskriver här ovan.
Du har INGET med Daikin att göra.
Om jag installerar något hemma hos kund och manicken går sönder,då är det mej kunden ska kontakta,inte IFÖ om det är en wc-stol som jag monterat.
Den skyldiga i detta ärende är i såfall din installatör som ej tag ta i problemet,Daikin har inget med din anl.att göra mot dej.
//Thommy Johansson
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad lackman

  • Lackman
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Laholm
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dåligt bemötande
« Svar #31 skrivet: 28 november 2010, 13:28:24 »
Ert svar att kontakta installatören är minst sagt konstigt, jag har ju  redan dagen efter installation var gjord lämnat ett  klart besked om vad jag tyckte om oljudet. Han har varit helt medveten om problemet frÃ¥n första dagen.Trots det hände inget pÃ¥  1Ã¥r  ???  Men enligt Rickard  och T. Johansson sÃ¥ skulle jag tydligen  vara nöjd med att inget  hände?
Jag har varit med länge nog för att veta hur man skall agera. Om inte underleverantören sköter sitt jobb sÃ¥ gÃ¥r man alltid  ett steg längre, i detta fall  till hans leverantör  och precis sÃ¥ har jag gjort och dÃ¥ ordnade sig för ingen seriös firma vill inte  ha negativa skriverier om sina produkter.
F.d. hantverkare ,smÃ¥företagare.Värmepump Daikin Altherma  ERHQ008ADV38+Vv.beredareEKHB008AA6WN +HydroboxEKHVS300BZ2

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Dåligt bemötande
« Svar #32 skrivet: 28 november 2010, 13:42:57 »
Läge 1 gÃ¥r an att köra pÃ¥ sommartid men den kalla Ã¥rstiden behöver jag bättre flöde /genomströmning i radiatorerna det märks  skillnad speciellt pÃ¥ handdukstorken när pumpen stÃ¥r i läge 3.

Här handlar det säkert också om att värmesystemet inte är injusterat och mot det hjälper inte byte av cirkulationspump. Snedfördelningen av flödet kommer att fortsätta även med ny cirkulationspump. Det betyder att värmepumpen kommer att arbeta med onödigt höga värmebärartemperaturer vilket i sin tur betyder onödigt hög elförbrukning.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dåligt bemötande
« Svar #33 skrivet: 28 november 2010, 13:53:09 »
Ert svar att kontakta installatören är minst sagt konstigt, jag har ju  redan dagen efter installation var gjord lämnat ett  klart besked om vad jag tyckte om oljudet. Han har varit helt medveten om problemet frÃ¥n första dagen.Trots det hände inget pÃ¥  1Ã¥r  ???  Men enligt Rickard  och T. Johansson sÃ¥ skulle jag tydligen  vara nöjd med att inget  hände?
Jag har varit med länge nog för att veta hur man skall agera. Om inte underleverantören sköter sitt jobb sÃ¥ gÃ¥r man alltid  ett steg längre, i detta fall  till hans leverantör  och precis sÃ¥ har jag gjort och dÃ¥ ordnade sig för ingen seriös firma vill inte  ha negativa skriverier om sina produkter.

Man skall vända sig till konsumentvägledaren om inte installatören agerar, sen får de ta tag i problemet, antingen med installatören eller med leverantören.
Vi betalar ju skatt för konsumentrådgivarna, bara se till att hålla dem sysselsatta tycker jag.
Men visst, det är inte otroligt att jag själv skulle vänt mig till leverantören om inte installatören agerade, det har jag inga direkta synpunkter på, att utöva utpressning på nätet ogillar jag dock.

Har du själv drivit firma borde du ju kunna förstå hur det kan drabba leverantören, trots att det är installatören som gjort fel i dtt fall.
Tusentals Svenskar som funderar på att investera in en värmepump i vinter kommer att läsa dina inlägg i ämnet, och det ger en otillbörligt stor skada för leverantören i detta fall.
Det är dessutom omöjligt att skydda sig mot smutskastning på nätet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Dåligt bemötande
« Svar #34 skrivet: 28 november 2010, 14:05:37 »

Citat från: lackman
Ert svar att kontakta installatören är minst sagt konstigt, jag har ju  redan dagen efter installation var gjord lämnat ett  klart besked om vad jag tyckte om oljudet. Han har varit helt medveten om problemet frÃ¥n första dagen.


Citat från: lackman
Fick för 1 år sedan installerat Daikin Altherma av ett mindre företag som gjorde ett bra och snyggt arbete, installatören ringde morgonen efter och frågade om allt var till belåtenhet varvid jag svarade att cirkulationspumpen hörs väldigt högt speciellt nattetid är det besvärande. Detta resulterade i att de kom hit och ändrade Cp.hastighet från läge 3 till läge 1 då det naturligvis hörs mindre eftersom man sänker varvtalet . .

Hur tänker du nu?

Installatören har tagit sitt ansvar och skruvat ner cirkpumpen till läge 1, som i sin tur ger rekommenderat flöde och bästa ekonomi gällande förbrukning och underkylning?
Det ger även mindre slitage och ljud från distributionssystemet.

Du skriver att det hörs mindre på läge 1, men sanningen är att du inte hör något alls från cirkulation......om du anser att Grundfospumpen är tyst på läge 3.

Jag tycker det är otroligt "serviceminded" om Daikin tar kostnaden för att byta pumpen. Det är inte enbart kostnaden för pumpen som Daikin betalar, utan även kostnaden som installtören vill ha för att byta den.



« Senast ändrad: 28 november 2010, 14:23:33 av Lexus »

Utloggad gnuttisch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
SV: Dåligt bemötande
« Svar #35 skrivet: 28 november 2010, 16:58:27 »
Om leverantören aldrig besvarade dig så vaför besökte du inte leverantören? väntade med att betala fakturan förens det var löst? Då hade de varit där snabbt som attan.

Det borde du ju veta som har haft egen firma????

utan istället smutskastar du daikin när det är leverantören som har misskött sig. tråkigt tycker jag då det är flera med mig räknat som är väldigt nöjda med dem.


Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dåligt bemötande
« Svar #36 skrivet: 28 november 2010, 23:17:33 »
Det är ju Daikin som godkänner sina installatörer, uppfyller installatören inte sina förpliktelser så går jag oxå till huvudet. Blir jag illa bemött av ngn så tar jag kontakt med högsta hönset direkt. De brukar bli ganska förvånade. Skulle inte tveka en sekund att kontakta Daikin direkt. De vill inte ha dålig publicitet. Tidningar, radio o TV är oxå bra medel att ta till.

Det redde ju ut sig ganska snabbt när Daikin blev kontaktade direkt.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dåligt bemötande
« Svar #37 skrivet: 29 november 2010, 07:55:20 »
Det är ju Daikin som godkänner sina installatörer, uppfyller installatören inte sina förpliktelser så går jag oxå till huvudet. Blir jag illa bemött av ngn så tar jag kontakt med högsta hönset direkt. De brukar bli ganska förvånade. Skulle inte tveka en sekund att kontakta Daikin direkt. De vill inte ha dålig publicitet. Tidningar, radio o TV är oxå bra medel att ta till.

Det redde ju ut sig ganska snabbt när Daikin blev kontaktade direkt.

OK, jag har uppfattat att det redde ut sig först när han smutskastat dem här i forumet?
DET är det obehagliga, att utpressning via inlägg i ett forum, kan göra att även helt oskyldiga parter tvngas ta ansvar för någon annans tillkortakommanden.

När TV, Radio eller tidningar skriver om något så finns det en källkontroll som gör dem åtalbara om de skulle framföra sådan kritik att det oskyldigt skadar företaget, detta gäller inte för en privatperson som väljer att förtala ett företag på nätet.
Det är just därför jag anser det vara ren utpressning att anklaga ett företag i ett forum som detta.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dåligt bemötande
« Svar #38 skrivet: 29 november 2010, 08:30:30 »
Att hålla på att klödda med konsumentombudsmannen, ARN och sådant skit tar bara en massa tid från den som är drabbad. Bättre att gå till huvudet direkt. Jag hade själv ringt Daikin direkt efter 3 samtal med installatören om jag inte fått rätsida på det den vägen. Jag tycker personligen inte att detta är att smutskasta Daikin. Det enda jag kan se är att Daikin gjort sig skyldiga till är att ha en oseriös entrepenör och det måste de få reda på. All reklam är bra även dålig, se på hur populär Mercedes lilla A-klass blev efter att den trillade i älgtestet, speciellt efter att det blev upmärksammat i mer än en tidning.

Nej fram för mera civilcourage och ta tag i de som tillverkar produkter som inte fungerar till fullo.

Jag ska tillägga att jag är nöjd med min Daikin och trots de små problemen jag har haft med den så skulle jag köpa en Daikin igen. Vill meddela att jag oxå har varit i direkt kontakt med Daikin och då redde situationen upp sig på ca 4 timmar.

Vi får kanske vara överens om att vi inte kommer att bli ense i denna frågan.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dåligt bemötande
« Svar #39 skrivet: 29 november 2010, 08:58:46 »
Än en gång, jag säger inte att det är fel att direkt vända sig till leverantören daikin i detta fall, jag struntar mer eller mindre hur man gör om man inte får gehör hos installatören.

Om du kallar det för civilkurage, att smutskasta och förtala företag offentligt på nätet, så kommer du och jag från helt olika planeter.
Bakom varje företag finns en person, och det är helt OK att de får på skallen om de verkligen är skyldiga till något fel, men i minst 50% av alla fall där folk ondgör sig över olika företag är det faktiskt kunden som har fel, i vart fall enligt min erfarenhet.

I detta specifika fall har det ju framkommit att originalpumpen gick tyst på lägsta hastigheten, och var så överdimensionerad att den hastigheten också räckte, det är alltså inte alls otroligt om kunden har klagat helt utan anledning, och dessutom hängt ut Daikin som får ta stryk för att kunden vill köra sin anläggning på ett sätt som inte stämmer överens med specifikationerna.
Lite om att en bilägare klagar på för högt motorljud när de kör 110 km/h på 2:ans växel...

Jag tycker att det borde finnas en lag mot förtal och smutskastning på nätet, så att företag kunde anmäla de som, på nätet, framför felaktig kritik som menligt skadar företaget ifråga.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dåligt bemötande
« Svar #40 skrivet: 29 november 2010, 09:27:45 »
Och var håller jag med om att man ska få smutskasta ngn?

Jag tycker att man ska stå upp för sin rätt som konsument, betalar man 100 lock för ngt så ska det funka, fö så är Daikin förinställda på hastighet 3 vid leverans. Jag har även läst ngn stans att de skulle gå på 3an, undrar om det inte var i installationsmanualen men får isf återkomma med det.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad lången

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 205
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dåligt bemötande
« Svar #41 skrivet: 29 november 2010, 09:28:36 »
Vad gäller pumpen som värmekälla så motsvarar den med råge vad som utlovades, några små fel som åtgärdats, samt att jag väntar besök nu i veckan för montage av ny CP-pump och ny elkabel i utedelen,,, ;D

Vad gäller Cp-pumpen står det pumphastigheten kan väljas på cirkulationspumpen. Standardinställningen är högsta hastighet (lll). Om vattenflödet i systemet är för högt och det t,ex, blir missljud kan hastigheten sänkas till (l) eller (ll).
« Senast ändrad: 29 november 2010, 09:38:48 av lÃ¥ngen »
1 plans trähus bygg på 60 talet, nu mera tiivi argon 1+2 glas fönster 147 m2 bo yta +22 m2 bi yta som värms numera till 20 grader. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008AA9W1/EKSWW200Z2 dockad till Högfors 15 Maxi combi panna. Har även en LL-pump av märket Acson SL15B / WM15FR numera för kyla på sommaren..

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dåligt bemötande
« Svar #42 skrivet: 29 november 2010, 09:34:58 »
OK Blaser, då missuppfattade jag bara ditt inlägg, sorry.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dåligt bemötande
« Svar #43 skrivet: 29 november 2010, 09:38:58 »
OK Blaser, då missuppfattade jag bara ditt inlägg, sorry.

Inga problem med det :) och om du inte har märkt det så är jag helnöjd med min pump, precis som Lången så lite småbjäfs men det har åtgärdats.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!