Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: inget vatten ur borrhÃ¥let??  (läst 13714 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: inget vatten ur borrhålet??
« Svar #15 skrivet: 11 april 2011, 15:47:31 »
Mitt borrhål var också helt torrt men fylldes med vatten och nivån stabiliserade sig mot grundvattennivån efter några dagar. Du behöver inte vara besviken - såvitt jag har fått förklarat för mig så är det effektuttag som man beräknar en installation utefter baserat på ett torrt hål. De som hittar vatten och kanske dessutom med rörelse i får en bonus.
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: inget vatten ur borrhålet??
« Svar #16 skrivet: 11 april 2011, 15:58:31 »
Mitt borrhål var också helt torrt men fylldes med vatten och nivån stabiliserade sig mot grundvattennivån efter några dagar. Du behöver inte vara besviken - såvitt jag har fått förklarat för mig så är det effektuttag som man beräknar en installation utefter baserat på ett torrt hål. De som hittar vatten och kanske dessutom med rörelse i får en bonus.

Kan det stamma, att man raknar med torrt hal vid dimensionering?
Da har de flesta 3 ganger sa djupt som behovs alltsa?
Vilken resurs!
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: inget vatten ur borrhålet??
« Svar #17 skrivet: 11 april 2011, 17:34:02 »
Hårda bergarter leder värmen bättre än porösa så det är positivt, nackdelen kan vara att det är troligare med ett bra grundvattenflöde i en porös berggrund. Så det är som vanligt, man kan inte ändra verkligheten utan får vara nöjd med det man får. Men oavsett berggrund brukar det fungera mycket bra.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: inget vatten ur borrhålet??
« Svar #18 skrivet: 11 april 2011, 18:24:25 »
Mitt borrhål var också helt torrt men fylldes med vatten och nivån stabiliserade sig mot grundvattennivån efter några dagar. Du behöver inte vara besviken - såvitt jag har fått förklarat för mig så är det effektuttag som man beräknar en installation utefter baserat på ett torrt hål. De som hittar vatten och kanske dessutom med rörelse i får en bonus.

Kan det stamma, att man raknar med torrt hal vid dimensionering?
Da har de flesta 3 ganger sa djupt som behovs alltsa?
Vilken resurs!

Nej, man räknar med stillastående vatten i borrhålet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: inget vatten ur borrhålet??
« Svar #19 skrivet: 11 april 2011, 21:42:48 »
Mitt borrhål var också helt torrt men fylldes med vatten och nivån stabiliserade sig mot grundvattennivån efter några dagar. Du behöver inte vara besviken - såvitt jag har fått förklarat för mig så är det effektuttag som man beräknar en installation utefter baserat på ett torrt hål. De som hittar vatten och kanske dessutom med rörelse i får en bonus.

Kan det stamma, att man raknar med torrt hal vid dimensionering?
Da har de flesta 3 ganger sa djupt som behovs alltsa?
Vilken resurs!

Var lite otydlig menade underförstÃ¥tt att man dÃ¥ fyller hÃ¥let med vatten frÃ¥n slang sÃ¥ klart, som Roland pÃ¥pekar  :-)
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad nenvik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: inget vatten ur borrhålet??
« Svar #20 skrivet: 12 april 2011, 06:53:25 »
tack för infon, kan nu sova lite lugnare ;D kostar ju en del att borra så man blir ju lite nervös om man skulle kasta bort 50000 spänn i onödan :-X

Utloggad nenvik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: inget vatten ur borrhålet??
« Svar #21 skrivet: 15 april 2011, 21:41:29 »
jo kommer även att installera en kylkonvektor på övre våningen i huset, stämmer det att när man använder sig av kylkonvektor p sommaren så värmer det upp hålet?????????
tarkyla ur hålet och varmare går ner

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: inget vatten ur borrhålet??
« Svar #22 skrivet: 15 april 2011, 21:57:53 »
Hur mycket nytta du har av värmen du stoppar ner i hålet beror helt på hur rörligt vattnet i marken är, oftast rör det sig mer eller mindre och tar då med sig värmen till din granne
 
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: inget vatten ur borrhålet??
« Svar #23 skrivet: 18 april 2011, 09:03:38 »
Värmen man tillför ett borrhål sommartid har man mycket lite glädje av vintertid. Värmen har vandrat ut i berget och höjt temperaturen ytterst lite.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: inget vatten ur borrhålet??
« Svar #24 skrivet: 18 april 2011, 10:11:45 »
Frikylan ar den billigaste air-condition du kan ha, fortjansten ligger dar.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: inget vatten ur borrhålet??
« Svar #25 skrivet: 18 april 2011, 22:59:22 »
frikylefolk brukar väl installera pool med värme sÃ¥ att VP gÃ¥r pÃ¥ sommaren och fÃ¥r ner temp pÃ¥ KB även dÃ¥ sÃ¥ att det blir kallt i frikylan  :D
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad gorons

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: inget vatten ur borrhålet??
« Svar #26 skrivet: 18 april 2011, 23:10:47 »
Funderar på en sak angående frikyla och höjning av brinetemp! Det verkar ju helt klart att man inte kan spara energi i borrhålet till vintern, genom att köra frikyla på sommarhalvåret. Jag undrar dock när det gäller varmvattenbehovet så är det ju mer eller mindre konstant under årets alla månader.

Om man kör frikyla under 6 månader konstant under årets varmaste månader då borde man väl höja tempen med x antal grader på brinevätskan, kanske höjer man den så mycket så att när vp värmer varmvatten så behöver den gå kortare tid genom att cop ökar x mycket med varmare kb in. Om man då räknar med att förbrukningen på frikylan ligger konstant på ca 70 watt, (30 w på cp och 40 w på fläktkonvektorn)

 Genom att drittiden pÃ¥ vp blir kortare sÃ¥ kanske man till och med gÃ¥r plus pÃ¥ elförbrukningen! Är det nÃ¥gon som räknat pÃ¥ detta! Eller är det för bra för att vara sant! :)

Frikyla sänker förbrukningen! Det vore väl härligt!

 

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: inget vatten ur borrhålet??
« Svar #27 skrivet: 18 april 2011, 23:17:15 »
hur man än räknar är det väl säkert inte dåligt med frikyla

Ja menar. Om du konstant skulle köra VPn, även på sommaren så skulle ju tempen inte återhämta sig på samma sätt som den gör om du låter den vila på sommaren (rätta mig gärna här). Utifrån samma perspektiv borde det ju alla fall inte bli sämre av att du pumpar ner varmt brine.

Om detta går att räkna hem låter ju för bra att vara sant. Jag ser mest fördelen som varandes väldigt billig AC.

Jag har 1.5plansvilla där övervåningen har stooora fönster som från eftermiddag till solnedgång brallar på ganska bra.... jag ser framför mig att frikylan kommer få gå ofta av ren bekvämlighet.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: inget vatten ur borrhålet??
« Svar #28 skrivet: 19 april 2011, 08:56:15 »
Om man kör frikyla under 6 månader konstant under årets varmaste månader då borde man väl höja tempen med x antal grader på brinevätskan, kanske höjer man den så mycket så att när vp värmer varmvatten så behöver den gå kortare tid genom att cop ökar x mycket med varmare kb in. Om man då räknar med att förbrukningen på frikylan ligger konstant på ca 70 watt, (30 w på cp och 40 w på fläktkonvektorn)
 

Tillför frikylan 1 kW kontinuerligt till borrhålet bör köldbärartemperaturen stiga med ca 2 grader om borrhålet är 150 meter djupt. Räknar man med ett varmvattenbehov motsvarande 6000 kWh/år drar pumpen ca 150 kWh/månad el för att värma det. 2 grader högre köldbärartemperatur minskar förbrukningen med 4-5 % dvs 7 kWh/månad.

Drar frikylan 70 W dygnet runt blir det 50 kWh/mÃ¥nad. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: inget vatten ur borrhålet??
« Svar #29 skrivet: 19 april 2011, 09:28:17 »

frikylefolk brukar väl installera pool med värme sÃ¥ att VP gÃ¥r pÃ¥ sommaren och fÃ¥r ner temp pÃ¥ KB även dÃ¥ sÃ¥ att det blir kallt i frikylan  :D

Oj David, dÃ¥ blir det dyrt med frikyla.  Sc:,h

Är det inte sÃ¥ att poolfolket installerar frikyla?  ;D



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!