Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med värmepump  (läst 3117 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad moewa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BÃ¥stad
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hjälp med värmepump
« skrivet: 04 april 2007, 20:51:04 »
Hej alla!

Först kollade jag på att sätta in ytjordvärme. Efter att få ut maximalt ca270m kollektor
efter att ha fått avvara utbyggnad, vilket då skulle dragit ner slanglängden ytterligare
i längd. Upptäckte jag att det bara finns STORA stenar precis överallt. Hopplös mark enligt
grannarna. Då bestämde jag mig för att installera bergvärme. Fick pris på borrning och VP
men fick idag avslag i ansökan pga "vatten" område. huvuddunk SUCK SUCK !!
Då jag delvis håller på med att övergå helt och hållet till vattenburen golvvärme
så är ju VP att föredra. Kvar ser jag nu endast Luft/Vatten som ett vettigt alternativ.
Drygt 140m2 (+20m2 ytterligare i framtiden) enplansvilla från mitten av 70-talet med två vuxna och ett barn skulle det bli en 1230-6kW. Men nu när Luft/Vatten blir det intressantaste alternativet har jag sneglat på VVM 300 och 2020-8. Kan det fungera bra ihop till mitt hus tro?

Tack på förhand!
NIBE 1235-6 220m kollektorslang+FLM 30, 155m2 1-plans hus byggt 1973. Tidigare 2,5m3 olja/år. Delvis tilläggsisolerat. Ombyggt till golvvärme vid VP installationen.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Hjälp med värmepump
« Svar #1 skrivet: 04 april 2007, 23:10:43 »
Hej
Tråkigt att du inte kan borra. jag är inte helt säker men har hört något om att man eventuellt skulle kunna täta hålet eller fylla med något mateial och på så sätt kunna ha bergvärme inom vattenskyddat områfe. Hör med geotec de bör kiunna mer.
Men jag måste erkänna att jag är osäker.
Javisst skulle en L/V pump kunna vara ett alternativ i ditt fall.Min Ivt Optima som jag installerade 02 och numera tjänstgör hos min svåger fungerar fortfarande utan problem. Dagens Nibe 2020 har bättre COP och bättre styrdator så är säkert ett bra alternativ.

////AndersA
« Senast ändrad: 05 april 2007, 07:37:35 av AndersA »
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Hjälp med värmepump
« Svar #2 skrivet: 04 april 2007, 23:43:45 »
Jag förespråkar Luft/vatten med
-Hetgasväxlaren inne i huset
-R410A som gas, hög effekt
-Bonus är om den är inverter, då kan man köra direkt mot värmesystemet utan volymförstorare +mycket mer

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Hjälp med värmepump
« Svar #3 skrivet: 05 april 2007, 07:40:01 »
Jag förespråkar Luft/vatten med
-Hetgasväxlaren inne i huset
-R410A som gas, hög effekt
-Bonus är om den är inverter, då kan man köra direkt mot värmesystemet utan volymförstorare +mycket mer
Min uppfattning är att du bör välja något av de större svenska fabrikaten , IVT Nibe CTC eller Euronom. Kanske glömde jag något.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad moewa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BÃ¥stad
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med värmepump
« Svar #4 skrivet: 05 april 2007, 17:30:15 »
Vilka märke/modeller har hetgasväxlaren inne i huset?
Vilken har R410-gas och inverter?
Nyfiken!!
NIBE 1235-6 220m kollektorslang+FLM 30, 155m2 1-plans hus byggt 1973. Tidigare 2,5m3 olja/år. Delvis tilläggsisolerat. Ombyggt till golvvärme vid VP installationen.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp med värmepump
« Svar #5 skrivet: 05 april 2007, 17:49:34 »
För att nämna några, Aqua Inverter, Daikin Althema och Airwell (airwell inte inverter)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad moewa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BÃ¥stad
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med värmepump
« Svar #6 skrivet: 06 april 2007, 07:53:36 »
Tittade runt lite...
Tyckte att Daikin Althema verkade bra. Problemet är väl bara att man "inte" kan
koppla in den själv. Eller man vacuumsuger precis som en luft/luft? Har ingen aning om
prisbilden för ett sådant paket. Men den verkar ju klart modern i sin konstruktion.
Är Daikin ett kvalitetsmärke precis som NIbe, IVT, Thermia mm.. ?
Har sett en och annan Daikin luft/luft monterade här och var men inte haft koll på
vilken kvalitet det är på deras grejor.
NIBE 1235-6 220m kollektorslang+FLM 30, 155m2 1-plans hus byggt 1973. Tidigare 2,5m3 olja/år. Delvis tilläggsisolerat. Ombyggt till golvvärme vid VP installationen.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hjälp med värmepump
« Svar #7 skrivet: 06 april 2007, 08:02:32 »
Tittade runt lite...
Tyckte att Daikin Althema verkade bra. Problemet är väl bara att man "inte" kan
koppla in den själv. Eller man vacuumsuger precis som en luft/luft? Har ingen aning om
prisbilden för ett sådant paket. Men den verkar ju klart modern i sin konstruktion.
Är Daikin ett kvalitetsmärke precis som NIbe, IVT, Thermia mm.. ?
Har sett en och annan Daikin luft/luft monterade här och var men inte haft koll på
vilken kvalitet det är på deras grejor.
kvaliten på DAIKIN är allmänt ansedd att vara i topp !
jo.. installationen rent kylmässigt är som en L/L .
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad eureka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-1
SV: Hjälp med värmepump
« Svar #8 skrivet: 07 april 2007, 11:35:55 »
En ven av meg kopte en technibel 8 kW for 19900 sek eksl mva. Monterte den selv.  Den ser ut til fungere bra sÃ¥ langt.

MVH 
6 kW Kinesisk Vann/vann varmepumpe inkl 180 bereder ombygget til Luft/vann . Kinesisk Inverter FTX ventilasjonsvarmepumpe 300 m3/h. Mitshubishi ZEN 35 aircondition (aldri brukt som varmepumpe)  


frikjøling 5 stk 4 veis konvektorer ligger klar

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Hjälp med värmepump
« Svar #9 skrivet: 07 april 2007, 11:45:02 »
Det är lite konstigt med Daikin har jag upptäckt, för det går att hitta lågpris å "billigt" gjorda pumpar med Daikin invändigt. Det är alltså på sin plats med en varning, se upp med vad Ni får, risken finns att det inte är vad Ni tänkt er...

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!