Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hastighet vb-pump  (läst 3693 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ulfjonas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: MalÃ¥
  • Antal inlägg: 126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hastighet vb-pump
« skrivet: 30 september 2012, 10:33:47 »
Hej!

Vad har ni för hastighet på vb-pumpen? Vad påverkar det om man höjer respektive sänker hastigheten?

Vet att man justerar deltat på vb-sidan men vad påverkar det mer?

Har nämligen ett element i källaren som jag inte får varmt. tänkte om det går att öka hastigheten på vattnet och få högre cirkulation på radiatorerna.

Tack på förhand.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hastighet vb-pump
« Svar #1 skrivet: 01 oktober 2012, 00:17:58 »
Om deltat på VB är mellan 5 och 10 så är det helt ok för värmepumpen. Deltat ser du när du kör värmepumpen, kompressorn går och gör värme, skillnaden mellan framledning och retur. Jag antar du kan ändra medans den går och sedan kontrollera temperaturen.

Deltat på VB påverkar regleringen. Du kan alltså behöva ändra kurvan om du ändrar deltat. Om du ökar farten på cirkulationspumpen för värmebäraren så behöver du kanske sänka kurvan och vice versa.

Om du ökar farten väldigt mycket kan missljud uppstå och det innebär också ett ökat slitage på rören. Då går det för fort och det är dags att sänka farten.

I övrigt finns det inte att oroa sig över kring ett lågt delta (hög fart). Det gör inte värmepumpen illa så att säga.

Har du kollat radiatorn i övrigt. Att det inte är en kärvande ventil/termostat eller något i den stilen. Har radiatorn fungerat förut? HAr ni nyligen bytt (till) värmepump?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ulfjonas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: MalÃ¥
  • Antal inlägg: 126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hastighet vb-pump
« Svar #2 skrivet: 01 oktober 2012, 17:55:59 »
Vi bytte värmepump förra hösten när den gamla gick sönder. Vet inte så mycket om radiatorn då vi bara bott i huset i två år och första året var det byggarbetsplats i källaren och den användes inte. Renoverade golvet osv.

Jag kör på 60 % på vb-pumpen i dagsläget och har ett delta på mellan 7-8 grader. Tänkte bara om man höjde hastigheten så kunde man få mer rotation på vattnet och på det viset få mer värme i radiatorn.

Rören till radiatorn kommer från övre plan och det är som om varmvattnet inte tar sig ner till radiatorn/rummet. Rören är varm en bit ner från taket men de svalnar ganska fort och är rätt kalla då de når radiatorn. Vet inte om det blev nå klarare av denna information.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hastighet vb-pump
« Svar #3 skrivet: 01 oktober 2012, 18:10:45 »
1-rörs eller 2-rörs?

Att vatten inte når en radiator måste inte ha att göra med att det på grund av tyckfallet inte når fram. Det kan ju beror på att radiatorn inte tar emot något vatten. Sitter det en termostat på denna radiator?

Och absolut tycker jag att du kan ju testa att öka farten säg ner till delta 5 över värmebäraren och se om det blir någon skillnad
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ulfjonas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: MalÃ¥
  • Antal inlägg: 126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hastighet vb-pump
« Svar #4 skrivet: 01 oktober 2012, 18:31:33 »
Det går två rör till radiatorn. Ingen termostat. Bifogar en bild på hur radiatorn ser ut.

Har luftat radiatorn och mjukat upp den där pinnen som sitter där termostateten skall sitta.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hastighet vb-pump
« Svar #5 skrivet: 01 oktober 2012, 22:24:41 »
ok det är en enrörskoppling vad jag kan se.

SÃ¥dant har jag ingen erfarenhet av tyvärr  :'(
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hastighet vb-pump
« Svar #6 skrivet: 01 oktober 2012, 23:05:41 »
PÃ¥  bilden är det svÃ¥rt att avgöra om det är en eller tvÃ¥ rörs koppling, men hellre
skulle jag  gissa tvÃ¥ rörs.
Är bilden vriden eller sitter den som den gör? Då i såfall är den nästan omöjligt
att lufta.  Ser ingen luftnippel pÃ¥ bilden.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hastighet vb-pump
« Svar #7 skrivet: 01 oktober 2012, 23:08:54 »
sant jag bara utgick från att 2-rörs har koppel men så är ju inte fallet. My bad!!!

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hastighet vb-pump
« Svar #8 skrivet: 02 oktober 2012, 10:31:11 »
På nedre anslutningen finns ett täcklock mot golvet till, under täcklocket sitter en avstängningsventil.
Öppna muttern/täcklocket, och kolla om ventilen kanske är stängd, har radiatorn varit bort kopplad kan det ha varit avstängt där.
Du öppnar som vanligt, skruvar moturs.
Det kan läcka lite svartvatten när du öppnar, så ha ett kärl eller en trasa under.
Om det inte är problemet så kan ventilen sitta fast, den fjädrande piggen sitter inte ihop med själva ventilkäglan, så bara för att den rör sig så betyder det inte att ventilen fungerar.
Att försiktigt knacka med nåt hårt, en hammare/dorn t.ex. - vid sidan av piggen - in mot radiatorn - för att knacka loss ventilkäglan brukar kunna fungera.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ulfjonas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: MalÃ¥
  • Antal inlägg: 126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hastighet vb-pump
« Svar #9 skrivet: 02 oktober 2012, 17:34:08 »
Självklart är bilden vriden. Såg inte det innan jag postade inlägget.

Ska kolla under täcklocket och se hur det ser ut.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hastighet vb-pump
« Svar #10 skrivet: 02 oktober 2012, 21:01:39 »
Sen kan det vara som hos min bror, helt enkelt plugg i ventilen i botten av radiatorn, avlagringarna hade över åren gort att det helt enkelt pluggade.
Vi lossade röret och borrade bort beläggningen i ventilen - blev som nytt.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ulfjonas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: MalÃ¥
  • Antal inlägg: 126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hastighet vb-pump
« Svar #11 skrivet: 14 oktober 2012, 11:58:17 »
På nedre anslutningen finns ett täcklock mot golvet till, under täcklocket sitter en avstängningsventil.
Öppna muttern/täcklocket, och kolla om ventilen kanske är stängd, har radiatorn varit bort kopplad kan det ha varit avstängt där.
Du öppnar som vanligt, skruvar moturs.
Det kan läcka lite svartvatten när du öppnar, så ha ett kärl eller en trasa under.
Om det inte är problemet så kan ventilen sitta fast, den fjädrande piggen sitter inte ihop med själva ventilkäglan, så bara för att den rör sig så betyder det inte att ventilen fungerar.
Att försiktigt knacka med nåt hårt, en hammare/dorn t.ex. - vid sidan av piggen - in mot radiatorn - för att knacka loss ventilkäglan brukar kunna fungera.

Nu har jag, till slut, tagit mig för att öppna täcklocket och kollat. Det kom som sagt lite vatten där och det fanns en justeringsskruv under locket. Jag vet inte vilket håll jag skall skruva justeringen åt. Jag skruvade så att det kom mer vatten ur röret.

Det borde väl betyda att man öppnar upp flödet mer? Eller?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!