Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sommarvärden pÃ¥ CTC:n EcoAir + CTC EcoEl 1800 (vattenburen)  (läst 12333 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tommys76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
Hej!

Hur brukar ni ha era pumpar inställda under sommaren? När det är höga ute temperaturer som det är här just nu, typ 28 grader i skuggan på dagtid får jag konstiga värden på framledningen typ +35grader även om börvärdet ligger kring 20? Iofs tror jag att termostaterna inte cirkulerar vattnet i golvvärme alls.

Finns det då något sätt att koppla av värmen och värma endast varmvatten för duschandet? Eller sköts allt redan med automatik? Hur lågt vågar man sänka temperaturena i pannan eller är det alls någon vits med det?

Vad lönar det sig att göra för att minska värmen inomhus? Eller är det bara att skaffa sig en kylanläggning om man vill ha det lite svalare?



 
1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

Utloggad stafli

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Att du får så hög framledningstemperatur beror sannolikt på att temperatursensorn sitter för nära pannan. Den sitter ju utanpå kopparröret, och om det inte är någon cirkulation (dvs pumpen är avstängd som nu på sommaren), så värms kopparröret upp av den varma pannan.

Vill du ha rätt värde, ska du flytta temperatursensorn så den ligger efter cirkulationspumpen.

Hur är pannan inställd i övrigt?
Enplans teglehus, 165 kvm
Förr: CTC EcoEl, 32.000 kWh (inkl hushållsel)
Nu: CTC EcoEl + CTC EcoAir 105 (installerad 2011-05-12)
Lund
2 vuxna & 2 tonåringar

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Jag brukar ha samma inställningar under sommaren som under resten av året, med "sommardrift" och "husvärme från" vid 16º ute samt övre pannan satt till 37º.
Då kör ju pumpen enbart 55º-körningar vid "sommardrift", och radiatorpumpen stoppas vid "husvärme från" där den bara motionskörs några minuter per dygn.

Vid "husvärme från" står ju cirkulationspumen still och ingen värme går ut till huset, temperaturen på framledningen är ju endast rörtemperaturen som sprids från pannan.
Det jag ändrar under sommaren är "diff start/stopp", som jag sätter till 7º, då värmer pumpen till 55º och startar igen vid 48º och går lite längre vid varje start och startar färre gånger.

Det finns ingen anledning till att ändra några inställningar av värmen under sommaren, värmen kopplas bort automatiskt vid den inställda temperaturen för "husvärme från" och varmvattenproduktionen sköts av pumpen som går över i "sommardrift" vid den inställda temperaturen för detta.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad tommys76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
Tack för era svar. Jag antar ni båda har rätt. Husleverantören installerade allt åt mig. Jag antar att sensorn du pratar om ligger runt röret som är isolerat eller har jag fel. Enligt den bifogade bilden verkar den ligga där, men dock i närheten av pannan, som säkert ger lite extra spillvärme. Jag noterade att även circulationspumpen är inställt på ett värde av 3 vid en skala från 1-3. Hurudan cirkulering är det att föredra? Kan man ändra på den utan att det blir problem?

Mina driftvärden är följande:

Inställningar:
Språk: Svenska
Produkt: EcoAir (107 Polar Edition)
Värmepump: Tillåten
Rumsgivare: Nej
Elpanna: 50
Elpanna max kW: 0.0 (under sommaren, stängde av den)
Elpanna nedre: 50
Elpanna nedre kW: 0 (sätter manuellt endast på under vintern vid kyla under -20, vid behov)
Fördr Shunt: 180
Huvudsäkring A: 20
Extra VV min: 120
Extra VV elpanna 60
Fjärrstyrn: NS
Min utetemp: -20
Semester: från

Husparametrar:
Max framledn: 30
Min framledn: från
Husvärme från: 16
Huskurva
  Lutning: 27
  Justering: 0

Fabriks inst:
Sommardrift: 16
VP Max: 50
VP Min: 35
Larm hetgas: 130
Diff start/stop: 5
Startfördröjn: 10

Akutell drifinfo:
Ute: 21
Panna: 44 (50)
Framledn: 32 (20)
Panna nedre: 46 (50)
Hetgas: 31
Kompr: från
Fläkt: från
Laddpump: från
VP in/ut: 45/46
Ute VP: 21
Radiatorpump: från
Eleffekt: 0.0+0

Historisk Driftinfo:
Kompressor
Total drifttid: 4947
Drifttid /24h: 1:16
Starter: /24h: 40

Under de senaste dagarna har det varit på dagen kring 28 grader i skuggan och kring 20 grader på nätterna. Dvs. lite onormal temperatur för att vara i Juni.




« Senast ändrad: 11 juni 2011, 08:17:16 av tommys76 »
1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

Utloggad tommys76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
Jag brukar ha samma inställningar under sommaren som under resten av året, med "sommardrift" och "husvärme från" vid 16º ute samt övre pannan satt till 37º.
Då kör ju pumpen enbart 55º-körningar vid "sommardrift", och radiatorpumpen stoppas vid "husvärme från" där den bara motionskörs några minuter per dygn.

Vid "husvärme från" står ju cirkulationspumen still och ingen värme går ut till huset, temperaturen på framledningen är ju endast rörtemperaturen som sprids från pannan.
Det jag ändrar under sommaren är "diff start/stopp", som jag sätter till 7º, då värmer pumpen till 55º och startar igen vid 48º och går lite längre vid varje start och startar färre gånger.

Det finns ingen anledning till att ändra några inställningar av värmen under sommaren, värmen kopplas bort automatiskt vid den inställda temperaturen för "husvärme från" och varmvattenproduktionen sköts av pumpen som går över i "sommardrift" vid den inställda temperaturen för detta.

erp

Kan man köra med så låg värme som 37° i övre pannan, eller finns det risk för bakteriebildning i pannan och borde jag höja värdet då på VP Max. 50 --> 55? Förstår jag rätt ändå att även om man ändrar värdet till 37 grader så kommmer pumpen ändå att köra den till 55 grader till den nedre delen med dina inställningar?
1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Övre pannan värms indirekt av vattnet i undre pannan samt vid behov av elpatronen, som har två börvärden, dels 7º över framledningens börvärde och dels värdet du själv sätter i inställningsmenyn och det högsta av dessa två värden är det aktuella börvärdet. Patronen tänds vid börvärdet och värmer 3º upp varefter den släcks.

I stället för att nolla elpatronen sätter jag den till 37º och 1,5 kW, då går den aldrig in förrän framledningen kräver det, men då finns den där. Övre pannan ligger ändå mellan 40-50 grader genom pumpens 55-graderskörningar. Pumpen jobbar bara mot nedre pannan och elpatronen mot övre pannan. Nedre patronen ska inte nollställas, den kan inte gå in så länge pumpen är tillåten, den kan bara gå in och ersätta pumpen om den spärras eller kopplas bort.

VPmax bör stå på 55º för att få så bra varmvatten som möjligt. Du kan inte få bakterietillväxt i varmvattnet eftersom du inte har någon varmvattenberedare, varmvattnet värms via en 25m lång rörslinga genom pannan, pannvattnet är inte i kontakt med varmvattnet, det cirkulerar bara i radiatorsystemet. Dessutom spolar du igenom varmvattenslingan med hundratals liter vatten varje vecka.

erp
« Senast ändrad: 11 juni 2011, 09:55:31 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Hej tommys76

Det verkar som om du inte riktigt förstår hur pump och panna fungerar. Du undrar om man kan köra med så låg temp som 37º i övre pannan, men själv kör du ju utan någon värme alls eftersom du har kopplat bort övre patronen. Normalt hålls övre pannan varm av det varma vattnet i nedre pannan. Det är bara vid varmvattenproblem man behöver höja tempen med patronen, husvärmen säkras av systemet, som alltid ser till att övre pannan ligger 7º över framledningens börvärde.

Övre pannans temperatur påverkar endast elpatronen, som har två börvärden, ett som systemet sätter till 7º över framledningens börvärde och ett som du själv sätter i inställningsmenyn. Det högsta av dessa två värden gäller som börvärde och patronen tänder vid börvärdet och släcks 3º över börvärdet. Pumpen har inget med övre pannan att göra och har ingen aning om vilka temperaturer som övre pannan håller, den sysslar bara med nedre pannan och styrs av framledningens börvärde samt av inställningar på VP min resp max, och inställningen av "diff start/stopp" bestämmer hur många grader pumpen ska värma vid varje start bortsett från 55-graderskörningen eller hur många grader temperaturen ska sjunka i vissa lägen som t ex vid sommardrift då diffen bestämmer hur långt under 55º pumpen ska starta.

Nedre elpatron ska alltid vara satt till 6 kW och 50-60 grader, den är alltid bortkopplad av systemet så länge pumpen är tillåten. Den kopplas in automatiskt om pumpen spärras av för kall utetemp eller om pumpen spärras i inställningsmenyn. Normalt ersätter pumpen elpatronen i nedre pannan och de kan aldrig strömmatas samtidigt, utan pumpen kopplar bort elpatronen när den ansluts.

Jag skulle alltså ändra nedre panna till 6W och 50º, VPmax till 55º och max framledning till 60º förutsatt att det inte finns något som inte tål mer än 30º som golvvärme eller liknande. Finns inget som kan ta skada, är det bäst att låta systemet avgöra vilken temp framledningen ska ha.

erp
« Senast ändrad: 11 juni 2011, 16:21:27 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad tommys76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
Tusen tack erp!

Jag skall ta i bruk de nya värden du gav. Jag kände mig som en idiot efter att du förklarade hur allt låg till med mina värden. Delvis ville jag också försäkra mig om att inte ett för lågt värde i övre pannan kan leda till något problem (tydligen blir den inte ens så låg ens i praktiken). Jag har själv länge velat pröva med lägre temperaturer men inte vågat. Jag kommer nog att sänka tempen i övrepannan för det är totalt onödigt i den här värmeböljan med så varmt vatten. Bra också att veta att så länge pumpen är ikopplad så sköter den totalt om nedrepannan och att man kan lugnt koppla in den så att den kan komma in om pumpen tex. går sönder.

Max värdet vågar jag knappast höja mer än till 40 grader eftersom jag har golvvärme och husinstallatören hade satt det värde.

1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Man behöver inte känna sig dum, bara för att man inte har helt klart för sig hur EcoEl-EcoAir funkar. Man kommer visserligen en bra bit genom att lusläsa manualerna, men de lämnar en hel del åt användaren att själv luska ut. Köper man en anläggning i hundratusenkronorsklassen, borde man få en betydligt utförligare beskrivning på hur anläggningen ska skötas och en utförlig redogörelse för hur den fungerar.

Låter man installatören förklara hur den fungerar och sedan använder fabriksinställningarna, behöver man bara hitta rätt värmekurva, för att det hela förmodligen fungerar utan några problem. Men i många fall kommer det att gå många onödiga timmars drift på övre elpatronen, som går att undvika om man bara vet hur anläggningen fungerar.

Pumpen arbetar enbart mot nedre pannan, och styrs av temperaturerna i nedre pannan samt av framledningstemperaturens börvärde och "diff start/stopp" i den kodade menyn. Pumpen startar vid framledningens börvörde och värmer enligt "diff start/stopp", normalt 5º, och sedan stoppas den. Var fjärde start kör pumpen dock till 55º om man inte valt bort "varmvattenhöjning" i inställningsmenyn. Om framledningstemperaturens börvärde är lägre än VPmin (normalt 35º), startar pumpen i stället vid VPmin och värmer enligt "diff start/stopp". Vid sommardrift (normalt 16º) går pumpen över till att köra varmvattenhöjning vid varje start och värmer till 55º, sedan stannar den och låter temperaturen i nedre pannan sjunka enligt "diff start/stopp", där den startar igen.

Pumpen tar vatten (VPin) i nedre delen av pannan och lämnar uppvärmt vatten (VPut) i övre delen av nedre pannan. Tack vare skiktningen i tanken, skiljer det då cirka 5-6 grader mellan nedre och övre delen av tanken. För att inte pumpen ska jobba med för höga temperaturer, bryts körningen när temperaturen på VPin når 48º och pumpen når sällan 55º, innan den stoppas av för hög temp på VPin, men min pump går fortfarande en stund med 54º på VPut.

Elpatronen i nedre pannan kopplas automatiskt bort och ersätts av värmepumpen när den kopplas till genom att tillåtas i inställningsmenyn. Om pumpen spärras av för kall utetemperatur eller av att den spärras i menyn, kopplas nedre elpatronen automatiskt in och ersätter pumpen. Därför ska nedre elpatronen alltid stå på 6 kW och en lämplig temperatur, som bör ligga på 50-60 grader.



Övre pannan värms av det varma vattnet i undre pannan samt av övre elpatronen om det behövs. Övre elpatronen är i första hand till för att säkra varmvattenförsörjningen men också för att spetsa när pumpen eventuellt inte klarar husvärmen. Om inte pumpen orkar hålla temperaturen som framledningen kräver, kommer shuntfördröjningen att börja räkna ner, och så småningom börjar shunten att ta vatten även från övre pannan.

Övre pannan har två börvärde, ett som man själv sätter i inställningsmenyn och ett som bestäms av systemet till 7º över framledningens börvärde. Det högsta av dessa två värden är alltid det aktuella börvärdet för övre pannan. Elpatronen tänds vid aktuellt börvärde och sedan värmer den 3º upp varefter den släcks. Om man exempelvis sätter "Elpanna ºC" till 40º och börvärdet på framledningen är 30º, kommer elpatronen att gå in om temperaturen sjunker till 40º och värma till 43º. Skulle framledningens börvärde ändra sig till 35º, kommer elpatronen att gå in om temperaturen sjunker till 42º och värma till 45º. Sätter man å andra sidan "Elpanna ºC" till 50º, kommer elpatronen att gå in om temperaturen sjunker till 50º och värma till 53º, och först om framledningens börvärde stiger till 44º blir det framledningen som styr börvärdet. Vilket värde man än sätter i inställningsmenyn, kommer framledningen att köra över det inställda värdet om det krävs för framledningens skull.

Varmvattnet framställs genom att det kalla tappvattnet led via en lång kamrörsslinga, som går genom både nedre och övre pannan. Vattnet värms först i nedre och sedan ytterligare i övre pannan innan det når tappställena. Det finns inget varmvatten stående i pannan bortsett från 5-6 liter i slingan, och med en normal förbrukning genomspolas varmvattensystemet dagligen med uppåt hundra liter vatten, så normalt finns ingen risk för legionella med slingvärmare.

Vet man hur anläggningen funkar, kan man ganska enkelt börja ändra inställningarna, och anpassa anläggningen till sin egen situation. Själv behöver jag runt 55º ut på radiatorerna vid -10º ute. Det innebär att börvärdet på övre pannan hamnar på 62º och patronen värmer till 65º. Det innebär att undre pannan kommer att bli så varm att pumpen får varmare vatten än 48º på VPin och pumpen stoppas. För att hindra detta sätter jag ner effekten till 1,5 kW på elpatronen och detta gör att patronen inte orkar öka värmen i övre pannan mer än någon grad, och pumpen går hela tiden med runt 50-52 grader på VPut och sedan höjer elpatronen ytterligare några grader upp till 55º, och returen från radiatorerna hamnar runt 45º varför pumpen klarar sig utan att få för hög temp på VPin.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad nybom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
Jag går i samma tankar och har ställt in enl. erp (tror jag)...

Men jag får inte pannan att gå upp över 49 grader i nedre delen.

Jag har ställt "Elpanna nedre" till 55 grader, men det kanske inte är samma som "VPmin" 55 grader? var hittar jag det. Jag har en ny Eco el med en 107 pump.

Sedan jag sänkte ner övre elpannan till 37 grader har vi inte haft så varmt vatten som vi önskar, jag antar att jag gjort något fel...

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Är pumpen nyinstallerad?
I så fall går den på inkörning de första 72 drifttimmarna på kompressorn och vp kör då bara till 50º.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Elpanna nedre i inställningsmenyn styr elpatronen i nedre pannan. Den har inget med pumpen att göra.
Pumpen styrs av framledningens börvärde och av VPmin och VPmax.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad nybom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
Den är installerad i mars, med ny menade jag att jag antagligen har den nyaste programversionen.

Min VPmax står på 55 och VPmin 35, varför kommer jag aldrig upp i 55 grader med bara VP? Kanske något fel på pumpen.
Jag har faktiskt reagerat pÃ¥ att föbrukningen efter installation (23 mars) bara har gÃ¥tt ner marginellt. Jag hade elpatron + 300 L VV beredare  tidigare...


Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Vad har du för värden på VPin resp VPut när pumpen går och just när den stannar?

Pumpen stoppas av för hög retur vid 48º på VPin, men då bör VPut ligga på 54º nu på sommaren.

Skriv in aktuella siffror för aktuell driftinfo när pumpen närmar sig stoppläget.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad nybom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
Vad har du för värden på VPin resp VPut när pumpen går och just när den stannar?

Pumpen stoppas av för hög retur vid 48º på VPin, men då bör VPut ligga på 54º nu på sommaren.

Skriv in aktuella siffror för aktuell driftinfo när pumpen närmar sig stoppläget.

erp
Ursäkta min okunnighet, men hur vet jag när pumpen närmar sig stopp. Kan jag "provocera" fram start, utan att spola varmvatten?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!