0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Skulle nog säga att det skiljer mer på installatören än på fabrikatet om man håller sig till "kända" märken,så ta in så många offerter som möjligt innan du bestämmer dig
Du har köpt ett hus med högtemperatur-system (olja/el), ska du installera en ny värmepump som är konstruerad för lågtemperatur-system måste du även byta ut radiatorerna för den platta som du har bild på är usel i effektivitet. Du måste alltså även räkna på vad åtgärderna kostar för att byta/ändra till radiatorer som är avpassade/anpassas för värmepumpsdrift, samt att åtgärda skorstenen den dagen du stänger av oljan helt, annars vittrar den sönder (typ montera plåt (häxa) över avgaskanalen och ventilationskanalerna när skorstenen inte längre är varm).
Nya husägare är som travhästar.......står och stampar, ivriga att köra igång och skall förändra så mycket som möjligt.Du är ung.....
Elpatronen värmer väl hus och tappvatten nu, eller....?
När flyttar ni in i huset?
TEXT
Har du inga " fulolje" kontakter då? Typ billig diesel som du kan spetsa med när det blir kallt?
Idag har vi -16 och då känns det skönt att kunna elda lite. Kaminen värmer upp köket och elpatronerna stängs av några timmar. Första åtgärden för att åtgärda de underdimensionerade radiatorerna i köket var att köpa elementfläktar. Det kostade ca 1000 kr per radiator och det höjde temperaturen i köket en grad. Första vintern fick vi ha extra elradiator igång i köket för att kunna hålla 20 grader när vi inte eldade. Med nya värmesystemet och elementfläktarna är det inget problem. En del av "problemet" är ju att ha en bra styrning av hela värmesystemet, vilket vi fick på köpet när vi bytte hela det gamla mot ett nytt modernare.Att jag valde CTC berodde mycket på att jag inte fick några vettiga offerter för andra fabrikat. De var antingen hiskeligt mycket dyrare eller hade ingen bra lösning för att ansluta min vedeldade kökspanna. I efterhand har jag insett att jag kunde ha lagt ner ännu mer möda för att hitta ett ännu bättre system, som kan gå till ännu lägre temperatur och som hade haft ännu effektivare styrning av allting (exv EcoZenith istället för EcoEl) men skillnaden i ytterligare elbesparing hade såvitt jag förstår varit relativt liten.
Farsan har likadana element och kört luft/vatten sen 1985 utan problem. DOCK säger jag inte emot dig eftersom jag är novis på ämnet. Det finns värmepumpar med framledningstemp på över 60grader.Din text menar vad jag förstår att huset inte kommer bli varmt med befintliga element?Att plåta in och skydda skorstenen finns också i planerna, men samma sak där, farsan har kört värmepump i snart 30 år efter att ha slängt ut oljan och där är inte heller direkt några tendenser till söndervittrad skorsten.. Tur eller vad vet jag inte...Är det en sån här du tänker på?
Övertagande 1 april med inflyttning tidigast 1 maj..Vad brukar en framledningstempen vara på en oljepanna ?
Om säljarna är lite hjälpsamma borde de kunna hjälpa till med det, be dem kolla temperaturen när det är som kallast. Eller om de kan släppa in dig. På ett hus som är byggt för oljepanna kan det krävas höga temperaturer, över 60 °C.
Alla i familjen kanske inte är lika roade av att ratta och styra och du kanske inte alltid är hemma?
Alla i familjen är garanterat inte roade av det. Dom (läs frun) vill nog inte ens att jag ska skruva något själv.. Jag har ju vissa perioder som jag är borta en del också..
Det finns värmepumpar med framledningstemp på över 60grader.
Pannbild för er som är intresserade:
Nibe har i stort sett samma styrning i sin 2026 med VVM300 som i sin 2026 med SMO10 kopplad till acktankCTC har i stort sett samma styrning i sin EcoAir med Ecoel som i sin EcoAir med CTC EcoLogic EXTmot acktankBosch/IVT har i stort sett samma styrning i sin Air/EHP med AW290/CC160 som i sin Shuntat tillskott mot acktank.Det behöver inte bli krångligare bara för att man inte väljer en "Fabriks" lösning
En sak stör mig med fotot, det har gjorts större VVS-jobb nyligen, se alla presskopplingar, varför går en del rör ner i sulan?, färskvatten in verkar nybytt också då det är PEM-ledning till vattenmätaren. Advokaten bör ha dokument/kvitton från firman som utförde dessa presskopplingar vilket du borde ringa och kolla med.Vad gäller rak dragning av kylrör en längre sträcka:Kåken är från 50-talet, risken är stor att dräneringen runt kåken är taskig och behöver fixas till, om nu detta är med i planen kan du ju då vid ev grävjobb lägga ner en liten minikulvert dikt intill grundmuren som då går parallellt med grundmuren från garaget och fram till pannrummet, då är det bara frågan om ett ställe för håltagning.
Ja jag kikade lite på HT pumpen, men det verkar också bli en ganska dyr investering om jag förstod det rätt.. Vad kostade din anläggning (om du inte vill skriva det här får du gärna skicka pm isf)?Jag vet faktiskt ganska många som har konverterat olja till LT system och det fungerar bra, blandannat hos föräldrarna som har ett äldre hus men nästan samma storlek. Framtida förändringar i huset är ju att det blir vattenburen golvvärme i mer än halva källaren och förmodligen i hall och badrum på ovanvåning. Dock är detta framtidsinvesteringar så man kanske får leva med lite svalare eller lite dyrare elräkningar till att börja med. Märker man att man inte får riktigt varmt i rummen får man byta radiatorer till LT dito..
Ursäkta jag lånar tråden. En fråga till styrman. Vad har du för temperatur i vv beredaren? Går det att få ut 60 graders framledning vid 15 minus grader så länge men har tillräcklig effekt givetvis?
Svarade men det sket sig... .doc fil kan ej bifogas så....Altherman HT klarar 80 °C kontinureligt vid -20 ( se kapacitets tabell jag bifogade tidigare ). Detta har vi dock ej testat då 60-65 °C ræcker før attbibehålla 22-23 °C inne. Skall prøva att sænka kurvan ytterligare. Ær øvertygad att det ær bættre att køra høgre capacitet snællare an mindre kapacitet på max ( 60-65 °C ær ju øvre græns før de flesta pumpar ).VV værms varje morgon till 55 °C, før att klara detta måste ju VP leverera >60 °C sedan nær tempen i tanken ( vid sensorn ) faller till 35 °C ( har fortsatt VV i kran ) så återværms vattnet i VV tanket till 45 °CAllt det kan ju stællas in... man kan ha 70 °C varje morgon eller 45 °C som gørs 3 ggr/ dag... återuppværmnings grænsen kan sættas osv.1 gång i veckan kørde vi "Leginella døden" 70 °C då var ju VP tvungen att jobba upp emot 80 °C vinter som sommar.Nu tror jag att jag har sænkt detta till 65 °C men under længre tid istællet. ( får se nær jag kommer hem ).Så før att svara kort på frågan... jag har aldrig haft lægre VV temp æn instælld æven vid -20. ( 60 °C ær inget problem )Dessa temperaturer kan vara bara några dagar hos oss men -10 eller -15 under længre perioder ær ej ovanligt. Førra vintern var betydligt kallare æn denna. Bifogar ( .xls denna gång ) Daikins temp antagande och utrækning....Hælsningar från Texas
Kan bara säga att jag är imponerad.
Hög effekt och hög framledning fixar en elpatron också Vad ligger cop på en Daikin när det är -15 ute och framledningen ligger på 75 grader ?
Om priset är så högt är det nog bättre att välja en enklare modell av vp tycker det känns som 3 st kompressorer kan bli 3 gånger så mycket krångel. Men behöver man den höga framledningen och inte vill byta nån radiator så finns det inte så mycket att välja på om man inte borrar eller gräver då tror jag man kan få 72 grader från kompressorn men cop blir lidande med så hög framledning.
Ja garanterat är att det verkar vara en bra pump, men för dom pengarna får man en markvärmepump som också är väldigt bra!Ingen som vet om någon annan tillverkare har motsvarigheten till Ecozenith??
Så är det, men den dagen du inte längre behöver hög framledning så kanske den blir överdimensionerad?Som i mitt fall där golvvärme ska installeras i takt med att jag renoverar de olika rummen, framförallt i källaren där plattan ska bilas upp och ersättas med bra isolering och vattenburen golvvärme?
Eftersom det är en inverter bör den inte kunna bli överdimenssionerad antar att den kan gå ner ganska lågt i effekt innan den jobbar som en on/off.
är nog lite trög .. men kan nån hjälpa mig o förstå dom olika kurvorna som finns på en elomin 3. vet inte vilken inställning man skall ha på =) tacksam för svar ..
Det är väl ok med 4,5 kw bör inte bli mycket start stopp då om man är rädd för det men tror knappast det är nåt problem på en inverter om man räknar på hela året bör bli antal drift timmar som knäcker en inverter.