Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Borde jag köpa FH35VEHZ istället??  (läst 10798 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrTea

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Borde jag köpa FH35VEHZ istället??
« Svar #15 skrivet: 09 september 2012, 12:52:12 »
Någon mer som har några nyttiga tankar?

//MrTea

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Borde jag köpa FH35VEHZ istället??
« Svar #16 skrivet: 09 september 2012, 13:31:32 »
Den nya har knappt börjat att installeras så du lär inte få så mycket mer input förutom en massa uppgifter tagna från produktblad.

Bäst jämförelse blir det först när någon med en FD35VABH köper en FH35VEHZ och kan jämföra när det blir kallt, men det är ett tag kvar innan det blir riktigt kallt och sannolikheten av någon privatperson har dom båda är dessvärre inte så stor.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad MrTea

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Borde jag köpa FH35VEHZ istället??
« Svar #17 skrivet: 10 september 2012, 11:22:07 »
Ok, tack... jag förstår.

Jaja, då är det väl bara å bestämma sig för en. Men ni tror i alla fall inte att den nya kan vara sämre än den gamla, så kan man väl säga bara av att ha sett av specarna?

Tack alla för er input!!

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Borde jag köpa FH35VEHZ istället??
« Svar #18 skrivet: 21 september 2012, 17:14:25 »
Har inhandlat en Mitsubishi FH.
Är lite besviken att på hur den kan styra luften i sidled. Här går luften istortsätt rätt fram i alla lägen. Tror det är klokt att välja FD om man har en placering som kräver bra styrning av luften.
Annars är jag mycket nöjd.

Utloggad frav

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Borde jag köpa FH35VEHZ istället??
« Svar #19 skrivet: 21 september 2012, 19:22:18 »
Hur menar du? Går det inte alls att styra luftströmmen i sidled eller är det dåliga vingar?

Vad finns det för inställningsmöjligheter för vingarna?
// Fredrik

Hus: Nässjöhus/Norrlandshus Villa Tallsjön -79, 1,5plans, 117kvm med krypgrund.
Ort: Halmstad, 500m från havet.
Överlåtelsedatum: 2012-06-28.
Ventilation: Mekanisk frånluftventilation.
Uppvärming: Direktverkande el med 11st elradiatorer (avstängda), samt en Luft/Luft VP; Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E2 (Installerad 2021-09-27) ((Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E1 Q-Heat 665 (Installerad 2013-09-04, utbytt 2021-09-27)). Sensibo Sky
Krypgrundsavfuktare: Woods DS15.
Garageavfuktare: EchoDry II
Grill: Weber Q320 Special Edition.
Robotgräsklippare: Gardena Smart Sileno City

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Borde jag köpa FH35VEHZ istället??
« Svar #20 skrivet: 21 september 2012, 20:17:54 »
För korta vingar. Inställningarna är nog lika annars som FD.
Den smarta funktionen att fälla ner vingarna för rengörning som FD har saknar FH.

Utloggad Mälardalens Värmecenter

  • Värmepumpar - Stockholms, Uppsalas, Södermanlands, Västmanlands län
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mälardalen - Stockholms, Uppsalas, Södermanlands, Västmanlands län
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • www.mvpp.se / info@mvpp.se / [kl08-18]08-262622
    • MVPP - Mälardalens Värmecenter
SV: Borde jag köpa FH35VEHZ istället??
« Svar #21 skrivet: 21 september 2012, 21:10:59 »
Jag installerade denna bjässe idag. Jag ska lägga upp lite bilder från när jag packa upp FH35, kanske kan det hjälpa något.

Edit* La upp bilderna under vår kategori.
« Senast ändrad: 21 september 2012, 23:56:59 av Mälardalens Värmecenter »
Vi säljer och installerar Värmepumpar i Stockholms, Uppsalas, Södermanlands och Västmanlands län.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Borde jag köpa FH35VEHZ istället??
« Svar #22 skrivet: 21 september 2012, 23:58:40 »
Elanslutningen är smidigare, satt lite bökigt till på FD-pumparna.


Utloggad Mälardalens Värmecenter

  • Värmepumpar - Stockholms, Uppsalas, Södermanlands, Västmanlands län
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mälardalen - Stockholms, Uppsalas, Södermanlands, Västmanlands län
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • www.mvpp.se / info@mvpp.se / [kl08-18]08-262622
    • MVPP - Mälardalens Värmecenter
SV: Borde jag köpa FH35VEHZ istället??
« Svar #23 skrivet: 22 september 2012, 00:03:29 »
Elanslutningen är smidigare, satt lite bökigt till på FD-pumparna.

Tycker inte att den sitter bökigt till på FD35. Den känns bättre nu som helhet, speciellt plintarna.
« Senast ändrad: 22 september 2012, 00:06:02 av Mälardalens Värmecenter »
Vi säljer och installerar Värmepumpar i Stockholms, Uppsalas, Södermanlands och Västmanlands län.

Utloggad bstard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Borde jag köpa FH35VEHZ istället??
« Svar #24 skrivet: 25 september 2012, 15:45:14 »
Apropå att få upp värmen till andra våningen - Jag har 1 ½-planshus med innerdel (FD25) placerad på nedre plan. Den blåser ganska rakt mot trappan, men det är inte mycket värme som går upp till övervåningen den vägen. Här på forumet går det att hitta diverse inlägg kring ämnet. I mitt fall har jag sovrum på övervåning så det gör inget om det är lite svalare där uppe, men om man vill ha upp värmen så kan det nog vara en fördel med en innerdel som kan fördela luftflödet.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Borde jag köpa FH35VEHZ istället??
« Svar #25 skrivet: 25 september 2012, 15:54:47 »
Du har svingfunktion (rakt fram/ner ) på din FD modell och det blir i princip samma sak som dom delade vingarna om det var den fördelningen som menades med fördela luftflödet.
Stiger inte värmen upp är det antingen för dÃ¥lig cirkulation pÃ¥ övervÃ¥ningen med igensatta ventiler i tex badrum eller att det är för kall luft som kommer ner i trapphuset och  som dÃ¥  bildar ett "lock" i trappen.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad bstard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Borde jag köpa FH35VEHZ istället??
« Svar #26 skrivet: 25 september 2012, 16:11:07 »
Du har svingfunktion (rakt fram/ner ) på din FD modell och det blir i princip samma sak som dom delade vingarna om det var den fördelningen som menades med fördela luftflödet.
Stiger inte värmen upp är det antingen för dÃ¥lig cirkulation pÃ¥ övervÃ¥ningen med igensatta ventiler i tex badrum eller att det är för kall luft som kommer ner i trapphuset och  som dÃ¥  bildar ett "lock" i trappen.

TS, det är kall luft i mitt fall, det vet jag. Jag har inte innerdelen placerad I trappan, men det blÃ¥ser MOT trappan (genom vardagsrum). Jag kör med fast vingläge för att fÃ¥ bra spridning pÃ¥ nedre plan, men hade jag haft innerdelen i trappan sÃ¥ hade jag nog gärna velat ha ett fast läge där ocksÃ¥ för att skicka varmluft bÃ¥de upp och ner. Delad vinge lÃ¥ter bättre än att lÃ¥ta vingen svänga (och skicka ner en del av värmen rakt ner i golvet). Ville bara tipsa om att värmen inte "automatiskt" stiger till andra vÃ¥ningen  :)

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Borde jag köpa FH35VEHZ istället??
« Svar #27 skrivet: 25 september 2012, 17:14:48 »
Den blåser snarare rakt fram än uppåt.
Men känns det som delade vingar känns rätt sÃ¥ ska man självklart välja det alternativet  tummenupp
Alla har vi våra olika åsikter om saker och ting

Stämmer att värmen inte alltid stiger dessvärre !!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!