Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kalla element med pelletspanna, vad kan vara fel?  (läst 5092 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Dhogy

  • Gäst
Dhogy
Kalla element med pelletspanna, vad kan vara fel?
« skrivet: 07 november 2015, 15:33:27 »
Hej! Har nyligen köpt hus där uppvärmning sker med en gammal oljepanna med pelletsbrännare. I slutet av september började vi skruva upp elementen vilket fungerade bra, inga konstigheter. Nu plötsligt, kanske för ett par veckor sedan har de däremot lagt av helt. Alla element är kalla. Vi har ingen aning om varför eller vad vi kan göra ytterligare för att felsöka. Har kollat så att det inte finns luft i elementen på ovanvåningen. Trycket ser ut att vara bra. Panntermometern/vattentryckmätaren pendlar mellan 70-80. Alla element är påslagna. Eftersom vi är nya på detta med pellets finns kanske en enkel förklaring som vi bara inte ser? Någon kollega nämnde att det kan finnas någon inbyggd inställning om vintertid? Tacksam om någon förstår sig på vad det kan röra sig om :)


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Kalla element med pelletspanna, vad kan vara fel?
« Svar #1 skrivet: 07 november 2015, 15:46:15 »
Cirkulationspumpen kan ha skurit ihop? Då blir elementen(radiatorerna) kalla. Kontrollera om den verkar snurra, känns små vibrationer när man tar på den, men var försiktig eftersom pannan är så varm. Brukar även finnas en stor platt skruv baktill som man kan lossa och se motoraxeln. Den har också ett skruvmejselspår och det syns om den snurrar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Dhogy

  • Gäst
Dhogy
SV: Kalla element med pelletspanna, vad kan vara fel?
« Svar #2 skrivet: 07 november 2015, 16:00:51 »
Det finns en grön pump ovanför pannan (det står "perfecta, motor vh 1014" på den) om det kan vara den du menar? Den är jättevarm och ger ett surrande ifrån sig. Det finns som en plopp med ett skruvmejselspår på framsidan, men den snurrar inte. Känner inga direkta vibrationer från den heller. Bör vi ringa någon rörmokare för att titta närmare på den kanske eller hur går man tillväga?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Kalla element med pelletspanna, vad kan vara fel?
« Svar #3 skrivet: 07 november 2015, 16:13:23 »
Gröna pumpen måste vara cirkulationspumpen. Om motorhuset på pumpen är betydligt varmare än rören snurrar förmodligen inte axeln men det surrar om pumpen ändå. Lossa proppen med mejselspåret (det kan komma lite vatten). Under proppen syns motoraxeln som också har ett mejselspår. Om motoraxeln står still, prova med att hjälpa igång motorn med en skruvmejsel.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Kalla element med pelletspanna, vad kan vara fel?
« Svar #4 skrivet: 07 november 2015, 16:17:17 »
Står det "Perfecta, motor..." ansluten till rören är det säkert cirkulationspumpen. Den stora platta "skruvploppen" på pumpen är ett litet lock. Innanför ser man motoraxeln som också har ett litet skruvspår. Syns enkelt om den snurrar eller står still. Kan komma ut lite varmt vatten som man får torka upp. Att pumpen surrar men inte vibrerar lite låter som att den skulle kunna ha skurit ihop? Går normalt att stänga av värmevattnet före och efter cirkulationspumpen. Sedan kan man skruva bort själva motordelen från pumphuset och ta isär motorn (knacka ut motoraxeln om den inte lossnar) och rengöra ordentligt. Det kan hjälpa. Annars kan man normalt köpa utbytesmotor till samma pumpmodell hos någon välsorterad pumpfirma så slipper man byta hela pumpen med pumphuset.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Dhogy

  • Gäst
Dhogy
SV: Kalla element med pelletspanna, vad kan vara fel?
« Svar #5 skrivet: 07 november 2015, 16:27:27 »
Ok! Jag ska testa att skruva upp proppen på framsidan :) kan inte hända så mkt antar jag? På baksidan finns även där en rund och platt propp, men denna saknar skruvspår. Istället står det pilar med "Max" och "min" på..denna ska jag inte göra något med?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Kalla element med pelletspanna, vad kan vara fel?
« Svar #6 skrivet: 07 november 2015, 16:45:14 »
Testa att skruva bort "proppen". Kanske rejäla arbetshandskar är bra att ha. Pilarna med "Max" och "Min" låter som motorinställningen. Finns oftast tre eller möjligen fyra lägen på den strömställaren. Nyare modeller av cirkulationspumpar kan ha fler finesser och vara tryckstyrda med fler inställningar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Kalla element med pelletspanna, vad kan vara fel?
« Svar #7 skrivet: 07 november 2015, 16:57:35 »
Pumpen blir varm (het) om den fastnat fast den försöker snurra det räcker med nått litet skräp så orkar den inte snurrra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Dhogy

  • Gäst
Dhogy
SV: Kalla element med pelletspanna, vad kan vara fel?
« Svar #8 skrivet: 07 november 2015, 17:12:12 »
Nu har jag lossat lite på proppen. Jag stängde faktisk av pumpen först för att jag ville se hur det ser ut . Lite väl försiktig kanske. Det kom ganska mkt varmt vatten, först klart och när det sedan började komma svart vatten så skruvade jag igen proppen igen :P nu har jag satt på pumpen igen och den vibrerar faktiskt! Kan även höra att det sipprar vatten igenom den. I aning om det lilla har hjälpt men nu ska jag avvakta en stund och se om det kommer någon värme till elementen eller inte :)

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Kalla element med pelletspanna, vad kan vara fel?
« Svar #9 skrivet: 07 november 2015, 17:17:26 »
Du kan ha pumpen igång när du öppnar annars ser du inte om den går, du kan försiktigt stoppa in en liten mejsel i "hålet" så får du klart besked om den snurrar. Står den still kan man hjälpa den igång genom att vrida runt den med mejseln. Att den vibrerar är ingen säker indikation på att den snurrar bara att den får ström.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Kalla element med pelletspanna, vad kan vara fel?
« Svar #10 skrivet: 07 november 2015, 18:21:09 »
Finns det avstängningsventiler på röret in och röret ut så går det att byta ut pumpen enkelt själv
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!