Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ska byta ut värmekälla. Behöver tips och rÃ¥d!  (läst 16537 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Larsson

  • Gäst
Daniel Larsson
Ska byta ut värmekälla. Behöver tips och råd!
« skrivet: 22 februari 2015, 10:11:14 »
Jag skulle vilja byta ut min befintliga värmekälla för att få ner elkonsumtionen och därmed och min miljöpåverkan.

Jag har hittat Free-energy (http://free-energy.com/se/demofilm) som jag tycker verkar mycket intressant med en årsvärmefaktor på 6-8 och där man med ett sjysst gränsnitt kan följa upp så att systemet levererar det som är utlovat. Är det någon som testat detta? Det är ju typ dubbelt så hög årsvärmefaktor som en "vanlig" bervärmepump. Kan det verkligen vara sant?

//Daniel

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ska byta ut värmekälla. Behöver tips och råd!
« Svar #1 skrivet: 22 februari 2015, 10:37:15 »
Att man kan lÃ¥ngtidslagra värmen i berget är ett pÃ¥stÃ¥ende med mycket lite sanning. Det absolut mesta av värmen kommer att transporteras bort frÃ¥n hÃ¥let. Man gjorde  pÃ¥ 70 - 80 talet omfattande försök med att lagra värme i berget men tekniken har i stort övergivits pga svÃ¥righeten att fÃ¥ värmen att stanna i näromrÃ¥det. Och naturligtvis kommer solvärmen pÃ¥ taket att höja Ã¥rs COP. Problemet med solvärme är ju att det ger mest när det behövs som minst, under dom "kalla" vintermÃ¥naderna när man har ett stort behov av värme ger dom oftast inget tillskott. Samt att det oftast är sÃ¥ stora kostnader förknippade med solfÃ¥ngarna att det är svÃ¥rt att ekonomiskt motivera solfÃ¥ngare i kombi med värmepump.
Konceptet  som sÃ¥dant är inte nytt, ett fabrikat som har existerat pÃ¥ marknaden under en längre tid är EVI HEAT. Dock är dom inte nÃ¥tt större fabrikat pÃ¥ "värmemarknaden" och man kan ju gissa att det beror pÃ¥ att deras koncept i alla fall inte är mer ekonomiska än "vanliga" värmepumpsanläggningar.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Timroskvist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska byta ut värmekälla. Behöver tips och råd!
« Svar #2 skrivet: 22 februari 2015, 16:09:09 »
Hejsan

Såg tråden ang free energy och deras hyss värmesystem.
Då vi har haft deras värmesystem i lite drygt 1 år så kan jag berätta våra erfarenheter av det!

Lite bakgrunds info kring hus osv:

Nybyggt 2014 1,5 plans hus i lättbetong 365 mm stenar.
Betongplatta på mark med 300 isolering.
300 mm isolering i snetaket och 500 i taket.
Mekanisk frånluft med friskluftsventiler i väggarna (ingen återvinning på frånluften)
Har 23 grader inomhus och duschar inte snålt!
2 vuxna och ett barn.

Vår totala förbrukning från den 19/2 2014-19/2 2015 är 3987 kWh då ingår tappvarmvatten och uppvärmning.
Har en separat energimätare i elcentralen så jag verkligen kunde kontrollera att free energy höll vad dom har lovat!

Den genomsnittliga cop för perioden 19/2 2014-19/2 2015 är 7,6

Just idag när det är soligt hör nere i Skåne så har vi 60 grader i solfångarna och då är cop otroliga 70

När det gäller lagringen av energi så är det inte långtidslagring som är aktuellt med hyss utan korttids, från dag till natt och från 1 vecka till nästa.

Solen används även för värmepumps effektivisering, dvs höja brine tempen på collector vätskan.

Sammantaget är vi väldigt nöjda än sÃ¥länge😃

Hör gärna av er om ni vill ha mer info sÃ¥ ska jag försöka svara sÃ¥ gott jag kan😊

Mvh Tim

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ska byta ut värmekälla. Behöver tips och råd!
« Svar #3 skrivet: 22 februari 2015, 16:18:57 »
Tro´t den som vill.....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Ska byta ut värmekälla. Behöver tips och råd!
« Svar #4 skrivet: 22 februari 2015, 16:22:09 »
Några frågor: Hur många kvadratmeter solfångare är det? Är det ingen isolering i väggarna? Hur många kvm boendeyta?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Timroskvist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska byta ut värmekälla. Behöver tips och råd!
« Svar #5 skrivet: 22 februari 2015, 16:26:43 »
Vi har 5 solfångare, totalt 10 kvm.
Nä ingen isolering i väggarna, hplush's massiva 365 mm sten.
Vi har 170 kvm boyta och 26 kvm biarea.

Rocas:du får gärna tro vad du vill men jag vet iallafall vad jag har betalt i elräkning.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ska byta ut värmekälla. Behöver tips och råd!
« Svar #6 skrivet: 22 februari 2015, 16:28:26 »
Vi har 5 solfångare, totalt 10 kvm.
Nä ingen isolering i väggarna, hplush's massiva 365 mm sten.
Vi har 170 kvm boyta och 26 kvm biarea.

Rocas:du får gärna tro vad du vill men jag vet iallafall vad jag har betalt i elräkning.

Var bor du?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Timroskvist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska byta ut värmekälla. Behöver tips och råd!
« Svar #7 skrivet: 22 februari 2015, 16:36:53 »
Nere i Skåne, mitt emellan Malmö och Helsingborg

Utloggad Timroskvist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska byta ut värmekälla. Behöver tips och råd!
« Svar #8 skrivet: 22 februari 2015, 16:38:07 »
Har ju glömt att skriva att jag har 400 m jordvärmeslang som ligger i sand jord!

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ska byta ut värmekälla. Behöver tips och råd!
« Svar #9 skrivet: 22 februari 2015, 16:39:42 »
"Den genomsnittliga cop för perioden 19/2 2014-19/2 2015 är 7,6"


Hur har du kommit fram till detta?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Timroskvist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska byta ut värmekälla. Behöver tips och råd!
« Svar #10 skrivet: 22 februari 2015, 16:43:04 »
I värmepumpen finns kontroll utrustning som visar cop. Där du kan se från start, senaste dag, senaste vecka senaste månad eller så kan du definera själv vilken period som du vill se.

Eftersom jag har själv installerat en separat energi mätare som är godkänd för tariff mätning så kan jag kontrollera att det som visas från hyss systemet verkligen stämmer!


Utloggad Timroskvist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska byta ut värmekälla. Behöver tips och råd!
« Svar #11 skrivet: 22 februari 2015, 16:44:23 »
Den visar även förbrukningen som vp'n förbrukat så därför vet jag att det som vp'n visar stämmer.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ska byta ut värmekälla. Behöver tips och råd!
« Svar #12 skrivet: 22 februari 2015, 16:50:01 »
Varför valde du ventilation utan återvinning?

Har Ni golvvärme och/eller radiatorer?

Var tillverkas vp?

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Timroskvist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska byta ut värmekälla. Behöver tips och råd!
« Svar #13 skrivet: 22 februari 2015, 17:01:56 »
Anledningen till att vi valde utan återvinning är att vi vill ha in frisk luft utan att behöva lägga pengar å tid på att rensa kanaler och byta filter osv.
Vi har pratat med en som byggt 3 hus med olika lösningar när det gällde ventilationen och hans erfarenheter var att rätt placerade friskluftsventiler i rummen var bäst lösning så vi litade på det.

Vi har golvvärme både nere och uppe.

Den tillverkas i Sverige.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ska byta ut värmekälla. Behöver tips och råd!
« Svar #14 skrivet: 22 februari 2015, 18:56:52 »
Man undrar ju vart skillnaderna ligger mot dom som tidigare sysslat med samma konsept Sc:,h. Dom har ju hållit på i rätt många år utan att för den skull kunnat visa några revolutionerande fördelar med sina system.
Det är ju lite synd att man inte kan veta vem som skriver men jag tycker att det liknar lite försäljnings "snack".   
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!