Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FÃ¥glar hittade i ny pelletskamin  (läst 2596 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Damien666

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
FÃ¥glar hittade i ny pelletskamin
« skrivet: 03 oktober 2014, 02:13:20 »
Jag hittade 2 småfåglar i pelletskaminen, där pelletsen eldas. Har inte fått den besiktad ännu.
Denna kamin har jag inte ens provat ännu. Jag glömde montera ett stålnät mot fåglar på skorstenen.


Kan en sotare vid besiktning kolla om fler fåglar har pluggat igen kaminen? Eller kollar han bara skorstenen, och om kaminen är säkert installerad, och fungerande??

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: FÃ¥glar hittade i ny pelletskamin
« Svar #1 skrivet: 03 oktober 2014, 06:56:31 »
Hos mig inspekterade sotaren skorsten med en kamera hela vägen till kamin (när jag installerade en sån), så ev fåglar i rökgången kommer de nog att hitta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Damien666

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FÃ¥glar hittade i ny pelletskamin
« Svar #2 skrivet: 03 oktober 2014, 18:25:19 »
Hos mig inspekterade sotaren skorsten med en kamera hela vägen till kamin (när jag installerade en sån), så ev fåglar i rökgången kommer de nog att hitta.
Ok. Tack för svaret. Hoppas på en lika grundlig sotare som du fick. Men det kanske är vanligt med kamera-sökning vid inspektion.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: FÃ¥glar hittade i ny pelletskamin
« Svar #3 skrivet: 03 oktober 2014, 21:26:38 »
Ok. Tack för svaret. Hoppas på en lika grundlig sotare som du fick. Men det kanske är vanligt med kamera-sökning vid inspektion.

Jag tror det, vid en riktig brandskyddskontroll ska skorsten besiktas både invändigt och utvändigt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Damien666

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FÃ¥glar hittade i ny pelletskamin
« Svar #4 skrivet: 05 oktober 2014, 17:57:36 »
Hittade idag en liten fågel till i kaminen!... Det måste troligtvist betyda att kaminen INTE är igenpluggad av fågel-skelett.(hoppas jag) Men jag satte en stålgaller på skorstenen idag för att stoppa fåglarnas sabotage-försök...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!