Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varvtalsstyrning pÃ¥ markvärmepumpar?  (läst 6333 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
Varvtalsstyrning på markvärmepumpar?
« skrivet: 21 februari 2006, 15:46:43 »
Varför är aldrig bergvärmepumpar utrustade med en frekvensomriktare? Att kunna reglera varvtalet på kompressorn skulle ju ge en bättre värmefaktor och man skulle kunna dimensionera pumpen för 100% av värmebehovet utan att få problem med täta start och stopp.

Här är ett diagram över hur förhållandet mellan hastighet och COP ser ut på den varvtalsstyrda frånluftsvärmepumpen ComfortZone:
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad rca1959

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Varvtalsstyrning på markvärmepumpar?
« Svar #1 skrivet: 21 februari 2006, 15:55:39 »
Det kommer! Nibe har presenterat en sådan som dock ännu inte är ute på marknaden. Övriga fabrikat (främst de stora) tror jag kommer att följa efter.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,6499.0.html
Udda hus: 400kvm + 100kvm. Tegelhus i nordvästra Skåne. Byggår 1942. Exo kombipanna (ved, olja) från 1963. Rekord under vinter från kallt hus: 1.8 kubikmeter (travat mått) ved på två dagar. Terraterm dubbelmantlad beredare, 6kW, används för att vid behov hålla huset frostfritt mellan besöken. Värmepumpen som hörde till, IVT på 15 kW (i minsta laget) från 1986 la av i jan 2006 när tredje kompressorn havererade.

Utloggad danielpiteå

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Varvtalsstyrning på markvärmepumpar?
« Svar #2 skrivet: 21 februari 2006, 15:56:20 »
Thermia har väl om jag förstått allt rätt släppt en varvtalsstyrd VP....så det lär väl inte dröja länge innan resten hakar på.
VillaVarm i norrbotten på 250kvm. Konverterade huset våren -06 från direktel. Kör idag med en Thermia Diplomat TWS 10kw som arbetar med ett 189m aktivit hål. 15 stooora radiatorer samt en stor fläkt konvektor i garaget.

Utloggad rca1959

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Varvtalsstyrning på markvärmepumpar?
« Svar #3 skrivet: 21 februari 2006, 16:01:16 »
Tyvärr är det inte kompressorn i Thermia som är varvtalsstyrd utan pumparna. Ämnet (Thermias varvtalsstyrning) är noggrant utrett här på forumet.
Udda hus: 400kvm + 100kvm. Tegelhus i nordvästra Skåne. Byggår 1942. Exo kombipanna (ved, olja) från 1963. Rekord under vinter från kallt hus: 1.8 kubikmeter (travat mått) ved på två dagar. Terraterm dubbelmantlad beredare, 6kW, används för att vid behov hålla huset frostfritt mellan besöken. Värmepumpen som hörde till, IVT på 15 kW (i minsta laget) från 1986 la av i jan 2006 när tredje kompressorn havererade.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Varvtalsstyrning på markvärmepumpar?
« Svar #4 skrivet: 21 februari 2006, 16:02:09 »
Thermia har väl om jag förstått allt rätt släppt en varvtalsstyrd VP....så det lär väl inte dröja länge innan resten hakar på.
Thermias "varvtalsstyrda bergvärmepump" är bara varvtalsstyrd i den bemärkelsen att cirkulationspumparna är det, om jag förstått saken rätt..... :(
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Varvtalsstyrning på markvärmepumpar?
« Svar #5 skrivet: 21 februari 2006, 16:09:33 »
Det kommer! Nibe har presenterat en sådan som dock ännu inte är ute på marknaden. Övriga fabrikat (främst de stora) tror jag kommer att följa efter.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,6499.0.html
YAY! *roflmao*
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Varvtalsstyrning på markvärmepumpar?
« Svar #6 skrivet: 21 februari 2006, 17:00:35 »
Thermia har väl om jag förstått allt rätt släppt en varvtalsstyrd VP....så det lär väl inte dröja länge innan resten hakar på.
Adam vad var det vi sa Thermia lurar även de som finns på forumet.. knUp

Vad ska då de som inte ens är här och får reda på vad som är sanning tro... Jo exakt det som Daniel från Piteå trodde.. :-\
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Varvtalsstyrning på markvärmepumpar?
« Svar #7 skrivet: 23 februari 2006, 12:56:53 »
Thermia har väl om jag förstått allt rätt släppt en varvtalsstyrd VP....så det lär väl inte dröja länge innan resten hakar på.
Adam vad var det vi sa Thermia lurar även de som finns på forumet.. knUp

Vad ska då de som inte ens är här och får reda på vad som är sanning tro... Jo exakt det som Daniel från Piteå trodde.. :-\
Jag tycker att det är väldigt irriterande att dete annars så bra Thermia sänker sig till att gå ut med missvisande reklam..:(
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Varvtalsstyrning på markvärmepumpar?
« Svar #8 skrivet: 22 mars 2006, 16:29:06 »
Enligt rykten så lanserar nu IVT en varvtalsstyrd berg/mark värme pump som är varvtalsstyrd. Den ska köras från 4 till 12 kw ( men kan pressas till högre effekt) och ska klara uppvärmningen utan tillskott.
Både pumpar och kompressor varvtalsstyrs, kompressorn är en scroll.
Gasen är 407.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
SV: Varvtalsstyrning på markvärmepumpar?
« Svar #9 skrivet: 22 mars 2006, 17:36:48 »
DÃ¥ligt COP med frekvensstyrning eller genom elpatron .... ??
Känns som att man gör ett problem dyrare och mer felkänsligt .
Uppnår man inte samma fördel .. mindre antal starter om man ökar liiite på toleransnivån för temperatursvängning inomhus? Det man uppnår med frekvensstyrningen blir väl att folk köper en större pump för att uppnå100 täckning. Jag tror att pumparnas livslängd kommer att förkortas ju mer komplicerade de blir??? Tveksam utveckling tycker jag men visst ... teknisk utveckling är svår att stoppa.
Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

Utloggad bibozz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Varvtalsstyrning på markvärmepumpar?
« Svar #10 skrivet: 23 mars 2006, 14:44:52 »
Varför är aldrig bergvärmepumpar utrustade med en frekvensomriktare? Att kunna reglera varvtalet på kompressorn skulle ju ge en bättre värmefaktor och man skulle kunna dimensionera pumpen för 100% av värmebehovet utan att få problem med täta start och stopp.

Finns någon vänlig kamrat som vill ge en enkel funktionsbeskrivning ?

Utloggad rca1959

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Varvtalsstyrning på markvärmepumpar?
« Svar #11 skrivet: 23 mars 2006, 16:37:34 »
GöranM:

Som jag förstår blir det inte sämre COP med frekvensstyrning. Se artikel på:
http://www.scanref.dk/arkiv/ScanRef0604.pdf   sid 32 resp 38

Uppnår man inte samma fördel .. mindre antal starter om man ökar liiite på toleransnivån för temperatursvängning inomhus?

Läs efter ingressen i prof. Fahlens artikel (sid 32) så förstår Du en av anledningarna varför COP kan bli högre med frekvensreglering istället för ON/OFF reglering.
Udda hus: 400kvm + 100kvm. Tegelhus i nordvästra Skåne. Byggår 1942. Exo kombipanna (ved, olja) från 1963. Rekord under vinter från kallt hus: 1.8 kubikmeter (travat mått) ved på två dagar. Terraterm dubbelmantlad beredare, 6kW, används för att vid behov hålla huset frostfritt mellan besöken. Värmepumpen som hörde till, IVT på 15 kW (i minsta laget) från 1986 la av i jan 2006 när tredje kompressorn havererade.

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
SV: Varvtalsstyrning på markvärmepumpar?
« Svar #12 skrivet: 23 mars 2006, 17:09:45 »
Jag inser ocksÃ¥ att det finns lite att göra men för mig känns det somlite pÃ¥ marginalen särskilt i förhÃ¥llande till att apparaten blir mer komplex och felkänslig. Ska man dessutom räkna med att dimensionera för  100% täckningsgrad och betala för en större kompressor, har jag svÃ¥rt att tänka mig nÃ¥t ekonomiskt vett med dylika pumpar .
Vi köper ju redan för stora och därmed dyra pumpar enl annan artikel i samma tidskrift.
Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Varvtalsstyrning på markvärmepumpar?
« Svar #13 skrivet: 23 mars 2006, 17:51:25 »
Äntligen har värmepumpstillverkarna börjat hitta lösningar på detta som kommer att skapa ett helt nytt begrepp inom vätska-vatten sidan. Det räckte med att en tillverkare sa att de hade ngt på gång så hade plötsligt alla tillverkare en varvtalsstyrd kompressor. Grattis alla som inte har konverterat än eller till dem som borrade kring 1990!!
Mest kyla men lite värme också

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
SV: Varvtalsstyrning på markvärmepumpar?
« Svar #14 skrivet: 23 mars 2006, 19:25:05 »
Finns det någon som är insatt i kompressorkonstruktion ?
Finns det några likheter med turbinkonstruktion så är det ju så att maskinen är optimerad för ett visst varvtal / frekens och drift vid andra varvtal blir kompromisser. När en varvtalsstyrd pump har en jämn verkningsgradskurva då börjar det bli intressant.
Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!